Jump to content
IGNORERAD

Svärmor


Jerker

Recommended Posts

Så jäkla trött på min svärmor varje gång min sambo pratat sin mor ser jag hur ledsen och arg hon är det förstört vårat äktenskap rejält. Vi levt mer 10 år i Sverige så man tycker hon borde förstå hur det fungerar men tyvärr inte. Sista snille :wacko: iden var från svärmor att dottern skulle sälja mark hon köpt under 10 år för bygga ett hus (har redan två hus men dom till rikligt finna) lämna mig och försöka träffa ny karl och under tiden ta hand om sin diabetes sjuka mor.

http://tomtensmandlar.tictail.com/

Jerker เจสเปอร์ โรสัน

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 31
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Jerker

    7

  • måne

    4

  • UDON-CHARLIE

    4

  • korp

    3

Mest aktiva i denna tråd

Välkommen till Thailand...

manstekerliksom.com
"patraska = häll en skumpa över en småsparare!", "is kyler is", "i förorten bra, men hemma bäst"

Mr T: What's the quickest way to get stuff down from the top shelf? Gravity!

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där låter inget vidare och jag lider med dig/er.Jag har förstått att många Thailändare kanske framförallt

Thailändskor har svårt att bryta även om det blir tok.Men jag hoppas det går att lösa och att du får tänka

på något annat idag.TREVLIG MIDSOMMAR.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Så jäkla trött på min svärmor varje gång min sambo pratat sin mor ser jag hur ledsen och arg hon är det förstört vårat äktenskap rejält. Vi levt mer 10 år i Sverige så man tycker hon borde förstå hur det fungerar men tyvärr inte. Sista snille :wacko: iden var från svärmor att dottern skulle sälja mark hon köpt under 10 år för bygga ett hus (har redan två hus men dom till rikligt finna) lämna mig och försöka träffa ny karl och under tiden ta hand om sin diabetes sjuka mor.

- Ja du Jerker.

Inte kommer jag att berätta för dig vad du borde inse och göra åt situationen.

Det behöver jag inte för du vet med största säkert redan hur du "borde" göra,

även om det inte känns så muntert att behöva ta det steget.

Glad midsommar på dig i alla fall,

om nu det är någon tröst i eländet...

Link to comment
Dela på andra sajter

UDON-CHARLIE

Bra, och starkt gjort av dig, att våga ta upp det.

-Det finns alldeles för många här som springer

omkring med skygglappar, och vägrar att

erskänna hur det ibland ligger till.

Hoppas att allt löser sig.

U-C

Link to comment
Dela på andra sajter

- Ja du Jerker.

Inte kommer jag att berätta för dig vad du borde inse och göra åt situationen.

Det behöver jag inte för du vet med största säkert redan hur du "borde" göra,

även om det inte känns så muntert att behöva ta det steget.

Glad midsommar på dig i alla fall,

om nu det är någon tröst i eländet...

Att lämna min sambo för hennes moder sätter griller huvud på henne känns fel. Vi faktisk skilt oss för något år sedan då åkte hon hem 8 månader efter det bestämde vi att fortsätta vårat liv tillsammans.

Jag har bestämt härda ut snart dör :diablo: käringen hon åker in ut på sjukhus hennes far inte lika omtyckt av dottern jag tror att lugnar ner sig då.

Min sambo lyssnar inte på allt vad hennes mor säger.

Ändrades av Jerker

http://tomtensmandlar.tictail.com/

Jerker เจสเปอร์ โรสัน

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra, och starkt gjort av dig, att våga ta upp det.

-Det finns alldeles för många här som springer

omkring med skygglappar, och vägrar att

erskänna hur det ibland ligger till.

Hoppas att allt löser sig.

U-C

Om det var bra av Jerker hur bra är det då inte av dig som så generöst upplyser oss andra om sanningens beskaffenhet så ofta du orkar? :whistle:

Jag har för mig att Jerker nämnt sin kallhamrade svärmor förut. Jag vet inte hur man ska göra i en sådan situation förutom att stödja sin fru och tacka gudarna för att det inte är ens egen mor vilket hade varit värre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns flera sk sjuka svärmödrar. men allt beror på din fru. Är moren hennes familj eller är du familjen.

Visst har jag och min fru ibland overenstämmelser. och då är svaret "kabaan". och då frågar jag vart. efter lite tänkande får jag order att åka till kambodia.

Min fru har i varje fall beslutat att hennes trygghet och familj är mig och mamman tillhör anhöriga.

Sist jag var i Isaan är det väl 4 år sedan och har inga planer för den närmaste tiden. frugan vat där för en begravning men då fick taxin vänta och hon åkte hem samma dag,

Visst besöker svärmoren oss varje år och hon är alltid välkommen, men på våra villkor.

Hjälpa till bör man om man får någåt tillbaka, tex stöd, men annars låt bli.

Bara min åsikt, men alla gör som det passar dom själv.

Mbh

tasa

Bara ett råd men alla gör som det passar dom bäst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns flera sk sjuka svärmödrar. men allt beror på din fru. Är moren hennes familj eller är du familjen.

Visst har jag och min fru ibland overenstämmelser. och då är svaret "kabaan". och då frågar jag vart. efter lite tänkande får jag order att åka till kambodia.

Min fru har i varje fall beslutat att hennes trygghet och familj är mig och mamman tillhör anhöriga.

Sist jag var i Isaan är det väl 4 år sedan och har inga planer för den närmaste tiden. frugan vat där för en begravning men då fick taxin vänta och hon åkte hem samma dag,

Visst besöker svärmoren oss varje år och hon är alltid välkommen, men på våra villkor.

Hjälpa till bör man om man får någåt tillbaka, tex stöd, men annars låt bli.

Bara min åsikt, men alla gör som det passar dom själv.

Mbh

tasa

Bara ett råd men alla gör som det passar dom bäst.

Att ställa kravet hon bryta med hennes familj skulle jag alldrig göra familjen betyder väldigt mycket för henne. Jag vet att jag kommer i andra hand ;) tror faktis det gäller dom flesta thai /swe par det bara ni som inte vet det eller blunda för det.

Dom första åren tyckte jag om Svärmor hon dricker inte ,spelar inte bort pengar, ekonomisk med sina pengar.

http://tomtensmandlar.tictail.com/

Jerker เจสเปอร์ โรสัน

Link to comment
Dela på andra sajter

Att ställa kravet hon bryta med hennes familj skulle jag alldrig göra familjen betyder väldigt mycket för henne. Jag vet att jag kommer i andra hand ;) tror faktis det gäller dom flesta thai /swe par det bara ni som inte vet det eller blunda för det.

Dom första åren tyckte jag om Svärmor hon dricker inte ,spelar inte bort pengar, ekonomisk med sina pengar.

Du har accepterat ett faktum, Varför svära över det?

Du har ju gjort ditt val, Inget du kan gräma dig över.

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har accepterat ett faktum, Varför svära över det?

Du har ju gjort ditt val, Inget du kan gräma dig över.

Har han det??Varför inte gräma sig när han inte mår bra av det?

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Har han det??Varför inte gräma sig när han inte mår bra av det?

Klart han kan må dåligt av sina val, Dock ändå han som gjort dom.

Ibland får man acceptera faktum vilket han har gjort. Och varför då klaga om dom?

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tydligen så mår båda dåligt av att svärmor mästrar och styr deras liv,dags att sätta ner foten och tala om för kärringen vad som gäller.Skulle f-n i mej inte acceptera något sådant :kort::diablo: .Detta har han tagit upp förrut och då blev det separation,nu är de tillsammans igen och om det funkar då ska ingen styra från utsidan,punkt slut.Mvh Måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Klart han kan må dåligt av sina val, Dock ändå han som gjort dom.

Ibland får man acceptera faktum vilket han har gjort. Och varför då klaga om dom?

Frågan var varför ställer svärmor såna krav på sin dotter? en orsak är att en kusin (som har en falang) som byggt hus för 3 miljoner bath vaför kan inte hennes dotter göra det.

http://tomtensmandlar.tictail.com/

Jerker เจสเปอร์ โรสัน

Link to comment
Dela på andra sajter

Tydligen så mår båda dåligt av att svärmor mästrar och styr deras liv,dags att sätta ner foten och tala om för kärringen vad som gäller.Skulle f-n i mej inte acceptera något sådant :kort::diablo: .Detta har han tagit upp förrut och då blev det separation,nu är de tillsammans igen och om det funkar då ska ingen styra från utsidan,punkt slut.Mvh Måne

Kunde jag snacka thai hade jag givetvis sagt vad jag tycker för svärmor men hon vet säkert vad jag tycker men bryr sig inte. Har snackat med min sambo om det men hennes mamma har varit så har hela sitt liv tror inte ändrar sig nu.

http://tomtensmandlar.tictail.com/

Jerker เจสเปอร์ โรสัน

Link to comment
Dela på andra sajter

Frågan var varför ställer svärmor såna krav på sin dotter? en orsak är att en kusin (som har en falang) som byggt hus för 3 miljoner bath vaför kan inte hennes dotter göra det.

Svaret är "naivitet" och okunskap.

Det finns inte många Thai som kan ett skvatt geografi och historia, därmed faller all kunskap om att "farangland" består av olika ekonomiska regioner och olika ekonomiska inkomstmöjligheter. En farang är en farang och alla äro vi lika.

Kan en farang bygga hus för 3 mille så kan alla, annars ljuger dom snåljåparna, och ljuger inte farangen så brer svärmödrarna på för att just deras dotter skall ha det bättre än alla andra och så står dom där när grannens dotter fått sitt hus och själva bara har en koja, tappat ansiktet lixom och då skall dottern räddas från snålfarangen.

Bara min teori men det är inte den första eller sista käring som sätter käppar i hjulet för lyckliga äktenskap.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Att ställa kravet hon bryta med hennes familj skulle jag alldrig göra familjen betyder väldigt mycket för henne. Jag vet att jag kommer i andra hand ;) tror faktis det gäller dom flesta thai /swe par det bara ni som inte vet det eller blunda för det.

Dom första åren tyckte jag om Svärmor hon dricker inte ,spelar inte bort pengar, ekonomisk med sina pengar.

Hej Jerker,

Jag är väl medveten om att Fru Changs thaisläkt har högre prioritet än mig. Oftast, om än inte alltid.

Detta bekymrar mig inte speciellt, så länge jag slipper bidra ekonomiskt till dessa märkliga människor. Jag skulle i och för sig kunna reta mig lite på att fru Chang skickar en del av sina egna intjänade pengar... Pengar som vi skulle kunna gjort något trevligt tillsammans med.

Men det är inga stora summor, och det är väl just inte mycket att göra åt den thailändska familjelojaliteten.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan en farang bygga hus för 3 mille så kan alla, annars ljuger dom snåljåparna, och ljuger inte farangen så brer svärmödrarna på för att just deras dotter skall ha det bättre än alla andra och så står dom där när grannens dotter fått sitt hus och själva bara har en koja, tappat ansiktet lixom och då skall dottern räddas från snålfarangen.

Du har nog rätt, men bara gällande en mycket liten del av alla thailändska mödrar. Jag kan omöjligt tänka mig att en normalt funtad mor, från fattiga förhållanden, skulle uppmuntra sin dotter att skilja sig bara för att hon inte kan få ett hus för 3 miljoner. Det är nog bara den lilla minoriteten mödrar som mer eller mindre uppmuntrat sina döttrar att prostituera sig och/eller gifta sig med en utlänning som skulle komma på något så korkat. Varför skulle en mor i fattiga Nakorn Nowhere inte vara nöjd om dottern kunde bidra med 1,000 Baht i månaden som alla andra döttrar om det inte vore så att hon pushat sin dotter till att sälja sig? I Thailand gifter man sig inte över klassgränserna så givetvis måste det till en utländsk man för att det ska bli stålar. Har mamman uppfattningen att dotterns enda uppgift är att gifta sig med en utlänning som hon ska kunna mjölka på pengar då, men endast då, kan det bli tal om att tappa ansiktet om 3-miljoners huset uteblir.

För Jerker är det nog tyvärr bara att prata med frugan och förklara att hon måste välja mellan dig och modern. Det är givetvis lätt att vara efterklok och konstatera att innan man gifter sig med en thailändska så bör man förklara sin situation och höra efter vad förväntningarna från svärföräldrar är, men då du varit gift i 10 år så har den chansen förmodligen passerat.

Link to comment
Dela på andra sajter

UDON-CHARLIE

Du har nog rätt, men bara gällande en mycket liten del av alla thailändska mödrar. Jag kan omöjligt tänka mig att en normalt funtad mor, från fattiga förhållanden, skulle uppmuntra sin dotter att skilja sig bara för att hon inte kan få ett hus för 3 miljoner. Det är nog bara den lilla minoriteten mödrar som mer eller mindre uppmuntrat sina döttrar att prostituera sig och/eller gifta sig med en utlänning som skulle komma på något så korkat. Varför skulle en mor i fattiga Nakorn Nowhere inte vara nöjd om dottern kunde bidra med 1,000 Baht i månaden som alla andra döttrar om det inte vore så att hon pushat sin dotter till att sälja sig? I Thailand gifter man sig inte över klassgränserna så givetvis måste det till en utländsk man för att det ska bli stålar. Har mamman uppfattningen att dotterns enda uppgift är att gifta sig med en utlänning som hon ska kunna mjölka på pengar då, men endast då, kan det bli tal om att tappa ansiktet om 3-miljoners huset uteblir.

För Jerker är det nog tyvärr bara att prata med frugan och förklara att hon måste välja mellan dig och modern. Det är givetvis lätt att vara efterklok och konstatera att innan man gifter sig med en thailändska så bör man förklara sin situation och höra efter vad förväntningarna från svärföräldrar är, men då du varit gift i 10 år så har den chansen förmodligen passerat.

"Du har nog rätt, men bara gällande en mycket liten del av alla thailändska mödrar."

-Så liten del tror jag inte att det är, det här stöter man ju på ofta.

U-C

Link to comment
Dela på andra sajter

"Du har nog rätt, men bara gällande en mycket liten del av alla thailändska mödrar."

-Så liten del tror jag inte att det är, det här stöter man ju på ofta.

U-C

Du måste haft en särdeles otur i Dina möten. :ironi:

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

"Du har nog rätt, men bara gällande en mycket liten del av alla thailändska mödrar."

-Så liten del tror jag inte att det är, det här stöter man ju på ofta.

U-C

Det tvivlar jag inte på att du gör men det förändrar inte faktumet att en försvinnande liten del, förmodligen under 1%, av alla thailändska mödrar skulle agera på det sättet.

Att du stöter på det ofta beror förmodligen snarare på att du umgås med / hör talas om Faranger som gift sig med bartjejer och bland dem finns det givetvis en viss andel som har mödrar som pushat på så att de blivit bartjejer och gift sig med Faranger. Att det förekommer den typen av vidriga mödrar i denna kategori tvivlar jag inte på men jag har inte erfarenhet eller kunskap att uttala mig om hur vanligt det är. Även 50% av 1% blir en ganska liten andel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har nog rätt, men bara gällande en mycket liten del av alla thailändska mödrar. Jag kan omöjligt tänka mig att en normalt funtad mor, från fattiga förhållanden, skulle uppmuntra sin dotter att skilja sig bara för att hon inte kan få ett hus för 3 miljoner. Det är nog bara den lilla minoriteten mödrar som mer eller mindre uppmuntrat sina döttrar att prostituera sig och/eller gifta sig med en utlänning som skulle komma på något så korkat. Varför skulle en mor i fattiga Nakorn Nowhere inte vara nöjd om dottern kunde bidra med 1,000 Baht i månaden som alla andra döttrar om det inte vore så att hon pushat sin dotter till att sälja sig? I Thailand gifter man sig inte över klassgränserna så givetvis måste det till en utländsk man för att det ska bli stålar. Har mamman uppfattningen att dotterns enda uppgift är att gifta sig med en utlänning som hon ska kunna mjölka på pengar då, men endast då, kan det bli tal om att tappa ansiktet om 3-miljoners huset uteblir.

För Jerker är det nog tyvärr bara att prata med frugan och förklara att hon måste välja mellan dig och modern. Det är givetvis lätt att vara efterklok och konstatera att innan man gifter sig med en thailändska så bör man förklara sin situation och höra efter vad förväntningarna från svärföräldrar är, men då du varit gift i 10 år så har den chansen förmodligen passerat.

Om du hade läst allt så blir det givetvis inget hus för 3 miljoner bath. Det faktisk dom sista åren det blivit jobbigare med svärmor.Jag förklarade väldigt noga vad som gällde när vi träffades första gångerna jag ö känd i byn snål falang.

Något som krångla till det jag eget företag det kan vara väldigt svårt förklara varför man ska betala så mycket skatt och mycket kostnader innan man tar ut sin lön.

Tyvärr är det dom riktigt fattiga familjerna som riktig giriga när det gäller suga ut falanger det borde du veta Atom du bor väll LOS?.

http://tomtensmandlar.tictail.com/

Jerker เจสเปอร์ โรสัน

Link to comment
Dela på andra sajter

Hon kanske börjar bli dement. :ironi: Svärföräldrar kan vara rena mardrömmen oavsett deras kulturella bakgrund :clapping:

Var orginalinlägget för att lufta lite frustration (vilket ju är 100% oki) eller en liten trevande fråga efter hjälp och råd?

#BEDDO FA-USTO, GUDDO NAITO.#

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...