Jump to content
IGNORERAD

Övertrassering av ICA-kort i Thailand


Herr Chang

ICA-korts nyttighet i Thailand  

96 röster

  1. 1. Har du ett ICA-kort som brukas av thailändare i Thailand?

    • Nej
      51
    • Ja, men ytterst sparsamt och endast när jag tillåter det
      11
    • Ja, och det är inga problem
      32
    • Ja, och det missbrukas ibland
      1
    • Jag hade ett, men nu är det indraget
      1


Recommended Posts

Häromdagen blev jag lite irriterad av ett brev från ICA-banken. Man meddelar att mitt konto där är övertrasserat. Så här ser det ut på deras internetbank:

Screenshot2010-06-24at011338.png

6 juni fanns det alltså SEK 2 432,56 på kontot. 8 juni lyckas någon thaisläkting ta ut THB 10000, eller snarare THB 10150 vilket då leder till övertrassering av kontot eftersom ICA-banken debiterar SEK 2 549,10 för detta. Med sin jämrans debitering tre dagar senare...

Så då är jag skyldig SEK 116,54. Vilket inom en vecka växer till SEK 233,46 pga övertrasseringsavgift och påminnelseavgift. Jaja, när jag får det otrevliga brevet slänger jag snabbt in SEK 500, vilket torde lugna ICA-banken.

Men ska det vara så här? Skulle man inte kunna ha lite marginaler på vad som tillåts tas ut i Thailand om man nu envisas med att fastställa kurs tre dagar senare? Vilket för övrigt är patetiskt i dagens IT-samhälle. Man kan ju spekulera i om det är ICA-banken eller thailändska banken som vill ha det så?

Riskerar jag nu att någon thaisläkting plockar ut THB 1000, dvs THB 1150, och jag blir debiterad ytterligare SEK 150 som straff?

Kan dom åtminstone inte skicka email när detta händer?

Någon annan som råkat ut för detta?

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 43
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Herr Chang

    8

  • Bibben

    6

  • Soengsang

    5

  • JohanB

    2

Mest aktiva i denna tråd

Ja vad ska man säga.

Bankerna missar aldrig att sparka lite extra på en om man slår i golvet på kontot.

Men det var ju 40-tusen på 4 dar!! Lite vågat om kontot inte är välladdat. Går det att övertrassera hur mycket som helst, eller är det bara nån retsam hundralapp det gäller? Vet du inte vem som tar ut? 10-tusen är ju en månadslön!! :huh:

Går det inte att ha ytterligare ett konto till, utan kort, i ICA-banken på t.ex 500:-, som har automatisk överföring till kortkontot om det övertrasseras med några hundringar?

MVH Johan :drinks:

Ändrades av JohanB

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det är helt upp till dig att sköta detta lite bättre, du ser ju tydligt hur mycket de tar ut varje gång så då krävs det väl ingen raketforskare för att räkna ut hur mycket som kommer att bli kvar på kontot och är du så snål med marginalerna så får du skylla dig själv.

För du kan ju inte räkna med att mottagaren varken kan läsa ett kontoutdrag (eller ens få ut ett), än mindre bry sig... De är ju inga raketforskare direkt...

Kanske finns nån app för ajfån som kan räkna ut detta? ;-)

manstekerliksom.com
"patraska = häll en skumpa över en småsparare!", "is kyler is", "i förorten bra, men hemma bäst"

Mr T: What's the quickest way to get stuff down from the top shelf? Gravity!

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja vad ska man säga.

Bankerna missar aldrig att sparka lite extra på en om man slår i golvet på kontot.

Exakt.

Men det var ju 40-tusen på 4 dar!! Lite vågat om kontot inte är välladdat. Går det att övertrassera hur mycket som helst, eller är det bara nån retsam hundralapp det gäller? Vet du inte vem som tar ut? 10-tusen är ju en månadslön!! :huh:

Problemet är som sagt att varken vi eller tydligen även banken vet vad den slutgiltiga kursen blir när man tar ut baht från ett konto med svenska kronor.

Vem som tagit ut får väl fru Chang reda ut via Skype-samtal till Thailand, det är inte mina pengar. Utom dom sista 500 spännen som jag jag lär få tjata länge om att få från fru Chang ;)

Dessa pengar går i huvudsak till diverse skolavgifter, inackordering och annat relaterat som fru Chang generöst nog bidrar till.

Går det inte att ha ytterligare ett konto till, utan kort, i ICA-banken på t.ex 500:-, som har automatisk överföring till kortkontot om det övertrasseras med några hundringar?

MVH Johan :drinks:

Vet ej, men det är ju en intressant ide.

Jag tycker det är helt upp till dig att sköta detta lite bättre, du ser ju tydligt hur mycket de tar ut varje gång så då krävs det väl ingen raketforskare för att räkna ut hur mycket som kommer att bli kvar på kontot och är du så snål med marginalerna så får du skylla dig själv.

För du kan ju inte räkna med att mottagaren varken kan läsa ett kontoutdrag (eller ens få ut ett), än mindre bry sig... De är ju inga raketforskare direkt...

Kanske finns nån app för ajfån som kan räkna ut detta? ;-)

Du har ju total missuppfattat... visst ser jag hur mycket de tagit ut. Men det är liksom försent då... ska jag logga in på ICA-banken en gång i timmen och kontrollera eventuella uttag? Skriv gärna en ajfån-app som gör det!

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Knasen

Hmm, du vet väl lika bra som alla andra att ditt Icakort är personligt och endast ska användas av kontoinnehavaren.. Att försöka kringgå bankers överföringsavgifter till konton i andra länder är nog att anse som lika bedrägligt som att snylta ner en musiksnutt från piratebay.. :dance1: Eller tror du att banker bedriver någon välgörenhetsrörelse? :crazy:

Ändrades av Knasen
Link to comment
Dela på andra sajter

Du har ju total missuppfattat... visst ser jag hur mycket de tagit ut. Men det är liksom försent då... ska jag logga in på ICA-banken en gång i timmen och kontrollera eventuella uttag? Skriv gärna en ajfån-app som gör det!

Herr Chang har talat.

Nope, har inte missuppfattat nåt.

Det fanns ungefär 30.000 B (SEK 7.500) där och varje gång togs det ut 10.000 så då kan man ju räkna ut att man kommer väldigt nära noll då (eller som i detta fallet under noll), hade det då inte varit bättre att sätta in SEK 8.000 så BORDE det funnits ungefär 500 kvar (såvida de inte försöker maxa ut kontot men det är en annan fråga...)?

Har raketen landat nu HC?

PS, jag befattar mig icke med nåt apple-relaterat

Fråga MrBomBom, han kan en del om apple har jag hört ryktas...

manstekerliksom.com
"patraska = häll en skumpa över en småsparare!", "is kyler is", "i förorten bra, men hemma bäst"

Mr T: What's the quickest way to get stuff down from the top shelf? Gravity!

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm, du vet väl lika bra som alla andra att ditt Icakort är personligt och endast ska användas av kontoinnehavaren.. Att försöka kringgå bankers överföringsavgifter till konton i andra länder är nog att anse som lika bedrägligt som att snylta ner en musiksnutt från pitarebay.. :dance1: Eller tror du att banker bedriver någon välgörenhetsrörelse? :crazy:

En ren spekulation från min sida men gissar att de inte alls har nåt emot att kortet skickas till andra länder, som I HC's fall, de vet hur giriga de är där och tjänar lätt en liten förmögenhet på alla avgifter som uppstår i användandet av kortet då mottagaren ofta missbrukar det.

manstekerliksom.com
"patraska = häll en skumpa över en småsparare!", "is kyler is", "i förorten bra, men hemma bäst"

Mr T: What's the quickest way to get stuff down from the top shelf? Gravity!

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm, du vet väl lika bra som alla andra att ditt Icakort är personligt och endast ska användas av kontoinnehavaren.. Att försöka kringgå bankers överföringsavgifter till konton i andra länder är nog att anse som lika bedrägligt som att snylta ner en musiksnutt från pitarebay.. :dance1: Eller tror du att banker bedriver någon välgörenhetsrörelse? :crazy:

:good:

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

En så app finns redan..logga in på appstore och sök på "buffalo sick,send money" så dyker den upp :hi:

And that's all I have to say about that

Link to comment
Dela på andra sajter

En så app finns redan..logga in på appstore och sök på "buffalo sick,send money" så dyker den upp :hi:

:D:D:D:D:D

manstekerliksom.com
"patraska = häll en skumpa över en småsparare!", "is kyler is", "i förorten bra, men hemma bäst"

Mr T: What's the quickest way to get stuff down from the top shelf? Gravity!

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

En så app finns redan..logga in på appstore och sök på "buffalo sick,send money" så dyker den upp :hi:

Såg att det var en betal-app..vet du var men kan dra ner en fulad buffalo.

JB kör väll alla :dance1:

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Såg att det var en betal-app..vet du var men kan dra ner en fulad buffalo.

JB kör väll alla :dance1:

Klart det är en betal-app, Jobs vill väl inte att andra ska tjäna mer pengar än vad han gör.

Skulle inte förvåna om Thaksin är med på ett hörn, han var väl i telekombranschen va?

Han kanske köpt en massa ful...ehh... appleaktier och gjort sig en förmögenhet på det?

manstekerliksom.com
"patraska = häll en skumpa över en småsparare!", "is kyler is", "i förorten bra, men hemma bäst"

Mr T: What's the quickest way to get stuff down from the top shelf? Gravity!

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm, du vet väl lika bra som alla andra att ditt Icakort är personligt och endast ska användas av kontoinnehavaren..

Ja, och det bekymrar mig inte.

Att försöka kringgå bankers överföringsavgifter till konton i andra länder är nog att anse som lika bedrägligt som att snylta ner en musiksnutt från piratebay.. :dance1:

Håhåjaja, hubsnyltaren försöker rättfärdiga sitt beteende.

Eller tror du att banker bedriver någon välgörenhetsrörelse? :crazy:

Nix, det tror jag inte. Men det vore ju klädsamt att försöka undvika tre dagars väntan på aktuell kurs. Man klarar tydligen av avancerad valutahandel med högst en mikrosekunds fördröjning... om det är tillräckligt mycket pengar och rätt kund.

Allt jag begär är korrekt besked från thailändsk ATM huruvida önskat belopp finns tillgängligt eller ej. Är det för mycket begärt?

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Såg att det var en betal-app..vet du var men kan dra ner en fulad buffalo.

JB kör väll alla :dance1:

Att dra ner en fulad buffalo låter rätt suspekt..Hade Sverker hört det hade han kastat varenda thailandsresenär i soptunnan :crazy:

And that's all I have to say about that

Link to comment
Dela på andra sajter

Svarade Ja, men endast när jag tillåter det.

Har rätt lite pengar på det kontot, men 20.000 i kredit.

Frugan "Vet" :whistle: att kortet e nästan tomt på pengar, men att jag överför snabbt om nåt dyker upp...

Alltså, jag kan säga "Yes I will send 80.000 bath now, you can use that today" i princip närsom helst.

Fast det är nog mer än 1 år sedan jag använde kortet till nåt sånt :lol: , hon har egna pengar nu, våra konton var lite låga efter att vi köpt bil för 1 år sedan.

MVH Tommy

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Plätt

Hej Changèn!

Jag har oxå fått kontot överdraget pga.valuta svägnigar när man tar ut pengar så depiteras kontot först 3 dar senare.

Change jag kan garantera att det är dom snabba uttagen som spökar då när dom gjordes då fans det täkning sen när Banken ska dra pengarna så har valutakursen försämrat och vips så står man på - pga. ATM redan betalat ut pengarna

Tar man ut typ 3-5 ggr så kan den rätta suman slå 300-400:- skr. pga svängig valuta egen erfarenhet

Men det är traigskt att det ska ta tre (3) dar typ innan pengarnas dras men uttaget syns på kontot 3 sek senare vid uttag

Mvh.Plätt

:wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl precis som med alla andra överföringar där är någon som "lånar" dina pengar och får ränta på dem under tiden, i det här fallet troligen använder dem för valutaspekulation och du får stå för risken...

Link to comment
Dela på andra sajter

Rätt eller fel tycker jag inte har någon betydelse, dock vill jag tacka Herr Chang för "varningen". Skall hädanefter lägga in ett par hundringar extra när det är dax för uttag.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Att dra ner en fulad buffalo låter rätt suspekt..Hade Sverker hört det hade han kastat varenda thailandsresenär i soptunnan :crazy:

Trots sina Apple aktier behöver HC nog snabbt (innan ränteförlusten blir kännbar) tjäna in dom däringar 500 till skolavgifter etc

som han kanske inte lyckas få från tillbaka från frugan och i ett sådant nödläge går det säkert utmärkt bra att tanka ner en piratversion.

Vi brukar ha några tusen SEK "för mycket" på ICA-kortet och då är det inga problem.

Hur svårt kan det vara?

Med lite koll på uttagsbeteendet så behöver man inte låna pengar av banken utan att ha frågat dom först.

Tror fan att dom vill ha betalt för det.

Innan vi fick våra ICA-kort skrev vi förövrigt på ett kontrakt, där vi lovade att inte övertrassera och där vi godkände

bankens villkor.

Ändrades av GammalDansken

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Rätt eller fel tycker jag inte har någon betydelse, dock vill jag tacka Herr Chang för "varningen". Skall hädanefter lägga in ett par hundringar extra när det är dax för uttag.

Baa

Så brukar min fru göra, samt att vi räknar med "safe" växelkurser, och sen varskor hur mycket de kan ta ut på kortet.

Det har fungerat bra, lite trist bara att räkna med 3,9 ett tag nu den sista tiden.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Trots sina Apple aktier behöver HC nog snabbt (innan ränteförlusten blir kännbar) tjäna in dom däringar 500 till skolavgifter etc

som han kanske inte lyckas få från tillbaka från frugan och i ett sådant nödläge går det säkert utmärkt bra att tanka ner en piratversion.

Vi brukar ha några tusen SEK "för mycket" på ICA-kortet och då är det inga problem.

Hur svårt kan det vara?

Med lite koll på uttagsbeteendet så behöver man inte låna pengar av banken utan att ha frågat dom först.

Tror fan att dom vill ha betalt för det.

Innan vi fick våra ICA-kort skrev vi förövrigt på ett kontrakt, där vi lovade att inte övertrassera och där vi godkände

bankens villkor.

Ja, för all del. Men bara för att man tidigare accepterat kontovillkoren innebär väl inte att man inte får klaga på bankens beteende?

Jag fattar fortfarande inte att inblandade banker inte kan sätta en någorlunda pessimistisk gräns på vad som får tas ut. Uppenbarligen finns det en gräns, så varför inte exempelvis räkna med att valutakursen kommer att försämras 10%. Om man nu nödvändigtvis ska vänta tre dagar innan man räknat ut exakt vad uttaget kostar. Och om thailändska banken har mage att ta ut THB 150 per uttag så tycker jag man kan kräva lite mer.

Du tänker uppenbarligen Windows. Jag tänker Apple ;)

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fattar fortfarande inte att inblandade banker inte kan sätta en någorlunda pessimistisk gräns på vad som får tas ut. Uppenbarligen finns det en gräns, så varför inte exempelvis räkna med att valutakursen kommer att försämras 10%. Om man nu nödvändigtvis ska vänta tre dagar innan man räknat ut exakt vad uttaget kostar. Och om thailändska banken har mage att ta ut THB 150 per uttag så tycker jag man kan kräva lite mer.

Du tänker uppenbarligen Windows. Jag tänker Apple ;)

Herr Chang har talat.

Då missar dom ju nöjet, att ostraffat sparka på sin kund och rycka av honom/henne några hundralappar extra.:rtfm:

Dom vet ju att du kommer att betala ändå!!

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

Fixa ett extra kontonummer...

Ett konto som du kan föra över pengar till (från annan Bank), och ett som är kopplat till kortet.

Överföringar mellan två ICA-konton kan du göra på nätet med deras förenklade inloggning (bara en fyrsiffrig kod, inga dosor etc).

Sen brukar jag alltid ha kvar ca en hundring på kontot som inte är kopplat till kortet, för att täcka ev "växelkurs-övertrassering".

När uttaget är gjort på kortkontot, är det smidigt att föra tillbaks ev. överskott till det andra kontot och ha som buffert tills nästa gång, i detta fall 87,30.-

ica.jpg

Ändrades av Franco
Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang

Vilket kort ar du i byn?

ICA-Bankens "Bankkort Maestro" utan kredit, har jag i byn sedan 7 år.

inga problen än. har ca 500 i buffret på kontot.

Dom ska inte få ut pengar om det inte finnes täkning på kontot.

http://www.icabanken.se/kort/

pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

ICA maestro är perfa som andra kort, du för över pengar som dom behöver och kontot kan aldrig övertrasseras.

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...