Jump to content
IGNORERAD

Övertrassering av ICA-kort i Thailand


Herr Chang

ICA-korts nyttighet i Thailand  

96 röster

  1. 1. Har du ett ICA-kort som brukas av thailändare i Thailand?

    • Nej
      51
    • Ja, men ytterst sparsamt och endast när jag tillåter det
      11
    • Ja, och det är inga problem
      32
    • Ja, och det missbrukas ibland
      1
    • Jag hade ett, men nu är det indraget
      1


Recommended Posts

ICA maestro är perfa som andra kort, du för över pengar som dom behöver och kontot kan aldrig övertrasseras.

Jamen kära nån, det var ju det jag visade. Övertrassering är tydligen fullt möjlig. Det är två ICA Maestro kort som (tyvärr) finns i Thailand.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 43
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Herr Chang

    8

  • Bibben

    6

  • Soengsang

    5

  • omarama

    2

Mest aktiva i denna tråd

Jamen kära nån, det var ju det jag visade. Övertrassering är tydligen fullt möjlig. Det är två ICA Maestro kort som (tyvärr) finns i Thailand.

Herr Chang har talat.

ok mycket märkligt att man kan övertrassera ett Debit kort.

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja vad ska man säga.

Bankerna missar aldrig att sparka lite extra på en om man slår i golvet på kontot.

Men det var ju 40-tusen på 4 dar!! Lite vågat om kontot inte är välladdat. Går det att övertrassera hur mycket som helst, eller är det bara nån retsam hundralapp det gäller? Vet du inte vem som tar ut? 10-tusen är ju en månadslön!! :huh:

Går det inte att ha ytterligare ett konto till, utan kort, i ICA-banken på t.ex 500:-, som har automatisk överföring till kortkontot om det övertrasseras med några hundringar?

MVH Johan :drinks:

Angående övertrassering så provade jag lite med ICA kortet (Visa) senast jag var i Thailand. Hade 1,000 SEK på kontot och försökte ta ut 10,000 TBH (ca 2,300 SEK då). Funkade inte, så det verkar bara vara små belopp man kan övertrassera med. Känns ju bra om man skulle tappa korter eller få det kapat.

Marlon

Link to comment
Dela på andra sajter

Angående övertrassering så provade jag lite med ICA kortet (Visa) senast jag var i Thailand. Hade 1,000 SEK på kontot och försökte ta ut 10,000 TBH (ca 2,300 SEK då). Funkade inte, så det verkar bara vara små belopp man kan övertrassera med. Känns ju bra om man skulle tappa korter eller få det kapat.

Marlon

Ja, det är säkert ganska små summor man kan övertrassera med.

Men ändå ganska obehagligt att få hotfulla brev från ICA-banken.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

På tal om dålig bankservice i dag skulle jag sätta in pengar på ett nordea konto torsd kvällsöppet tog ledigt i från jobbet åkte till kungälv var där 13.30 då har dom stängt mellan 13.00-15.00 nä nu jävlar avslutar jag allt vad nordea handelsbank seb swedbank

ingen service för 5 öre och förut kunde man sätta in pengar på posten. men nu är ju det nedlagt.så nu blir det icabanken för mig för där kan jag sätta in ochta ut pengar

Ändrades av clion

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

På tal om dålig bankservice i dag skulle jag sätta in pengar på ett nordea konto torsd kvällsöppet tog ledigt i från jobbet åkte till kungälv var där 13.30 då har dom stängt mellan 13.00-15.00 nä nu jävlar avslutar jag allt vad nordea handelsbank seb swedbank

ingen service för 5 öre och förut kunde man sätta in pengar på posten. men nu är ju det nedlagt.så nu blir det icabanken för mig för där kan jag sätta in ochta ut pengar

Visst blir man trött Clion...

Att sätta in fru Changs månadsintäkt från massageverksamheten kostar numera 250 kronor på Swedbank. Det är tydligen väldigt jobbigt att hantera kontanter...

Nu får jag väl kolla om annan bank har bättre villkor, men jag tvivlar.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst blir man trött Clion...

Att sätta in fru Changs månadsintäkt från massageverksamheten kostar numera 250 kronor på Swedbank. Det är tydligen väldigt jobbigt att hantera kontanter...

Nu får jag väl kolla om annan bank har bättre villkor, men jag tvivlar.

Herr Chang har talat.

Här i Malmö finns det insättnings automater som inte tar nån avgift. (SEB)

Annars är det ju skandal att det kostar att sätta IN pengar!!

/ Joe

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, för all del. Men bara för att man tidigare accepterat kontovillkoren innebär väl inte att man inte får klaga på bankens beteende?

Jag fattar fortfarande inte att inblandade banker inte kan sätta en någorlunda pessimistisk gräns på vad som får tas ut. Uppenbarligen finns det en gräns, så varför inte exempelvis räkna med att valutakursen kommer att försämras 10%. Om man nu nödvändigtvis ska vänta tre dagar innan man räknat ut exakt vad uttaget kostar. Och om thailändska banken har mage att ta ut THB 150 per uttag så tycker jag man kan kräva lite mer.

Du tänker uppenbarligen Windows. Jag tänker Apple ;)

Herr Chang har talat.

Har man accepterat kontovillkoren så kan ju det i tråden beskrivna problemet ej uppstå, eller hur?

Detta eftersom man förbinder sig att ej lämna ut kort eller pinkod till annan person.

Många verkar ta lätt på detta, men tro mig, ICA-banken tar inte lätt på detta.

Detta fick jag erfara när jag ville spärra ett kort, som kvarglömts i en ATM i Korat.

Jag tyckte att det var en bra ide att spärra kortet så fort som möjligt.

Men det var inte helt enkelt att förklara att jag befann mig i Sverige, när jag ville spärra ett kort

som kommit bort i Thailand endast några timmar tidigare...

/biker

Link to comment
Dela på andra sajter

Här i Malmö finns det insättnings automater som inte tar nån avgift. (SEB)

Annars är det ju skandal att det kostar att sätta IN pengar!!

/ Joe

Visst är det skandal, men jag väl tillägga att det gäller när man sätter in på ett företagskonto. Skulle väl kunna vara listig och sätta in på fru Changs privata konto (eller för all del mitt eget) och sen via internet föra över pengarna utan kostnad...

För övrigt är det ganska intressant att Swedbank blir mycket misstänksamma när fru Chang kommer dit för att sätta in pengarna. När jag kommer med samma belopp är det ingen misstänksamhet, bortsett från att jag måste visa ID-kort. Så nu är det jag som får sköta pengainsättningarna ;)

Har man accepterat kontovillkoren så kan ju det i tråden beskrivna problemet ej uppstå, eller hur?

Detta eftersom man förbinder sig att ej lämna ut kort eller pinkod till annan person.

Många verkar ta lätt på detta, men tro mig, ICA-banken tar inte lätt på detta.

Detta fick jag erfara när jag ville spärra ett kort, som kvarglömts i en ATM i Korat.

Jag tyckte att det var en bra ide att spärra kortet så fort som möjligt.

Men det var inte helt enkelt att förklara att jag befann mig i Sverige, när jag ville spärra ett kort

som kommit bort i Thailand endast några timmar tidigare...

/biker

Visst har du rätt biker, men det hindrar väl inte att jag kan tycka att ICA-banken kunde sköta detta på ett snyggare sätt?

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bankerna har blivit väldigt konstiga nu för tiden, 3-4 gr per år är jag brukar jag sätta in X Kr på mitt konto i kontanter.nu mera måste man särskilt ange vart dessa pengar kommer ifrån, snacka om hysteriskt när man nästan måste be om lov för att sätta in slant på sitt eget Konto.

För att slippa dessa konstiga frågor, som jag tycker de inte har att göra med, så brukar jag numera gå in på Maxi och sätta in de kontanta pengarna på mitt Ica konto och därefter föra över dem till Nordea.

Det är ju numera också väldigt sällan man går personligen i på banken, men för ca 5 vek sedan var jag tvungen att gå in och göra ett ärende, jag fick vänta exakt 55 min för att komma till bankkassörskan, det tycker jag inte är acceptabelt det visar också väldigt stor respektlöshet mot sina kunder.

Har allvarliga planer på att helt skippa Nordea och ev använda Ica till allt, det enda som igentligen binder mig till nordea är pensionspar, fonder etc etc.men det går ju faktiskt att lösa på annat sätt.

Får se om man orkar ta tag i det i höst, för det är ju idag ingen mening att använda de traditionella affärsbankerna, de sk "nichbankerna" fungerar minst lika bra idag.

Ändrades av tomurdoc

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Bankerna har blivit väldigt konstiga nu för tiden, 3-4 gr per år är jag brukar jag sätta in X Kr på mitt konto i kontanter.nu mera måste man särskilt ange vart dessa pengar kommer ifrån, snacka om hysteriskt när man nästan måste be om lov för att sätta in slant på sitt eget Konto.

För att slippa dessa konstiga frågor, som jag tycker de inte har att göra med, så brukar jag numera gå in på Maxi och sätta in de kontanta pengarna på mitt Ica konto och därefter föra över dem till Nordea.

Det är ju numera också väldigt sällan man går personligen i på banken, men för ca 5 vek sedan var jag tvungen att gå in och göra ett ärende, jag fick vänta exakt 55 min för att komma till bankkassörskan, det tycker jag inte är acceptabelt det visar också väldigt stor respektlöshet mot sina kunder.

Har allvarliga planer på att helt skippa Nordea och ev använda Ica till allt, det enda som egentligen binder mig till nordea är pensionspar, fonder etc etc.men det går ju faktiskt att lösa på annat sätt.

Får se om man orkar ta tag i det i höst, för det är ju idag ingen mening att använda de traditionella affärsbankerna, de sk "nichbankerna" fungerar minst lika bra idag.

Gå in på icabankens hemsida dom har också fondspar

det enda som var lite negativt var om du vill utnyttja en kredit då måste den betalas tillbaka vid månadsskiftet

så därför behåller jag också skandiabanken

men kommer att avsluta nordea och ha ica där lönen får gå in

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Bankerna har blivit väldigt konstiga nu för tiden, 3-4 gr per år är jag brukar jag sätta in X Kr på mitt konto i kontanter.nu mera måste man särskilt ange vart dessa pengar kommer ifrån, snacka om hysteriskt när man nästan måste be om lov för att sätta in slant på sitt eget Konto.

För att slippa dessa konstiga frågor, som jag tycker de inte har att göra med, så brukar jag numera gå in på Maxi och sätta in de kontanta pengarna på mitt Ica konto och därefter föra över dem till Nordea.

Enligt lagen om åtgärder mot penningtvätt så är bankerna skyldiga att kontrollera varifrån pengarna kommer.

http://sv.wikipedia.nningtv%C3%A4tt

Link to comment
Dela på andra sajter

Enligt lagen om åtgärder mot penningtvätt så är bankerna skyldiga att kontrollera varifrån pengarna kommer.

http://sv.wikipedia.nningtv%C3%A4tt

Jo jag har förstått det, men små summor x antal tusen är lite löjligt att behöva redovisa.

Du kan ju säga vad du vill, sålde gräsklipparen till grannen, körde en bakluckeloppis etc etc...nä då är det smidigare med tex ica, där inga problem med varken köer eller öppentider.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

UDON-CHARLIE

Något att tänka på för alla som lämnar över kort till någon annan, råkar

"Du" ut för ett konto kortsbedrägeri, och det går att bevisa att "Du"

tex vistats i Sverige när kortet brukats i Thailand.(Mycket lätt

att kolla upp)-Då blir du ersättningskyldig för hela beloppet.

U-C

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Plätt

Något att tänka på för alla som lämnar över kort till någon annan, råkar

"Du" ut för ett konto kortsbedrägeri, och det går att bevisa att "Du"

tex vistats i Sverige när kortet brukats i Thailand.(Mycket lätt

att kolla upp)-Då blir du ersättningskyldig för hela beloppet.

U-C

Inga bekymmer för mig har aldrig några stora summor på något av mina MasterCard/Visa kort.

Man kan bli "skimmade" i Svergie som Thailand jag som tjejen där av inga större summor.

Enkelt och aldrig orolig för att fölora pengar.

När tjejen behöver pengar skickar ja över sen omgående tar hon ut vips så är troligen pengarna i "säkert" förvar :dance1::dance1:

Mvh. Plätt

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja,

Håller med Bibben, sätt in mer penkis.

Erkki

Härligt, äntligen en som fattar vad det handlar om!!! :great:

manstekerliksom.com
"patraska = häll en skumpa över en småsparare!", "is kyler is", "i förorten bra, men hemma bäst"

Mr T: What's the quickest way to get stuff down from the top shelf? Gravity!

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

BankAnaconda

Ja, för all del. Men bara för att man tidigare accepterat kontovillkoren innebär väl inte att man inte får klaga på bankens beteende?

Jag fattar fortfarande inte att inblandade banker inte kan sätta en någorlunda pessimistisk gräns på vad som får tas ut. Uppenbarligen finns det en gräns, så varför inte exempelvis räkna med att valutakursen kommer att försämras 10%. Om man nu nödvändigtvis ska vänta tre dagar innan man räknat ut exakt vad uttaget kostar. Och om thailändska banken har mage att ta ut THB 150 per uttag så tycker jag man kan kräva lite mer.

Herr Chang har talat.

Enklare vore nog att banken ändrar sina straffavgifter

som endast är till för att sno våra pengar

I sådana här tillfällen känns det rimligt att betala ränta på den struntsumma man övertrakaserat kontot på.

Men varför tjäna en ärlig krona när man kan plundra 150 :rtfm:

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...