Jump to content
IGNORERAD

Sjukförsäkring i Thailand


Zoran

Recommended Posts

Det var värst vad SINK-skatten väcker starka känslor...

Om jag tillåts vara djävulens advokat så vill jag hävda att skatten är motiverad, åtminstone på pensioner. Pensionsavsättningar har gjorts skattefritt, och underförstått har varit att dessa avsättningar ska beskattas när de tas ut. Att man då bor i ett annat land är irrelevant.

Det är inte fråga om att man ska ha tillgång till svensk välfärd, det är fråga om att man någon gång ska betala skatt på dessa pensionspengar som man faktiskt intjänat i Sverige.

Herr Chang har talat.

Det är ju rätt på sitt sätt, HC, men om man avstår att belasta staten med dessa förmåner, så tycker jag det är försvarbart med en kraftig skattereduktion.

Jag undrar hur mycket staten tjänar på att slippa t ex sjuk- och äldrevård av utskrivna pensionärer.

Om du bor mer än 6 månader utanför Sverige, så har du inte ens valmöjligheten att slippa bli utskriven. Du blir tvångsutskriven!

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 89
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Jive

    12

  • Baa

    10

  • Fritz

    9

  • hasseigöteborg

    7

Mest aktiva i denna tråd

Herr Chang

Det är ju rätt på sitt sätt, HC, men om man avstår att belasta staten med dessa förmåner, så tycker jag det är försvarbart med en kraftig skattereduktion.

Jag undrar hur mycket staten tjänar på att slippa t ex sjuk- och äldrevård av utskrivna pensionärer.

Om du bor mer än 6 månader utanför Sverige, så har du inte ens valmöjligheten att slippa bli utskriven. Du blir tvångsutskriven!

Visst Jive...

Min enda poäng var att visa hur svenska staten resonerar vad gäller beskattning av pension.

Förvisso vore det rimligt att den som icke har möjlighet att belasta svensk välfärd får lägre skatt.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Det är ju rätt på sitt sätt, HC, men om man avstår att belasta staten med dessa förmåner, så tycker jag det är försvarbart med en kraftig skattereduktion.

Jag undrar hur mycket staten tjänar på att slippa t ex sjuk- och äldrevård av utskrivna pensionärer.

Om du bor mer än 6 månader utanför Sverige, så har du inte ens valmöjligheten att slippa bli utskriven. Du blir tvångsutskriven!

Om man har en adress kvar i Sverige, t.ex. hos nån i släkten, då är det svårare att bli tvångsutskriven, eller?

Ändrades av GammalDansken

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man har en adress kvar i Sverige, t.ex. hos i släkten, då är det svårare att bli tvångsutskriven, eller?

Om du menar att det blir svårare att bli upptäckt, så är det kanske riktigt.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Om du menar att det blir svårare att bli upptäckt, så är det kanske riktigt.

Definitionsfråga :-)

Ska man skrivas ut om man har någonstans att bo i Sverige?

Om du har för avsikt att flytta hem imorn eller inte är ju svårt att bevisa/motbevisa.

Ändrades av GammalDansken

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Definitionsfråga :-)

Ska man skrivas ut om man har någonstans att bo i Sverige?

Om du har för avsikt att flytta hem imorn eller inte är ju svårt att bevisa/motbevisa.

Reglerna säger att du skall skrivas där du har den större delen av din dygnsvila (som det heter).

Alltså, bor du mer än 6 månader om året utanför Sverige, så skall du skrivas ut.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Reglerna säger att du skall skrivas där du har den större delen av din dygnsvila (som det heter).

Alltså, bor du mer än 6 månader om året utanför Sverige, så skall du skrivas ut.

Efter 6 månader och 1 natt vet jag vad jag borde gjort för att slippa tryggheten

i den svenska välfärden :-)

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant tråd. Ja, jag vet att den handlar om sjukförsäkring för utomlandsboende, men det hänger ju ihop med skattebiten. Alltså inte OT.

Nu finns ju ett skatteavtal mellan Sverige och Thailand. Om jag tolkat skriften rätt behöver jag "bara" skatta 25% i Sverige på min framtida pensionsinkomst. Hur skulle det isåfall kunna bli om , som det inte utan orsak propageras för, ingen skatt till Sverige då man bor utomlands ej åtnjuter några skattefinansierade förmåner. Då kommer väl Thailands skattmas in i bilden, vill ha sin del av kakan?

Eller vad tror ni?

/Sarne

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men som svensk medborgare kan man väl alltid komma tillbaka och gå till Skattekontoret och skriva in sig igen.... Precis som det fungerar vid UT...

Eller finns det någon karenstid.?

/hakancnx

Link to comment
Dela på andra sajter

en undran var skriver man sig, om man reser runt i asien mer än sex månader.

ett jäkla jobb o byta address hela tiden

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni skriver om Sink-skatten och det är inget annat en ren jävla stöld av svenska regeringen, man har läst om hur afrikanska medborgare som bor i Sverige måste betala en del i skatt av sin inkomst till hemlandet.

Då skriver alla tidningar vilken ocker och utpressning det är mot dom som blir utsatta, detsamma säger många politiker om detta men nämner inte sink-skatten som är en ren stöld.

jag tycker att man ska avskaffa Sink-skatten nu, för det är en ren stöld av den svenska regeringen som det hålls väldigt tyst om.

Läs detta

Utlandssvenskar med SINK-skatt har inga förmåner man normalt har som boende i Sverige. Vi har inte rätt till sjukvård, sjukersättning, skolor, åldringsvård etc.

Vi har heller inte möjlighet att utnyttja dessa förmåner även om vi skulle betala full svensk skatt. Om vi drabbas av en olycka eller akut sjukdom kan vi inte ta oss till ett svenskt sjukhus för vård. Detsamma gäller skolor, våra barn har inte möjlighet att gå i svensk skola.

Som utlandssvenskar måste vi använda sjukhus och skolor där vi bor. Vi är då hänvisade till privata sjukhus och skolor vilket medför avsevärda kostnader.

I och med att alla förmåner man har som boende i Sverige varken får eller kan utnyttjas av utlandssvenskar har staten heller inga utgifter för oss. Vi har därför svårt att känna motivation att betala SINK-skatt.

Den tid är förbi när endast svenskar med mycket stora förmögenheter eller med avsevärda inkomster flyttade utomlands. Idag är det mest vanliga svenska löntagare och pensionärer som av olika anledningar väljer att bo utomlands. SINK-skatten är en föråldrad kvarleva från någon Socialdemokratisk regering långt tillbaka i tiden.

Ett avskaffande av SINK-skatten skulle endast innebära en marginell minskning av statens skatteintäkter.

Med anledning av detta måste SINK-skatten avskaffas helt. Vi förknippar och har alltid förknippat skatter med förmåner vi erhållit. Således inga förmåner - inga skatter

Källa

http://www.newsmill.rnas-sink-skatt

Mvh

Nerike

Kopierar även in en mening i artikeln som du inte fick med i din kopiering. :crazy:

" Fredrik Reinfeldt lovade en ändring av skatten i senaste valrörelsen. Ingenting har hänt."

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant tråd. Ja, jag vet att den handlar om sjukförsäkring för utomlandsboende, men det hänger ju ihop med skattebiten. Alltså inte OT.

Nu finns ju ett skatteavtal mellan Sverige och Thailand. Om jag tolkat skriften rätt behöver jag "bara" skatta 25% i Sverige på min framtida pensionsinkomst. Hur skulle det isåfall kunna bli om , som det inte utan orsak propageras för, ingen skatt till Sverige då man bor utomlands ej åtnjuter några skattefinansierade förmåner. Då kommer väl Thailands skattmas in i bilden, vill ha sin del av kakan?

Eller vad tror ni?

/Sarne

Absolut så är det så.

Den utländska obeskattade inkomst du för in i Thailand ska skattas för i Thailand om du kan anses ha din skattemässiga hemvist där.

Fördelarna mot sinkskatt behöver inte bli så stora.

Sedan är fråga om sinkskatt på pension inte så lätt som att säga att den borde vara noll eftersom man inte längre åtnjuter några skattefinansierade förmåner.

Hur rimligt är det att folk som sparat pengar till sin pension hela sitt liv - MED FULL AVDRAGSRÄTT - nu också ska kunna kräva full skattefrihet på samma pengar?

Gissa vilken bomb det skulle bli i media om sinkskatten togs bort. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Numera är det långtifrån full avdragsrätt på pensionssparandet. Premier upp till 12.000:-/år får dras av, alltså betalar man knappt hälften ur egen ficka. Dessutom betalar man sedan ett antal år (kommer inte ihåg exakt hur många) årlig avkastningsskatt på pensionskapitalet.

Däremot var det längre tillbaka full avdragsrätt på premier till pensionssparande. Före skatteomläggningen 1991 var inkomstskatten på topp 69%.

/Sarne

Ändrades av Sarne

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

hasseigöteborg

Numera är det långtifrån full avdragsrätt på pensionssparandet. Premier upp till 12.000:-/år får dras av, alltså betalar man knappt hälften ur egen ficka. Dessutom betalar man sedan ett antal år (kommer inte ihåg exakt hur många) årlig avkastningsskatt på pensionskapitalet.

Däremot var det längre tillbaka full avdragsrätt på premier till pensionssparande. Före skatteomläggningen 1991 var inkomstskatten på topp 69%.

/Sarne

Nu är det väl så att dessa 12 000:- som du avsatt till privata pensioner är en ganska liten del av den pension du får. Och sätter du undan mer så borde du ju sätta det i en annan typ av försäkring där du kan ta ut utan skatt. (ex kapitalförsäkring).

Men pensionen består ju av så mycket mer. Du har den allmänna pensionen där arbetsgivaren satt av utan att du betalat skatt. Dessutom har du all avtalspension där arbetsgivaren betalar in pengar (typ ITP osv). Även här är det skattebefriat vid inbetalning.

Sist har du egenföretagare som kan sätta upp till 35% av vinsten i privat pension. Utan a-skatt då.

Så dom flesta pensionspengar man får är ju faktiskt uppskjuten lön. Sedan att du får avkastningsskatt kan ju motsvaras med all annan kapitalskatt. Hade du haft pengarna på banken hade det kostat 30% av ränteinkomsten.

hf

Link to comment
Dela på andra sajter

hasseigöteborg

Det var värst vad SINK-skatten väcker starka känslor...

Om jag tillåts vara djävulens advokat så vill jag hävda att skatten är motiverad, åtminstone på pensioner. Pensionsavsättningar har gjorts skattefritt, och underförstått har varit att dessa avsättningar ska beskattas när de tas ut. Att man då bor i ett annat land är irrelevant.

Det är inte fråga om att man ska ha tillgång till svensk välfärd, det är fråga om att man någon gång ska betala skatt på dessa pensionspengar som man faktiskt intjänat i Sverige.

Herr Chang har talat.

Just denna uppfattning har man ju haft. Men detta kom ju på sned lite när alliansen införde jobbskatteavdraget. För på denna uppskjutna inkomst finns det inget jobbskatteavdrag. Så här har regeringen bitit sig själv i svansen lite grann.

hf

Link to comment
Dela på andra sajter

hasseigöteborg

Om du bor mer än 6 månader utanför Sverige, så har du inte ens valmöjligheten att slippa bli utskriven. Du blir tvångsutskriven!

Det finns väl ett antal andra skall krav som måste uppfyllas för att skrivas ut och få sinkskatt. Äger du ex ett permanentboende skrivs du inte ut.

Har ett antal bekanta som har jobbat och bråkat i ett antal år för att bli utskrivna och betala sink-skatt.

hf

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där med att bli tvångsutskriven?

Finns det i verkliga livet någon kontroll på var medborgarna befinner sig?

Om man nu inte gör nåt väsen av sig och har en adress i Sverige, typ lägenhet eller hus som inte "officiellt" uthyres så finns det väl ingen som letar efter en?

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var värst vad SINK-skatten väcker starka känslor...

Om jag tillåts vara djävulens advokat så vill jag hävda att skatten är motiverad, åtminstone på pensioner. Pensionsavsättningar har gjorts skattefritt, och underförstått har varit att dessa avsättningar ska beskattas när de tas ut. Att man då bor i ett annat land är irrelevant.

Det är inte fråga om att man ska ha tillgång till svensk välfärd, det är fråga om att man någon gång ska betala skatt på dessa pensionspengar som man faktiskt intjänat i Sverige.

Herr Chang har talat.

Men hur mycket Herr Chang? Det är väl det som är kärnan i de starka känslorna, för 25% är ju inte en relevant procentsats tycker jag, kanske som Norge 15% eller om Sverige ej betalar sjukvården i Thailand, kanske 5-10% är mer relevant med tanke på vad man ev. "tjänat/vunnit" på den snåriga avdragsrätten gällande pensionsförsäkringar, där ju staten för övrigt snott åt sig en del av kakan redan genom avkastningsskatten.:kort:

Mvh

BBJ

:wai:

Nytt år - nya möjligheter!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där med att bli tvångsutskriven?

Finns det i verkliga livet någon kontroll på var medborgarna befinner sig?

Om man nu inte gör nåt väsen av sig och har en adress i Sverige, typ lägenhet eller hus som inte "officiellt" uthyres så finns det väl ingen som letar efter en?

Har också funderat i dom banorna.

Enda sättet är väl att :

1. Sitta utanför "mitt" hus i Sverige i 180 dagar/nätter och konstatera att jag inte sovit där.

2. Kolla mitt pass. Finns det datalagrat hos staten går det ju. Men finns det det ?

Öl är hälsa, hälsa ofta /Keithan

Link to comment
Dela på andra sajter

Har också funderat i dom banorna.

Enda sättet är väl att :

1. Sitta utanför "mitt" hus i Sverige i 180 dagar/nätter och konstatera att jag inte sovit där.

2. Kolla mitt pass. Finns det datalagrat hos staten går det ju. Men finns det det ?

Alt 1 vore kanske ett sätt att få ner arbetslösheten :D

Alt 2 skulle väl fungerat tidigare men numer visar vi ju inga pass som EU land?

???? ingen "risk" alltså :wai:

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

...cut

2. Kolla mitt pass. Finns det datalagrat hos staten går det ju. Men finns det det ?

Om det inte redan finns, så är vi där snart Keithan, mycket snart. :rtfm:

Mvh

BBJ

:wai:

Nytt år - nya möjligheter!

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det inte redan finns, så är vi där snart Keithan, mycket snart. :rtfm:

Mvh

BBJ

:wai:

Du är en klok man, BBJ.

Så är det, självklart.

/Keithan

Öl är hälsa, hälsa ofta /Keithan

Link to comment
Dela på andra sajter

Alt 1 vore kanske ett sätt att få ner arbetslösheten :D

Alt 2 skulle väl fungerat tidigare men numer visar vi ju inga pass som EU land?

???? ingen "risk" alltså :wai:

Om vi åker till Thailand blir det till att visa pass. :diablo:

Öl är hälsa, hälsa ofta /Keithan

Link to comment
Dela på andra sajter

Om vi åker till Thailand blir det till att visa pass. :diablo:

Jo, kanske du har rätt i det men dom bara kollar lite slött, ingen registrering eller scanning.

Hade förträngt det eftersom jag de senaste åren åkt via CPH. B)

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, kanske du har rätt i det men dom bara kollar lite slött, ingen registrering eller scanning.

Hade förträngt det eftersom jag de senaste åren åkt via CPH. B)

Jo, det är sant.

Men det BBJ och jag är oroliga för, är att snart skannar dom in passet och lagrat info och ger till skattmasen. :diablo::diablo:

Öl är hälsa, hälsa ofta /Keithan

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...