Jump to content
IGNORERAD

Vårdnadstvist i Thailand...


Bua Yai

Recommended Posts

Hej alla!

Tänkte jag skulle höra om det finns någon här på forumet med erfarenhet eller kunskap när det gäller vårdnadstvister i Thailand.

Frugan fick ett tråkigt besked i går på telefon, hennes brorsdotter hade blivit "bortrövad" av mamman...!!!

Jag ska försöka beskriva situationen:

Fruns bror och svägerska "skildes" för drygt 1½ år sedan. Det gick till så att svägerskan helt enkelt sa att hon skulle flytta ihop med en annan man, och sedan drog hon (troligen bor hon i Bkk men ingen vet säkert). Lämnade maken och dottern i hembyn. Man hade hunnit komma överens om att dottern skulle stanna hos pappan (min svåger).

Detta rullade sedan på och fungerade bra fram till i fredags 1/8 då mamman kom i en bil tillsammans med två män (troligen hennes nya man?), rullade in på gården där flickan befann sig. Min svärfar var en bit bort men såg att det var mamman som kom, han trodde att hon skulle hälsa på sin dotter. Plötsligt såg han hur mamman slet med sig sin dotter in i bilen, dottern grät och skrek att hon inte ville åka med men bilen drog iväg med flickan. Svärfar sprang efter men hann ju inte med bilen. Flickan är 5 år gammal. Man har nu inte en aning om var mamman och dottern nu befinner sig.

Min svåger är helt knäckt och vet inte hur han ska bete sig. Varit hos polisen som mest verkade skaka på huvudet och sa att de inte kan göra något...

Nu har familjen hemma i byn en idé om att vänta tills flickan blir folkbokförd på annat ställe så man vet var hon befinner sig och då ev. anlita en advokat för att lösa vårdnasfrågan/tvisten.

En hel del frågor infinner sig nu... Kanske någon här vet några svar på dessa, eller tips.

Hur gå tillväga för att få reda på var flickan befinner sig?

Bör man anlita en advokat och gå till domstol?

Hur ska man bete sig...?

Tacksam om någon har några idéer eller tips...?

Kenneth

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag beklagar händelsen. Det är trist - speciellt för barnet att uppleva något sådant.

Jag har inget svar på frågan.

Vem har vårdnaden om flickan?

Var föräldrarna gifta innan de separerade?

Vem stod som far på födelsebeviset?

Man blir nog inte klokare av mina frågor. Men det är bara de som dök upp efter jag läst ditt inlägg.

Hoppas att det löser sig så snart som möjligt na ka.

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Fyfan! Det gör ont i hjärtat när man läser om sånt här! Återigen föräldrar som inte tänker på barnens bästa  :kort:

Kan bara hålla med Magrood om att en del saker behövs det svar på. Sen kan jag inte låta bli att undra vad mamman har för intentioner med att efter ett och ett halvt år komma och sno åt sig ungen?! Har mor och dotter haft någon som helst kontakt under tiden?

Sen att på ren chansning åka dit och hoppas att dottern ska vara i närheten låter lite för tursamt. Hon kanske har en bullvan i grannskapet? Är så fallet så lär det inte vara så svårt att få reda på vart hon befinner sig.

Vissa har det bra, andra har det bättre!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hur gå tillväga för att få reda på var flickan befinner sig?

Bör man anlita en advokat och gå till domstol?

Såg en annons här på forumet om någon Thai-Spy. Var inne o glodde på deras sida och dom hade "missing persons" som en klickbar länk på vänster sidan. Har själv ingen erfarenhet av detektiver i Thailand men det kanske kan vara något?

Vissa har det bra, andra har det bättre!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för raderna, Magrood o Pontus.

Magrood:

Vet inte om det skrivits några papper på vårdnaden, förmodligen inte. Pappan har haft den praktiska vårdnaden sedan mamman stuckit.

Föräldrarna var gifta förut.

Svågern är pappa även på papperet.

Pontus:

Jo, jag har också haft den tanken att man stått och väntat på lämpligt tillfälle. Bulvan i byn... ja kanske det, får väl höra med frun om det finns någon risk för det. det känns som det är något lurt med det hela i alla fall...!

mamman har inte haft kontakt med dottern sedan mamman stack iväg.

Thai-Spy kan väl kanske vara ett alternativ att ha i bakfickan för senare om det behövs.

Tack för raderna som sagt!

Kenneth

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Jag har tillsammans med min fru återtagit vårdnaden om hennes dotter. Pappan sparkade ut min nuv. fru och behöll dottern. Han lyckades lura i henne att Thailändsk lag ger mannen fullständig rättighet att ta ansvar för dottern.

När jag träffade min nuv. fru så fick hon, helt på mannens villkor, vid vissa tillfällen umgås med sin dotter. Dottern skickades iväg till farmor som bodde i Pachinburi (vi bodde då i BKK). Vi reste dit så ofta vi kunde.

Till slut rann mitt tålamod över då vi en jul planerat att resa till Phuket. När vi skulle hämta dottern sa mannen bara att " nej det passar inte" Vi hade köpt biljetter, bokat hotell och annat. Jag blev riktigt förbannad!!

Jag känner en advokat i BKK så jag kontaktade honom. Han satte igång en utredning och polisanmälde mannen.

För att göra en lång historia kort; då min nuv. fru ej var gift med fadern till deras barn äger hon fullständig rätt till barnet. Fadern kallades till domstol men infann sig aldrig. Han riskerade fängelse för människorov!! Vi vann och dottern befinner sig sedan två år hos oss (och numera i Sverige i svensk skola)

PM mig om du vill ha kontaktdetaljer till min advokat (Thai; en vän till mig)

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Lagen är ganska klar, och tillämpas väl.

Den som har vårdnaden har rätt att ta hand om barnet.

Har man varit gift och har haft delad vårdnad, så får man lösa det via domstol innan man gör nåt.

Har känsla av att Thailländsk rättsystem funkar väl i dessa avseenden.

I många fall så låter den föräldern som har pengar och försörning ta hand om barnet för barnets "eget bästa" och det gör man friviligt på Ampur.

kommer man inte överens så anlitar man en advokat.

När det gäller att hitta barnet i trådskaparens historia så borde det inte vara så svårt, Thailändare kan ju alldirg hålla på hemligheter, så det äar garanterat nån som vet vart hon befinner sig.

Anlita en bra advoktat med meriter som kan kollas upp, så löser det sig snart.

Min fru har själv gått igen om en tvist utan större problem.

Och detta mot en ganska högt uppsatt familj med massa pengar och kinesiskt ursprung, så jag tror på rättsystemet iallafall på denna nivå.

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Jag håller med Woien.

Jag var själv inkalld till domstol och förhördes om mina möjligheter att ta ansvar för dottern (det skulle vidimeras med översatta kopior på svenskt anställningsbevis, och bankkontoutdrag etc), hur skolgång i Sverige fungerade och en massa annat. det var tur att min advokat översatte då allt sades på Thailändska!

Dom var verkligen seriösa i sin strävan att barnet skulle bo hos den som had ebäst möjlighet att ta hand om det.

I vårt fall var det ändå klart då modern ej var gift med barnets fader.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej och tack för kommentarerna!

Det börjar torna upp sig en del frågor som jag måste be dem kolla upp, sannolikt blir väl Ampur första ställe, kolla om det står något om vårdnadshavare eller så på flickan, dessutom kolla att de varit gifta "på papperet" och inte bara "vanligt Thai-bröllop" utan registrering. Om det inte är registrerat verkar det ju vara kört för svågern hur som helst...?

När det gäller att fadern skulle ha "rätt" till döttrarna påstår min fru att det ofta är så att döttrar stannar hos fadern och att söner stannar hos modern. Kanske en utbredd missuppfattning eller tradition som inte har någon juridisk förankring?

Skulle dock gärna höra lite med en advokat vad som gäller i detta fall efter att jag har lite mer fakta. Så jag PM:ar gärna dig andersbangkok  :great:

Kenneth

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

När det gäller att fadern skulle ha "rätt" till döttrarna påstår min fru att det ofta är så att döttrar stannar hos fadern och att söner stannar hos modern. Kanske en utbredd missuppfattning eller tradition som inte har någon juridisk förankring?

Vuxna runt omkring mig sa inte det rakt ut.

Men beror förmodlingen på att mamma förmodligen kommer att skaffa en ny man. Och man litar inte riktigt på att den nya mannen inte ska tafsa på styvdottern - tror jag.

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Bua,

Det där emd att döttrar stannar hos fadern och sönerna hos modern är, enligt den domstol jag var i, helt irrelevant och saknade totalt legal betydelse.

Det var precis det som min frus ex sa: "flickor stannar hos fadern" och "din farang kanske våldtar min dotter och därför skall hon stanna hos mig".

Det var dock helt klart vid rättegången. Han hade dels inte skrivit på faderskapet när dottern föddes (detta är viktigt då det är det första som domstolen kommer kräva intyg om), dels var dom inte gifta i Ampur.

Därmed hade han ingen rätt till dottern.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...