Jump to content
IGNORERAD

Blir ni serverade det ni beställt?


smilet

Recommended Posts

Jag beställer pet maa mak mak, men får EJ stark kryddad mat som jag vill ha, kanske tredje gången jag äter på samma restaurang som thai har förstått att farangen önskar äta thai kryddad mat.

Smilet

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 131
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Kim

    22

  • Joints

    12

  • conservator

    12

  • Jive

    10

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Jag beställer pet maa mak mak, men får EJ stark kryddad mat som jag vill ha, kanske tredje gången jag äter på samma restaurang som thai har förstått att farangen önskar äta thai kryddad mat.

Smilet

Felet du gör är att du poängterar att du vill ha stark mat. Det gör inte thailändare normalt utan det bara beställer från matsedeln.

När du poängterar på farang thai så förstår de troligen inte vad du säger utan tar det som att du inte vill ha så stark mat.

Prova att bara beställa från matsedeln utan att säga någonting mera, nästa gång du beställer.

MVH Nonki

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag beställer pet maa mak mak, men får EJ stark kryddad mat som jag vill ha, kanske tredje gången jag äter på samma restaurang som thai har förstått att farangen önskar äta thai kryddad mat.

Smilet

Var ligger denna restaurang? Kan inte komma ihåg att jag haft liknande problem förutom ett fåtal gånger på extrema turistställen som KSR och liknande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Felet du gör är att du poängterar att du vill ha stark mat. Det gör inte thailändare normalt utan det bara beställer från matsedeln.

När du poängterar på farang thai så förstår de troligen inte vad du säger utan tar det som att du inte vill ha så stark mat.

Prova att bara beställa från matsedeln utan att säga någonting mera, nästa gång du beställer.

MVH Nonki

Ska prova det får se ....Smaka

Smilet

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Jag beställer pet maa mak mak, men får EJ stark kryddad mat som jag vill ha, kanske tredje gången jag äter på samma restaurang som thai har förstått att farangen önskar äta thai kryddad mat.

Smilet

Hej

Jag har ofta samma problem som dig, maten man får är kryddad för falanger och detta även om man påpekar att man vill ha den stark.

Detta beror nog på att alla tar för givet att utlänningar inte kan äta mat som är kryddad för Thailändare, och man serverar därför näst intill

okryddad mat som är tillrättalagd för falanger.

Inte ens om menyn har systemet med bilder på chilifrukter med styrka på maten ifrån 1 till 10 som hjälp, säger jag 10 så tror dom mig inte och så

får jag mat med samma kryddning som övriga falanger.

Då brukar jag be att få lite färsk chili på en tallrik och äter upp några inför ögonen på servitrisen som inte tror sina ögon, hon springer iväg och

kommer åter med några anställda till som vill se denne "märklige" utlänning, ibland har det t.o.m hänt att kocken har kommit ut ifrån köket och

också tagit sig en titt, bl.a en ifrån Korat som nu ger mig det jag vill ha.

Det hände även en gång i Zurich när jag och en kille ifrån USA åt upp tre skålar med deras starkaste "sås", då kom han ut ifrån köket och sa att han

ville se vem som åt upp all stark sås, det hade aldrig hänt förut sa han.

Att påpeka att man vill äta maten "pet tamada" (vanligt stark) hjälper ibland.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag beställer pet maa mak mak, men får EJ stark kryddad mat som jag vill ha, kanske tredje gången jag äter på samma restaurang som thai har förstått att farangen önskar äta thai kryddad mat.

Smilet

Befinner du dig i Thailand eller Sverige??

/ Joe

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gillar också stark mat. Brukar sällan ha problem med att jag inte får vad jag beställer. Nu undviker jag för det mesta turistställen och äter för det mesta med Thailändare.

Turistställena brukar inte vara representativa för det thailändska köket. Man kan alltid som Thailändarna be om att få nam prik för att hotta till det i efterhand.

Vissa rätter kan man nog glömma att få starka, pat piew wan t.ex. det vore att försöka förstöra den thailändska matkulturen. Vem vill ha pikino till Pitepalt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Gillar också stark mat. Brukar sällan ha problem med att jag inte får vad jag beställer. Nu undviker jag för det mesta turistställen och äter för det mesta med Thailändare.

Turistställena brukar inte vara representativa för det thailändska köket. Man kan alltid som Thailändarna be om att få nam prik för att hotta till det i efterhand.

Vissa rätter kan man nog glömma att få starka, pat piew wan t.ex. det vore att försöka förstöra den thailändska matkulturen. Vem vill ha pikino till Pitepalt?

Hej

I Thailand är det inga problem med att få kryddstark mat, och jag äter precis som du på resturanger eller matvagnar som vänder sig till thailändare.

Men på svenska thai resturanger är det ofta svårare att få "normal" kryddad mat tycker jag.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Känns som lite av en K*kmätartävling bland vissa faranger och turister i att äta så starkt som möjligt, minst så starkt som de lokala äter och gärna lite till...

Varför inte beställa in en tallrik med enbart chili istället?

Konsten att göra god thai-mat ligger i balansen mellan chilin och de andra ingredienserna.

Phet maak maak, smakar oftast bara starkt av chili och inget annat.

I juli öppnar den här kocken en restaurang i Bangkok, det är värt ett besök då han verkligen bemästrar balansen i kryddorna och smakerna.

http://www.halkin.como.bz/eat-and-drink/nahm

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför inte beställa in en tallrik med enbart chili istället?

Hur blir det med balansen i det fallet då?

Konsten att göra god thai-mat ligger i balansen mellan chilin och de andra ingredienserna.

Phet maak maak, smakar oftast bara starkt av chili och inget annat.

Håller med dig i detta. Vi människor är dock olika skapta med olika preferenser för smaker.

Som tur är, hemska tanke om alla skulle tycka att Bigmac var den optimala smakupplevelsen.

Som älskare av starkt kryddad mat tycker jag att en lyckad stark maträtt är där styrkan inte tar bort

smaken av de andra ingredienserna. Om du tar somtam som exempel, jag har ätit många tallrikar

genom åren det är få som får till det riktigt bra.Med en ännu enklare maträtt som pat thai är det ännu

färre, som lyckas få dit det där extra. Den godaste nuddelsoppan jag smakat, fanns drygt 20år sedan

tillgänglig av en kvinna med en matvagn på Lamai beach. Helt oslagbar, åt den varje dag på den tiden.

Har hittills inte fått tag på någon ens i närheten av denna smakupplevelse.

Visst finns det många duktiga kockar, men personligen förredrar jag riktig svensk och thailändsk

husmanskost. Synd bara att den är så svår att få riktigt tillagad, numera.

Guide Michelin är inte hela sanningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Jag låter frugan beställa, då blir det alltid rätt.

Det blev fel en gång då jag uppenbarligen fick hennes eller kompisens som tam

och då var det olidligt starkt.

Ändrades av GammalDansken

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Dessutom så vänjer man sig vid stark mat ganska snart och det som i början var omöjligt att äta höjer man inte ens ögonbrynen över efter ett tag.

Äter själv gärna kryddad smak men försöker att inte göra det alltför mycket eftersom jag är orolig över att sabba smaklökarna.

Är rädd att jag inte längre kommer kunna uppskatta okryddad mat om jag inte tar det med måtta. :)

Vad gäller att få vanlig styrka så finns några enkla knep.

1. "pet tamada" som IL skrev funkar oftast.

2. Om man beställer hem - säg att maten är till frugan.

3. Om fru är med - låt henne beställa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

om du äter thai mat ute här i sverige säg bara att du vill ha thai starkt funkar allti tycker ja själv får allt den så stark som den ska vara då utan problemo ja äter ute en 4-5 dar i veckan

glimten66

Link to comment
Dela på andra sajter

Befinner du dig i Thailand eller Sverige??

/ Joe

Både och, alltså ingen skillnad får alltid "okryddad" mat

Smilet

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag blir väldigt irriterad när jag får okryddad mat pga att den som tog beställningen tagit för givet att jag som farang vill ha det så utan att först fråga. Som tur är inträffar det inte speciellt ofta.

Händer ibland att jag hör personalen komma ut från köket och fråga min fru hur stark dom ska göra min mat och hinner oftast svara före henne att jag vill ha den som alla andra (thai) vill ha den.

Är sedan lång tid van att ha mycket smak i maten och kommer den utan så är det helt enkelt inte gott.

Och då menar jag i Thailand, äter sällan eller aldrig på thairestaurang i Sverige.

Kommer dock ihåg en gång på Samui för många år sedan då servitrisen frågade hur stark jag ville ha den Tom Yam soppa jag just beställt. - STARK, svarade jag med eftertryck!

In kommer sedan den mest otroligt starka Tom Yam jag någonsin ätit. Jag roade mig med att plocka ur chillisarna och lägga dom på ett fat intill medan jag åt och i högen som blev låg säkert 30-40 hela chillin.

Ger mig fan på att personalen smygtittade på mig från något hål i väggen medan jag åt och samtidigt frenetiskt använde upp alla servetter i bordet och borden intill för att torka svett samt snora i.

Men helt klart är det som NoBuzz skriver att behovet stegras med tiden och en välbalanserad smak, som MaiChai beskriver, skiljer sig definitivt från person till person. Men jag håller med om att för stark är lika illa som för svag, balans i smaken ska det vara. Men var ribban ska ligga är nog högst individuellt. Men jag tycker mig ha sett att dom flesta pojkvänner till thaitjejer äter lika starkt som sina flickvänner och inte alls sällan t o m gillar maten starkare än tjejen.

Sedan är det väl lite av en myt att alla thai gillar så starkt som bara är möjligt. Min svärfar t ex klarar inte speciellt stark mat och vid ett par restaurangbesök när han varit med så har han suttit och svettats floder, stackarn.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker det är mer problem att få in den mat man faktiskt beställt, händer helt klart oftare än att det inte är kryddat ordentligt.

Kan vara lite småkul att beställa på otydlig engelska och se vad man får in, inte ofta servitrisen frågar vad man sa och om hon gör det upprepar man bara snabbt på ännu sämre engelska som det vore det självklaraste i världen. :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag beställer pet maa mak mak, men får EJ stark kryddad mat som jag vill ha, kanske tredje gången jag äter på samma restaurang som thai har förstått att farangen önskar äta thai kryddad mat.

Smilet

"pet maa mak mak"

Kryddstark vovve eller vadå?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Jag håller med noBuzz och Kim i att stark mat är något man lär sig tycka om med tiden, och att maten inte smakar gott om kryddorna fattas.

Och att chilin tar bort smaken ifrån den övriga maten tycker jag är en myt, men jag minns att jag själv trodde det för många år sedan.

Efter att ha tillbringat tre månader i Isaan och bara ätit deras kryddstarka mat så tycker man nästan inte att annan mat är kryddad alls.

Och just Tom Yam som Kim nämde är ju en rätt som i orginal inte är så jättestark men, jag föredrar Isaan varianten med mycket chili i,

men 30-40 chili i som Kim råkade ut för låter nästan som ett litet experiment för att se hur han reagerade.

Jag kommer ihåg en gång för ca 20 år sedan när jag och en kompis Rolf åkte buss till Petchabun, vi fick kuponger på bussen och skulle äta vid en

buss station på vägen, vi kände mycket väl till rätterna och valde en stark rätt, buss chauffören såg detta och påpekade glatt detta för

bussvärdinnan och några andra thailändare, och dom satte sig vid ett bord nära oss och han skrattade och pratade hela tiden om hur det skulle gå för

oss och vår mat.

Men vi hörde ju vad han sa och bestämde oss för att skoja lite med honom, och vi åt upp allt utan att röra en min, och sa att det var mycket gott

och tog påfyllning en gång till, då fastnade skrattet i halsen på chauffören och hans vänner retade honom istället.

Han lämnade bordet i ilska och dom andra skrattade gott.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Han lämnade bordet i ilska och dom andra skrattade gott.

Aha, det var där du fick mersmak för att göra andra arga :whistle:

Ärligt talat så håller jag med dig och tycker iaf för egen del att jag inte tappat någon smak sedan jag började äta starkt på mer eller mindre heltid. Men jag har också märkt att jag oftast föredrar starkare kryddning när jag är i Thailand jämfört med UK/Sverige även om det är samma maträtt som jag äter. Borde väl egentligen vara tvärtom men så är det iaf för mig.

Har även märkt att jag ibland får någon slags chiliabstinens när jag inte ätit starkt på ett tag. Jag är dock inte lika beroende som fru Joints som blir lite lätt desperat när hon inte får sin "dos" på en regelbunden basis.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Aha, det var där du fick mersmak för att göra andra arga :whistle:

Ärligt talat så håller jag med dig och tycker iaf för egen del att jag inte tappat någon smak sedan jag började äta starkt på mer eller mindre heltid. Men jag har också märkt att jag oftast föredrar starkare kryddning när jag är i Thailand jämfört med UK/Sverige även om det är samma maträtt som jag äter. Borde väl egentligen vara tvärtom men så är det iaf för mig.

Har även märkt att jag ibland får någon slags chiliabstinens när jag inte ätit starkt på ett tag. Jag är dock inte lika beroende som fru Joints som blir lite lätt desperat när hon inte får sin "dos" på en regelbunden basis.

Hej

Jag har nog alltid tyckt om att "reta" andra lite, och sticka ut hakan, så det uppstod nog inte där.

Jag har inte heller blivit beroende av chili, och jag uppskattar fortfarande smaken på svensk och internationell mat, men thai mat tycker jag smakar

absolut bäst kryddad på det sätt som Thailändarna själva äter den.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är så helt totalt värdelös på att komma ihåg vad jag beställt, och tar för givet att det jag får faktiskt är rätt. Eller fel. :)

Ang. stark mat, så har jag börjat minska på chilin, bara för att det oftast är godare med lagom mycket kryddor. Oavsett krydda.

Sen att jag tuggar alla tuggor minst 23 gånger gör ju inte saken lättare.

De enda gångerna jag egentligen beställer extra stark mat är om magen (eller ska vi säga det som ska ut) inte samarbetar riktigt med mig. Då tar jag ofta till med en extra stark maträtt.

Det underlättar lixom kroppens förmåga att bearbeta maten på ett effektivt och snabbt sätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker om starkt kryddad mat, men jag vill även kunna smaka om det är kyckling, gris eller nötkött i rätten.

Vilket är svårt om man överdoserar med chili för att imponera på Svenne Banan eller någon annan nolla för att visa hur starkt man klarar av att äta. Återigen är det balansen som är det viktiga.

Sen när man äter med thai brukar det alltid landa en massa olika rätter på bordet så det är bara att smaka sig fram.

I Sverige finns det väldigt få thairestauranger som gör riktigt god mat, förmodligen på grund av dåligt kunskap över hur man lagar mat proffessionellt.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Mat kryddar man för att lyfta fram resp råvarors (kött, fisk etc) karaktär och inte för att döda upplevelsen av en god råvara.

Thaiarna börjar i fel ände. Först gör de en kryddblandning, sedan tillsätter de lite "mat" för att bli mätta.

All thaimat smakar i princip likadant och är i princip lika slafsig.

Kulturen i Thailand kring intagande och tillagande av mat är bedrövlig.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det Jive och MaiChai skriver är ju det vanliga gamla argumenten mot kryddor man hör nästan dagligen av arbetskamrater mfl. Hade faktiskt tidigare en gammal jobbarkompis uppvuxen i tornedalska skogsbygderna som med bestämdhet hävdade att alla kryddor förstörde/tog bort smaken på mat. Salt var det enda man skulle sätta i mat påstod han.

- Men salt kan ju också räknas som en krydda försökte man svara.

- Nej för helvete, fortsatte han, SALT förhöjer ju smaken, inte tar bort den som kryddor gör.

Jaha, och det var ju också ett jäkla sätt att resonera. Dom kryddor man tycker om själv förhöjer smaken och alla andra tar alltså bara bort smak. ;)

Och det är väl ungefär samma sak Jive och MaiChai säger fast där handlar det om nivå. Just den nivå man själv tycker smakar bäst är optimal, alla som tar mer kryddor förstör maten. :)

Men jag håller med MaiChai i att det är ganska underligt att det anses tufft att kunna äta stark mat och lite mesigt att inte klara det. Varför har det egentligen blivit så?

Tänk om vi skröt för varandra om hur mycket vi saltar maten istället. - Jag åt en soppa med fem matskedar salt i, du din mes klarar bara en tesked. ;)

Alla är vi olika, det är nog det enda riktiga svaret när det handlar om smak.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...