Jump to content
IGNORERAD

Blir ni serverade det ni beställt?


smilet

Recommended Posts

Har alla samma smak som dig eller är det möjligt att övertyga dig om att olika människor tycker om olika mat och olika styrka? Tycker du är ganska förolämpande. För övrigt tror jag du är en mes när det kommer till chili :whistle:

Nå, alla har inte samma smak som mig. De som inte har det har fel smak...

Jag hade hoppats på en ölhävartävling :drinks: men du föredrar chiliätartävling? :beurk:

Problemet med att äta för starkt kryddad mat är att man blir beroende av chilin, har varit med ett gäng thai i europa på en rundtur och det är svårt att förklara för dem att det ses som ganska ofint att ta med sig sin egen nam-prik sås in på en restaurang och ösa över kockens ofta mödosamt balanserade mat. Tyskt, Italienskt, Franskt, de ville ha nam-prik på allt!

Vi frågande dem ifall de ville äta på thaikrogar, men nej, de ville äta den lokala maten...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 131
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Kim

    22

  • Joints

    12

  • conservator

    12

  • Jive

    10

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Nå, alla har inte samma smak som mig. De som inte har det har fel smak...

Jag hade hoppats på en ölhävartävling :drinks: men du föredrar chiliätartävling? :beurk:

Nja, jag är inte så intresserad av vare sig chili eller öltävling. Men ett par öl hade jag gärna druckit med dig :drinks:

Link to comment
Dela på andra sajter

Nå, alla har inte samma smak som mig. De som inte har det har fel smak...

Jag hade hoppats på en ölhävartävling :drinks: men du föredrar chiliätartävling? :beurk:

Problemet med att äta för starkt kryddad mat är att man blir beroende av chilin, har varit med ett gäng thai i europa på en rundtur och det är svårt att förklara för dem att det ses som ganska ofint att ta med sig sin egen nam-prik sås in på en restaurang och ösa över kockens ofta mödosamt balanserade mat. Tyskt, Italienskt, Franskt, de ville ha nam-prik på allt!

Vi frågande dem ifall de ville äta på thaikrogar, men nej, de ville äta den lokala maten...

Absolut korrekt, har flera exempel på thai som reser omkring i Europa med påsar med torkad chilli samt nam-prik :crazy: för att spetsa de lokala menyerna.

:drinks:Johan

Ändrades av JohanB

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, jag är inte så intresserad av vare sig chili eller öltävling. Men ett par öl hade jag gärna druckit med dig :drinks:

Får vi ta till hösten när min semester och tvångskommendering till Tyskland är slut, öl inte chili, ok?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Får vi ta till hösten när min semester och tvångskommendering till Tyskland är slut, öl inte chili, ok?

Chilinötter kanske?

Link to comment
Dela på andra sajter

Fan vad bra uttryckt Joints, håller med till 100%. Har tyvärr slut karma för några timmar framåt.

Visst är det så att thaiköket blivit berömt världen över för att det är allt annat än slafs.

Gillar också din beskrivning av höjdarn att alla äter från en mängd gemensamma rätter mitt på bordet istället för, som oftast i Sverige, en rätt i taget på sin egen tallrik. Ger en mängd smaker och matintryck vid varje enskild måltid. Behöver inte ens handla om 10 rätter, dyra måltider eller i stort sällskap som det visserligen blir ibland. En enkel vardagsmåltid för två på gatan, som den på bilden nedan kostar nog inte mer än runt 150 baht. inklusive öl och vatten. Jättegott och varierande i sin vardagliga enkelhet.

Vill man ha en snabb enkel tallrik mat till sig själv och är ensam så beställer man det "rat kao" (över ris), är man istället två så blir det 2-3 rätter "jääg" (delat från riset) som man äter tillsammans. Bara det att äta tillsammans av samma mat ger ju en extra social kick till måltiden som man inte upplever med svenskar vid matbordet.

jaeg.jpg

Hälsoministeriet (eller vad det heter) har just gått ut med en varning för bl a ökade fall av smittosjukdomar (bl a kolera).

I samband därmed ges rekommendationer att alla rätter på bordet har sitt eget serveringsbestick och att endast detta användes när respektive matgäst skall förse sej.

Det är, ur smittorisksynpunkt, helt förkastligt att samtliga gäster gräver ur den gemensamma maten med sina egna bestick.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

conservator

Till respektive rätt på det thailänska bordet så finns det bestick (skall finnas) med dessa skall man förflytta maten till sin egen tallrik för att sedan äta den med sina egna bestick!

man bör med andra ord inte använda sina egna bestick för att plocka i de gemensamma faten!

Ändrades av conservator
Link to comment
Dela på andra sajter

Fru Joints är väldigt noga med det där till skillnad från hennes man som är mer glupsk och inte kan invänta de rätta redskapen.

Link to comment
Dela på andra sajter

conservator

Men följer man det så faller Jives inlägg, och allt blir mycket mer hygieniskt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Var på Thairesturang igår tillsammans med frugan och lillpojken, hennes syster ifrån Danmark, och stora systers dotter som bor hos oss nu.

Vi beställde 5 olika rätter och jag själv och systern ifrån Danmark beställde dessutom Tom Yam Gung som förrätt och naturligtvis kom det ju in en

med massor av chili och en nästan utan, jag högg blixtsnabbt den med chilin och väntade på reaktionen.

Systern smakade på sin soppa och kallade genast på servitrisen och påpekade att soppan inte smakade bra och nästan saknade chili, servitrisen sprang

ut i köket och fick till svar att en var jättestark och en svag till utlänningen, då skulle servitrisen ta min soppa ifrån mig för den var enligt

henne för stark för mig, jag svarade att den var perfekt och min fru intygade snabbt att jag äter samma som dom, så ut åkte den svaga soppan och in

kom en lika stark som min.

Allt löste sig och maten var god men det var ännu ett exempel på att man förutsätter att utlänningar inte äter normal kryddad mat.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hälsoministeriet (eller vad det heter) har just gått ut med en varning för bl a ökade fall av smittosjukdomar (bl a kolera).

I samband därmed ges rekommendationer att alla rätter på bordet har sitt eget serveringsbestick och att endast detta användes när respektive matgäst skall förse sej.

Det är, ur smittorisksynpunkt, helt förkastligt att samtliga gäster gräver ur den gemensamma maten med sina egna bestick.

Det är ju helt bortkastat om man ändå pussas lite före eller efteråt. eller? ;)

Men jag hajjar vad du menar, att alla gräver med egna bestick i den gemensamma maten är väl en av kulturkrockarna som faranger i Thailand, i alla fall inledningsvis, anser vara lite underligt. Men efter ett tag anammar man oftast beteendet och slutar anse det märkligt.

Visst finns det säkert risker med smittospridning osv men personligen tycker jag bakterieskräcken har gått alldeles för långt i Sverige och man tror ju också numer att detta kan vara en stark orsak till att allergier ökar så snabbt bland befolkningen. Så jag tror inte det bara är av ondo att vara lite mindre noga med mathanteringen ibland. Lite magsjuka då och då stärker nog bara kroppens immunförsvar lite kort förklarat.

Själv har jag inget emot att äta på thaivis utan speciella serveringsbestick trots att man är många vid bordet.

Ett par bilder av hur det kan se ut vid "matbordet" hemma hos oss i byn ibland.

maltid6.jpg

maltid7.jpg

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

conservator

KIM!

Inga serveringsbestick! pussas du med alla innan och efter maten också, eller bara med utvalda!

För att dela mat med bara sin respektive är ju i sig som du säger en puss!

Ändrades av conservator
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad jag förstått så är allergier betydligt vanligare i Sverige än i tex Polen trots att Sverige har betydligt renare luft. Det sägs bero på att ungarna i Polen utvecklar immunförsvar mot både det ena och det andra redan som små. Vad vet jag ?

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Hej.

Beställer sällan mat själv men dom gångerna det händer så tycker jag att jag nästan jämt får normalkryddat för rätten.

Det pratas mycket och chili i denna tråd men vi glömmer bort att långt ifrån alla rätter är riktigt chilistarka utan det finns mängder av kryddor och örter i den Thailändska matlagningen som proportioneras olika i olika rätter och naturligvis av olika kockar. Skickar med en bild på ngra av kryddorna/örterna i det Thailändska köket. Många fler finns. Ngn som kan identifiera dom på bilden?

Jag håller med Joints och Kim om att den största njutningen är när en mäng rätter kommer in och man kan smaka lite av varje.

/mvh

post-5592-047133000 1277902458_thumb.jpg

post-5592-047133000 1277902458_thumb.jpg

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej.

Beställer sällan mat själv men dom gångerna det händer så tycker jag att jag nästan jämt får normalkryddat för rätten.

Det pratas mycket och chili i denna tråd men vi glömmer bort att långt ifrån alla rätter är riktigt chilistarka utan det finns mängder av kryddor och örter i den Thailändska matlagningen som proportioneras olika i olika rätter och naturligvis av olika kockar. Skickar med en bild på ngra av kryddorna/örterna i det Thailändska köket. Många fler finns. Ngn som kan identifiera dom på bilden?

Jag håller med Joints och Kim om att den största njutningen är när en mäng rätter kommer in och man kan smaka lite av varje.

/mvh

Dom flesta känner jag igen, men dom svarta längst ner i bild har jag ingen aning vad det är för kryddor :na: .

mvh. Lars

En tio-årings dumhet är för det mesta starkt begränsad. Något man inte kan säga om oss vuxna. (lånat av Joints)

We are all born ignorant, but one must work hard to remain stupid.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom flesta känner jag igen, men dom svarta längst ner i bild har jag ingen aning vad det är för kryddor :na: .

mvh. Lars

Måste vara en sorts ölkrydda, kallas oftast för tåbira :drinks:

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Skickar med en bild på ngra av kryddorna/örterna i det Thailändska köket. Många fler finns. Ngn som kan identifiera dom på bilden?

Ser ut som.

Phrik kii noo/Mus-skit chili

Phrik/Chili

Kai/Ägg

Hom lek/Scharlottenlök

Bai magrood/limeblad

Pak chi/Koriander

Katiem/Vitlök

Ta krai/Citrongräs

Nam dtan/Socker

King/Ingefära

... och sedan något brunt jag inte vet vad det är.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

KIM!

Inga serveringsbestick! pussas du med alla innan och efter maten också, eller bara med utvalda!

För att dela mat med bara sin respektive är ju i sig som du säger en puss!

Bilden i Jives citat innehöll bara mig och min fru samt tre tallrikar mat. Och Ja det händer att vi pussas. ;)

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Pak Chi smakar chii och luktar Kii och borde forbjudas!

Tack och lov pallar inte Alisa heller med skräpet så alla resturanger får tydliga instruktioner när mat beställes in.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad jag förstått så är allergier betydligt vanligare i Sverige än i tex Polen trots att Sverige har betydligt renare luft. Det sägs bero på att ungarna i Polen utvecklar immunförsvar mot både det ena och det andra redan som små. Vad vet jag ?

Fritz..

Kommer ihåg jämförelsen med Polen för väldigt många år sedan. Från början gick nämligen teorin ut på att det måste vara miljögifterna som gjorde att svenska barn utvecklade mer och mer allergier... Tills en studie i väldigt miljöförorenade områden i Polen visade att barnen där inte utvecklade allergier i någon högre omfattning.

Sedan ett antal år tror man nu istället, i korthet, att det kan bero på att vi nuförtiden inte utsätts för lika mycket bakterier osv i barndomen som man gjorde förr och att kroppen därför inte utvecklar det egna skyddet riktigt som det ska.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Ser ut som.

Phrik kii noo/Mus-skit chili

Phrik/Chili

Kai/Ägg

Hom lek/Scharlottenlök

Bai magrood/limeblad

Pak chi/Koriander

Katiem/Vitlök

Ta krai/Citrongräs

Nam dtan/Socker

King/Ingefära

... och sedan något brunt jag inte vet vad det är.

Stämmer bra.

Det bruna kallas "kappi"/räkröra

Sen glömde du ..

Kha/galangarot

"Kommin" /?

Soja

tror jag :) /mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Pak Chi smakar chii och luktar Kii och borde forbjudas!

Tack och lov pallar inte Alisa heller med skräpet så alla resturanger får tydliga instruktioner när mat beställes in.

Pak chi i lagoma mängder är gott men blir det för mycket känns det som att äta parfym. Min mor och hennes man kan inte med Pak chi alls och det verkar vara ett ganska allmänt omdömme.

Frugan gillar det dock skarpt och odlar sitt egna för närvarande. med frön köpta i Thailand.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med om Kims teori att överdriven hygien sannolikt resulterar i fler allergier och andra problem. Hellre några enstaka magproblem än en livslång allergi...

Om inte annat så är det en bra ursäkt för att slippa städa så mycket i bostaden ;)

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Måste vara en sorts ölkrydda, kallas oftast för tåbira :drinks:

:)

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Stämmer bra.

Det bruna kallas "kappi"/räkröra

Sen glömde du ..

Kha/galangarot

"Kommin" /?

Soja

tror jag :) /mvh

Just det, galanga/kha och soya fanns det ju också på bilden. Tittade lite slarvigt. "kappi" känner jag ju också igen till ordet, men riktigt när det används är jag sämre på. "Pla kappi" tycker jag mig komma ihåg frugan uttrycka ibland.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...