Jump to content
IGNORERAD

Världsrekord i Thailand! - Blockerar flest hemsidor i hela världen


Guest Isan Lover

Recommended Posts

Guest Isan Lover

Hej

Thailand har nu ett världsrekord, nämligen i att blockera Websidor, dom var det första landet i världen som passerade 100 000 blockerade och

svartlistade sidor.

Ett rekord som hade passat bättre i diktaturer som Kina eller Nord Korea, för Thailand är väl ett demokratiskt land eller?

http://www.bangkokpost.com/tech/techscoop/39224/a-dubious-distinction

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 35
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Surin P3

    3

  • Jive

    3

  • RoiET

    3

  • andersbangkok

    2

Mest aktiva i denna tråd

Guest Plätt

Hej

Thailand har nu ett världsrekord, nämligen i att blockera Websidor, dom var det första landet i världen som passerade 100 000 blockerade och

svartlistade sidor.

Ett rekord som hade passat bättre i diktaturer som Kina eller Nord Korea, för Thailand är väl ett demokratiskt land eller?

http://www.bangkokpost.com/tech/techscoop/39224/a-dubious-distinction

Mvh Isan Lover

Thailand sneglar kanske på Burma, på att bli ett militärtstyrt land igen ;-)

Dom löste bekymret i BKK med miltären, då tänker Thaiarna då löser vi resterande bekymmer med samma metod

:suicide:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en allmän känsla, att Thailand är inne på helt fel väg - förbud ist utbildning och förståelse eller iaf förbud tillsammans med utbildning.

Det kan aldrig vara rätt att utestänga människor från information, vad det än må vara. Målet bör vara att ge alla människor en chans till eget ställningstagande utifrån bredast möjliga kunskapsbank och inte bli begränsade i sitt liv av godtyckligt tyckande och förbud från en liten maktelit. Skillnad vore om makteliten är demokratiskt vald, men så är ju icke fallet i Thailand, där pengarna är den största styrande faktorn.

Detta blockerande av websidor är sannerligen inget gott tecken på att Thailand är på väg att demokratiseras - snarare tvärt om.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror de flesta censurerade hemsidorna är sex-sajter.

Censur än dock, men kanske lite mindre information hittas på de sidorna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror de flesta censurerade hemsidorna är sex-sajter.

Censur än dock, men kanske lite mindre information hittas på de sidorna.

Så länge man inte censurerar underhållningsvåldet på statliga thai-TV, så skall man ej heller stänga ner sex-saiterna.

Budskapet blir ju: döda hellre än älska och k****a.

SJUKT!

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte för att det är något bra försvar men jag undrar om alla länder offentligt redovisar hur många sidor de censurerar? Att Thailand gör det visar ju iaf på någon slags öppenhet.

Att Thailand censurerar sexsajter är ironi på väldigt hög nivå. Kanske vill de inte att personer tillfredställer sig själva framför datorn för det genererar väl inga pengar till Thailand. :crazy:

Jag har ingen koll på vilka sidor som blokeras men antar att dessa om de är politiska framförallt har med Monarkin att göra. Ett ganska desperat försök att hålla liv i något som om några år kommer att de totalt annorlunda ut ändå.

Håller med Jive om att Thailand är inne på helt fel väg. Men det gör väl alla i det här fallet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så budskapet med sex-sajter är alltså att föregå som exempel och visa vad/hur man ska göra?

Plus att de på ett väldigt effektivt sätt suddar lite på TV bilden och t.ex. en pistol hamnar för nära någons huvud. För man vet ju då inte att det är en pistol som är bakom suddet... Det har man ju glömt.

Samma sak med cigarettrökning, man får se hur en cigarett i handen på någon, i en såpa på TV, förs för nära munnen och blir till en suddig blobb, och sedan när den tas bort och rök blåses ut så vet man ju heller inte vad som egentligen hände.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så budskapet med sex-sajter är alltså att föregå som exempel och visa vad/hur man ska göra?

Plus att de på ett väldigt effektivt sätt suddar lite på TV bilden och t.ex. en pistol hamnar för nära någons huvud. För man vet ju då inte att det är en pistol som är bakom suddet... Det har man ju glömt.

Samma sak med cigarettrökning, man får se hur en cigarett i handen på någon, i en såpa på TV, förs för nära munnen och blir till en suddig blobb, och sedan när den tas bort och rök blåses ut så vet man ju heller inte vad som egentligen hände.

Inte vad man ska göra utan vad man kan göra om man vill.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror de flesta censurerade hemsidorna är sex-sajter.

Censur än dock, men kanske lite mindre information hittas på de sidorna.

Enligt artikeln verkar fokus ligga på sammhällsomstörtande verksamhet, tror inte att sex nämns

i artikeln.

Because there isn't nearly enough control over the Internet, the cabinet approved setting up a new office to "prevent and suppress" anything on the Internet that is aimed at or might be aimed at the monarchy; with some help from Mr Orwell, the government decided the office should be called the Bureau of Prevention and Eradication of Computer Crime; Juti Krairiksh, the new MICT (Minister of Internet Censorship of Thailand) explained that any Internet provider who did not instantly comply with his "request" to block a website would lose its licence.

Verkar inte vara så oskylldigt, utan nog lutar det åt att demokratin får sig en ordentlig törn.

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

Utbildning vore ju klart ett bättre alternativ som nämdes högre upp

Problemet är att utbildning tar väldigt lång tid och i det akuta läget som råder just nu är kanske censur en tillfällig åtgärd att dämpa våldstendenserna och agitationerna mot regering så att man kan få den tid och lugn som behövs för att bygga upp landet sakta men säkert igen mot en demokratisk plattform

En eskalering av våld nu skulle bara ytterligare backa ner landet i dyngan och vara kontraproduktivt

Tror inte dom kan i längden vidmakthålla en hög nivå av censur. Finns alltid vägar runt detta och det är bara en tidsfråga till befolkningen lärt sig hur man går runt sådant och då blir det verkningslöst

Så låt oss hoppas på en hårdsatsning på utbildning som ger folk möjlighet att själva med egen kompetens och intelligens välja framtid för landet och inte som idag tvingas lyssna på styrd information från det ena eller andra hållet om hur den andra sidan är kass, skitdålig, farlig etc etc etc

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Utbildning vore ju klart ett bättre alternativ som nämdes högre upp

Problemet är att utbildning tar väldigt lång tid och i det akuta läget som råder just nu är kanske censur en tillfällig åtgärd att dämpa våldstendenserna och agitationerna mot regering så att man kan få den tid och lugn som behövs för att bygga upp landet sakta men säkert igen mot en demokratisk plattform

En eskalering av våld nu skulle bara ytterligare backa ner landet i dyngan och vara kontraproduktivt

Tror inte dom kan i längden vidmakthålla en hög nivå av censur. Finns alltid vägar runt detta och det är bara en tidsfråga till befolkningen lärt sig hur man går runt sådant och då blir det verkningslöst

Så låt oss hoppas på en hårdsatsning på utbildning som ger folk möjlighet att själva med egen kompetens och intelligens välja framtid för landet och inte som idag tvingas lyssna på styrd information från det ena eller andra hållet om hur den andra sidan är kass, skitdålig, farlig etc etc etc

Du menar nog "propaganda", inte "utbildning" som ett medel mot agitationer och annat otyg. Men du kan vara lugn, Abhisit och gänget levererar en stadig ström av propaganda på tv, i radio och tidningar. I skolorna drillas eleverna i "nation, religion, kung" och det gäller att vara nöjd med sin livslott hur orättvis den än kan te sig: "sufficiency economy" kallas det visst.

Här "byggs det inte upp något". De priviligierade försvarar sin position i samhället , hur skulle det annars se ut? Intresset att bevara hierarkin är det som menas med "thailändska värderingar", tycker du något annat är du "un-thai". Men det här med thailändska värderingar är oerhört mystiskt och svårt att förstå för utlänningar, så vad de än säger är det inte värt att lyssna på eftersom de inte förstår (typ farangerna på BBC, CNN och liknande medier).

Olik- eller fritänkande uppmuntras inte. Censur! Undantagstillstånd! Fängelse! Skott i huvudet på öppen gata! Endast den bemedlade eliten med säte i Bangkok har intelligens och kompetens. Varför ska risbönder utbilda sig? De ska ju bara lyda, vara tysta och snälla samt odla ris - allt de duger till! Svarta i hyn är de också. Kasta pengar på det när det finns ett tusental generaler som behöver ny merca. Lyssna på Bhumibol, det thailändska folket ska bete sig som hans egna jycke: trofast och pålitligt. Voff!

Link to comment
Dela på andra sajter

Du menar nog "propaganda", inte "utbildning" som ett medel mot agitationer och annat otyg. Men du kan vara lugn, Abhisit och gänget levererar en stadig ström av propaganda på tv, i radio och tidningar. I skolorna drillas eleverna i "nation, religion, kung" och det gäller att vara nöjd med sin livslott hur orättvis den än kan te sig: "sufficiency economy" kallas det visst.

Här "byggs det inte upp något". De priviligierade försvarar sin position i samhället , hur skulle det annars se ut? Intresset att bevara hierarkin är det som menas med "thailändska värderingar", tycker du något annat är du "un-thai". Men det här med thailändska värderingar är oerhört mystiskt och svårt att förstå för utlänningar, så vad de än säger är det inte värt att lyssna på eftersom de inte förstår (typ farangerna på BBC, CNN och liknande medier).

Olik- eller fritänkande uppmuntras inte. Censur! Undantagstillstånd! Fängelse! Skott i huvudet på öppen gata! Endast den bemedlade eliten med säte i Bangkok har intelligens och kompetens. Varför ska risbönder utbilda sig? De ska ju bara lyda, vara tysta och snälla samt odla ris - allt de duger till! Svarta i hyn är de också. Kasta pengar på det när det finns ett tusental generaler som behöver ny merca. Lyssna på Bhumibol, det thailändska folket ska bete sig som hans egna jycke: trofast och pålitligt. Voff!

Bor du i Thailand och VET detta eller har du läst vissa indoktrinerande hemsidor ?

Jag är själv i Thailand just nu och ganska ofta. Kommer just från en tur ut på landet i norr där flera av släktingarna jag besökt är lärare

Många släktingar inom familjen har studerat på diverse olika nivåer och kommer från fattigt byfolk från början

Den verklighet jag sett stämmer inte mycket överens med din bild.

Att kvaliteten på utbildningen är låg kan vi dock vara överens om och det har jag också påpekat men att den skulle vara typ gamla sovjetskolan håller jag inte ett dugg med om

Även bland lärarna finns det gula och röda som har helt olika uppfattning om Abhisit, Takhsin, kungen, militären etc etc

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Bor du i Thailand och VET detta eller har du läst vissa indoktrinerande hemsidor ?

Jag är själv i Thailand just nu och ganska ofta. Kommer just från en tur ut på landet i norr där flera av släktingarna jag besökt är lärare

Många släktingar inom familjen har studerat på diverse olika nivåer och kommer från fattigt byfolk från början

Den verklighet jag sett stämmer inte mycket överens med din bild.

Att kvaliteten på utbildningen är låg kan vi dock vara överens om och det har jag också påpekat men att den skulle vara typ gamla sovjetskolan håller jag inte ett dugg med om

Även bland lärarna finns det gula och röda som har helt olika uppfattning om Abhisit, Takhsin, kungen, militären etc etc

Vad är det för indoktrinerade hemsidor du menar? Verkar spännande, har nog missat dem. Heltidsboende i Thailand är jag inte, korrigera mig där jag fattat fel.

Jag får gratulera dina släktingar som studerat och tagit sig vidare, det ligger mig varmt om hjärtat. Kanske skulle de avancera ännu längre om det inte vore för svågerpolitik?

Det jag beskrev ovan är min bild av hur de som verkligen bestämmer i Thailand tycks resonera, hårddraget. En klick gammal aristokrati, några tusen människor som inte omfattar lärare ute i byarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bor du i Thailand och VET detta eller har du läst vissa indoktrinerande hemsidor ?

Jag är själv i Thailand just nu och ganska ofta. Kommer just från en tur ut på landet i norr där flera av släktingarna jag besökt är lärare

Många släktingar inom familjen har studerat på diverse olika nivåer och kommer från fattigt byfolk från början

Den verklighet jag sett stämmer inte mycket överens med din bild.

Att kvaliteten på utbildningen är låg kan vi dock vara överens om och det har jag också påpekat men att den skulle vara typ gamla sovjetskolan håller jag inte ett dugg med om

Även bland lärarna finns det gula och röda som har helt olika uppfattning om Abhisit, Takhsin, kungen, militären etc etc

Oj här har vi ett riktigt Thailands proffs, let the fun begin..

Link to comment
Dela på andra sajter

Bor du i Thailand och VET detta eller har du läst vissa indoktrinerande hemsidor ?

Kan du läsa thai?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan du läsa thai?

Jiiiho bara på varandra nu :)

PS ska göra en ny tråd om "proffs"

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi en proxy eller liknande är det inga problem att läsa på de censurerade sidorna, majoriteten jag har stött på riktar sig mot monarkin. De som är politiska verkar ibland vara "karbonkopior" av varandra med i princip samma innehåll, finns kanske ett 20 tal oppositionella sidor som är seriösa och konstruktiva och inte bara hat och våldsuppviglande.

Men det är märkligt hur tysta oppositionen varit om möjligheten att få medverka i den statliga TV´n?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Thailand har nu ett världsrekord, nämligen i att blockera Websidor, dom var det första landet i världen som passerade 100 000 blockerade och

svartlistade sidor.

Ett rekord som hade passat bättre i diktaturer som Kina eller Nord Korea, för Thailand är väl ett demokratiskt land eller?

http://www.bangkokpost.com/tech/techscoop/39224/a-dubious-distinction

Mvh Isan Lover

Jag tror inte för ett ögonblick att LOS blockerar flest hemsidor i världen, det är ren och skär BS.

Min engelska är inte perfekt men i artikeln du hänvisar till så ska man i första hand inte tro allt man läser på, dessutom skrivs följande och då är min tolkning att de blockerat flest sidor inom en viss tidsperiod.

Media watchers FACT Thailand said that the number of blocked and blacklisted websites had passed 100,000, making Thailand the first country in the world to hit that goal; since April alone

Kina ensamt blockerar ju en stor mängd sidor som torde vara i miljonklassen och så nämner du Nordkorea, där är ju tekniskt alla sidor blockerade.

Myanmar, Cuba, Albanien, Kongo, Venezuela, etc.. vet jag inget om men där förekommer nog också en stor blockad av hemsidor.

manstekerliksom.com
"patraska = häll en skumpa över en småsparare!", "is kyler is", "i förorten bra, men hemma bäst"

Mr T: What's the quickest way to get stuff down from the top shelf? Gravity!

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Jag tror inte för ett ögonblick att LOS blockerar flest hemsidor i världen, det är ren och skär BS.

Min engelska är inte perfekt men i artikeln du hänvisar till så ska man i första hand inte tro allt man läser på, dessutom skrivs följande och då är min tolkning att de blockerat flest sidor inom en viss tidsperiod.

Media watchers FACT Thailand said that the number of blocked and blacklisted websites had passed 100,000, making Thailand the first country in the world to hit that goal; since April alone

Kina ensamt blockerar ju en stor mängd sidor som torde vara i miljonklassen och så nämner du Nordkorea, där är ju tekniskt alla sidor blockerade.

Myanmar, Cuba, Albanien, Kongo, Venezuela, etc.. vet jag inget om men där förekommer nog också en stor blockad av hemsidor.

Hej

Själv har jag ingen aning om uppgifterna om Världsrekord stämmer eller ej, men jag tycker att det vore konstigt om pressen gick ut med detta som en nyhet även i Thailand om det inte stämde, och ändå konstigare att ingen ansvarig har dementerat dessa uppgifter om dom skulle vara felaktiga.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror inte för ett ögonblick att LOS blockerar flest hemsidor i världen, det är ren och skär BS.

Min engelska är inte perfekt men i artikeln du hänvisar till så ska man i första hand inte tro allt man läser på, dessutom skrivs följande och då är min tolkning att de blockerat flest sidor inom en viss tidsperiod.

Media watchers FACT Thailand said that the number of blocked and blacklisted websites had passed 100,000, making Thailand the first country in the world to hit that goal; since April alone

Kina ensamt blockerar ju en stor mängd sidor som torde vara i miljonklassen och så nämner du Nordkorea, där är ju tekniskt alla sidor blockerade.

Myanmar, Cuba, Albanien, Kongo, Venezuela, etc.. vet jag inget om men där förekommer nog också en stor blockad av hemsidor.

Vad är det för fabler du sprider? Vad har du presenterat för fakta som stöder ditt påstående att det handlar om ren och skär BS? :whistle:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Själv har jag ingen aning om uppgifterna om Världsrekord stämmer eller ej, men jag tycker att det vore konstigt om pressen gick ut med detta som en nyhet även i Thailand om det inte stämde, och ändå konstigare att ingen ansvarig har dementerat dessa uppgifter om dom skulle vara felaktiga.

Mvh Isan Lover

Aha - det stämmer - för annars vore det "konstigt". :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det för fabler du sprider? Vad har du presenterat för fakta som stöder ditt påstående att det handlar om ren och skär BS? :whistle:

I iverna att sprida så mycket skit som möjligt om sitt "älskade" Thailand är sanningen inte så viktig.

Det, om något, har ju nästan samtliga Abhisitbelackare återkommande visat.

Löpande missförstånd, missuppfattningar, omskrivningar eller direkta lögner har inte hindrat, eller ändrat, folk.

Allt för att smäda och kritisera. För - innerst inne - så "vet" man ju att man har rätt.

Det är synd om de fattiga. Och de rika är skitmänniskor.

Risodlaren är snäll och viftar med vimplar för att få rösta.

Och militären skjuter ihjäl folk för att den gillar att förtrycka och ha egen makt.

Punkt. ;)

Bibben har helt rätt i sin kritik.

Link to comment
Dela på andra sajter

I iverna att sprida så mycket skit som möjligt om sitt "älskade" Thailand är sanningen inte så viktig.

Det, om något, har ju nästan samtliga Abhisitbelackare återkommande visat.

Löpande missförstånd, missuppfattningar, omskrivningar eller direkta lögner har inte hindrat, eller ändrat, folk.

Allt för att smäda och kritisera. För - innerst inne - så "vet" man ju att man har rätt.

Det är synd om de fattiga. Och de rika är skitmänniskor.

Risodlaren är snäll och viftar med vimplar för att få rösta.

Och militären skjuter ihjäl folk för att den gillar att förtrycka och ha egen makt.

Punkt. ;)

Bibben har helt rätt i sin kritik.

Vad skönt att vi fick reda på det rätta svaret ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

"Det finns tre sorters lögner, lögn, förbannad lögn och Statistik" Benjamin Disraeli

Det finns inte mycket info om hur man kommit fram till att Thailand blockerar flest hemsidor i världen men det går säkert att hitta statistik som stödjer det. Likväl som att det går hitta statistik som säger att Kina, Burma eller Nordkorea gör det.

Reportrar utan gränser listar 12 länder som internetfiender och som alltså blockerar mest information via Internet än Thailand som återfinns i gruppen under tillsammans med bland annat Australien, Turkiet, Sydkorea och Ryssland.

http://en.rsf.org/

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...