Jump to content
IGNORERAD

Blir ni serverade det ni beställt?


smilet

Recommended Posts

conservator

Bilden i Jives citat innehöll bara mig och min fru samt tre tallrikar mat. Och Ja det händer att vi pussas. ;)

..och den andra bilden 12st exkl. dig o fru!

Ta det lungt Kim, jag bara rekomenderar uppläggningsbestick!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 131
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Kim

    22

  • Joints

    12

  • conservator

    12

  • Jive

    10

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Jag håller med om Kims teori att överdriven hygien sannolikt resulterar i fler allergier och andra problem. Hellre några enstaka magproblem än en livslång allergi...

Om inte annat så är det en bra ursäkt för att slippa städa så mycket i bostaden ;)

Herr Chang har talat.

Exakt, överdriven renlighet är nog inte så bra i det långa loppet.

Hellre lite skit i hörnen än ett rent helvete. eller hur det nu var. ;)

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

..och den andra bilden 12st exkl. dig o fru!

Ta det lungt Kim, jag bara rekomenderar uppläggningsbestick!

Ja, jag tar det lungt. samt använder uppläggningsbestick om nöden så kräver (dvs om vi har svenskar vid bordet). :)

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

conservator

Ja, jag tar det lungt. samt använder uppläggningsbestick om nöden så kräver (dvs om vi har svenskar vid bordet). :)

Detta rekomenderas även av Thailändare, innan jag blev rekomendrad detta käkade jag direkt ifrån diverse tallrikar men köpte ganska snabbt argumentet och anledningen till

uppläggningsbesticken! med andra ord så har det inget med svensk prydhet att göra, det existerar för fullt även i Thailand-kanske inte i alla sällskap men i ganska många!

Eller som Percy N hade sagt" vi är gäster i TL inte babianer ifrån Afrika"

Ändrades av conservator
Link to comment
Dela på andra sajter

Detta rekomenderas även av Thailändare, innan jag blev rekomendrad detta käkade jag direkt ifrån diverse tallrikar men köpte ganska snabbt argumentet och anledningen till

uppläggningsbesticken! med andra ord så har det inget med svensk prydhet att göra, det existerar för fullt även i Thailand-kanske inte i alla sällskap men i ganska många!

Ja ibland finns det, ibland inte... inget jag lägger någon större vikt vid om jag äter med släkt, familj eller vänner. som på bilderna.

Och ta i trä, än har det inte tagit kål på mig i alla fall. :great:

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

conservator

Tror jag säkert, man överlever det mesta och det finns väl värre saker att utsätta sig för än att inte använda uppläggningsverktygen, men det är lite mer stilfullt att göra det!

Jag stoppar i mig och har stoppat i mig diverse måltider även på ditt vis också och även jag lever, tänka sig!

Men eftersom reglen finns där och det uppskattas om den följs i vissa sammanhang skadar det inte om man känner till den!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Det är ju helt bortkastat om man ändå pussas lite före eller efteråt. eller? ;)

Men jag hajjar vad du menar, att alla gräver med egna bestick i den gemensamma maten är väl en av kulturkrockarna som faranger i Thailand, i alla fall inledningsvis, anser vara lite underligt. Men efter ett tag anammar man oftast beteendet och slutar anse det märkligt.

Visst finns det säkert risker med smittospridning osv men personligen tycker jag bakterieskräcken har gått alldeles för långt i Sverige och man tror ju också numer att detta kan vara en stark orsak till att allergier ökar så snabbt bland befolkningen. Så jag tror inte det bara är av ondo att vara lite mindre noga med mathanteringen ibland. Lite magsjuka då och då stärker nog bara kroppens immunförsvar lite kort förklarat.

Själv har jag inget emot att äta på thaivis utan speciella serveringsbestick trots att man är många vid bordet.

Ett par bilder av hur det kan se ut vid "matbordet" hemma hos oss i byn ibland.

maltid6.jpg

maltid7.jpg

Hej

Tack för dom fina bilderna som visar hur en stor majoritet av landets befolkning intar sina måltider.

Och jag instämmer i att även detta är något som man lär sig med tiden och t.o.m uppskattar efter ett tag.

Tycker inte att det är det minsta ohygieniskt utan bara praktiskt och trevligt.

För det finns ju regler och rutiner för hur detta ätande ska gå till utan att det ska bli oaptitligt, dom enda gånger det brukar bli rörigt är när en falang

som inte vet hur man äter med händerna rör till alltihop, eller t.ex kliar sig på fötterna och stoppar ner händerna maten igen.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

conservator

Man kan också tänka sig farangen som tidigare har lärt sig äta i byn kommer in till stan och rotar med sina egna bestick i de gemensamma faten! eller tom börjar rota med händerna i dem!

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan också tänka sig farangen som tidigare har lärt sig äta i byn kommer in till stan och rotar med sina egna bestick i de gemensamma faten! eller tom börjar rota med händerna i dem!

Äckligt!

Jag känner en svensk i Jomtien, som har ett hål i väggen där han tillsammans med thaifrun serverar thaimat vid några bord.

Jag var ditbjuden tillsammans med några vänner i samband med nyöppnandet och fick den här svensken till bordsgranne.

Jag beställde från menyen vad jag ville ha. Fick in maten och den svenske värden, min bordsgranne, böjade plocka med fingrarna i min mat för att äta.

Satan vad förbannad jag blev!

Slängde upp några 100 baht på bordet och lämnade både maten och stället.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan också tänka sig farangen som tidigare har lärt sig äta i byn kommer in till stan och rotar med sina egna bestick i de gemensamma faten! eller tom börjar rota med händerna i dem!

Du menar alltså att det bara är outbildade landsortsbor utan mer sofistikerad uppfostran som äter utan serveringsbestick i Thailand. Samt faranger som umgåtts med och bland dylikt ouppfostrat folk, som t ex mig själv.

Eller har jag uppfattat dig fel?

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

conservator

Fel fel fel uppfattat, men var sak har sin plats, som IL skrev så sitter han bekvämt och äter med sina släktingar o vänner och känner till de regler som råder där, men i ett annat sammanhang tex på en restaurang i en lite större stad så råder det helt plötsligt andra regler. Känner man då inte till dessa regler som råder vid det tillfället så kan det bli lika fel som den fotpillande farangen som IL beskrev! För att fritt plocka med händer och egna bestick uppskattas inte i alla sällskap, finare eller inte upp till dig att ta ställning till, jag själv kan uppskatta både enkalare och mer avancerade måltider, som jag också beskrev tidigare i tråden! <BR><BR>Någon utbildning har jag inte nämnt ngt om!

Ändrades av conservator
Link to comment
Dela på andra sajter

Fel fel fel uppfattat, men var sak har sin plats, som IL skrev så sitter han bekvämt och äter med sina släktingar o vänner och känner till de regler som råder där, men i ett annat sammanhang tex på en restaurang i en lite större stad så råder det helt plötsligt andra regler. Känner man då inte till dessa regler som råder vid det tillfället så kan det bli lika fel som den fotpillande farangen som IL beskrev! För att fritt plocka med händer och egna bestick uppskattas inte i alla sällskap, finare eller inte upp till dig att ta ställning till, jag själv kan uppskatta både enkalare och mer avancerade måltider, som jag också beskrev tidigare i tråden! <BR><BR>Någon utbildning har jag inte nämnt ngt om!

Ok, men då kan jag väl replikera med att alla jag känner vet när sammanhanget inte passar för att äta med händerna eller utan serveringsbestick. Så att var sak har sin plats är du självklart inte ensam om att känna till.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

conservator

Att jag skulle vara ensam om att känna till detta vore ju lite konstigt eller hur? då skulle ju denna enkla och något mer hygieniska väg vara skapad av mig själv, nu är den ju vida känd och inte påkommen av mig och om det finns flera som tycks vara emot den, jag är helt övertygad om att inte alla känner till den (jag själv tänkte inte ens på det innan jag fick det förklarat för mig)

Men visst är det godare att hugga in på Tom Yamen med sin egen sked än att sitta och käka den ur de små skålarna som man portionerat ut till bordets alla medlemmar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Asså, här kommer vi faranger till Thailand, som är uppfostrade med "bordskick" och hygien runt maten och tycker det är så dj***a charmigt när alla sitter på golvet och gräver med fingrarna i samma matskålar.

Precis lika charmigt är det att sitta på huk mitt i natten över ett hål i golvet och kräma medan en stor padda sitter en halv meter framför och stirrar en i ögonen.

Näää, kom igen!

Ni som tycker det är så charmigt, varför lyfter ni inte ut era stolar och bord från era svenska hem och sätter er på golvet och när ni ändå är på gång - lyft ut muggstolen och låt hålet vara kvar i golvet.

Ni kan ju sedan efter måltiden ha en trevlig sällskapslek med era gäster - sikta rätt i hålet utan att skiten nuddar hålkanterna.:)

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Asså, här kommer vi faranger till Thailand, som är uppfostrade med "bordskick" och hygien runt maten och tycker det är så dj***a charmigt när alla sitter på golvet och gräver med fingrarna i samma matskålar.

Precis lika charmigt är det att sitta på huk mitt i natten över ett hål i golvet och kräma medan en stor padda sitter en halv meter framför och stirrar en i ögonen.

Näää, kom igen!

Ni som tycker det är så charmigt, varför lyfter ni inte ut era stolar och bord från era svenska hem och sätter er på golvet och när ni ändå är på gång - lyft ut muggstolen och låt hålet vara kvar i golvet.

Ni kan ju sedan efter måltiden ha en trevlig sällskapslek med era gäster - sikta rätt i hålet utan att skiten nuddar hålkanterna.:)

Varför inte multitaska och äta på toagolvet.

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Asså, här kommer vi faranger till Thailand, som är uppfostrade med "bordskick" och hygien runt maten och tycker det är så dj***a charmigt när alla sitter på golvet och gräver med fingrarna i samma matskålar.

Charmigt och charmigt. I alla fall jag tycker det positiva ligger i att "bakterieskräcken" som råder i Sverige är så mycket mer avdramatiserad i Thailand. Man törs äta av en rätt även om någon annan nuddat vid den med sin sked.

Däremot finns ju andra uppförandekoder att följa i Thailand och som det som farang gäller att känna till för att inte framstå som värsta etikettbrytaren vid måltiden.

Det charmiga med att äta i Thailand, på thailändskt vis, handlar inte, tycker jag, om serveringsbestick eller inte, sitta på golv eller vid bord utan att man umgås så mycket mer intimt, socialt över en måltid. Måltiden känns på något sätt mycket så mer socialt viktig och central i Thailand än den gör i Sverige.

För säga vad man vill om thailändare vs svenskar men helt klart så är det nog så att thailändare besitter en generellt en högre EQ än vad svenskar gör. Finns m a o inte lika många sociala missfoster i Thailand som det finns här i Sverige. Och det i sin tur beror helt säkert på att man i Thailand sedan födseln är mer van att umgås med mycket andra människor samt i många sociala situationer. Medan det i Sverige faktiskt i stort sett går att aktivt undvika sociala situationer livet igenom.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang

Asså, här kommer vi faranger till Thailand, som är uppfostrade med "bordskick" och hygien runt maten och tycker det är så dj***a charmigt när alla sitter på golvet och gräver med fingrarna i samma matskålar.

Precis lika charmigt är det att sitta på huk mitt i natten över ett hål i golvet och kräma medan en stor padda sitter en halv meter framför och stirrar en i ögonen.

Näää, kom igen!

Ni som tycker det är så charmigt, varför lyfter ni inte ut era stolar och bord från era svenska hem och sätter er på golvet och när ni ändå är på gång - lyft ut muggstolen och låt hålet vara kvar i golvet.

Ni kan ju sedan efter måltiden ha en trevlig sällskapslek med era gäster - sikta rätt i hålet utan att skiten nuddar hålkanterna.:)

Hej Jive,

Det var ord och inga visor!

Min inställning är att jag kan acceptera vissa thailändska sedvänjor under kort tid. Vore dock oacceptabelt att stå ut med dom en längre tid. Vilket kanske förklarar varför jag inte är så pigg på att flytta till Thailand permanent.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

För säga vad man vill om thailändare vs svenskar men helt klart så är det nog så att thailändare besitter en generellt en högre EQ än vad svenskar gör. Finns m a o inte lika många sociala missfoster i Thailand som det finns här i Sverige. Och det i sin tur beror helt säkert på att man i Thailand sedan födseln är mer van att umgås med mycket andra människor samt i många sociala situationer. Medan det i Sverige faktiskt i stort sett går att aktivt undvika sociala situationer livet igenom.

Jag kanske inte skulle använda mig av ordet sociala missfoster men rent generellt är vi ju uppfostrade i en kultur där individen sätts främst i kontrast till Thailand där kollektivet primeras. Trångbodheten gör väl även sitt men hur många thailändare drömmer om att ha en egen lägenhet att bo själv i?

Link to comment
Dela på andra sajter

Charmigt och charmigt. I alla fall jag tycker det positiva ligger i att "bakterieskräcken" som råder i Sverige är så mycket mer avdramatiserad i Thailand. Man törs äta av en rätt även om någon annan nuddat vid den med sin sked.

Däremot finns ju andra uppförandekoder att följa i Thailand och som det som farang gäller att känna till för att inte framstå som värsta etikettbrytaren vid måltiden.

Det charmiga med att äta i Thailand, på thailändskt vis, handlar inte, tycker jag, om serveringsbestick eller inte, sitta på golv eller vid bord utan att man umgås så mycket mer intimt, socialt över en måltid. Måltiden känns på något sätt mycket så mer socialt viktig och central i Thailand än den gör i Sverige.

För säga vad man vill om thailändare vs svenskar men helt klart så är det nog så att thailändare besitter en generellt en högre EQ än vad svenskar gör. Finns m a o inte lika många sociala missfoster i Thailand som det finns här i Sverige. Och det i sin tur beror helt säkert på att man i Thailand sedan födseln är mer van att umgås med mycket andra människor samt i många sociala situationer. Medan det i Sverige faktiskt i stort sett går att aktivt undvika sociala situationer livet igenom.

Där tror jag du har fel, Kim. Jag tror inte att thailändare har högre EQ än oss.

Det kan verka så, men att deras sociala kompetens till synes är större än vår, beror nog på deras hysteriska rädsla för konflikter och att inte vara omtyckta eller accepterade.

Jag har hobbystuderat deras beteende med avseende just på deras sociala kompetens och kommit fram till att deras helt konfliktfria umgänge beror på rädsla att bli "utstötta".

De vågar helt enkelt inte säga vad de tycker och de ler hellre än att riskera en konfrontation.

Jag hävdar att förädisk feghet är ett vanligt thailändskt drag.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Där tror jag du har fel, Kim. Jag tror inte att thailändare har högre EQ än oss.

Det kan verka så, men att deras sociala kompetens till synes är större än vår, beror nog på deras hysteriska rädsla för konflikter och att inte vara omtyckta eller accepterade.

Jag har hobbystuderat deras beteende med avseende just på deras sociala kompetens och kommit fram till att deras helt konfliktfria umgänge beror på rädsla att bli "utstötta".

De vågar helt enkelt inte säga vad de tycker och de ler hellre än att riskera en konfrontation.

Jag hävdar att förädisk feghet är ett vanligt thailändskt drag.

Att thailändare generellt är konflikträdda håller jag med dig om, ibland tar det ju nästan komiska former. :) Men att just det skulle bero på en EQ brist håller jag däremot inte med om.

Anser personligen att thailändare generellt är mycket mer socialt kompetenta än vad svenskar är, skillnaden är jättestor i mina ögon.Går jag en promenadrunda, egentligen var som helst i landet, så blir jag hela tiden tilltalad vänligt av thailändare, gör jag samma sak i Sverige är det inte en käft som säger något, i alla fall om det är i en stad jag promenerar. Och det är just thailändarnas attityd och sociala förmåga som jag anser vara det allra bästa med landet. Människorna är charmiga helt enkelt, enkla att få kontakt med.

Varför dom inte är lika inåtvända som svenskar kan jag förstås bara spekulera i men en gissning är att dom helt enkelt är mer vana att umgås med människor. Ungefär som svenskar för 100 år sedan när vi fortfarande var beroende av varandra och tvingades umgås med människor ur alla åldrar livet igenom.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kanske inte skulle använda mig av ordet sociala missfoster men rent generellt är vi ju uppfostrade i en kultur där individen sätts främst i kontrast till Thailand där kollektivet primeras. Trångbodheten gör väl även sitt men hur många thailändare drömmer om att ha en egen lägenhet att bo själv i?

Sociala missfoster är väl ett aningen hårt ord men faktum är ju att dessa t o m från tid till annan visar upp sig här på forumet. ;) Finns många människor i Sverige som aldrig fått lära sig hur man umgås med andra på ett korrekt sätt.

Vad gäller trångboddheten så är det helt säkert en bidragande orsak till den generellt högre sociala kompetensen åtminstone jag anser återfinns i Thailand. Det hindrar ju inte att dom längtar bort från det precis som vi svenskar gjorde när vi var i samma situation.

Man kan nog, om man vill, lite elakt påstå att rikedom och social inkompetens går hand i hand. Ju rikare vi blivit desto mer har vi kunnat ta fram våra dåliga sidor, skita i andra och vara allmänt otrevliga. Lever man istället i kollektiv är det alltid någon som sparkar en i röven om man uppför sig illa.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Hittade detta om synen på svenskarna (som förövrigt håller på att revideras):

Bristande social begåvning är något som återkommer.

I en amerikansk, relativt seriös, guidebok över Skandinavien

listar författaren de yrken som inte passar oss:

• Skvallerkolumnist

• Talk-show-värd

• Primalskriksterapeut

Och de som passar:

• Fyrvaktare

• Forskare

• Jordbrukare

Men allt är relativt. Finnar som etnologen Åke Daun talade med karaktäriserade svenskar som ”fruntimmersaktiga” eftersom vi enligt dem pratar mycket och har lätt för att komma till tals med vem som helst.

:-)

Ändrades av GammalDansken

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Knasen

Fick en gång oskalade räkor på räkmackan på Globetrotter, eftersom jag vet hur Lasse kan skälla på personalen så höll jag god min och skalade räkorna själv och nämnde aldrig det för Lasse.. Men jag lät mig inte avskräckas för det och åt räkmacka där flera gånger efter det.. ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

conservator

Charmigt och charmigt. I alla fall jag tycker det positiva ligger i att "bakterieskräcken" som råder i Sverige är så mycket mer avdramatiserad i Thailand. Man törs äta av en rätt även om någon annan nuddat vid den med sin sked.

Däremot finns ju andra uppförandekoder att följa i Thailand och som det som farang gäller att känna till för att inte framstå som värsta etikettbrytaren vid måltiden.

Det charmiga med att äta i Thailand, på thailändskt vis, handlar inte, tycker jag, om serveringsbestick eller inte, sitta på golv eller vid bord utan att man umgås så mycket mer intimt, socialt över en måltid. Måltiden känns på något sätt mycket så mer socialt viktig och central i Thailand än den gör i Sverige.

För säga vad man vill om thailändare vs svenskar men helt klart så är det nog så att thailändare besitter en generellt en högre EQ än vad svenskar gör. Finns m a o inte lika många sociala missfoster i Thailand som det finns här i Sverige. Och det i sin tur beror helt säkert på att man i Thailand sedan födseln är mer van att umgås med mycket andra människor samt i många sociala situationer. Medan det i Sverige faktiskt i stort sett går att aktivt undvika sociala situationer livet igenom.

Hur bitter kan man bli på sverige!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur bitter kan man bli på sverige!

Jag är inte ett dugg bitter på Sverige, älskar mitt land och det mesta som hör därtill. Anser det överlägset Thailand på de allra flesta punkter. Däremot har jag inga problem att erkänna att thailändare är bra mycket socialare än mitt eget folk. generellt sett.

Deras EQ överglänser helt klart vår.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...