Jump to content
IGNORERAD

Sjukförsäkring i Thailand


Zoran

Recommended Posts

Hej på er alla som bor i Thailand. Vad är det för sjukförsäkring som ni har, om vad kostar det? Om ni har någon förstås.Tacksam för svar:

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 89
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Jive

    12

  • Baa

    10

  • Fritz

    9

  • hasseigöteborg

    7

Mest aktiva i denna tråd

Billigast är 1.000.000 bath på kontot och skriven i sverige.

mbh

tasa

Det var nytt för mig men tack för upplysningen.

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej på er alla som bor i Thailand. Vad är det för sjukförsäkring som ni har, om vad kostar det? Om ni har någon förstås.Tacksam för svar:

Det är väldigt olika och beror till stor del på Din ålder.

Bupa international är en av de vanligas förekommande.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Billigast är 1.000.000 bath på kontot och skriven i sverige.

mbh

tasa

Tror inte att 1000000 bath räcker till ambulans flyg till Sverige

Link to comment
Dela på andra sajter

Billigast är 1.000.000 bath på kontot och skriven i sverige.

mbh

tasa

Om jag förstått det rätt angående skatteavtal Sverige-Thailand betalar man 25% skatt rakt av på inkomster i Sverige om man avflyttat, alltså ej längre är mantalsskriven i Sverige. "Förtjänsten" jämfört med att fortsätta vara skriven i Sverige är då minst 32%-25% =7% vid inkomst i Sverige upp till brytpunkten. Vid högre inkomst ökar "förtjänsten". Dessa (minst) 7% försvinner vid ovanstående rekommendation.

/Sarne

Ändrades av Sarne

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Se tidigare tråd

Här är kopia på mitt inlägg i den tråden:.

Här är min egen erfarenhet av att skaffa sjukförsäkring i Thailand:

Valde BUPA efter att studerat marknaden, det finns säkert flera (bättre?) alternativ.

Har iår tecknat sjukförsäkringen, betalat 21.000 bht för år 2010. Genom att teckna försäkring INNAN man fyllt 61 år, äger man rätt att förlänga den livet ut, annars upphör den vid 70 år. Naturligtvis kommer premien att stiga för varje år, risken ökar ju.Mellan 61-65 år kostar det idag 27.000 baht/år.

En god vän(68 år gammal)som bor i Thailand betalar iår 48.000 baht.

Det finns fyra olika försäkringsnivåer, Sapphire, Ruby, Emerald och Diamond. Efter att rådgjort med BUPA valde jag den andra nivån, Ruby, då den täcker sjukhuskostnaden upp till 2.500 baht/dag, i mitt fall Udon Thani kostar det ca. 2,200 baht att vara inlagd på bästa sjukhuset.

Max ersättningsbelopp för en och samma åkomma är 400.000 baht.

Man kan senare "uppgradera" till högre nivå, dock ingår ej den högre nivå för sjukdomar som tillstött under mellantiden. Dessa fortsätter ersättas med den lägre nivån.

En omfattande hälsodeklaration skall avges när man ansöker om försäkringen, eventuella sjukdomar inklusive sjukhus-doktor skall anges. De sjukdomar som man "tar med sig" undantas från försäkringen.

I mitt fall till exempel ett meniskopererat knä, som får jag betala själv om det skulle krångla.

Notera, vid färd på motorcykel gäller 50% ersättning, maximalt 200.000 baht!

/SA

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror inte att 1000000 bath räcker till ambulans flyg till Sverige

Helt sant, det kan kosta upp emot 1 miljon svenska kronor.

Link to comment
Dela på andra sajter

hasseigöteborg

Detta med att skriva ut sig och tro att man tjänar så hemskt mycket är en myt. Om man betalar sink skatt så är den 25% av hela beloppet.

Om man däremot betalar vanlig skatt och är skriven i Sverige så betalar man kommunalskatt. Men här finns det också något som heter grundavdrag. Så för dom första inkomsterna betalar man 0% skatt.

Jag gjorde en beräkning enligt min kommunalskatt 32,135 % och fann då att om man har en pension på 147 000:- eller lägre så blir skatten LÄGRE om man INTE skriver ut sig. Om man har en pension på 240 000:- (20 000:- /månad) så blir skatten ca 10 000:- högre vid kommunalskatt jämfört med sink.

Och då kan man ju fundera på om det inte blir 10 000:- dyrare med försäkringar om man är utskriven om man inte har en ganska hög inkomst/pension.

Kontentan är alltså att det inte alltid är en fördel att vara utskriven.

Sedan har vi detta med att försäkra sig i Thailand. När man läser dessa villkor finns det alltid en bortre gräns. Så om man drabbas av någon svår sjukom där man blir liggande på ett sjukhus under ett antal månader så kommer denna gräns snabbt emot en. Och sedan får man börja betala själv.

Om man i ett liknande fall har en Svensk reseförsäkring och är skriven i Sverige så finns nog även där bortre gränser men då det dessutom ingår hemtransport brukar detta göra att man inte når den bortre gränsen. Och när man är transporterad till Sverige tar Svensk sjukvård vid. OK den är ju inte helt gratis men kostnaden är acceptabel.

hf

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta med att skriva ut sig och tro att man tjänar så hemskt mycket är en myt. Om man betalar sink skatt så är den 25% av hela beloppet.

Om man däremot betalar vanlig skatt och är skriven i Sverige så betalar man kommunalskatt. Men här finns det också något som heter grundavdrag. Så för dom första inkomsterna betalar man 0% skatt.

Jag gjorde en beräkning enligt min kommunalskatt 32,135 % och fann då att om man har en pension på 147 000:- eller lägre så blir skatten LÄGRE om man INTE skriver ut sig. Om man har en pension på 240 000:- (20 000:- /månad) så blir skatten ca 10 000:- högre vid kommunalskatt jämfört med sink.

Och då kan man ju fundera på om det inte blir 10 000:- dyrare med försäkringar om man är utskriven om man inte har en ganska hög inkomst/pension.

Kontentan är alltså att det inte alltid är en fördel att vara utskriven.

Sedan har vi detta med att försäkra sig i Thailand. När man läser dessa villkor finns det alltid en bortre gräns. Så om man drabbas av någon svår sjukom där man blir liggande på ett sjukhus under ett antal månader så kommer denna gräns snabbt emot en. Och sedan får man börja betala själv.

Om man i ett liknande fall har en Svensk reseförsäkring och är skriven i Sverige så finns nog även där bortre gränser men då det dessutom ingår hemtransport brukar detta göra att man inte når den bortre gränsen. Och när man är transporterad till Sverige tar Svensk sjukvård vid. OK den är ju inte helt gratis men kostnaden är acceptabel.

hf

Tjenare Hasse

Ska man skriva ut sig så bor man ju inte längre i Sverige.

För att jämförelsen skall vara någorlunda rimlig så får man ju utgå ifrån att man tänker spendera

sin tid i Thailand, eller?

Hur mycket räknar du då med att betala för försäkringen du tar i Sverige, efter de 45 dagarna gått ut

på din eventuella hemförsäkring (också en kostnad)?

Kostnad / underhåll för bostad i Sverige etc?

Lägger du sen på de 10.000 kr/mån, i ditt fall, så får du sedan göra en avvägning.

Blir antagligen en ganska bra sjukförsäkring iaf

/SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

hasseigöteborg

Lägger du sen på de 10.000 kr/mån, i ditt fall, så får du sedan göra en avvägning.

Blir antagligen en ganska bra sjukförsäkring iaf

I min beräkning av skatten så skiljer det 10000:- per ÅR för en 20 000:- kronors pensionär.

Men helt klart , Har man pension på 20 000:- per månad närmar man sig nog där det lönar sig med utskrivning . Men många kommer nog aldrig att få den pensionen om man haft ett vanligt jobb typ på bandet på Volvo osv. Och även om man haft ett jobb som gett en lön på 30 000:- + lär man nog få dränera tjänstepensionen på 5 år om man skall komma upp i 20 000:- i pension och mera om man inte har privata pensioner.

Vad gäller att vara skriven i Sverige så kanske man kan skriva sig hos ex sina barn också. Man behöver alltså inte ett eget hus/lägenhet.

Reseförsäkring annars.

1 år (minus 45 dagar)

Europeiska 4003:- (till och med 59 år)

Gouda 7200: (till och med 69 år)

Gouda 14000:- från man är 70 och uppåt.

Sedan som jag nämnde. Om du köper en försäkring på Bupa så täcker denna behandling i ett antal dagar. Och sedan är det slut. Vad gör ni då.

Slutkontentan är att man bör göra det som passat en själv bäst. Vad jag vill belysa var att Sink 25% är inte samma som kommunalskatt 32%.= 7% som det stod i ett tidigare inlägg. Så det kanske inte är en bra affär att skriva ut sig. Utan sätt er och räkna. Då vet ni förutsättningarna och kan sedan med gott samvete bestämma vad som passar er.

hf

Ändrades av hasseigöteborg
Link to comment
Dela på andra sajter

hasseigöteborg

Ska man skriva ut sig så bor man ju inte längre i Sverige.

För att jämförelsen skall vara någorlunda rimlig så får man ju utgå ifrån att man tänker spendera

sin tid i Thailand, eller?

Nu är det kanske dessutom så att 95% av dom som funderar på denna typ av utskrivning ändå är hemma i Sverige några månader per år i sin "sommarstuga". det räcker ju att besöka HuaHin eller Pattaya i juni så är det inte många svenskar kvar.

hf

Link to comment
Dela på andra sajter

I min beräkning av skatten så skiljer det 10000:- per ÅR för en 20 000:- kronors pensionär.

Men helt klart , Har man pension på 20 000:- per månad närmar man sig nog där det lönar sig med utskrivning . Men många kommer nog aldrig att få den pensionen om man haft ett vanligt jobb typ på bandet på Volvo osv. Och även om man haft ett jobb som gett en lön på 30 000:- + lär man nog få dränera tjänstepensionen på 5 år om man skall komma upp i 20 000:- i pension och mera om man inte har privata pensioner.

Vad gäller att vara skriven i Sverige så kanske man kan skriva sig hos ex sina barn också. Man behöver alltså inte ett eget hus/lägenhet.

Reseförsäkring annars.

1 år (minus 45 dagar)

Europeiska 4003:- (till och med 59 år)

Gouda 7200: (till och med 69 år)

Gouda 14000:- från man är 70 och uppåt.

Sedan som jag nämnde. Om du köper en försäkring på Bupa så täcker denna behandling i ett antal dagar. Och sedan är det slut. Vad gör ni då.

Slutkontentan är att man bör göra det som passat en själv bäst. Vad jag vill belysa var att Sink 25% är inte samma som kommunalskatt 32%.= 7% som det stod i ett tidigare inlägg. Så det kanske inte är en bra affär att skriva ut sig. Utan sätt er och räkna. Då vet ni förutsättningarna och kan sedan med gott samvete bestämma vad som passar er.

hf

HF

Håller med om att skiljer det 10.000 kr/år så hade jag inte valt att skriva ut mig.

I alla lägen är det nog inte bättre att skriva ut sig.

Själv har jag som sjöman 15% SINK och det rör sig om betydligt större skillnad.

Dessutom känns det helt jävla fel att betala full skatt när jag väldigt sällan är där.

Har ett visst försäkringsskydd genom frugans jobb. När dagarna är slut så får jag ta av

min buffert. Skulle den med ta slut så får jag väl kasta in handduken eller knacka på dörren

till något skattekontor i Sverige igen. Det behöver ju inte vara hugget i sten att man aldrig

får eller väljer att flytta hem igen.

Som du skriver så bör man räkna lite på det och göra det som passar en själv bäst.

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Man får inte 45 dagars helförsäkring i Thailand per automatik för att man är svensk medborgare men har man en hemförsäkring så fixar det sig via den.

Jag har hört att man får grundavdraget även om man är utskriven men jag kan ju ha hört fel.

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man får inte 45 dagars helförsäkring i Thailand per automatik för att man är svensk medborgare men har man en hemförsäkring så fixar det sig via den.

Jag har hört att man får grundavdraget även om man är utskriven men jag kan ju ha hört fel.

Fritz..

Är man utskriven och har SINK-skatt (25%), så får man en "rabatt" på ca 4% på pensionen från Försäkringskassan. Skatten på andra, privata pensionsförsäkringar är 25%.

Jag vet inte vad som motiverar rabatten på Fk-pensionen, men det kan knappast vara grundavdraget för då skulle det väl slå på övriga försäkringar också.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är det kanske dessutom så att 95% av dom som funderar på denna typ av utskrivning ändå är hemma i Sverige några månader per år i sin "sommarstuga". det räcker ju att besöka HuaHin eller Pattaya i juni så är det inte många svenskar kvar.

hf

Enligt skatteverket är huvudregeln att man ska vara skriven där man stadigvarande bor.

Och vistas man mer än 6 månader om året i Thailand bör man alltså vara skriven där.

Detta är iaf något som försäkringsbolagen med största sannolikhet kommer att åberopa som underlag

till nekande av försäkrings giltighet vid skada/sjukdom, eftersom de flesta Svenska försäkringsbolag

just kräver att man är bosatt och skriven i Sverige.

Det bästa sättet att göra dessa saker - är att göra dem "by the book", tror jag.

Genvägar är oftast senvägar heter det ju.

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant med detaljerad information om hur skatt egentligen beräknas om man avflyttar. De 4% "rabatt" som Jive skriver om, gäller det enbart grundpensionen från FK, eller även tjänstepension? Påverkar + - kalkylen en del.

/Sarne

Ändrades av Sarne

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant med detaljerad information om hur skatt egentligen beräknas om man avflyttar. De 4% "rabatt" som Jive skriver om, gäller det enbart grundpensionen från FK, eller även tjänstepension? Påverkar + - kalkylen en del.

/Sarne

Pensionen från Fk innefattar:

Inkomstpension

Tilläggspension

Premiepension

och på detta sammantagna belopp är "rabatten" ca 4%.

På "tjänstepensionen", som vanligtvis ligger hos Alecta, utgår ingen rabatt.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Pensionen från Fk innefattar:

Inkomstpension

Tilläggspension

Premiepension

och på detta sammantagna belopp är "rabatten" ca 4%.

På "tjänstepensionen", som vanligtvis ligger hos Alecta, utgår ingen rabatt.

Ursäkta en okunnig :bag: fråga!

Men vad för "rabatt" pratar ni om, blir skatten 4% lägre eller pensionen 4% högre eller .. vad? :crazy:

Mvh

BBJ

:wai:

Nytt år - nya möjligheter!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ursäkta en okunnig :bag: fråga!

Men vad för "rabatt" pratar ni om, blir skatten 4% lägre eller pensionen 4% högre eller .. vad? :crazy:

Mvh

BBJ

:wai:

Det innebär, att Fk drar ca 21% skatt istf 25%.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni skriver om Sink-skatten och det är inget annat en ren jävla stöld av svenska regeringen, man har läst om hur afrikanska medborgare som bor i Sverige måste betala en del i skatt av sin inkomst till hemlandet.

Då skriver alla tidningar vilken ocker och utpressning det är mot dom som blir utsatta, detsamma säger många politiker om detta men nämner inte sink-skatten som är en ren stöld.

jag tycker att man ska avskaffa Sink-skatten nu, för det är en ren stöld av den svenska regeringen som det hålls väldigt tyst om.

Läs detta

Utlandssvenskar med SINK-skatt har inga förmåner man normalt har som boende i Sverige. Vi har inte rätt till sjukvård, sjukersättning, skolor, åldringsvård etc.

Vi har heller inte möjlighet att utnyttja dessa förmåner även om vi skulle betala full svensk skatt. Om vi drabbas av en olycka eller akut sjukdom kan vi inte ta oss till ett svenskt sjukhus för vård. Detsamma gäller skolor, våra barn har inte möjlighet att gå i svensk skola.

Som utlandssvenskar måste vi använda sjukhus och skolor där vi bor. Vi är då hänvisade till privata sjukhus och skolor vilket medför avsevärda kostnader.

I och med att alla förmåner man har som boende i Sverige varken får eller kan utnyttjas av utlandssvenskar har staten heller inga utgifter för oss. Vi har därför svårt att känna motivation att betala SINK-skatt.

Den tid är förbi när endast svenskar med mycket stora förmögenheter eller med avsevärda inkomster flyttade utomlands. Idag är det mest vanliga svenska löntagare och pensionärer som av olika anledningar väljer att bo utomlands. SINK-skatten är en föråldrad kvarleva från någon Socialdemokratisk regering långt tillbaka i tiden.

Ett avskaffande av SINK-skatten skulle endast innebära en marginell minskning av statens skatteintäkter.

Med anledning av detta måste SINK-skatten avskaffas helt. Vi förknippar och har alltid förknippat skatter med förmåner vi erhållit. Således inga förmåner - inga skatter

Källa

http://www.newsmill.rnas-sink-skatt

Mvh

Nerike

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

Det innebär, att Fk drar ca 21% skatt istf 25%.

Ok då förstår jag :wai: tack för ditt svar.

Mvh

BBJ

:)

Nytt år - nya möjligheter!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni skriver om Sink-skatten och det är inget annat en ren jävla stöld av svenska regeringen, man har läst om hur afrikanska medborgare som bor i Sverige måste betala en del i skatt av sin inkomst till hemlandet.

Då skriver alla tidningar vilken ocker och utpressning det är mot dom som blir utsatta, detsamma säger många politiker om detta men nämner inte sink-skatten som är en ren stöld.

jag tycker att man ska avskaffa Sink-skatten nu, för det är en ren stöld av den svenska regeringen som det hålls väldigt tyst om.

Läs detta

Utlandssvenskar med SINK-skatt har inga förmåner man normalt har som boende i Sverige. Vi har inte rätt till sjukvård, sjukersättning, skolor, åldringsvård etc.

Vi har heller inte möjlighet att utnyttja dessa förmåner även om vi skulle betala full svensk skatt. Om vi drabbas av en olycka eller akut sjukdom kan vi inte ta oss till ett svenskt sjukhus för vård. Detsamma gäller skolor, våra barn har inte möjlighet att gå i svensk skola.

Som utlandssvenskar måste vi använda sjukhus och skolor där vi bor. Vi är då hänvisade till privata sjukhus och skolor vilket medför avsevärda kostnader.

I och med att alla förmåner man har som boende i Sverige varken får eller kan utnyttjas av utlandssvenskar har staten heller inga utgifter för oss. Vi har därför svårt att känna motivation att betala SINK-skatt.

Den tid är förbi när endast svenskar med mycket stora förmögenheter eller med avsevärda inkomster flyttade utomlands. Idag är det mest vanliga svenska löntagare och pensionärer som av olika anledningar väljer att bo utomlands. SINK-skatten är en föråldrad kvarleva från någon Socialdemokratisk regering långt tillbaka i tiden.

Ett avskaffande av SINK-skatten skulle endast innebära en marginell minskning av statens skatteintäkter.

Med anledning av detta måste SINK-skatten avskaffas helt. Vi förknippar och har alltid förknippat skatter med förmåner vi erhållit. Således inga förmåner - inga skatter

Källa

http://www.newsmill.rnas-sink-skatt

Mvh

Nerike

Jämför t ex med norska medborgare som är utskrivna. De betalar 15% i skatt till Norge och Norge betalar 75% av sjukvården i Thailand.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni skriver om Sink-skatten och det är inget annat en ren jävla stöld av svenska regeringen, man har läst om hur afrikanska medborgare som bor i Sverige måste betala en del i skatt av sin inkomst till hemlandet.

Då skriver alla tidningar vilken ocker och utpressning det är mot dom som blir utsatta, detsamma säger många politiker om detta men nämner inte sink-skatten som är en ren stöld.

jag tycker att man ska avskaffa Sink-skatten nu, för det är en ren stöld av den svenska regeringen som det hålls väldigt tyst om.

Läs detta

Utlandssvenskar med SINK-skatt har inga förmåner man normalt har som boende i Sverige. Vi har inte rätt till sjukvård, sjukersättning, skolor, åldringsvård etc.

Vi har heller inte möjlighet att utnyttja dessa förmåner även om vi skulle betala full svensk skatt. Om vi drabbas av en olycka eller akut sjukdom kan vi inte ta oss till ett svenskt sjukhus för vård. Detsamma gäller skolor, våra barn har inte möjlighet att gå i svensk skola.

Som utlandssvenskar måste vi använda sjukhus och skolor där vi bor. Vi är då hänvisade till privata sjukhus och skolor vilket medför avsevärda kostnader.

I och med att alla förmåner man har som boende i Sverige varken får eller kan utnyttjas av utlandssvenskar har staten heller inga utgifter för oss. Vi har därför svårt att känna motivation att betala SINK-skatt.

Den tid är förbi när endast svenskar med mycket stora förmögenheter eller med avsevärda inkomster flyttade utomlands. Idag är det mest vanliga svenska löntagare och pensionärer som av olika anledningar väljer att bo utomlands. SINK-skatten är en föråldrad kvarleva från någon Socialdemokratisk regering långt tillbaka i tiden.

Ett avskaffande av SINK-skatten skulle endast innebära en marginell minskning av statens skatteintäkter.

Med anledning av detta måste SINK-skatten avskaffas helt. Vi förknippar och har alltid förknippat skatter med förmåner vi erhållit. Således inga förmåner - inga skatter

Källa

http://www.newsmill.rnas-sink-skatt

Mvh

Nerike

Nerike, jag håller med till 110%. Svenska staten har blivit allt mer specialiserade på stöld och psykisk tortyr av sina medborgare. Sen undrar en del varför så många har så stort politiker- och tjänstemanna-förakt i detta land. :crazy:

Mvh

BBJ

:wai:

Nytt år - nya möjligheter!

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang

Det var värst vad SINK-skatten väcker starka känslor...

Om jag tillåts vara djävulens advokat så vill jag hävda att skatten är motiverad, åtminstone på pensioner. Pensionsavsättningar har gjorts skattefritt, och underförstått har varit att dessa avsättningar ska beskattas när de tas ut. Att man då bor i ett annat land är irrelevant.

Det är inte fråga om att man ska ha tillgång till svensk välfärd, det är fråga om att man någon gång ska betala skatt på dessa pensionspengar som man faktiskt intjänat i Sverige.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...