Jump to content
IGNORERAD

Dualboot Windows XP och Ubuntu


Stefan

Recommended Posts

Hej!

Jag har lite problem med en av datorerna just nu, av olika anledningar behöver jag 2 Os på samma arbetsstation och boota dem från olika diskar.

Disk 1 har Senaste Ubuntu server installerat och disk 2 har Windows XP pro. Ubuntu disken vill jag inte formatera och installera om. Det

är för mycket jobb att få allt att fungera som det ska igen. Windows disken kan med fördel formateras och om installeras. Jag har Googlat

massor ang detta men hittar bara dualboot installationer på samma disk och med olika partitioner.

Det är kanske inte rätt forum för detta problem, men man kan ju alltid försöka!!

//Stefan

There can be only one (Stefan)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm, var ett tag sedan man höll på med sånt, det borde gå att ordna med att ändra i boot.ini eller med LILO

är båda diskarna primära?

disk 0 är ju första disken, disk 1 är alltså andra disken..

Sen måste du ju även ange rätt partition..

http://vlaurie.com/computers2/Articles/bootini.htm

http://support.microsoft.com/kb/289022

En mer grym metod är ju att sätta brytare så bara en disk i taget får ström..

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag har provat att ändra bootsekvensen i setupen, men Ubuntu tvärdog! Ja, båda diskarna primära. Jag ska prova att skriva om boot.ini, det jag vill är ju just som du visar komma till bootmenyn.

Tack så länge!

//S

There can be only one (Stefan)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bootcamp crazy.gif

Tjena!

Tänk om det hade varit så väl att det var en Mac jag hade! Nu kör jag en del programvara som absolut inte fungerar under Mac OS X.

Så det är PC som gäller för mig. Men tack ändå!

//S

There can be only one (Stefan)

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja Ubuntu använder sig av direkta disk adressering så om disken inte är har samma "adress" som när den installerades så dör det direkt. Windows är där emot inte lika känsligt för detta. Så testa att bara köra Ubuntu och få det att fungera som du vill ha det med bara den disken inkopplad. Häng sedan på Windows disken och gör alla inställningar i GNU GRUB. Är även möjligt att styra vilken disk som ska botas från BIOS, men lite knöligt kan jag hålla med om. Men helt klart den metod som jag själv föredrar om jag har flera OS på olika diskar. Då får man aldrig krångel med att en boot manager flippar ur när man byter ut ett av OS.

Hoppas du blev lite klokare av min beskrivning.

/BND

เสน่ห์ปลายจวักผัวรักจนตาย

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
andersbangkok

HP har en mjukvara (kommer inte ihåg namnet just nu) som man installerar i "i botten" . Det är en säker Linux-kärna.

Därefter läger man på valfritt antal OS ovanpå. Man kan då köra Windows, Linux mm.

Det säkra med denna klient är att den inte "läcker" mellan domänerna. Certified by NSA.

Om det ät intressant skall jag kolla upp namnet. den är inte alls dyr och ger en hel del fördelar.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...