Jump to content
IGNORERAD

Ris är inte bra? Vitt ris ökar risken för åldersdiabetes.


Jojje

Recommended Posts

Vitt ris ökar risken för åldersdiabetes

Välj fullkornsris istället för vitt ris om du vill slippa diabetes. En ny stor amerikansk studie visar att personer som äter mycket vitt ris löper större risk att bli diabetessjuka.

Forskarna, knutna till bland annat Harvard School of Public Health i Boston, har studerat hur kosthållning hör ihop med sjukdomar hos nästan 40 000 män och över 157 000 kvinnor.

Nya resultat från studien visar att hög konsumtion av vitt ris ökar risken att få typ 2-diabetes, så kallad åldersdiabetes. För personer som slevar i sig mer än fem portioner vitt ris i veckan är risken att insjukna i diabetes förhöjd med 17 procent, enligt resultaten som publiceras i tidskriften Archives of internal medicine.

Att äta brunt ris minskar däremot risken. Människor som äter brunt ris minst två gånger i veckan löper 11 procent högre risk att drabbas av diabetes.

–Fullkorn bör rekommenderas som huvudkälla för kolhydrater istället för förädlade kolhydrater som vitt ris, säger en av forskarna, doktor Qi Sun vid Harvard School of Public Health i ett pressmeddelande.

Den nya studien ”bevisar vad man hade kunnat förvänta sig”, enligt Alicja Wolk, professor i nutritionsepidemiologi vid Karolinska institutet.

–Vitt ris har högt glykemiskt index. När riset processas försvinner också mycket av näringsämnena, säger hon.

Resultaten ger stöd åt kostrekommendationerna om att äta mycket fullkornsprodukter.

–Budskapet blir väldigt klart. Man ska se till att äta råris, fullkornsris eller annat ris som inte är så processat, säger Alicja Wolk.

Enligt Livsmedelsverket bör du ”i första hand välja fullkorn när du äter bröd, flingor, gryn, pasta och ris”.

Men Anna Karin Lindroos, nutritionist vid Livsmedelsverket, tycker inte att det finns anledning att sluta äta vitt ris.

–Effekten som syns i studien är ganska liten och gäller för personer som äter mer ris än vad de flesta svenskar gör, säger hon.

Hon pekar också på att det är hälsosamt med fullkornsprodukter men menar att det går bra att äta vitt ris ibland. Viktigare råd för att slippa diabetes är att motionera och undvika att bli överviktig, förklarar hon.

–Det finns inte underlag för att lyfta fram vitt ris som boven i dramat. Snarare handlar det om att de som äter mycket vitt ris får i sig för lite fullkorn, säger Anna Karin Lindroos. :huh:

Hälsosamt med fullkorn

Personer som äter mycket fullkorn löper lägre risk att få hjärt- och kärlsjukdomar, diabetes, övervikt och eventuellt också cancer.

Källa: Livsmedelsverket

Diabetes är en kronisk sjukdom som innebär att sockerhalten i blodet är för hög, på grund av brist på hormonet insulin. Sjukdomen kan orsaka skador på njurar, ögon och nerver.

Typ 2-diabetes bryter oftast ut i vuxen ålder. Sjukdomen har hög ärftlighet men exempelvis övervikt, stress och rökning ökar risken för att drabbas. Cirka 300 000 svenskar har typ 2-diabetes – och sjukdomen blir allt vanligare.

Klassiska symtom på diabetes är:

• Ökad trötthet

• Du är ofta är törstig

• Du kissar mycket

• Du går ner i vikt

Källor: Vårdguiden, 1177.se och Diabetesförbundet

Jag har sett människor som är trögare än jag - och sävligare... och till och med stillsammare, lojare och latare än jag. Men de var döda. 

Mark Twain

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 40
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Magrood

    8

  • Joints

    6

  • Kim

    5

  • erik-sson

    5

Mest aktiva i denna tråd

Jag har alltid undrat över vad fullkornsris och brunt ris egentligen innebär?

Ovan beskrivs att "vitt ris" tappar mycket näringsämnen när det processas. Men vad innebär egentligen processas?

Vad jag vet så skalas bara jasminriset innan det är klart att ätas.

Någon kunnig som kan svara på vad det är för skillnad på fullkornsris och jasminris?

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Om den studien stämmer borde det finnas väldigt många i Thailand som har åldersdiabetes. Eller så hittar de på någon ad hoc-teori för just Sydostasien.

Wiki säger såhär,

Det som skiljer fullkorns- och råris från vitt ris är att endast det yttersta av skalet runt riskornet tagits bort, vilket gör det mer fiberrikt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man får väl i sig ris 5-6 dar i veckan, viktminskning.nej, kissar mycket.jo, mest öl.Troligen inte diabetes fel i alla fall, men nu har man en godtagbar ursäkt att få Fru Baa att köpa och tillaga potatis.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Lever man på "Onkel Toms Snabbris" kan man nog få problem med det mesta

Dom flesta i Thailand (och sydostasien) äter väl mer eller mindre naturligt obehandlat ris så då är nog problemet mindre

Största problemet är väl enligt GI-metoden att Ris, Potatis, Bröd och Pasta är "No-No"

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte hur ni andra känner men JAG blir iallafall SÅ trött på alla

forskningar hit och dit...

Det verkar inte vara NÅGONTING som man kan äta med gott samvete.

Är det inte det ena så är det det andra som är skadligt för oss!

Jag brukar kalla mig Kalorist...jag njuter av all mat!

Sen springer jag och tränar på gym för att må bra,inte för att betala en kaloriskuld.

ÄT DRICK OCH MÅ GOTT är mitt motto,livet är för kort för att spillas på annat...

Kanske jag dör ngt tidigare om jag äter fel,men å andra sidan kan jag dö imorgon också

i trafiken eller liknande...

Hellre en flickvän som krånglar ibland ...än en som alltid är ful.

Känns som om jag får ändra denna texten nu..

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med Bäckis det får duga för dom 10-20 år jag har kvar.Men sen är det väl ingen som enbart äter ris.

Då vore nog problemet större.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte hur ni andra känner men JAG blir iallafall SÅ trött på alla

forskningar hit och dit...

Det verkar inte vara NÅGONTING som man kan äta med gott samvete.

Är det inte det ena så är det det andra som är skadligt för oss!

Jag brukar kalla mig Kalorist...jag njuter av all mat!

Sen springer jag och tränar på gym för att må bra,inte för att betala en kaloriskuld.

ÄT DRICK OCH MÅ GOTT är mitt motto,livet är för kort för att spillas på annat...

Kanske jag dör ngt tidigare om jag äter fel,men å andra sidan kan jag dö imorgon också

i trafiken eller liknande...

Håller med och tror ytterligare att själva oron över vad man äter kan vara värre en vad man faktiskt får i sig. Dessutom har jag hört att den nyttigaste maten är den man äter i gott sällskap. Det räcker för mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Just Jasminris är inte så farligt. Det är processad vitt ris typ Uncle bens eller den man fick i skolan.

Egentligen så är det bästa att äta jasminriset oskalat. Jag har provat det i Thailand och det var helt ok.

Just thailändare äter väldigt nyttigt överlag. Det mesta är närproducerat och köttet är Eko.

Jag tycker mig se mindre överviktiga personer i Thailand än här i Sverige.

Ändrades av BanFang
Link to comment
Dela på andra sajter

För oss thailändare är det inget nytt vilka sorters ris som är hälsosammare än andra.

Lite kul att se farangforskning komma flera decennier efter oss... he he he.

Om jag minns rätt så fick vi lära oss i skolan redan när jag var på mellan eller högstadiet.

:::

Den typen av ris som man oftast får/äter skalas flera gånger än Khao Klong ข้าวกล้อง (tror det är det som kallas råris i Sverige). Man tycker att det ser vitare ut och är godare, men man förlorar mer fiber och näring.

Jag tror att om man först bara skala bort det hårda gula sträva skalet blir riset - råris. Det finns att köpa i butiker. Riskorn ser bruna ut och det tar längre tid att koka. Det är hårdare att tugga.

Om man däremot låter riskornen gå igenom fler skalprocesser så skalar man både bort den bruna fiberdelen och att risnosen จมูกข้าว (där riskorn samlar näring för att gro som ny risplanta) brukar gå sönder och hamnar tillsammans i restprodukter. De vita fina riskornen blir mat för människor medan den bruna delen och risnosen tillsammans med en del av det gula skalet blir något som heter Ramm รำ som blir mat åt grisar och andra djur. Man har lite Ramm i plara också om jag minns rätt.

:::

Klibbigt ris är sötare än jasminris och är ej att rekommenderat för de som har diabetes.

När barn tuggar ris längre hinner saliven smälta stärkelsen till socker, speciellt klibbigt ris. Det är många barn som gillar att ha riset kvar i munnen länge.

:::

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst är det det vita riset man oftast får på thairestauranger etc i sverige? hem köper jag alltid fullkornsris om inte tjejen köper från thaiaffären. det känns nyttigare än vitt ris.. i Thailand känns allt nyttigt, även riset :dance1:

Link to comment
Dela på andra sajter

För oss thailändare är det inget nytt vilka sorters ris som är hälsosammare än andra.

Lite kul att se farangforskning komma flera decennier efter oss... he he he.

Om jag minns rätt så fick vi lära oss i skolan redan när jag var på mellan eller högstadiet.

:::

Den typen av ris som man oftast får/äter skalas flera gånger än Khao Klong ข้าวกล้อง (tror det är det som kallas råris i Sverige). Man tycker att det ser vitare ut och är godare, men man förlorar mer fiber och näring.

Jag tror att om man först bara skala bort det hårda gula sträva skalet blir riset - råris. Det finns att köpa i butiker. Riskorn ser bruna ut och det tar längre tid att koka. Det är hårdare att tugga.

Om man däremot låter riskornen gå igenom fler skalprocesser så skalar man både bort den bruna fiberdelen och att risnosen จมูกข้าว (där riskorn samlar näring för att gro som ny risplanta) brukar gå sönder och hamnar tillsammans i restprodukter. De vita fina riskornen blir mat för människor medan den bruna delen och risnosen tillsammans med en del av det gula skalet blir något som heter Ramm รำ som blir mat åt grisar och andra djur. Man har lite Ramm i plara också om jag minns rätt.

:::

Klibbigt ris är sötare än jasminris och är ej att rekommenderat för de som har diabetes.

När barn tuggar ris längre hinner saliven smälta stärkelsen till socker, speciellt klibbigt ris. Det är många barn som gillar att ha riset kvar i munnen länge.

:::

Mvh

Magrood

det gäller o tolka rätt, något som är mindre ohälsosammare kan aldrig vara hälsosamt.

utan mindre skadligt för hälsan.

tänkte mest på ditt yrke

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi äter så mycket kolhydrater och socker i väst att för oss är vitt ris en förbättring, men det är fortfarand en risk. USA har en diabetes epedimi, men hade de tex ätit vitt ris istället för friterat moss i avlång form (pommes frites) så hade det säkert inte varit så illa.

Forskning har ofta väldigt lite med praktik att göra, men det "glömmer" ju media så klart :whistle:

Ändrades av korp

#BEDDO FA-USTO, GUDDO NAITO.#

Link to comment
Dela på andra sajter

Om den studien stämmer borde det finnas väldigt många i Thailand som har åldersdiabetes.

Vad jag har förstått så är det vanligt

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Om den studien stämmer borde det finnas väldigt många i Thailand som har åldersdiabetes. Eller så hittar de på någon ad hoc-teori för just Sydostasien.

Wiki säger såhär,

Det som skiljer fullkorns- och råris från vitt ris är att endast det yttersta av skalet runt riskornet tagits bort, vilket gör det mer fiberrikt.

För oss thailändare är det inget nytt vilka sorters ris som är hälsosammare än andra.

Lite kul att se farangforskning komma flera decennier efter oss... he he he.

Om jag minns rätt så fick vi lära oss i skolan redan när jag var på mellan eller högstadiet.

:::

Den typen av ris som man oftast får/äter skalas flera gånger än Khao Klong ข้าวกล้อง (tror det är det som kallas råris i Sverige). Man tycker att det ser vitare ut och är godare, men man förlorar mer fiber och näring.

Jag tror att om man först bara skala bort det hårda gula sträva skalet blir riset - råris. Det finns att köpa i butiker. Riskorn ser bruna ut och det tar längre tid att koka. Det är hårdare att tugga.

Om man däremot låter riskornen gå igenom fler skalprocesser så skalar man både bort den bruna fiberdelen och att risnosen จมูกข้าว (där riskorn samlar näring för att gro som ny risplanta) brukar gå sönder och hamnar tillsammans i restprodukter. De vita fina riskornen blir mat för människor medan den bruna delen och risnosen tillsammans med en del av det gula skalet blir något som heter Ramm รำ som blir mat åt grisar och andra djur. Man har lite Ramm i plara också om jag minns rätt.

:::

Klibbigt ris är sötare än jasminris och är ej att rekommenderat för de som har diabetes.

När barn tuggar ris längre hinner saliven smälta stärkelsen till socker, speciellt klibbigt ris. Det är många barn som gillar att ha riset kvar i munnen länge.

:::

Mvh

Magrood

Ok, det handlar alltså om hur mycket av skalen man tar bort för att det ska kallas råris etc.

Jag har ju själv varit med om (att prova på) alla steg i risodling, skörd, tröskning, skalning i "rong sii" etc och aldrig förstått vad tusan som menas med råris respektive vitt ris.

Men när svärmor står och rensar skalen ur det egenodlade ris som man skalat på byns rong sii med hjälp av en flätad stor bricka där riset kastas upp igen och igen för att skiljas från skalrester innan det kokas. Vad ska det klassas som för ris? Råris eller? Brunt är det ju i alla fall inte.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså om ris ökar risken för åldersdiabetes så måste man ju jämföra med någonting. Att inte äta alls? Pizza? Hamburgare? Pannkaka med sylt?

Visst kan man jämföra med råris men då kan man lika gärna skriva att råris minskar risken för åldersdiabetes...

Ändrades av ITOY
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad jag har förstått så är det vanligt

Och nu har även jag förstått det. Allt gott är tydligen skadligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men när svärmor står och rensar skalen ur det egenodlade ris som man skalat på byns rong sii med hjälp av en flätad stor bricka där riset kastas upp igen och igen för att skiljas från skalrester innan det kokas. Vad ska det klassas som för ris? Råris eller? Brunt är det ju i alla fall inte.

Egenodlat brukar alltid vara bäst. Gäller det även ris enligt dig?

Link to comment
Dela på andra sajter

det gäller o tolka rätt, något som är mindre ohälsosammare kan aldrig vara hälsosamt.

utan mindre skadligt för hälsan.

tänkte mest på ditt yrke

Fattar noll.

Förklara gärna vart du vill komma.

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Håller med magrood, fattar ingenting vad han menar?

Förklara gärna, du som vet

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, det handlar alltså om hur mycket av skalen man tar bort för att det ska kallas råris etc.

Jag har ju själv varit med om (att prova på) alla steg i risodling, skörd, tröskning, skalning i "rong sii" etc och aldrig förstått vad tusan som menas med råris respektive vitt ris.

Men när svärmor står och rensar skalen ur det egenodlade ris som man skalat på byns rong sii med hjälp av en flätad stor bricka där riset kastas upp igen och igen för att skiljas från skalrester innan det kokas. Vad ska det klassas som för ris? Råris eller? Brunt är det ju i alla fall inte.

Det är så jag har fått lära mig i skolan.

Men jag undrar om inte alla vanliga Rång Sii nu för tiden enbart kan producera vitt ris.

Jag vet inte säkert hur det är i praktiken med processen.

:::

Lite mer om råris - http://www.recepthjalpen.se/raris.html

och på thai - http://th.wikipedia.org/wiki/ข้าวกล้อง

:::

För typ 10-15 år sen blev det populärt med en speciell diet som heter Cheewajit ชีวจิต och en av de punkterna som är viktig i denna är råris.

Då fick råris högre status.

Om jag minns rätt så hade råris sämre status förr i tiden eftersom det gavs till fångar. Det kallades då Khao Daeng ข้าวแดง (rött ris).

Vanliga människor ska minsann inte äta samma typ av ris som fångar, typ.

Men det är bara var jag har hört. Har inte läst om det.

:::

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Egenodlat brukar alltid vara bäst. Gäller det även ris enligt dig?

Nej faktiskt inte. Inte för att det är något fel på riset vi äter hos svärföräldrarna, men inte håller det lika hög klass som det thailändska jasminris vi köper här i Sverige.

I alla fall vad smaken beträffar. vilket som är nyttigast törs jag inte uttala mig om. Har flera ggr hört frugan berätta för släktingar i byn om

Går att köpa flera klasser av ris även i Thailand och det skiljer verkligen i smak har jag lärt mig. Det som exporteras till Sverige är nog bara den bästa klassen tror jag.

Dessutom så skiljer det i kvalité på det egna riset från år till år, t ex den näst senaste skörden blev, pga regn vid skörden, riktigt dålig. Enligt den då bekymrade svärfar så blev riset sönderfördelat, kornen höll m a o inte ihop som dom skulle efter skalning. Och det alltså pga att riset, slaget men ännu inte tröskat blev blött av regn där det låg på fälten i väntan på att samlas ihop, tröskas och läggas i risboden.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...