Jump to content
IGNORERAD

Långtidsvisum - alternativ?


Gnarparn

Recommended Posts

Hej,

Jag läste alla inlägg och det hjälper verkligen då jag befinner mig i samma situation. Måste söka visum här i Stockholm omgående för att besöka Thailand från 1-a Oktober för ca 4 månader. Turist visa verkar dock gälla bara 60 dagar? (Inte 90...?). Dessutom måste jag lämna läkarintyg som skall bevisa att jag är fri från sällsynta sjukdomar typ: leprosy, tuberculosis, elephantiasis, syphilis (third step). Jag försökte ta reda på hur man skall fixa detta intyg och det är helt enkelt inte klokt: City Akuten sysslar inte med sånt utan hänvisar till husläkaren på vårdcentralen. När jag ringde vårdcentralen sa dom att dom inte gör ändå sådana undersökningar som kan ta tid och kosta massa pengar!!!!

Jag blir riktigt förtvivlad! Har varit sammanlagt 1 1/2 månad i Thailand i år redan som turist (utan visum) och aldrig behövde jag ngn. läkarintyg.Hjälp! Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 39
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Surin P3

    7

  • Doru

    6

  • Fritz

    4

  • Kim

    3

Mest aktiva i denna tråd

Hej,

Jag läste alla inlägg och det hjälper verkligen då jag befinner mig i samma situation. Måste söka visum här i Stockholm omgående för att besöka Thailand från 1-a Oktober för ca 4 månader. Turist visa verkar dock gälla bara 60 dagar? (Inte 90...?). Dessutom måste jag lämna läkarintyg som skall bevisa att jag är fri från sällsynta sjukdomar typ: leprosy, tuberculosis, elephantiasis, syphilis (third step). Jag försökte ta reda på hur man skall fixa detta intyg och det är helt enkelt inte klokt: City Akuten sysslar inte med sånt utan hänvisar till husläkaren på vårdcentralen. När jag ringde vårdcentralen sa dom att dom inte gör ändå sådana undersökningar som kan ta tid och kosta massa pengar!!!!

Jag blir riktigt förtvivlad! Har varit sammanlagt 1 1/2 månad i Thailand i år redan som turist (utan visum) och aldrig behövde jag ngn. läkarintyg.Hjälp! Tack!

När jag skulle söka mitt non-imm O-A visum, så gick jag till min husläkare på vårdcentralen och visade henne friskintygskraven för att få mitt visum.

Hon frågade mej, med ett lite snett leende, om jag hade dessa sjukdomar och jag svarade - nej. Därpå fick jag mitt intyg.

Mitt tips till dej är - leta upp en läkare med en realistisk inställning och med lite sunt förnuft.

De här sjukdomarna är i princip utrotade i Sverige.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaret!

Om jag nu bara visste vart nånstans skall hitta en sån läkare...På vårdcentralen är det ingen som vill hjälpa till. Går det att fixa intyget utomlands? D.v.s. om jag kan få intyget undertecknad om jag befinner mig t-ex. i .Rumänien för en vecka?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaret!

Om jag nu bara visste vart nånstans skall hitta en sån läkare...På vårdcentralen är det ingen som vill hjälpa till. Går det att fixa intyget utomlands? D.v.s. om jag kan få intyget undertecknad om jag befinner mig t-ex. i .Rumänien för en vecka?

Ytterst märkligt att ingen på vårdcentralen vill hjälpa dej, det måste ju ingå i deras arbetsuppgifter att skriva ut ett intyg.

Har du försökt att beställa tid hos en specifik läkare där? Om du inte får en tid för att få ett läkarintyg utskrivet, får du väl hitta på en åkomma att få tid för och då kan du ju passa på att be läkaren att skriva ut det här intyget.

Försök undvika att tjafsa med personalen i receptionen. Be bara att få en tid för läkarbesök och gå sedan dit och visa upp dej.

Det är bara löjligt av en läkare att neka skriva ut intyget.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack igen! Ja, det är bara löjligt. Problemet är också det att det är 3 veckors väntetid på vårdcentralen om mani inte söker akutvård och jag har nog bråttom. Sedan vet man ej om resp. läkare vill hjälpa till i alla fall efter man har väntat så lång tid. Visst kan jag droppa in och och söka för akuttid och sedan försöka passa på och se vad som händer. Jag får nog göra så i morgon.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Jag läste alla inlägg och det hjälper verkligen då jag befinner mig i samma situation. Måste söka visum här i Stockholm omgående för att besöka Thailand från 1-a Oktober för ca 4 månader. Turist visa verkar dock gälla bara 60 dagar? (Inte 90...?). Dessutom måste jag lämna läkarintyg som skall bevisa att jag är fri från sällsynta sjukdomar typ: leprosy, tuberculosis, elephantiasis, syphilis (third step). Jag försökte ta reda på hur man skall fixa detta intyg och det är helt enkelt inte klokt: City Akuten sysslar inte med sånt utan hänvisar till husläkaren på vårdcentralen. När jag ringde vårdcentralen sa dom att dom inte gör ändå sådana undersökningar som kan ta tid och kosta massa pengar!!!!

Jag blir riktigt förtvivlad! Har varit sammanlagt 1 1/2 månad i Thailand i år redan som turist (utan visum) och aldrig behövde jag ngn. läkarintyg.Hjälp! Tack!

Det enklaste om du ska stanna 4 månader är att söka ett Turist visa med double entry då kan du stanna totalt 180 dagar(6 mån) och det krävs inget läkarintyg.

Söker du i Sverige måste du ha kopia på bokade in och utresor men det krävs inte om du söker från något grannland till Thailand.

Allt som står skrivet är sant utom i de fall du råkar känna till saken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Jag läste alla inlägg och det hjälper verkligen då jag befinner mig i samma situation. Måste söka visum här i Stockholm omgående för att besöka Thailand från 1-a Oktober för ca 4 månader. Turist visa verkar dock gälla bara 60 dagar? (Inte 90...?). Dessutom måste jag lämna läkarintyg som skall bevisa att jag är fri från sällsynta sjukdomar typ: leprosy, tuberculosis, elephantiasis, syphilis (third step). Jag försökte ta reda på hur man skall fixa detta intyg och det är helt enkelt inte klokt: City Akuten sysslar inte med sånt utan hänvisar till husläkaren på vårdcentralen. När jag ringde vårdcentralen sa dom att dom inte gör ändå sådana undersökningar som kan ta tid och kosta massa pengar!!!!

Jag blir riktigt förtvivlad! Har varit sammanlagt 1 1/2 månad i Thailand i år redan som turist (utan visum) och aldrig behövde jag ngn. läkarintyg.Hjälp! Tack!

Turistvisum är på 60 dagar med option på att köpa till 30 dagar på Immigration för 1900 bath.

Vad det gäller läkarintyget så är ju inte det något högprioriterat och då kan man få vänta några veckor.

Kosta massor av pengar? Jag har fått betala 300 kr för liknande läkarintyg, visst är det mer än ett vanligt läkarbesök men inte massor av pengar. Kan ju skilja mellan landstingen förstås.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det enklaste om du ska stanna 4 månader är att söka ett Turist visa med double entry då kan du stanna totalt 180 dagar(6 mån) och det krävs inget läkarintyg.

Söker du i Sverige måste du ha kopia på bokade in och utresor men det krävs inte om du söker från något grannland till Thailand.

Hej och tack för svaret!

Det var bra att höra att man inte behöver läkarintyg i mitt fall. Jag skall nog ringa Thai ambassaden i Stockholm. Jag har redan pratat med dom 2 gånger tidigare och senast ville dom ha bokade in och utresor från Stockholm men också från Thailand till resp. land (i mitt fall Kambodgia) jag tänkte resa när jag ansöker om double (eller fler) entry. Jag förklarade att jag kan inte visa nåt eftersom jag kommer troligen att åka till Kambodgia privat med båt / bil från Koh Chang, samtidigt som jag inte riktigt vet exakt när, etc...

Nu förstår jag inte riktigt vad du menar med "det krävs inte om du söker från något grannland till Thailand". Menar du att jag kan ändra mitt visum i Thailand från enkel till double entry eller fler...? Sorry...och Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Turistvisum är på 60 dagar med option på att köpa till 30 dagar på Immigration för 1900 bath.

Vad det gäller läkarintyget så är ju inte det något högprioriterat och då kan man få vänta några veckor.

Kosta massor av pengar? Jag har fått betala 300 kr för liknande läkarintyg, visst är det mer än ett vanligt läkarbesök men inte massor av pengar. Kan ju skilja mellan landstingen förstås.

Tack för svaret!

Jag skrev det som jag fick höra när jag ringde idag vårdcentralen och pratade med en sjuksköterska. Kull att höra att det är inte så illa dock. I fall jag nu behöver intyget: det verkar som enligt andra tips här, för 4 månader visum kall jag inte ens behöva det.

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag skulle söka mitt non-imm O-A visum, så gick jag till min husläkare på vårdcentralen och visade henne friskintygskraven för att få mitt visum.

Hon frågade mej, med ett lite snett leende, om jag hade dessa sjukdomar och jag svarade - nej. Därpå fick jag mitt intyg.

Mitt tips till dej är - leta upp en läkare med en realistisk inställning och med lite sunt förnuft.

De här sjukdomarna är i princip utrotade i Sverige.

Hej, en vanligtvis välunderrättat källa har berättat för mig att han (50+) bara söker ett turistvisum som han sedan lätt som en plätt omvandlar till ett retirementvisa här nere som räcker ett år när han kommer hit till Thailand . Detta utan att behöva visa upp intyg att han inte har diverse hemska sjukdomar eller finns i brottsregistret.

Det räcker med att man har intyg om att man har 65.000 bath/månad brutto eller 800.000 bath på banken elller en kombination av de båda.

Själv har jag oxå lyckats få ett sådant visa

Hmm..Personbevis och rekommendationsbrev från svenska ambassaden/konsulat behövs.

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, en vanligtvis välunderrättat källa har berättat för mig att han (50+) bara söker ett turistvisum som han sedan lätt som en plätt omvandlar till ett retirementvisa här nere som räcker ett år när han kommer hit till Thailand . Detta utan att behöva visa upp intyg att han inte har diverse hemska sjukdomar eller finns i brottsregistret.

Det räcker med att man har intyg om att man har 65.000 bath/månad brutto eller 800.000 bath på banken elller en kombination av de båda.

Själv har jag oxå lyckats få ett sådant visa

Hmm..Personbevis och rekommendationsbrev från svenska ambassaden/konsulat behövs.

Fritz..

Tack! Det var intressant att höra! Kan alltså Svenska Ambassaden fixa person bevis? Eller skall jag ha det med mig när jag kommer hit?

Jag är själv frilansmusiker och har lite väll svårt att redovisa månadsinkomst... Kanske via årsdeklaration? Men då visar man föregående årets inkomst?

Att kombinera med pengar på banken kan funka. Men 800.000 Bath är nog en del pengar ...

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu förstår jag inte riktigt vad du menar med "det krävs inte om du söker från något grannland till Thailand". Menar du att jag kan ändra mitt visum i Thailand från enkel till double entry eller fler...? Sorry...och Tack!

Du kan söka duoble eller single entry Turist Visa i tex. Kambodja på Thai ambassaden i Phnom Penh om du ska dit eller i något annat grannland och de kräver inget läkarintyg eller kopior på in och utresor. Då kan du resa från Sverige till Thailand utan visum eftersom du får stanna 30 dagar utan visum.

Allt som står skrivet är sant utom i de fall du råkar känna till saken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack! Det var intressant att höra! Kan alltså Svenska Ambassaden fixa person bevis? Eller skall jag ha det med mig när jag kommer hit?

Jag är själv frilansmusiker och har lite väll svårt att redovisa månadsinkomst... Kanske via årsdeklaration? Men då visar man föregående årets inkomst?

Att kombinera med pengar på banken kan funka. Men 800.000 Bath är nog en del pengar ...

Personbevis beställer du hos skatteverket http://www.skatteverket.se/folkbokforing/personbevisinfo.4.18e1b10334ebe8bc80003671.html

Jag har intyg från försäkringskassan och andra försäkingar jag visar upp och jag har ingen aning hur det är i ditt fall.

Tror att det även behövs en thaibankbok med minst 10.000 battar på.

I mitt fall så sökte jag Non-Immegration O i Stockholm och behövde inte visa upp nåt intyg om div sjukdomar.

Sedan fixade jag ett "Retirement" när jag kom ner så att jag slipper dom trista visumresorna var 90:e dag.

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Hej och tack för svaret!

Det var bra att höra att man inte behöver läkarintyg i mitt fall. Jag skall nog ringa Thai ambassaden i Stockholm. Jag har redan pratat med dom 2 gånger tidigare och senast ville dom ha bokade in och utresor från Stockholm men också från Thailand till resp. land (i mitt fall Kambodgia) jag tänkte resa när jag ansöker om double (eller fler) entry. Jag förklarade att jag kan inte visa nåt eftersom jag kommer troligen att åka till Kambodgia privat med båt / bil från Koh Chang, samtidigt som jag inte riktigt vet exakt när, etc...

Nu förstår jag inte riktigt vad du menar med "det krävs inte om du söker från något grannland till Thailand". Menar du att jag kan ändra mitt visum i Thailand från enkel till double entry eller fler...? Sorry...och Tack!

Hmmm... Har lite samma dilemma med double entry Visa, just att jag gärna vill boka hela min 4 månaders resa in och ut i Thai, men har inte alla Visa runs planerade än... Vad sa dom på ambassaden?? Blev ditt Visum godkänt trots att du inte kunde visa bokad Kombodjaresa???

Tacksam för svar

Ändrades av Chilli
Link to comment
Dela på andra sajter

Här i Pattaya erbjuds det GRATIS ED-visum på en del ställen.

Läser man vidare så krävs det 7000 bath i deposition och sen 2000 varje månad.

Ganska dyrt, i alla fall för att vara gratis. :whistle:

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...