Jump to content
IGNORERAD

Sjukförsäkring i Thailand


Zoran

Recommended Posts

Jo, det är sant.

Men det BBJ och jag är oroliga för, är att snart skannar dom in passet och lagrat info och ger till skattmasen. :diablo::diablo:

Då är det bra att smita ut bakvägen via Finland eller Danmark..lite dyrare med två biljetter men va ska en fattig stackare göra???

Fast man kanske torskar på nån sketen EU regel i alla fall???

Ändrades av Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 89
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Jive

    12

  • Baa

    10

  • Fritz

    9

  • hasseigöteborg

    7

Mest aktiva i denna tråd

Då är det bra att smita ut bakvägen via Finland eller Danmark..lite dyrare med två biljetter men va ska en fattig stackare göra???

Fast man kanske torskar på nån sketen EU regel i alla fall???

:):):)

Det jag inte förstår, är varför dom vill bli av med oss.

Jag betalar ju full skatt för "alla" mina pensioner.

Hälsokoll och mediciner, här nere, betalar jag ur fickan.

Men det finns väl nåt trick som jag inte känner till, att lura svenska staten, antar jag. :(

Öl är hälsa, hälsa ofta /Keithan

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns väl ett antal andra skall krav som måste uppfyllas för att skrivas ut och få sinkskatt. Äger du ex ett permanentboende skrivs du inte ut.

Har ett antal bekanta som har jobbat och bråkat i ett antal år för att bli utskrivna och betala sink-skatt.

hf

Hur är det nu?

Är inte utskrivning och SINK-skatt två separata frågor?

Du måste skriva ut dej om du befinner dej utanför Sverige mer än 6 månader och detta oavsett du har "väsentlig anknytning till Sverige" eller ej (äger fastighet eller lägenhet t ex).

SINK-skatten måste du ansöka om och då får du inte ha denna väsentliga anknytningen till Sverige.

Då undrar jag - vad innebär det att vara utskriven från Sverige utan att betala SINK-skatt, alltså vara utskriven men fortfarande ha Sverige som skattehemvist?

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur är det nu?

Är inte utskrivning och SINK-skatt två separata frågor?

Du måste skriva ut dej om du befinner dej utanför Sverige mer än 6 månader och detta oavsett du har "väsentlig anknytning till Sverige" eller ej (äger fastighet eller lägenhet t ex).

SINK-skatten måste du ansöka om och då får du inte ha denna väsentliga anknytningen till Sverige.

Då undrar jag - vad innebär det att vara utskriven från Sverige utan att betala SINK-skatt, alltså vara utskriven men fortfarande ha Sverige som skattehemvist?

Jag hoppas du inte frågade mig.

Jag hajar noll (0) om allt vad skatter och försäkringar gäller.

Jag hoppas någon annan kan svara dig.

Öl är hälsa, hälsa ofta /Keithan

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hoppas du inte frågade mig.

Jag hajar noll (0) om allt vad skatter och försäkringar gäller.

Jag hoppas någon annan kan svara dig.

Du är i gott sällskap, speciellt kopplingen skatt - pension - försäkringar.

Min x-fru jobbar på försäkringsbolag, så jag vet vilken djungel det är.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Är man utskriven och har SINK-skatt (25%), så får man en "rabatt" på ca 4% på pensionen från Försäkringskassan. Skatten på andra, privata pensionsförsäkringar är 25%.

Jag vet inte vad som motiverar rabatten på Fk-pensionen, men det kan knappast vara grundavdraget för då skulle det väl slå på övriga försäkringar också.

Tjenare Jive. Nu har jag kollat med en riktig expert på området, dvs en skåning som är större än dig i både längd och omkrets ;)

Han hävdar med emfas att har man sinkskatt så har man 25% i skatt men dessutom per automatik 2000 SEK/månad i avdrag för dom pengar man får från FK.

Detta oavsett nivån på den pension man har, alltså blir procentsatsen olika beroende på hur stor pensionen är.

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjenare Jive. Nu har jag kollat med en riktig expert på området, dvs en skåning som är större än dig i både längd och omkrets ;)

Han hävdar med emfas att har man sinkskatt så har man 25% i skatt men dessutom per automatik 2000 SEK/månad i avdrag för dom pengar man får från FK.

Detta oavsett nivån på den pension man har, alltså blir procentsatsen olika beroende på hur stor pensionen är.

Fritz..

Menar Du att dom först tar bort 2000 spänn och sedan tar 25% I skatt på resten och sedan placerar tillbaka de 2000, eller snor dom stålarna (2000)?

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

möcke inntresant tråd :great: kommer nog inte å annsöka om sinkskatt utan åtnjuta den svenska sjukvården får ta en tripp till svedala var 6 månad har ju 4 anndra kidds som en ej får glömma.

är det nån regel hur länge man måste vara i sverige efter 6 månadsperioden :whistle:

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

möcke inntresant tråd :great: kommer nog inte å annsöka om sinkskatt utan åtnjuta den svenska sjukvården får ta en tripp till svedala var 6 månad har ju 4 anndra kidds som en ej får glömma.

är det nån regel hur länge man måste vara i sverige efter 6 månadsperioden :whistle:

Har Du vaknat nyss.

Tjenixen på Dig.. Du får bara vara borta 6 månader om året...så där sprack den planen..

Hade gött och hälsa familjen.

M

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Har Du vaknat nyss.

Tjenixen på Dig.. Du får bara vara borta 6 månader om året...så där sprack den planen..

Hade gött och hälsa familjen.

M

Om han är i Sverige 2 ggr per år är han ju bara borta i 5 mdr åt gången.

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Har Du vaknat nyss.

Tjenixen på Dig.. Du får bara vara borta 6 månader om året...så där sprack den planen..

Hade gött och hälsa familjen.

M

Sjukförsäkring i Thailand? Dyrare ju äldra man är.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om han är i Sverige 2 ggr per år är han ju bara borta i 5 mdr åt gången.

5+5 blir 10 :crazy:

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Menar Du att dom först tar bort 2000 spänn och sedan tar 25% I skatt på resten och sedan placerar tillbaka de 2000, eller snor dom stålarna (2000)?

Men hallå... Enligt min skånske expert så drar FK av 2000 spänn på ditt brutto innan dom drar av 25 % i skatt

Kom till Pattaya så kan vi snacka vidare om saken

:drinks:

Fritz..

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

5+5 blir 10 :crazy:

10+2 = 12

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang

Just denna uppfattning har man ju haft. Men detta kom ju på sned lite när alliansen införde jobbskatteavdraget. För på denna uppskjutna inkomst finns det inget jobbskatteavdrag. Så här har regeringen bitit sig själv i svansen lite grann.

hf

Ja, enligt detta resonemang blir det lite fel när pensionärer inte får skattesänkning motsvarande jobbskatteavdraget. Å andra sidan kan det ju hävdas att detta avdrag inte fanns när större delen av pensionen intjänades ;)

Mitt AB avsätter 6000 kronor varje månad till min pension. På det tillkommer 28% skatt, vilket nästan motsvarar arbetsgivaravgiften. Jag har inga större problem med att pensionen beskattas när det är dags att ta ut den. Oavsett var jag befinner mig.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon som vet vad en reseförsäkring hos tex IF kostar för sex månader i Thailand? Är bara intresserad av Sjukförsäkring samt Olycksfallsförsäkring, ingen egendomsförsäkring. Har även tankar på att skippa försäkring helt den här gången, är 33 år och frisk, ska även göra en hälsokontroll hos doktorn här hemma innan jag åker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Har Du vaknat nyss.

Tjenixen på Dig.. Du får bara vara borta 6 månader om året...så där sprack den planen..

Hade gött och hälsa familjen.

M

Shitt ha då får det bli sink då :( Nä nu blir det hemmgång tusan va det vart jobbigt å sitta i trucken i dag solen ligger på hela tiden burkarna är görheta hemm duch å ett par sofiero 7.5 Å en sval clirr :):na:

Ändrades av clion

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Men hallå... Enligt min skånske expert så drar FK av 2000 spänn på ditt brutto innan dom drar av 25 % i skatt

Kom till Pattaya så kan vi snacka vidare om saken

:drinks:

Fritz..

hej

är det någon skillnad om man har det gamla pensionssystemet med atp-poäng eller har det senaste ang med de 2000kr

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjenare Jive. Nu har jag kollat med en riktig expert på området, dvs en skåning som är större än dig i både längd och omkrets ;)

Han hävdar med emfas att har man sinkskatt så har man 25% i skatt men dessutom per automatik 2000 SEK/månad i avdrag för dom pengar man får från FK.

Detta oavsett nivån på den pension man har, alltså blir procentsatsen olika beroende på hur stor pensionen är.

Fritz..

Hej Fritz!

Din skånske "expert" verkar vara stor även på andra ställen.:)

Jag har kollat och det han säger med emfas stämmer inte!

Han kan ju va trevlig för det.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

lasseiudon

Hur är det nu?

Är inte utskrivning och SINK-skatt två separata frågor?

Du måste skriva ut dej om du befinner dej utanför Sverige mer än 6 månader och detta oavsett du har "väsentlig anknytning till Sverige" eller ej (äger fastighet eller lägenhet t ex).

SINK-skatten måste du ansöka om och då får du inte ha denna väsentliga anknytningen till Sverige.

Då undrar jag - vad innebär det att vara utskriven från Sverige utan att betala SINK-skatt, alltså vara utskriven men fortfarande ha Sverige som skattehemvist?

För det första så säger inte regelverket att du först skall stanna utomlands i 6 månader för att bli utflyttad. Det är när du reser ut i avsikt att vara utomlands i mer än 6 månader som du skall skrivas ut, dvs det kan bli ifrån dag 1.

För det andra att vara utflyttad skattemässigt men inte ansöka om SINK är inte smart. Vad som händer när du är flyttad är nämligen att du inte blir berättigad till det s.k. grundavdraget när skatten skall beräknas och det kan bli ordentligt dyrt, åtminstone procentuellt sätt.

Personligen tycker jag inte att fördelen med SINK uppväger att vara skriven i Sverige och uppriktigt sagt vem har koll på hur långa och många semestrar man tar i Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, det är sant.

Men det BBJ och jag är oroliga för, är att snart skannar dom in passet och lagrat info och ger till skattmasen. :diablo::diablo:

Vill inte vara petimeter, men om det inte redan finns i de nya passen så har de snart RFID-chip så någon skanning behövs ej då allt i passet kan läsas av på distans (10m eller mer tror jag). Har läst någonstans att det används i boardingkorten på en del flygplatser för att kolla hur passagerarna rör sig på flygplatsen, i den allsmäktiga anti-terrorist andan döljs detta påhitt. Om någon är intresserad så finns det mycket läsning om hur vi övervakas hos www.stoppa-storebror.se och www.parstrom.se.

Sen vad gäller skattmasen så har de något slags frikort som gör dem till oantastbara av både politiker, polis och lagar, allt som gäller normal myndighetsutövning gäller ju ej dem. :diablo::diablo: Så de har säkert tillgång till allt om oss och om de ej har det så kan de utan skrupler fixa fram det på vilket sätt de behagar. :suicide:

Mvh

BBJ

:wai:

Nytt år - nya möjligheter!

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

För det första så säger inte regelverket att du först skall stanna utomlands i 6 månader för att bli utflyttad. Det är när du reser ut i avsikt att vara utomlands i mer än 6 månader som du skall skrivas ut, dvs det kan bli ifrån dag 1.

För det andra att vara utflyttad skattemässigt men inte ansöka om SINK är inte smart. Vad som händer när du är flyttad är nämligen att du inte blir berättigad till det s.k. grundavdraget när skatten skall beräknas och det kan bli ordentligt dyrt, åtminstone procentuellt sätt.

Personligen tycker jag inte att fördelen med SINK uppväger att vara skriven i Sverige och uppriktigt sagt vem har koll på hur långa och många semestrar man tar i Thailand.

Hoppet kom tillbaks :crazy: Nu har ja tatt en lutare baa ;) om jag har en liten etta här i gbg och är skriven i svedala så kann väl inte myndigheten göra nåt om jag stannar 6 månader i los :huh: men vi får ju regga äktenskapet nu till vintern (för visum o dyligt) :blink:

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

hasseigöteborg

Sen vad gäller skattmasen så har de något slags frikort som gör dem till oantastbara av både politiker, polis och lagar, allt som gäller normal myndighetsutövning gäller ju ej dem. :diablo::diablo: Så de har säkert tillgång till allt om oss och om de ej har det så kan de utan skrupler fixa fram det på vilket sätt de behagar. :suicide:

Man skall komma ihåg att skatteverket har till uppgift att se till att dom lagar som vår regering och riksdag hittar på efterlevs.

Tycker faktiskt att dom på senare tid skärpt till sig en hel del. Ex var det en bekant som sålde en lägenhet. Och dom hade missat att fylla i summan som föreningen kapital förändrats under boendet. Detta gjorde att dom tillsammans kommit fram till en skatt som var ca 40 000:- för mycket.

3 arbetsdagar efter den 3 maj ringde skatteverket(den handläggare som börjat syna deklarationerna) upp vedebörande och påpekade felet. Allt rättades till via telefon och sedan var dom 40 000:- rikare.

Detta hade absolut inte kunnat hända för 10 år sedan.

Idag är det nog mest RÄTT som skatteverket eftersträvar jämfört med MEST SKATT som det var för 10 år sedan.

hf

Link to comment
Dela på andra sajter

Hoppet kom tillbaks :crazy: Nu har ja tatt en lutare baa ;) om jag har en liten etta här i gbg och är skriven i svedala så kann väl inte myndigheten göra nåt om jag stannar 6 månader i los :huh: men vi får ju regga äktenskapet nu till vintern (för visum o dyligt) :blink:

Både Du och jag känner ju en som gör så... :whistle:

Blir det fest?

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Fritz!

Din skånske "expert" verkar vara stor även på andra ställen.:)

Jag har kollat och det han säger med emfas stämmer inte!

Han kan ju va trevlig för det.

Det var som tusan. Nu ska jag sätta mig på cykeln och pinna ner till Jomtien där skåningen ska få förklara sig. :diablo:

Han är mycket trevlig och heter också Janne :drinks:

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...