Guest Atom Inlagd Juni 23, 2010 Dela Inlagd Juni 23, 2010 (ändrad) Det är så att jag, frugan och dottern ska åka på semester om 2 veckor. För att få en annorlunda semester så har vi valt att åka till ett land i Europas norra utkanter och dessutom vara inneboende hos ett äldre par i ett mindre samhälle. Det kan ju låta oerhört trist men ärligt talat, hur många paradisstränder och lyxvaruhus pallar man med? Jag har dessutom hört att deras lilla valuta har deprecierats och att många nöjen är gratis så det kan också bli en väldigt billig alternativsemester. Då man sällan hör talas om det lilla landet så skulle jag ändå vilja ha hjälp med lite praktiska frågor: Jag har hört att man inte kan köpa bärs på 7/11 och inte alls på söndagar, hur hanterar man bäst den situationen? Jag har hört att det inte finns dygnet-runt kliniker, vad gör jag om dottern blir sjuk mitt i natten? Jag har hört att i den lilla byn vi ska bo finns det inga restauranger, vad gör man när man blir hungrig? Vad kan vi ge som gåva till vår värdfamilj, de verkar rätt fattiga så kanske pengar eller guld är bäst? Kan man betala med Euro i affärerna eller måste man växla till sig deras lilla valuta? Jag har hört att folket där dricker vatten ur kranen, har de det verkligen så dåligt ställt? Säljs det Evian på 7/11, vår dotter dricker inget annat? Jag har hört att det inte finns några varuhus av klass, var handlar man då och är det någon kvalitet? Värdfamiljen har frågat om vi vill åka med och fiska och plocka bär, om de har det så knapert ska vi kanske ge dem 20,000 Baht så de kan köpa i affären istället? Jag har senaste veckan sett landets största affärsman och fotbollstränare på TV, pratar alla lika dålig engelska? Finns det nannies, maids, drivers och tuitors att hyra, vi vill ju ha semester och vi vill inte att vår dotter ska ledsna efter en dag? Jag har tusen andra frågor men jag måste googla vidare om "Tibro, Sveriges möbelcentrum", det verkar bara så fantastiskt pittoreskt och exotiskt om än väldigt gammaldags och underutvecklat. Ändrades Juni 23, 2010 av Atom Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Thaifiskaren Inlagd Juni 23, 2010 Dela Inlagd Juni 23, 2010 Men det finns jordgubbar o färskpotatis Fungerar som Tjuren Ferdinand Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tallviking Inlagd Juni 23, 2010 Dela Inlagd Juni 23, 2010 Men det finns jordgubbar o färskpotatis Och Mygg samt kanske Svamp ! Väldigt exotiskt att kunna knalla ut i skogen och plocka själv ! Being nice is overrated - Garfield Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Thaifiskaren Inlagd Juni 23, 2010 Dela Inlagd Juni 23, 2010 Och Mygg samt kanske Svamp ! Väldigt exotiskt att kunna knalla ut i skogen och plocka själv ! De är inte bara mygg som sticker..min förra tjej från Ukraina hade också svamp o hon stack också. Fungerar som Tjuren Ferdinand Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
andrejsdenruskige Inlagd Juni 23, 2010 Dela Inlagd Juni 23, 2010 Ta med en riskokare, men det ær stor sannolikhet att den tænkta værdfamiljen redan køpt en sådan. Mortel ær vældigt viktigt. Chili ær ett måste. Familjen har mest troligt køpt klæder till er. Hoppas dom har valt riktig storlek på skor. Sæg att du ær farang så vet dom vilken storlek du har. Var sæker på att dom har køpt kontantkort till dig. Trevlig semester Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
svampen Inlagd Juni 23, 2010 Dela Inlagd Juni 23, 2010 Och Mygg samt kanske Svamp ! Väldigt exotiskt att kunna knalla ut i skogen och plocka själv ! Blanda inte in mig i detta! Mvh Svampen Örebro Sportklubb Ösk! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
honken Inlagd Juni 23, 2010 Dela Inlagd Juni 23, 2010 Alla länder som är med i EU accepterar Euro som betalning om jag inte minns fel, kan dock ske på platsen konvertering av valutan i butik och risken finns att du får en sämre kurs än via växlingskontor. Same same, but different! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tallviking Inlagd Juni 23, 2010 Dela Inlagd Juni 23, 2010 Blanda inte in mig i detta! Mvh Svampen Varför inte ?? Blandsvamp är gött !! Being nice is overrated - Garfield Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Baa Inlagd Juni 23, 2010 Dela Inlagd Juni 23, 2010 Man måste dessutom ge sig till de lokala templen, kallas för kyrkor, och ge allmosor, kallas kollekt (kommer av det engelska ordet collekt=på lilla landets språk=samla) för att de ännu fattigare och sjuka kan få sur mjölk (kallas fil) och grovt hårt bröd,(dock icke mögligt) då de ej hava förmågan att själva ordna sin mathållning. bnnu en sak som skola tagas i beaktande äro vädret, det är stundtals väldigt osäkert och innehåller överraskningar i form av nederbörd även på den tid som kallas torrperiod, på lilla landets språk, semestertid. Lycka till Vinter och snö gör sig bäst på vykort. Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
andrejsdenruskige Inlagd Juni 23, 2010 Dela Inlagd Juni 23, 2010 Man måste dessutom ge sig till de lokala templen, kallas för kyrkor, och ge allmosor, kallas kollekt (kommer av det engelska ordet collekt=på lilla landets språk=samla) för att de ännu fattigare och sjuka kan få sur mjölk (kallas fil) och grovt hårt bröd,(dock icke mögligt) då de ej hava förmågan att själva ordna sin mathållning. bnnu en sak som skola tagas i beaktande äro vädret, det är stundtals väldigt osäkert och innehåller överraskningar i form av nederbörd även på den tid som kallas torrperiod, på lilla landets språk, semestertid. Lycka till Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Enis Inlagd Juni 23, 2010 Dela Inlagd Juni 23, 2010 Observera att bästa gå borts kosymen är inte singhalinne och foppatofflor, dyker du upp i sådana så kommer du att sticka ut och ses som en kuf... Du måste inhandla orange hellyhansen och svarta träskor för att vara inne. "Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..." Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
andrejsdenruskige Inlagd Juni 23, 2010 Dela Inlagd Juni 23, 2010 Observera att bästa gå borts kosymen är inte singhalinne och foppatofflor, dyker du upp i sådana så kommer du att sticka ut och ses som en kuf... Du måste inhandla orange hellyhansen och svarta träskor för att vara inne. Nu när vi är inne på dress code. Ett varningens finger Enis. Du glömde den obligatoriska grön-gula lantmännen kepsen Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tallviking Inlagd Juni 23, 2010 Dela Inlagd Juni 23, 2010 Nu när vi är inne på dress code. Ett varningens finger Enis. Du glömde den obligatoriska grön-gula lantmännen kepsen Och blåa adidasoverallen med vita stripes ! Being nice is overrated - Garfield Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Baa Inlagd Juni 23, 2010 Dela Inlagd Juni 23, 2010 Dresscode är även att ha i beaktande vid regnväder. Oljeställ med vidhängande mössa är ute och har eratts med svart påse (kallas sopsäck, ej att förväxlas med sovsäck) med klippta hål för armarna samt hufvudbonad af pvc med reklamtryck för närmaste hälsokostbutik, ofta kallade systembolag där värmande dryck kunna inhandlas och även på så sätt bidraga till det lilla landets ekonomi då STmRSTA delen av priset går till den stora statsskuldens avskaffande. Vinter och snö gör sig bäst på vykort. Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Atom Inlagd Juni 24, 2010 Dela Inlagd Juni 24, 2010 Jag är verkligen tacksam för all insikt ni gett mig i detta märkliga land och som det också verkar konstiga folk. Något särskilt vi borde passa på att göra när vi är där? Jag skulle gärna också vilja träffa de där urinvånarna jag ibland läst om på forumet; jag tänker då på Feta Sura Ulla på Posten, Fete Halvalkoholiserade Bargubben med Ung Thaifru mm. Kanske rent av Tibro är det perfekta stället för den typen av människoskådning? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tallviking Inlagd Juni 24, 2010 Dela Inlagd Juni 24, 2010 Jag är verkligen tacksam för all insikt ni gett mig i detta märkliga land och som det också verkar konstiga folk. Något särskilt vi borde passa på att göra när vi är där? Jag skulle gärna också vilja träffa de där urinvånarna jag ibland läst om på forumet; jag tänker då på Feta Sura Ulla på Posten, Fete Halvalkoholiserade Bargubben med Ung Thaifru mm. Kanske rent av Tibro är det perfekta stället för den typen av människoskådning? Finns ett antal säkra platser att skåda dessa dinosaurier - Stadsparken - Utanför Systembolaget - Utanför försäkringskassan - Utanför Arbetsförmedlingen - Utanför Socialkontoret Kan rekommendera staden Karlskrona för detta Där ligger alla i en rad vid stadsparken. Kallas "Lyckliga Gatan" i folkmun ! Being nice is overrated - Garfield Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Baa Inlagd Juni 24, 2010 Dela Inlagd Juni 24, 2010 Jag är verkligen tacksam för all insikt ni gett mig i detta märkliga land och som det också verkar konstiga folk. Något särskilt vi borde passa på att göra när vi är där? Jag skulle gärna också vilja träffa de där urinvånarna jag ibland läst om på forumet; jag tänker då på Feta Sura Ulla på Posten, Fete Halvalkoholiserade Bargubben med Ung Thaifru mm. Kanske rent av Tibro är det perfekta stället för den typen av människoskådning? Jag ledsen att göra Dig besviken, men posten är numera nerlagd och FetaUlla har flyttat till närköpet där hon delar ut reklam och sliter i köttdisken så till den milda grad att hon magrat och kallas numer för SpeteUlla. Vinter och snö gör sig bäst på vykort. Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Joints Inlagd Juni 24, 2010 Dela Inlagd Juni 24, 2010 Det är så att jag, frugan och dottern ska åka på semester om 2 veckor. För att få en annorlunda semester så har vi valt att åka till ett land i Europas norra utkanter och dessutom vara inneboende hos ett äldre par i ett mindre samhälle. Det kan ju låta oerhört trist men ärligt talat, hur många paradisstränder och lyxvaruhus pallar man med? Jag har dessutom hört att deras lilla valuta har deprecierats och att många nöjen är gratis så det kan också bli en väldigt billig alternativsemester. Då man sällan hör talas om det lilla landet så skulle jag ändå vilja ha hjälp med lite praktiska frågor: Jag har hört att man inte kan köpa bärs på 7/11 och inte alls på söndagar, hur hanterar man bäst den situationen? Du har hört fel. mL går att köpa varje dag och av varierande styrka. Light-ml som du dricker finns det mängder av. bven en simpel ICA-butik har bättre ölsortiment än valfri alkoaffär i Thailand. Jag har hört att det inte finns dygnet-runt kliniker, vad gör jag om dottern blir sjuk mitt i natten? Tar henne till ett sjukhus som garanterad inte kommer att pressa dig på pengar. Jag har hört att i den lilla byn vi ska bo finns det inga restauranger, vad gör man när man blir hungrig? Då lagar man en härlig middag själv. Med fördel köper man lokalt odlade grönsaker som är garanterat fria från giftbesprutning. Vad kan vi ge som gåva till vår värdfamilj, de verkar rätt fattiga så kanske pengar eller guld är bäst? När du hälsar på hos mig går det bra med både och. Kan man betala med Euro i affärerna eller måste man växla till sig deras lilla valuta? Anything goes. Jag har hört att folket där dricker vatten ur kranen, har de det verkligen så dåligt ställt? Nej. Snarare kan man göra en koppling mellan rent vatten i kranen och hög välfärd. Säljs det Evian på 7/11, vår dotter dricker inget annat? Jag har hört att det inte finns några varuhus av klass, var handlar man då och är det någon kvalitet? Gööööööttttttteeeeeeeboooooooooooorrrrrrrgggggggggggggggggggggggggggggggggg!!!!!!!!!!!!!!!!! Femman vettu! Värdfamiljen har frågat om vi vill åka med och fiska och plocka bär, om de har det så knapert ska vi kanske ge dem 20,000 Baht så de kan köpa i affären istället? Nej, gör inte det. Då blir de bara lata och bortskämda. Dessutom kan de antagligen inte handskas med så mycket pengar på samma gång utan bränner det på något onyttigt. Jag har senaste veckan sett landets största affärsman och fotbollstränare på TV, pratar alla lika dålig engelska? Nja, vissa pratar nog sämre men skulle tippa på att deras nivå är ganska normal i den åldern. Yngre svenskar pratar dock bättre. Finns det nannies, maids, drivers och tuitors att hyra, vi vill ju ha semester och vi vill inte att vår dotter ska ledsna efter en dag? Manpower! Jag har tusen andra frågor men jag måste googla vidare om "Tibro, Sveriges möbelcentrum", det verkar bara så fantastiskt pittoreskt och exotiskt om än väldigt gammaldags och underutvecklat. Ett annat ord för Tibro är - jävligt konstigt. Välkommen till Sverige! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
stjp8729 Inlagd Juni 24, 2010 Dela Inlagd Juni 24, 2010 Hej Atom, Jag förstår inte hur du kan riskera att få din semester förstörd!? Skulle själv aldrig våga boka biljetter innan man vet fakta om landet... Ha en bra dag! Hua Hin - Stränder - Bangsaen - Bildberättelse - Songkran - Isaan - Semesterbilder Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hbgmaxie Inlagd Juni 24, 2010 Dela Inlagd Juni 24, 2010 Ni måste ju ta er till ullared för shopping, dit vallfärdar svenskarna ju från när och fjärran. Garanterat en upplevelse för livet. mvh. Lars En tio-årings dumhet är för det mesta starkt begränsad. Något man inte kan säga om oss vuxna. (lånat av Joints) We are all born ignorant, but one must work hard to remain stupid. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tallviking Inlagd Juni 24, 2010 Dela Inlagd Juni 24, 2010 Ni måste ju ta er till ullared för shopping, dit vallfärdar svenskarna ju från när och fjärran. Garanterat en upplevelse för livet. mvh. Lars Sveriges svar på JJ och MBK ! Being nice is overrated - Garfield Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
stjp8729 Inlagd Juni 24, 2010 Dela Inlagd Juni 24, 2010 Sveriges svar på JJ och MBK ! Vad är JJ? Och var ligger det? Ha en bra dag! Hua Hin - Stränder - Bangsaen - Bildberättelse - Songkran - Isaan - Semesterbilder Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
conservator Inlagd Juni 24, 2010 Dela Inlagd Juni 24, 2010 Tibro blir säkert utomordentlgt bra! och din dotter skall säkert finna Evian på plats så att hon inte torkar ut! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tallviking Inlagd Juni 24, 2010 Dela Inlagd Juni 24, 2010 (ändrad) Vad är JJ? Och var ligger det? Ha en bra dag! "JJ" är den gängse folkliga benämningen på Chatuchak Weekend Market Testa att googla på JJ och Bangkok så hittar du massor. Bor inte du i BKK Ändrades Juni 24, 2010 av Tallviking Being nice is overrated - Garfield Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
stjp8729 Inlagd Juni 24, 2010 Dela Inlagd Juni 24, 2010 (ändrad) "JJ" är den gängse folkliga benämningen på Chatuchak Weekend Market Testa att googla på JJ och Bangkok så hittar du massor. Bor inte du i BKK Ok, då rammlade ett-öringen ner.. Trodde det var något ställe i Sverige som åsyftades, läste som en kråka.. Jodå, var där förra söndagen det finns to.m två, en mindre (kallas JJ2) ligger vid Min Buri inte långt från där jag bor, Ha en bra dag! Ändrades Juni 24, 2010 av stjp8729 Hua Hin - Stränder - Bangsaen - Bildberättelse - Songkran - Isaan - Semesterbilder Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu