Jump to content
IGNORERAD

Bil och boende i England


Guest Incinerator

Recommended Posts

Guest Incinerator

Hej,

Jag tänkte ta en sväng till Storbritanien med tanten i sommar, kollade lite på färja dit och kom fram till att det tog lång tid och var ganska dyrt.

Nu har jag kollat på flyg och det gick snabbt och var billigt!!

Var hyr jag bil till bra pris och vad brukar b&b kosta, jag hade tänkt ta ett par veckor så att vi kan åka runt de Brittiska öarna och prova lite Whisky och se oss om lite.

En fråga till som är ganska viktig: i Sverige gäller inte tantens Thai KK längre, gäller det på en semester sväng i GBR??

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Jag tänkte ta en sväng till Storbritanien med tanten i sommar, kollade lite på färja dit och kom fram till att det tog lång tid och var ganska dyrt.

Nu har jag kollat på flyg och det gick snabbt och var billigt!!

Var hyr jag bil till bra pris och vad brukar b&b kosta, jag hade tänkt ta ett par veckor så att vi kan åka runt de Brittiska öarna och prova lite Whisky och se oss om lite.

En fråga till som är ganska viktig: i Sverige gäller inte tantens Thai KK längre, gäller det på en semester sväng i GBR??

Är hon svensk medborgare eller har ni skaffat visum för henne som thailändsk medborgare till Storbrittanien ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Incinerator

Är hon svensk medborgare eller har ni skaffat visum för henne som thailändsk medborgare till Storbrittanien ?

Hon har Put, är det något problem att inte vara medborgare tror du?

Jag fick för mej att visa var lite av en formalitet när man hade Put i Sverige.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hon har Put, är det något problem att inte vara medborgare tror du?

Jag fick för mej att visa var lite av en formalitet när man hade Put i Sverige.

Du måste i alla fall gå igenom Visa-förfarandet med Brittiska Ambassaden i Sthlm eftersom Storbrittanien inte är medlem i Schengen

Kan inte riktigt reglerna för PUT och resa i Schengen-Europa men till Storbrittanien gäller det inte i alla fall

Finns mer att läsa på detta forum:

http://www.thailandsforum.se/forum/visum-till-england-t4934.html

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Incinerator

Du måste i alla fall gå igenom Visa-förfarandet med Brittiska Ambassaden i Sthlm eftersom Storbrittanien inte är medlem i Schengen

Kan inte riktigt reglerna för PUT och resa i Schengen-Europa men till Storbrittanien gäller det inte i alla fall

Ja ringde till Ambassaden/konsulatet och fick någon nät adress och ett tel nr(man kunde/fick/ville inte svara på frågor om visa per telefon) och fick uppfattningen att visat var enkelt att skaffa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja ringde till Ambassaden/konsulatet och fick någon nät adress och ett tel nr(man kunde/fick/ville inte svara på frågor om visa per telefon) och fick uppfattningen att visat var enkelt att skaffa.

Online-ansökan kan göras här

http://www.ukvisas.gov.uk/en/applyonline/

vet dock inte hur lång tid det tar att få Visat och om man måste hämta det på Ambassaden

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Family permit är gratis.

A European Economic Area Family Permit (short: EEA family permit) is an immigration document that permits the holder to enter the United Kingdom as the dependent of a citizen of the European Economic Area (EEA). The documents are not conventionally visas as they are issued under the authority of free movement provisions of the Treaty of Rome and European Law rather than domestic United Kingdom immigration regulations. Additionally, dependents of citizens of Switzerland can also apply for this document although Switzerland is not a member of the EEA. A family permit can be issued for both a short term visit and/or to enable to holder to take up residence in the UK. As the documents are only valid for six months a person seeking to remain in the UK will need to apply for residence documentation from the Border and Immigration Agency.

Mbh

tasa

Link to comment
Dela på andra sajter

Angående körkortsfrågan får hon köra vanliga fordon typ personbil och moped/motorcykel (om hennes körtkort gäller för det i 12 månader från det att hon kommer till UK)

Fordon upp till 3.5 ton av större typ (mindre lastbilar och bussar) får hon bara köra om hon har fordonet i fråga med sig till landet först. Inte inhemska fordon av den typen i landet.

Mer om detta finns här

http://www.direct.gov.uk/en/Motoring/DriverLicensing/DrivingInGbOnAForeignLicence/DG_4022561

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Incinerator

Många tack!

Ibland är detta forumet riktigt guld, som nu med blixt snabba svar.

Finns det lite rekommendationer på billiga hyrbilsfirmor också så har jag fått full pott sen

Link to comment
Dela på andra sajter

Krävs nog internationellt, dvs en översättning av thai kk, som gäller 1 år från utfärdandet.

Mbh

tasa

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Incinerator

Krävs nog internationellt, dvs en översättning av thai kk, som gäller 1 år från utfärdandet.

Mbh

tasa

Bägge ThaKK är av int modell(på Eng).

Link to comment
Dela på andra sajter

Många tack!

Ibland är detta forumet riktigt guld, som nu med blixt snabba svar.

Finns det lite rekommendationer på billiga hyrbilsfirmor också så har jag fått full pott sen

Flyger ni med Ryan Air så kan ni boka billig hyrbil genom deras site med Hertz

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Incinerator

Flyger ni med Ryan Air så kan ni boka billig hyrbil genom deras site med Hertz

Jag har inte bokat än, jag väntar på svar från en kompis om han och tanten ska haka på.

Åter igen TACK för svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inte bokat än, jag väntar på svar från en kompis om han och tanten ska haka på.

Åter igen TACK för svar!

Både bra flyg och hyrbilar kan du hitta på http://www.seat24.se också

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Många tack!

Ibland är detta forumet riktigt guld, som nu med blixt snabba svar.

Finns det lite rekommendationer på billiga hyrbilsfirmor också så har jag fått full pott sen

Gissar att BTT kommer med ett utförligt svar inom det snaraste :drinks:

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...