Jump to content
IGNORERAD

Lita inte på betalkortets reseskydd


Tallviking

Recommended Posts

Lita inte på reseskyddet som ingår vid kontokortsbetalning av semestern.

Det är för det mesta helt otillräckligt.

Den flitige kortanvändaren bör också se upp för de nya skärpta aktsamhetskraven som införs den 1 augusti.

En självrisk för grov oaktsamhet på 12 000 kronor kan snart tas ut av kortföretagen.

http://di.se/Artiklar/2010/6/27/209743/SONDAGLita-inte-pa-betalkortets-reseskydd/

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför ska man inte lita på reseskyddet då? Är det reseförsäkringen som ingår som du syftar på? Vilkåren varierar kraftigt beroende på vilket kort man använder,kan du berätta mer?

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför ska man inte lita på reseskyddet då? Är det reseförsäkringen som ingår som du syftar på? Vilkåren varierar kraftigt beroende på vilket kort man använder,kan du berätta mer?

Har du klickat på länken och läst artikeln och redovisningen på genomgången av de olika rese-skydden längst ner i artikeln ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl ganska klart att kortförsäkringar inte ersätter en riktig reseförsäkring. Själv ser jag bara kortförsäkringar som en liten bonus som hänger med ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

I de flesta fall så framgår det tydligt att det är ett kompletterande reseskydd och inte någon fullgod reseförsäkring.

Har man reseförsäkring med i sin hemförsäkring så duger den gott i de flesta fallen och kan enkelt förlängas så att den gäller längre än de 45 dagar som t.ex. Trygg Hansa har som gräns. Jag förlängde den till att gälla i 90 dagar och det kostade 1100 kronor. En utgift som man inte bör strunta i. Då är det bättre att prioritera bort någon annan utgift om man måste välja.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur gör ni andra under den årliga semesterresan då? Är det, för den som inte redan har försäkring via t.ex. facket, värt att teckna en försäkring eller ska man chansa utan?

Jag vet ju att försäkringsbolagen tjänar sina pengar genom att, via tex artiklar som denna, ingjuta rädsla genom att säga "tänk om" när det statistiskt sett i själva verket är en ganska dum affär att köpa försäkringar. Dock kvarstår ju detta "tänk om" och en bra försäkring är ju skönt att ha då olyckan ändå är framme.

Hur gör ni på era resor, och har det hittils lönat sig?

Om man inte ska äta djur, varför är dom då gjorda av kött?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du klickat på länken och läst artikeln och redovisningen på genomgången av de olika rese-skydden längst ner i artikeln ?

Nej

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur gör ni andra under den årliga semesterresan då? Är det, för den som inte redan har försäkring via t.ex. facket, värt att teckna en försäkring eller ska man chansa utan?

Jag vet ju att försäkringsbolagen tjänar sina pengar genom att, via tex artiklar som denna, ingjuta rädsla genom att säga "tänk om" när det statistiskt sett i själva verket är en ganska dum affär att köpa försäkringar. Dock kvarstår ju detta "tänk om" och en bra försäkring är ju skönt att ha då olyckan ändå är framme.

Hur gör ni på era resor, och har det hittils lönat sig?

Rent statistiskt ökar nog riskerna på semestern jämfört med när man är hemma

Tänker du samma när det gäller hus och bilförsäkringen hemma ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur gör ni andra under den årliga semesterresan då? Är det, för den som inte redan har försäkring via t.ex. facket, värt att teckna en försäkring eller ska man chansa utan?

Jag vet ju att försäkringsbolagen tjänar sina pengar genom att, via tex artiklar som denna, ingjuta rädsla genom att säga "tänk om" när det statistiskt sett i själva verket är en ganska dum affär att köpa försäkringar. Dock kvarstår ju detta "tänk om" och en bra försäkring är ju skönt att ha då olyckan ändå är framme.

Hur gör ni på era resor, och har det hittils lönat sig?

Personligen skulle jag aldrig chansa.

En hemförsäkring med reseskydd kostar inte många kronor för ett år och fungerar fint om man åker på en 2-4 veckors semester.

Fackets försäkringar brukar också bara vara kompletterande försäkringar.

Innan man åker så bör man ta reda på att man har ett fullgott skydd och se över villkoren ordentligt så att man inte står där utan skydd om något skulle hända. Det trodde jag var en självklarhet 2010.

När grabben var nere under sportlovet förra året kunde jag inte få hans mor att förstå vad han behövde ha med sig så då tecknade jag en extra försäkring för honom på Europeiska för att vara säker på att han var försäkrad.

Nu hade han de nödvändiga uppgifterna med sig trots allt, men hellre en extra försäkring än ingen alls.

Link to comment
Dela på andra sajter

Rent statistiskt ökar nog riskerna på semestern jämfört med när man är hemma

Tänker du samma när det gäller hus och bilförsäkringen hemma ?

Vadå tänker samma? Jag ställer en fråga, och att försäkringar statistiskt sett är förkastliga är inte min tanke utan ett bevisat faktum. Hur många husbränder eller krockar har du själv varit utsatt för?

Om man inte ska äta djur, varför är dom då gjorda av kött?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vadå tänker samma? Jag ställer en fråga, och att försäkringar statistiskt sett är förkastliga är inte min tanke utan ett bevisat faktum. Hur många husbränder eller krockar har du själv varit utsatt för?

Jag tänkte på att du skrev att du undrar om det "lönat sig" och att man "skall chansa"

Jag köper försäkring i huvudsak för att slippa oroa mig för en total personlig katastrof om något skulle hända och kan slappna av och njuta av semestern/livet/bilen/huset utan att slippa oroa mig hela tiden så mycket

Jag anser det vara värt ganska mycket pengar så jag har alltid helförsäkring, allriskförsäkring etc på hus, bilar, båt etc

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tänkte på att du skrev att du undrar om det "lönat sig" och att man "skall chansa"

Jag köper försäkring i huvudsak för att slippa oroa mig för en total personlig katastrof om något skulle hända och kan slappna av och njuta av semestern/livet/bilen/huset utan att slippa oroa mig hela tiden så mycket

Jag anser det vara värt ganska mycket pengar så jag har alltid helförsäkring, allriskförsäkring etc på hus, bilar, båt etc

Jo, jag har ungefär samma tankar som dig när det gäller försäkringar, dvs jag värderar situationen emotionellt och köper dem just utifrån "tänk om" - scenariot vilket, i mitt fall hittills, har varit en bra affär för mitt försäkringsbolag.

Andra kanske däremot överväger samma saker på ett mer rationellt sett och därför kanske avstår från vissa försäkringar - därav min fråga.

Om man inte ska äta djur, varför är dom då gjorda av kött?

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst är det lätt att med facit i hand se tillbaka och gräma sig över alla år man betalat för försäkringar som inte visat sig behövas...

Ändå fortsätter jag betala, om inte annat så för sinnesfridens skull.

Däremot skippar jag alltid drulleförsäkringar och sådant som erbjuds när man köper till exempel en elektronikprodukt.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Visst är det lätt att med facit i hand se tillbaka och gräma sig över alla år man betalat för försäkringar som inte visat sig behövas...

Ändå fortsätter jag betala, om inte annat så för sinnesfridens skull.

Däremot skippar jag alltid drulleförsäkringar och sådant som erbjuds när man köper till exempel en elektronikprodukt.

Herr Chang har talat.

Drulleförsäkringar finns inte för Apples produkter.

Enligt uppgift från en insider för att det typiskt är drullor som köper dom :-)

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker om att resa runt när jag är på semester. Så med tanke på hur många trafikolyckor man ser när man är i LOS så tycker jag att en försäkring är självklar. Skulle man bli påkörd och skada, äta något olämpligt och bli dålig eller bli rånad / bestulen så är det skönt att veta att man kan få hjälp. Jag betalar under 500 SEK för min hemförsäkring per år där det ingår en reseförsäkring, så för mig är valet enkelt.

Marlon

Link to comment
Dela på andra sajter

hej

jag brukar kompletera reseförsäkringen som finns till min hemförsäkring när jag reser längre än 45 dagar, sedan är det försäkringen genom kortet, sedan försäkringen genom facket, sedan den privata försäkringen.. många försäkringar blir det.

Tror även att det är ganska vanligt att många inte har en aning om hur försäkrad man är, bara en sådan sak som att göra illa sig lite när man är hemma, man skär sig och måste till sjukhus, då kan man använda en massa olika försäkringar bland annat genom facket, eller när man knäcker till några fingrar under vollyboll tuneringen i glada vänners lag. Där tjänar försäkringsbolagen massor med slantar, på sådanna "drulle" olyckor som vi inte anmäler.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...