Jump to content
IGNORERAD

Skakar du hand med en thailändare i Sverige?


Herr Chang

Lite kulturkrock, men något måste man ju göra  

116 röster

  1. 1. Hur gör du när du möter en thailändare första gången i Sverige?

    • Inga handgester överhuvudtaget
      1
    • Erbjuder handskak, om ej accepteras gör jag wai
      13
    • Väntar på vad thailändaren gör, och anpassar mig efter det
      45
    • Waiar alltid
      19
    • Det är bara handskakning som gäller
      21
    • Vet ej
      2
    • Träffar aldrig thailändare i Sverige
      8
    • Annat, förklarar närmare i denna tråd
      7


Recommended Posts

Inspirerad av denna artikel

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/lakaren-tvingade-patient-skaka-hand_4907919.svd

så vill jag fråga hur ni hanterar hälsning första gången ni möter en thailändare i Sverige? De thailändare som man träffar flera gånger får man väl någon sorts tyst överenskommelse med.

Själv föredrar jag att först se hur thailändaren initierar hälsningen, då jag oftast är äldre ;) Wai eller svensk handskakning är lika OK för mig.

Vad tycker ni? Förhoppningsvis finns det ett lämpligt omröstningsalternativ, annars är det väl bara att klargöra i denna tråd.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 53
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Herr Chang

    6

  • Baabar

    5

  • korp

    3

  • Tujtuj

    2

Mest aktiva i denna tråd

Det blir samma alternativ för min del. Oftast blir det nog bara en nickning och ett hej.

Om man inte ska äta djur, varför är dom då gjorda av kött?

Link to comment
Dela på andra sajter

Skakar hellre huvudet av alla dessa idi*t trådar som mod Chang startar :suicide:

bann ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Låt mig gissa Öl 2 för många :dance1:

Ändrades av TomYam
Link to comment
Dela på andra sajter

Skakar hellre huvudet av alla dessa idi*t trådar som mod Chang startar :suicide:

bann ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Låt mig gissa Öl 2 för många :dance1:

Jo, smaken är ju som baken. Själv tycker jag att HC skall ha credit för hans förmåga att lyfta vardagliga saker och händelser och göra dessa till något intressant, något som inte minst blir tydligt i hans suveräna bildtrådar. Men så föredrar jag ju i allmänhet att betrakta vardagen framför att delta i spektakulära händelser, särskilt i Thailand vilket förmodligen förklarar min uppskattning av trådar som exempelvis denna.

Om man inte ska äta djur, varför är dom då gjorda av kött?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är nästan alltid den äldre och då har Thailändare/skan redan utfört sin hälsning, wai. Skulle jag däremot möta en äldre eller även yngre vuxen Thai i Sverige som inte gör en wai så gäller väl svensk sed med handhälsning.

I Thailand alltid Wai

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

conservator

Det händer, beror halt på i vilket sammanhang ! ibland måste ju faktiskt Thailändare också kunna anpassa sig!

Link to comment
Dela på andra sajter

:na: När jag är i Thailand så kramar jag de små liven :wai: I Sverige har jag inte så många Thaivänner utan när jag träffar någon så blir det oftast en nick.

Har glömt bort hur jag gjorde på Grillfesten i Gröndal. :na:

gubben

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja,

Alltid handskakning i både Thailand och Sverige.

Med äldre personer i Thailand kombinerad med Wai.

Jag är uppfostradatt hälsa på detta sätt och kommer ej att sluta.

Samt att jag känner mig löjlig när jag waiar...

Erkki

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Nobody

Jo, smaken är ju som baken. Själv tycker jag att HC skall ha credit för hans förmåga att lyfta vardagliga saker och händelser och göra dessa till något intressant, något som inte minst blir tydligt i hans suveräna bildtrådar. Men så föredrar jag ju i allmänhet att betrakta vardagen framför att delta i spektakulära händelser, särskilt i Thailand vilket förmodligen förklarar min uppskattning av trådar som exempelvis denna.

Jag håller med till 100 %.

En sak som slår mig i detta är att vi svenska anpassar både när vi besöker ett annat land och när vi får besök. Världens mest anpassningsbara folk?

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Anpassningsbar ja kanske det, eller ryggradslös ibland bara.

Ett exempel när euro kom så undrade alla vad säger dom utomlands?

Skulle det vara evro eller juuro eller vad? Kan man säga Europa så kan man väl säga euro.

Ett annat exempel är när vi pratar med någon utomlands och vi inte längre heter Björn Borg utan vi säger bjuorn Buorg.

Eller någon heter Mikael men när han är utomlands så säger han Maikel.

Ett annat exempel vad ska jag göra i Sverige när jag träffar en Thailändare ska jag göra wai eller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja,

Alltid handskakning i både Thailand och Sverige.

Med äldre personer i Thailand kombinerad med Wai.

Jag är uppfostradatt hälsa på detta sätt och kommer ej att sluta.

Samt att jag känner mig löjlig när jag waiar...

Erkki

Håller med och gör som Erkki.

Det händer att jag Waiar tillbaka, speciellt om nån av barnens skolkamrater Waiar till mig (händer dagligen), annars blir det mest handskakning, vilket de flesta Thai jag träffar känner till idag :wai:

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske lite off topic för tråden.

Vi thailändska tjejer här har annat dilemma.

Ska man bara wai eller även ge en kram.

Själv kramar jag gärna och mina kompisar brukar få kramar av mig. :-)

:::

I förhållande till svenska män så tror jag att vi tjejer inte förväntar oss att ni killar ska wai.

Däremot så tror jag att vi försöker anpassa oss till er sed med hälsningar.

Jag vet inte.

Kram

Magrood

Ändrades av Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Möjligtvis :offtopic: med att hälsa på thailändskt sätt känns mer respektfullt än att skaka hand. När det gäller frågeställningen blir det oftast någon nick eller tafatt försök till wai.

Link to comment
Dela på andra sajter

Manga ganger nar jag vill wai:a far jag istallet en utstrackt nave. Antar att de thai jag traffat i Svarje vill anpassa sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

LungAlahato

Det brukar bli både wai och handskakning, för det verkar vara så att thailändska män vill skaka hand med en farang, däremot thailändska kvinnor waiar endast.

Arto

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Tja ..

I Sverige: Säger oftast bara ett tydligt 'Hej'och tittar personen i ögonen och nickar.

I Thailand. Waiar om personen är uppenbart äldre annars avvaktar.

/mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag säger HEJ utan handskakning och avvaktar reaktionen. Kommer ett Hej tillbaka så anser jag hälsningen klar. Får jag Hej plus en Wai tillbaks så svarar jag med Wai.

(Önskar förresten vi kunde införa Wai som hälsning härhemma istället för handskakning. Speciellt inom sjukvården bland alla "bacelusker" och dessutom så har jag ömma fingrar med artroser som en del män klämmer för kung och fosterland vid handskakning)!

Link to comment
Dela på andra sajter

Anser att i Sverige så ska man följa den Svenska seden. Är man i ett annat land så följer man den seden som gäller där.

Behandla din nästa så som du själv vill bli behandlad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske lite off topic för tråden.

Vi thailändska tjejer här har annat dilemma.

Ska man bara wai eller även ge en kram.

Själv kramar jag gärna och mina kompisar brukar få kramar av mig. :-)

:::

I förhållande till svenska män så tror jag att vi tjejer inte förväntar oss att ni killar ska wai.

Däremot så tror jag att vi försöker anpassa oss till er sed med hälsningar.

Jag vet inte.

Kram

Magrood

Hej Magrood,

Det är intressant att du tar upp kramandet. Det är ju inte precis thailändsk tradition, men fru Chang har efter flitigt umgänge med svenskar andra än mig tagit till sig denna sed.

Hon var inte sådan i Thailand, och jag blir fortfarande lite förvånad när hon vill kramas vid avsked.

Givetvis är det trevligt att hon vill krama mig ;)

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag känner inga thailändare i Sverige så frågan gäller inte mig men då både frugan och dottern somnat efter dagens 3 (!) barnkalas så har jag inget bättre för mig än att beskriva hur jag gör i Thailand. Skulle jag träffa en Thailändare i Sverige så skulle jag inte waia men jag skulle givetvis waia tillbaka.

När jag träffar äldre släktingar och bekannta i Thailand så är det självklart att jag waiar och när yngre släktingar och bekannta waiar mig så waiar jag givetvis tillbaka. På dotterna skola, där man träffar samma föräldrar varje dag man är här, så blir det oftast bara ett Sawasdikhrap (utan wai) eller någon engelsk hälsningsfras då de flesta spenderat en stor del av sitt liv i England eller USA. Jag tycker att det nästan alltid ger sig själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vajar mest hela tiden, speciellt nu under missommar :drinks:

..men när det e nyktert o respektabelt "waias" det åt både höger o vänster men då mest till di äldere i familjen, och då i Thailand :wai:

iofs så står det en stor Buddha i entreén till det Baabariska hemmet så det blir mycke waiande antingen till mej eller Buddhan ..:crazy:

Ändrades av Baabar

CHAANG THEE NANG

Link to comment
Dela på andra sajter

Vajar mest hela tiden, speciellt nu under missommar :drinks:

..men när det e nyktert o respektabelt "waias" det åt både höger o vänster men då mest till di äldere i familjen, och då i Thailand :wai:

iofs så står det en stor Buddha i entreén till det Baabariska hemmet så det blir mycke waiande antingen till mej eller Buddhan ..:crazy:

Om dom Waiar till den feta vem är det till då?? :ironi:

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...