Jump to content
IGNORERAD

Har du en buffert, sparade pengar?

korp
 Dela

Recommended Posts

Hur ser det ut med sparandet för folket på forumet, lever du din lön tills den nya lönen kommer utan att tänka på sparande, kanske annat än till resa lite?

Kanske det mesta av bufferten ligger i bostaden, bilen, aktier eller annat? Pensionsparande kanske är det som det mesta sparandet går till just nu? Hur stor buffert tycker du är en bra storlek för oväntade kostnader? Hur mycket sparar du regelbundet per månad, om något?

Personligen är jag nog ganska dålig på att spara, men jag börjar bli lite bättre.

#BEDDO FA-USTO, GUDDO NAITO.#

Dela på andra sajter

• Svar 33
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• korp

3

• nissefisk1

3

• Jive

2

• Up2You

2

Mest aktiva i denna tråd

Detta är väl ganska personliga frågor just på ett nätforum där personuppgifter är lätt att spåra!

Jobbar du åt skattmasen :ironi:

Mig personligen 5% av lön till pension samt fondsparande.

Mvh ps: förtäckt titel "RÖKSVAMPEN" :wai:

Örebro Sportklubb Ösk!

Dela på andra sajter

Detta är väl ganska personliga frågor just på ett nätforum där personuppgifter är lätt att spåra!

Jobbar du åt skattmasen :ironi:

Mig personligen 5% av lön till pension samt fondsparande.

Mvh ps: förtäckt titel "RÖKSVAMPEN" :wai:

Är det? Hmm ja kanske. Om många "vet" vilka de är i verkliga livet kanske det blir för mycket om man ger massa detaljer. Men lite generellt om sitt eget perspektiv på sparande kanske man kan delge iaf :great:

Dela på andra sajter

Är det? Hmm ja kanske. Om många "vet" vilka de är i verkliga livet kanske det blir för mycket om man ger massa detaljer. Men lite generellt om sitt eget perspektiv på sparande kanske man kan delge iaf :great:

Ja det tycker jag särskilt lite bra tips i dessa fagra dagar! :great:

Brukar lägga 2 lusingar på kontot i LOS men stoppat detta faaa. 3.96 igår Svedala börjar bli utland! :ironi:

Jag har lagt utspritt ryss,asien,tillväxt,europa,usa osv Faller En faller inte alla ELLER? :whistle:

Mvh Svampen :wai:

Örebro Sportklubb Ösk!

Dela på andra sajter

Jag sparar motsvarande 10% av min bruttolön varje månad i olika aktiefonder. Om det blir något ytterliggare över så sätter jag in det på ett bankkonto. Detta är ett konto som används för att jämna ut kostnaderna över året. Några månadader är de plus och andra minus. Utöver tidigare nämnt sparande så pensionssparar jag, vilket känns oehört långt bort (>30 år).

Marlon

Dela på andra sajter

Min mamma tvingar mig att lägga en femma i en stor burk varja gång jag svär och när burken är full får jag åka till Thailand vilket brukar hända 2 ggr per år då jag svär ganska mycket. :dance1:

Smile and the world smiles with you

Fart and you stand alone

Dela på andra sajter

Brännde nästan allt när jag bodde i Phuket i 4 månader förra året och det lilla som va kvar bränne jag upp på min Phuket resa nu i mars :) Men nu jobbas det för fullt och sparandet har börjat igen, hoppas kunna åka 3 månader i november.

Mvh Nesse

Dela på andra sajter

Det är plus minus noll

dvs jag sparar och frugan slösar B)

Pensionssparar sedan man var 23år ett par hundringar i månaden.

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Dela på andra sajter

Guest wille

Man får ju pensionsspara en hel del for att kompensera att man inte jobbar ihop någon pension hemma i Svedala.

Dela på andra sajter

Placerar 7.000 kr i aktier varje månad och 1.000 kr i fonder .

Ändrades av Siamways
Dela på andra sajter

Guest Lappen

Jag har alltid en månadslön på ett sparkonto som buffert för oförutsedda utgifter.

Resten som blir över köper jag fonder för och det är olika från månad till månad.

Sparar nog bara 5% av min lön till pension men jag är ung än så det känns inte som det är speciellt bråttom :whistle:

Dela på andra sajter

Ni som spar i aktier och fonder hur ser ert värde ut dessa dagar? Jag kan inte mycket om det och spar bara i fonder som min bank sköter åt mig, jag har noll koll på vad dessa är värd just nu. Dock har jag skattfri avkastning på fonderna, så jag hoppas det är bra. Dock vet jag knappt vad det innebär heller haha, men allt som är skattefritt måste ju vara bra tycker jag.

Dela på andra sajter

20-35% av nettolön till sparande (0,15%ränta)

Resterande används fritt.

Tömning av sparkonto sker sporadiskt när jag inte orkar spara och känner för att slösa.

Dela på andra sajter

Brännde nästan allt när jag bodde i Phuket i 4 månader förra året och det lilla som va kvar bränne jag upp på min Phuket resa nu i mars :) Men nu jobbas det för fullt och sparandet har börjat igen, hoppas kunna åka 3 månader i november.

Mvh Nesse

Ja,då är vi ganska lika där :dance: brände allt förra resan på 3 månader hehehe...men nu jobbas det fullt igen så man kan åka 3 månader i vinter igen. Åker den 2´a dec - 2 mars.. Kanske vi ses i phuket/karon en dag och kanske vi kan ta en Chang eller 2 :drinks:

Dela på andra sajter

Fru Vax och jag har löst vår ekonomi på ett riktigt finurligt sätt, det säger i allafall Fru Vax.

Jämna veckor så får Fru Vax slösa- men i gengäld så sparar jag dessa veckor.

Ojämna veckor så får Fru Vax inte slösa- själv så sparar jag dessa veckor också.

Det finns dock ett litet tillägg angående ojämna veckor.

Måndag till Söndag ojämna veckor får Fru Vax slösa om hon hittar något som har, extrapris, kampanjpris eller bara kan anses ha ett bra pris.

Fru Vax påstår att hon genom att slösa på denna typ av inköp i verkligheten inte slösar utan faktiskt sparar, dessutom så sparar hon ju mer om produkten kostar mycket, inte lite. :huh:

Men som någon myntat, "smakar det så kostar det".

Ändrades av Vaxet

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Dela på andra sajter

Jag "sparar" allt som inte går till boende, bil, försäkringar mat och förnödenheter. Inkluderat i förnödenheter är b.la. goda drycker och snus.

Kläder har jag så det räcker och blir över av, ändå köper frugan ständigt mer åt mig.

Våra fasta utgifter är låga, så vi stuvar väl undan runt en 50 procent av våra gemensamma månatliga "bidrag". Det efter att frun avsatt sin beskärda del av lönen för sina bestyr. Hon besitter inte samma tunga laster som mig, så det är hon värd! Av de cirka 50 procenten som är kvar netto, så går väl cirka 10 procent in på buffert. 30 procent avsätts för thairesorna. De återstående 10 procenten satsas friskt i vilda förhoppningspapper.

När jag/vi är i behov av en ny dator, kamera, tvättmaskin, kylskåp, lagning av bilen eller vad det nu kan vara, ja då får sig bufferten en omgång. Det är ju det den är till för.

Det som just slog mig är hur förbaskat gott om pengar jag torde haft om inte min/vår största last: Thailand hade ätit upp så pass mycket som det gör av de surt förvärvade sekinerna! :bag:

Mvh/

www.mangeudon.se

MangeUdon, med ena foten i nordöstra Thailand

Dela på andra sajter

Ja, det verkar ju vara en hel del av MPR medlemmarna som har ett buffel-konto. Förlåt, buffert-konto menar jag ju :dance1:

Marlon

Dela på andra sajter

Jag funderar allvarligt på att istället för fonder och aktier, helt enkelt börja köpa guld. Köper jag ett bath i månaden kommer det att bli en fin liten hög till pensionen.

Dela på andra sajter

Vi sparar en betydande del av min lön vilket givetvis är nödvändigt då jag inte tjänar ihop till någon statlig pension. Vi har varit rätt dåliga på att investera dock så mycket av pengarna ligger på vanliga bankkonton vilket är lite korkat.

Dela på andra sajter

Vi sparar en betydande del av min lön vilket givetvis är nödvändigt då jag inte tjänar ihop till någon statlig pension. Vi har varit rätt dåliga på att investera dock så mycket av pengarna ligger på vanliga bankkonton vilket är lite korkat.

Inte lika korkat som att köpa Ericson aktier på sommaren 2000 för dryga 150.000SEK... :bag:

Nåt sparande i pensionsförsäkring med efterlevandeskydd är nog en bra idé.

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Ja vi både pensionssparar, fondsparar, aktiesparar och har en en årslön var i buffert.

Vi har ganska låga månadsutgifter och ingen av oss är pryltokig eller intreserad av status, det är skönt att kunna köpa det

man behöver kontant, och även att kunna bygga, köpa mark m.m. utan att låna.

Mvh Isan Lover

Dela på andra sajter

Hej

Ja vi både pensionssparar, fondsparar, aktiesparar och har en en årslön var i buffert.

Vi har ganska låga månadsutgifter och ingen av oss är pryltokig eller intreserad av status, det är skönt att kunna köpa det

man behöver kontant, och även att kunna bygga, köpa mark m.m. utan att låna.

Mvh Isan Lover

edit

Ändrades av Jive

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Dela på andra sajter

Mitt mål är att utflödet av pengar skall vara lika stort som inflödet och jag lyckas ganska bra.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Dela på andra sajter

Sparar egentligen inte, i alla fall inte genom att lägga undan en bestämd summa varje månad. Men allt som blir över blir över, och efter några månader är det i regel så stora summor att man måste börja fundera på att placera dom i något. Finns just då inga omedelbara planer på resor, eller andra stora inköp, så köper jag i regel aktier, barnen och frugan väljer i sin tur fonder.

Jag har dock alltid varit allergisk mot fasta kostnader, amorteringar, låneekonomi osv så jag har livet igenom valt strategin att aldrig förköpa mig eller dra på mig onödiga kostnader vilket gjort att våra fasta kostnader är konstant låga.

Så mycket blir faktiskt över varje månad att jag valt att ta ut allt extraarbete jag utför i ledig tid istället för i pengar dom senaste 15 åren, något som alltså resulterat i ca 4 mån årlig semester i Thailand/Sydostasien sedan 1997.

Och på dessa resor går naturligtvis de mesta av årets sparpengar i sin tur åt. Som tur är hade jag dock, på extraarbete, tjänat in en ganska rund buffert innan jag började resa och den är fortfarande intakt och på ungefär samma nivå.

Så buffert finns, Ja.

Förutom i aktier och på konton så har vi en hel del pengar i vår bostadsrätt, så länge priserna nu håller sig?, vi valde att betala bort topplånet kontant vid köpet för snart 3 år sen och sen dess har bostadspriserna här stigit ca 20%. Men dom pengar som är bundna i bostaden är förstås låsta, men som en pensionsförsäkring kan man ju se dom i alla fall.

Regelrätta pensionsförsäkringar har jag aldrig sparat i, har alltid känt att pengarna gör mer nytta just nu, men däremot så sparar jag kollektivt, via avstått löneutrymme på jobbet, till en pensionering vid 60 år med 75% av lönen åren mellan 60 och 65 innan vanliga folkpensionen faller ut.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
 Dela

• Skapa ny...