Jump to content
IGNORERAD

Bygga hus själv i Thailand


AnWee

Recommended Posts

Halloj medlemmar.

Jag funderar som bäst på att bygga mig ett litet hus i Udon där jag bor med min sambo. Har hört att man kan råka illa ut om man som farang utan arbetstillstånd bygger själv. Ligger det någon sanning i detta? I så fall, går det att kringå detta problem?

Tacksam för synpunkter.

AnWee

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 39
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    11

  • JohanB

    7

  • Isaan Butterfly

    3

  • tasa

    2

Mest aktiva i denna tråd

Du har hört rätt

Att arbeta genom att hjälpa till eller bygga sitt hus själv anses som brott mot arbetstillståndet (du inte har) och kan rendera helt sjuka böter och problem

Och att få arbetstillstånd att vara byggarbetare som farang är helt otänkbart för det konkurrerar med inhemsk arbetskraft

Till och med vara på plats och dirigera andra kan vara riskabelt

Finns ett par personer här på MPR som råkat ut för att avundsjuka grannar anmält arbetet och polisen kommit och haffat farangen och dryga böter har utdömts

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har hört rätt

Att arbeta genom att hjälpa till eller bygga sitt hus själv anses som brott mot arbetstillståndet (du inte har) och kan rendera helt sjuka böter och problem

Och att få arbetstillstånd att vara byggarbetare som farang är helt otänkbart för det konkurrerar med inhemsk arbetskraft

Till och med vara på plats och dirigera andra kan vara riskabelt

Finns ett par personer här på MPR som råkat ut för att avundsjuka grannar anmält arbetet och polisen kommit och haffat farangen och dryga böter har utdömts

Hej TallViking,

Du kan inte påstå det kategoriskt, så länge vi inte har fullständigt pålitliga uppgifter om detta från flera olika håll. Så gott som alla faranger som bygger hus, leder arbetet och gör mycket arbete på byggplatsen själv.

Det var väl "Irjus" som påstod att han fick astronomiska böter för att ha burit några cementsäckar, men saken "ordnade" sig senare..:huh: ...Det är väl känsligt för honom att uttala sig mer om den saken, så vi frågar honom inte om det. Var det någon mer?

För att få mer info om detta innan man startar, så det är bäst att kolla på lite utländska forum, som Coolthaihouse, thaivisa och liknande sajter. Så att man kan bli mer säker på vad som i verkligheten gäller.

Får man- klippa gräset själv? Gräva och plantera buskar? Städa huset? Putsa fönster? Kratta löv? Hälla upp Chang åt sina gäster? OSV Det här kan ju bli löjligt in absurdum. Man jobbar ju för sig själv utan ersättning. Laga mat får man väl göra. Köra sin bil själv får man ju göra trots att man tar jobbet från en thai-chaufför.:diablo: ..

Jag visste inte ett skvatt om detta när jag byggde och jobbade som faaan varenda dag i månader!! Samtidigt hade jag inga fiender bland byggjobbare och grannar.???? och hade inga problem.

MVH Johan B)

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har hört och läst om detta problem från ett flertal källor utanför MPR, både från andra forum som CoolThaiHouse och verkliga livet.

Bl.a har jag en mycket bra bok skriven av en Farang om hur man bygger hus i Thailand på 260 sidor text (mycket detaljerade beskrivningar om ALLT)

Här är vad han skriver i detta ärende i boken:

Working on your own house

If you do not have a work permit, you cannot legally work on your own house, at

least not manual work. Even with a work permit, construction work is listed as a

restricted occupation. Do a google search on “Restricted Occupations Thai law”

and you will find several references detailing what you cannot do, even with a

work permit.

Technically speaking it is illegal to check up on the building progress your self

without a permit since it can be considered work, so be careful and stay friendly

with the neighbors to avoid visits by the police.

You will probably get many offers from farang friends who want to help out for a

little beer money. This is a bad idea! If you get caught, both you and your friend

will be in big trouble.

Det kritiska som avgör om det är olagligt är om huset är under uppbyggnad för då är det en arbetsplats och inte en bostad ännu

Däremot enklare fixningar och reparationer kan vara tveksamt men rent juridiskt så är du skyldig att hyra någon att göra jobbet om det är i form av byggnadsarbetares normala jobb med konstruktion, el, vvs etc

Städa och sköta egen uppväxt trädgård borde inte vara ett problem i Thailand men man vet aldrig i det landet.

Så här skriver regeringen om saken:

]Ministry of Foreign Affairs Handbook

Section 5: Starting a business in Thailand

Page 13

5.6 The Foreign Business Act and restricted occupations

There are two sets of regulations that place work restrictions on foreigners in

Thailand – A

Royal Decree which list occupations closed to foreigners, and a Law which closes certain activities to foreigners.

Restricted occupations

A Royal Decree in 1973 listed 39 occupations that were then closed to aliens. This list has

been amended on several occasions by subsequent Royal Decrees, the latest one in 1979. Prohibited occupations are:

• Labour

• Work in agriculture, animal breeding,

forestry, fishery or general farm

supervision

• Masonry, carpentry, or other

construction work

• Wood carving

• Driving motor vehicles or nonmotorised

carriers, except for piloting

international aircraft

• Shop attendant

• Auctioning

• Supervising, auditing or giving

services in accounting, except

occasional international auditing

• Gem cutting and polishing

• Hair cutting, hair dressing and

beautician work

• Hand weaving

• Mat weaving or making of wares from

reed, rattan, kenaf, straw or bamboo

pulp

• Manufacture of manual fibrous paper

• Manufacture of lacquerware

• Thai musical instrument production

• Manufacture of nielloware

• Goldsmith, silversmith and other

precious metal work

• Manufacture of bronzeware

• Thai doll making

• Manufacture of mattresses and padded

blankets

• Alms bowl making

• Manual silk product making

• Buddha image making

• Manufacture of knives

• Paper and cloth umbrella fabrication

• Shoemaking

• Hat making

• Brokerage or agency work, except in

international business

• Dressmaking

• Pottery or ceramics

• Manual cigarette rolling

• Legal or litigation service

• Clerical or secretarial work

• Manual silk reeling and weaving

• Thai character type-setting

• Hawking business

• Tourist guide or tour organising

agency

• Architectural work

• Civil engineering work

The Foreign Business Act

The Foreign Business Act (the Act) was approved on 15 October 1999 by the Senate and on

20 October 1999 by the House of Representatives, and it was published in the Government

Gazette on December 4, and it will be enforced from March 4, 2000.

The Act repeals and replaces the 1972 National Executive Council Announcement No. 281 (or Alien Business Law, ABL).

As with the Alien Business Law, the businesses attached to the Act are still divided into three

categories – List 1, List 2, and List 3. The ABL divided businesses into Annex A, Annex B and Annex C.

However, the business categories in the Act have been substantially changed from those of

the ABL. Under the Act, a Foreign Business Board will review the businesses listed at least

once a year, and present it to the Commerce Minister. The Commerce Minister, acting in

terms of the recommendations of the Foreign Business Board, is empowered to issue Ministry of Foreign Affairs Business Handbook

Section 5: Starting a business in Thailand

Page 14

Ministerial Regulations.

The Foreign Business Board will consist of 19 committee members from both government and private agencies. The latter will include the Thai Chamber of Commerce and the Federation of Thai Industries. A maximum of five experts can also sit on the committee.

List 1 activities are strictly prohibited to aliens. List 2 is prohibited to aliens unless permission is granted by the Commerce Minister by and with an appropriate Cabinet resolution. Alien juristic entities allowed to engage in the businesses in List 2 must meet the

following two conditions:

(1) At least 40 percent of all of the shares are held by Thai persons or non-alien juristic

entities.

(2) Two-fifths of the members of the Board of Directors are Thai.

List 3 is prohibited to aliens unless permission is granted by the Director-General of the Department of Commercial Registration, Ministry of Commerce, by and with approval of the Foreign Business Board.

An alien can engage in businesses in List 2 and/or List 3 if he is a promoted investor in accordance with either the Investment Promotion Act, Industrial Estate Authority of Thailand Act, or other laws. They must then notify the Commerce Minister.

Major features of the Foreign Business Act compared with the Alien Business Law

Definition of Alien

Alien Business Law

1. A natural person or a juristic person who is not of Thai nationality;

2 A juristic entity of which foreigners hold one-half or more of either the number of

the shares or the value of the shares;

3 A juristic entity of which foreigners account for one-half or more of the

shareholders;

4 A limited partnership or a registered ordinary partnership with a foreign managing

partner or a foreign manager.

Bearer (no name) certificate shares of a limited company shall be considered shares owned by aliens, unless otherwise prescribed by Ministerial Regulation.

Foreign Business Act

1 A natural person who is not of Thai nationality;

2 A juristic entity which is not registered in Thailand;

3 A juristic entity incorporated in Thailand with foreign shareholding accounting for

one-half or more of the total number or value of shares;

4 A limited partnership or registered ordinary partnership whose managing partner or manager is a foreigner.

Bearer (no-name) certificate shares of a limited company shall be considered shares owned by aliens, unless otherwise prescribed by Ministerial Regulation.

Shareholding limit in other business

Alien Business Law

An alien as a permit holder or shareholder or partner of a juristic entity under the alien definition, shall not become a partner or shareholder in any other partnership or company with more than one-third of the total shares of the company or with more than one-third of the total capital of the partnership, or buy out such businesses, unless permission has been granted by the Director-General, who may prescribe certain conditions.

Foreign Business Act

None

Ministry of Foreign Affairs Business Handbook

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Tycker det är en bra regel, hänvisar alltid till den när något ska göras på huset eller tomten

Då kan jag lungt sitta kvar i min hammock och läsa en bok å sippa på en Chang

Det skapar också lite arbete till några gubbar i byn och det är skönt att ha semester när man har semester;)

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker det är en bra regel, hänvisar alltid till den när något ska göras på huset eller tomten

Då kan jag lungt sitta kvar i min hammock och läsa en bok å sippa på en Chang

Det skapar också lite arbete till några gubbar i byn och det är skönt att ha semester när man har semester;)

Precis min åsikt också :great:

Varför chansa och tjäna några få battingar när man kan hyra någon att jobba, ge honom några få battingar, göra honom glad och dig själv ännu gladare och njuta av att se andra jobba

Speciellt med tanke på vilka risker man tar genom att göra jobbet själv.

Sannolikheten är kanske låg att någon anmäler en men man kan aldrig veta förrän det är för sent.

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är det väl så att vi alla inte är lika. En del har inte orken eller lusten, en del har inte intresset eller kunskapen medan andra inte kan låta bli att utföra lite jobb på sitt egna hus. Anledningar kan vara att man gillar det, vill snabba på jobben eller göra dem mer välgjorda (vilket oftast inte är särskilt svårt).

Själv hade jag t ex inte en aning om denna lagparagraf och tydligen ingen annan heller av säkert de flera hundratal inkl poliser som observerade mig gräva, bära, plantera, städa, spackla, inolja träpartier, skruva i medhavda fönsterbeslag och dörrlås etc etc. iom att jag byggde precis mitt emot stan´s simbassäng som trafikerades minst sagt livligt.

OM det hade visat sig att någon hade störts av detta är jag övertygad om att det endast skulle renderat en tillrättavisning med hänvisning till denna paragraf.

Ibland är det ju dessutom bättre att använda vanligt förnuft och inte ställa frågor och eventuellt bara verka oförstående eller dum vid ett påtalande, för att det skulle handla om en större och allvarligare förseelse har jag nog svårt att tro. Då är det förmodligen något annat bakomliggande som utlöst det hela.

Ändrades av lenno

Every saint has a past and every sinner has a future.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är inne på Lennos linje jag med.

Tror faktiskt inte att faranger är förbjudna att underhålla sina egna hus. Eller ens att bygga till egna hus.

Det är skillnad på att verka i yrkesmässiga sammanhang och att arbeta privat för egen räkning.

Ser man till listan ovan och tar den bokstavligt så för man i sådana fall varken framföra fordon, klippa sig själv,

måla naglarna eller rulla filtercigg själv.

Och så är det naturligtvis inte.

Däremot så är det också så att om man har fiender så kan de använda allehanda lagar för att sätta dig en.

Ändrades av noBuzz
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen TallViking,

De där listorna du kopierade in tar upp yrkesverksamhet i samband med företagande

Section 5: Starting a business in Thailand

Page 13

5.6 The Foreign Business Act and restricted occupations

There are two sets of regulations that place work restrictions on foreigners in

Thailand – A

Royal Decree which list occupations closed to foreigners, and a Law which closes certain activities to foreigners.

Så förutom or other construction work, så finns ju i "förbjudna" listan t.ex. en av de saker som absolut inte är förbjudet att göra för en farang:

Driving motor vehicles or nonmotorised carriers, except for piloting international aircraft

Då måste man uppfatta det som att gäller typ betald yrkesutövning inom berörda områden som inte är tillåtna.

Alltså måste det gälla anställning eller yrkesutövning i eget företag för uppdragsgivare i kommersiellt syfte. Annars skulle du inte kunna hyra en bil och Hertz & Avis vara olagliga!! Du skulle du inte ens få cykla själv!

Man säger ju uttryckligen: Restricted occupations

Så jag är fortfarande inte säker på att det är som du och flera andra säger. Om det är svävande tolkningar och missuppfattningar bland faranger, så är det också ett utmärkt tillfälle för en korrupt polis(man) eller annan tjänsteman att med hot om miljon-baht-böter tjäna en hacka på inofficiella "böter". Farangen betalar tacksamt mutan, berättar på forumet och så är skrönorna igång.

Jag har aldrig hört att en sån här sak har gått till domstol och att stora böter utdömts för jobb på egen familjs fastighet eller trädgård i icke kommersiellt syfte.

Har du några fall med domslut att citera?

Jag är inte ute för att käfta emot dig, utan tycker bara att det här heta ämnet borde utredas grundligt. Det får inte gå skrönor i det, då det berör så många!!

MVH JohanB

P.S.

Hoppsan, jag skrev lite långsamt och såg inte Buzzens och lennos inlägg innan jag postade, men dom bekräftar min uppfattning.

Ändrades av JohanB

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle gärna vilja se ett konkret bevis på att någon blivit dömd för att arbeta på sitt eget hus. Tills dess sätter jag samma trovärdighet på den lagen som på prostitutionslagen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Precis min åsikt också :great:

Varför chansa och tjäna några få battingar när man kan hyra någon att jobba, ge honom några få battingar, göra honom glad och dig själv ännu gladare och njuta av att se andra jobba

Speciellt med tanke på vilka risker man tar genom att göra jobbet själv.

Sannolikheten är kanske låg att någon anmäler en men man kan aldrig veta förrän det är för sent.

Till Tallviking.

För många är det `att göra jobbet själv` som är njutningen.

Tillämpar du, av ren bekvämlighet, ditt ovanstående resonemang även när det gäller att massera frugan? :wai:

Ändrades av Bossej
Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Till Tallviking.

För många är det `att göra jobbet själv` som är njutningen.

Tillämpar du, av ren bekvämlighet, ditt ovanstående resonemang även när det gäller att massera frugan? :wai:

Nu får väll du ta och ge dig!!!!

Man lejer bort slitsamma jobben för att kunna njuta i fulla drag av de nöjsamma sysslorna, kallas för att delegera:wai:

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Nu får väll du ta och ge dig!!!!

Man lejer bort slitsamma jobben för att kunna njuta i fulla drag av de nöjsamma sysslorna, kallas för att delegera:wai:

OK Up to You Kenneth4618.

Fortsätt ``delegera `´ och ` att titta på`` om du mår bra av det.

För många är deltagande och delaktighet i arbete en njutning.

För andra är ``att titta på´` en njutning.

Är själv i ``titta på ` gruppen när det gäller fotboll,

men aktiv när det gäller husbygge och frugan.:dance1:

Ändrades av Bossej
Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Till AnnWee Var så aktiv som du vill avseende ditt husbygge.

Risken att du får böter för detta är mycket liten.

Efter sex år på heltid i Thailand har jag aldrig träffats någon som som haft problem med

detta teoretiska problem.

Har själv deltagit dagligen vid tre husbyggen i Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen TallViking,

De där listorna du kopierade in tar upp yrkesverksamhet i samband med företagande

Section 5: Starting a business in Thailand

Page 13

5.6 The Foreign Business Act and restricted occupations

There are two sets of regulations that place work restrictions on foreigners in

Thailand – A

Royal Decree which list occupations closed to foreigners, and a Law which closes certain activities to foreigners.

Så förutom or other construction work, så finns ju i "förbjudna" listan t.ex. en av de saker som absolut inte är förbjudet att göra för en farang:

Driving motor vehicles or nonmotorised carriers, except for piloting international aircraft

Då måste man uppfatta det som att gäller typ betald yrkesutövning inom berörda områden som inte är tillåtna.

Alltså måste det gälla anställning eller yrkesutövning i eget företag för uppdragsgivare i kommersiellt syfte. Annars skulle du inte kunna hyra en bil och Hertz & Avis vara olagliga!! Du skulle du inte ens få cykla själv!

Man säger ju uttryckligen: Restricted occupations

Så jag är fortfarande inte säker på att det är som du och flera andra säger. Om det är svävande tolkningar och missuppfattningar bland faranger, så är det också ett utmärkt tillfälle för en korrupt polis(man) eller annan tjänsteman att med hot om miljon-baht-böter tjäna en hacka på inofficiella "böter". Farangen betalar tacksamt mutan, berättar på forumet och så är skrönorna igång.

Jag har aldrig hört att en sån här sak har gått till domstol och att stora böter utdömts för jobb på egen familjs fastighet eller trädgård i icke kommersiellt syfte.

Har du några fall med domslut att citera?

Jag är inte ute för att käfta emot dig, utan tycker bara att det här heta ämnet borde utredas grundligt. Det får inte gå skrönor i det, då det berör så många!!

MVH JohanB

P.S.

Hoppsan, jag skrev lite långsamt och såg inte Buzzens och lennos inlägg innan jag postade, men dom bekräftar min uppfattning.

Japp. Det var därför jag skrev att det gäller under byggnationen av huset innan det är klart för då räknas det inte som bostad utan arbetsplats

Om den blivande ägaren/innehavaren av bostaden under byggnationen "hjälper till" är han per definition en arbetare och inte ägare och bryter då mot lagen

Det var också därför jag skrev att efter att bostaden är färdig förändras förhållandena och lagen blir mer oklar för då är det inte längre enbart en arbetsplats i den klara definitionen

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Jag arbetar ju alltid större delen av min tid i Thailand, både med att bygga, plantera träd, röja i skogen m.m.

och aldrig har någon klagat på detta, dom har snarare varit förvånade att det finns utlänningar som kan arbeta tungt.

Och alla kommentarer har varit positiva, så någon större risk för såna problem ser inte jag.

Mvh Isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp. Det var därför jag skrev att det gäller under byggnationen av huset innan det är klart för då räknas det inte som bostad utan arbetsplats

Om den blivande ägaren/innehavaren av bostaden under byggnationen "hjälper till" är han per definition en arbetare och inte ägare och bryter då mot lagen

Det var också därför jag skrev att efter att bostaden är färdig förändras förhållandena och lagen blir mer oklar för då är det inte längre enbart en arbetsplats i den klara definitionen

Finns det några källor till vad du skriver betr. förhållandet bostad/arbetsplats?

Har du något stöd för ditt resonemang ""hjälper till" är han per definition en arbetare" i lagtext eller rättegångar?

"...och bryter då mot lagen..." " ...och lagen blir mer oklar...". Vilken eller vilka lagar syftar du till ? Var hittar du dom ?

Jag saknar vederhäftiga källor som fastlägger förhållandena. Predujicerande åtal-rättegång-domslut lagtext mm

Om du bara spekulerar och tolkar själv, så räcker inte det till 100% klarhet i frågan.

Jag är ute för att avfärda eventuella missvisande skrönor om det här

MVH Johan:)

Ändrades av JohanB

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det några källor till vad du skriver betr. förhållandet bostad/arbetsplats?

Har du något stöd för ditt resonemang ""hjälper till" är han per definition en arbetare" i lagtext eller rättegångar?

"...och bryter då mot lagen..." " ...och lagen blir mer oklar...". Vilken eller vilka lagar syftar du till ? Var hittar du dom ?

Jag saknar vederhäftiga källor som fastlägger förhållandena. Predujicerande åtal-rättegång-domslut lagtext mm

Om du bara spekulerar och tolkar själv, så räcker inte det till 100% klarhet i frågan.

Jag är ute för att avfärda eventuella missvisande skrönor om det här

MVH Johan:)

Eftersom jag inte själv kan Thai kan jag inte referera till dommar i ärendet

Surfar man runt hittar man dock snabbt mycket om detta ämne.

Och det råder ingen tvekan om vad lagtexten säger och att det är förbjudet för en Farang att arbeta med bl.a byggnadsarbete/konstruktion

Eftersom jag jobbar med roller och ansvar dagligdags i Sverige kanske jag ser skillnader och juridiska termer lättare än andra

Baserat på det jag läser och vad lagen säger vågar jag i alla fall inte ta några chanser

Ungefär som att "det är liten risk att åka dit för fyllekörning och knarklangning i Thailand. Så då är det OK !!"

Googla på "Restricted Occupations Thai law" så hittar du masssor om denna lag.

T:ex

http://www.thailawonline.com/fr/work-permit/forbidden-occupations-for-foreigners-in-Thailand

Tror det viktigaste är att inte jobba på en arbetsplats där någon är ansvarig arbetsledare

T.ex om du har kontrakterat en byggfirma att bygga ditt hus och sedan dessutom hjälper till själv

Händer en olycka så är det byggfirman som är ansvarig för de arbetare som arbetar på huset, säkerhetsanordningar, försäkringar, etc etc

Är det då du som är skadad kan det bli ett jakla problem med försäkringsbolag etc eftersom du då arbetat på en arbetsplats där ett företag är ansvariga

Om du däremot bygger ett hus tillsammans med några släktingar blir det genast tveksamt var gränserna går, vem är ansvarig etc etc

Så länge inget händer är det nog mycket sällan några problem med den här frågan

Det är nog mest om några hamnar i dispyt med varandra eller om olyckor händer som man plockar fram lagtext och annat och då kan man råka verkligt illa ut

Så länge man ensam jobbar på sitt eget hus utan att ha kontrakterat någon för det blir det också väldigt tveksamt juridiskt sett var gränserna går men jag kan tänka mig att ditt försäkringsbolag kan krångla om en skada händer när du bygger ditt eget hus. Särskilt om du har ett thailändskt fösrsäkringsbolag

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Orkar inte att finläsa hela lagteksten, men praksis är att äger du, eller rättare sagt frugan marken så kan du göra vad du vill. Ok, att vara arbetsledare för anställda thaier, det faller på frugans lott.

T.ex att betala ut löner, aldrig, men ge ett förskott ok, låna ut pengar är inte olovligt.

Vi har haft kontroll av polisen men enbart för att kolla att vi (frugan) inte har några kambodianer jobbande. Hadde polisen sett mig släpande på en 50 kgs cementsäkk så tror jag nog svaret hadde varit "ding-dong falang"

Har flera kompisar som har byggt själv och aldrig hört om några problem.

Mbh

tasa

Link to comment
Dela på andra sajter

Orkar inte att finläsa hela lagteksten, men praksis är att äger du, eller rättare sagt frugan marken så kan du göra vad du vill. Ok, att vara arbetsledare för anställda thaier, det faller på frugans lott.

T.ex att betala ut löner, aldrig, men ge ett förskott ok, låna ut pengar är inte olovligt.

Vi har haft kontroll av polisen men enbart för att kolla att vi (frugan) inte har några kambodianer jobbande. Hadde polisen sett mig släpande på en 50 kgs cementsäkk så tror jag nog svaret hadde varit "ding-dong falang"

Har flera kompisar som har byggt själv och aldrig hört om några problem.

Mbh

tasa

Ja det är nog en bra sammanfattning av verkligheten som den ser ut i praktiken

Problemet uppstår nog först om man hamnar i dispyt med någon eller det händer en olycka

Det är då lagböcker och ansvar plockas fram och nagelgranskas

Och då kan det bli riktigt obehagligt att som Falang stå på fel sida om "skranket" för det brukar rendera i en förlust för falangen gentemot åklagare eller klagande part.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom jag inte själv kan Thai kan jag inte referera till dommar i ärendet

....

Om du däremot bygger ett hus tillsammans med några släktingar blir det genast tveksamt var gränserna går, vem är ansvarig etc etc

Så länge inget händer är det nog mycket sällan några problem med den här frågan

Det är nog mest om några hamnar i dispyt med varandra eller om olyckor händer som man plockar fram lagtext och annat och då kan man råka verkligt illa ut

Så länge man ensam jobbar på sitt eget hus utan att ha kontrakterat någon för det blir det också väldigt tveksamt juridiskt sett var gränserna går men jag kan tänka mig att ditt försäkringsbolag kan krångla om en skada händer när du bygger ditt eget hus. Särskilt om du har ett thailändskt fösrsäkringsbolag

OK TV, Då är det dina personliga tolkningar och utvärderingar, baserat på Svensk lagstiftning, som ligger till grund för dina påståenden.

Att dra in thailändska försäkringsbolags presumtiva agerande är väl lite långsökt.

Jag ser inget förhinder eller undantag i mina försäkringsvillkor gällande eget husbygge utomlands. Däremot ett flertal farliga sporter, vilket väl detta inte kan hänföras till

Jag har hittills letat förgäves efter officiella upplysningar om att arbeta med eget husbygge i Thailand.

På den här sajten, som det borde stå om det här har jag inte hittat något. Ministry of Labour: http://eng.mol.go.th/

Allt handlar om om rena anställningsförhållanden, med eller utan lön eller ersättning, eller eget företag.

Det kanske är så uppenbart lovligt att arbeta på sin egen egendom, reparera sin egen bil, klippa sina egna gräsmattor och naglar att det överhuvudtaget inte nämns!

Så för närvarande avfärdar jag allt snack om att man inte får jobba själv med sitt eget husbygge i Thailand som skrönor, tills fler fakta och bevis kommer i dagen!!

Till IL: Ditt jobb är lite vanskligt, då du utför det åt någon annan. Men jag hittade denna passus på http://www.thailandguru.com

"Technically, charity work requires a work permit, but it is extremely rare that this is enforced" Så simma lugnt.

Jo, det är en hit för thaiarna att se en farang jobba hårt i värmen...men det ger också "respekt" och förtroende inför jobbarna har jag märkt;)

JohanB

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Till IL: Ditt jobb är lite vanskligt, då du utför det åt någon annan. Men jag hittade denna passus på http://www.thailandguru.com

"Technically, charity work requires a work permit, but it is extremely rare that this is enforced" Så simma lugnt.

Jo, det är en hit för thaiarna att se en farang jobba hårt i värmen...men det ger också "respekt" och förtroende inför jobbarna har jag märkt;)

JohanB

Hej

Jag jobbar på våra egna hus både helt ensam och tillsammans med inhyrda hantverkare, och på våra marker, men även ihop med

släkt och vänner på deras mark.

Detta mest för att jag inte gillar att vara sysslolös och även för att passa in bland dom andra byborna och komma in i

gemenskapen, och jag håller med dig om att det ger ett visst erkännande och "respekt" för det finns mycket fördommar om

falanger som helt handfallna och orkeslösa som måste leja folk till allt, så det är kul att bryta mönstret lite och det vet

jag att det är fler falanger som gör.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill bara fråga, vem har försäkrat sitt husbygge i Thailand och mot vad????

Inhyrda daglönare är som oftast egenföretagare, så var ligger ansvaret?

Mbh

tasa

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill bara fråga, vem har försäkrat sitt husbygge i Thailand och mot vad????

Inhyrda daglönare är som oftast egenföretagare, så var ligger ansvaret?

Mbh

tasa

Om det är ett husbygge som drivs genom en entreprenör du har kontrakterat att bygga huset åt dig är det entreprenören som är ansvarig fram till huset är färdigställt och överlämnat till ägaren med ett godkännande

Så byggdes mitt hus t.ex i Thailand

Sker det på mer "lösa boliner" utan byggnadstillstånd, ansvarig arkitekt/ingejör etc och enbart egna företagare hyrs in för att göra olika delar är det respektive som har ansvar för sin egen verksamhet

Skulle en större olycka inträffa. T.ex taket rasar in och dödar elektrikern kan jag bara spekulera men jag lutar nog ganska långt åt att du som ägare till kåken då kan få problem

Det blir nog ditt ansvar och det blir du som får uppgiften att stämma tak-firman som brustit i sin verksamhet

För elektrikerns efterlevande kommer nog ganska säkert kräva ersättning

Svensk och Thailändsk lag skiljer nog sig inte så mycket juridisk. Det är nog mer det praktiska tillämpningen i vardagslivet som skiljer

Inför en domare är det lagtexten som hanteras och inte hur man gör i praktiken som avgör kostnaderna.

Har man inte från början pejl på och rett ut vem som ansvarar för vad blir det nog väldigt lätt farangen som får ansvarshatten på sig

Därför anser i alla fall jag att man skall hålla väldigt hårt och styra upp sådant INNAN något händer för att slippa potentiella allvarliga problem EFTER att något han hänt

Händer inget finns det säkert inga problem alls med att skita i allt sådant

Det är upp till var och en att avgöra vilka risker man vill utsätta sig för. Men för att kunna göra detta bör man försöka läsa på så mycket som möjligt så man vet vad man ger sig in på

Att ha principen att det är inga problem om ingen kan BEVISA att det är ett problem känns för mig väldigt främmande.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här har tydligen diskuterats på ThaiVisa en längre tid, har jag nu sett. Vad som kommit fram där är följande:

Ett direktutalande av myndighet i Phuket Gazette 2002 beträffande definationen arbete vs hobby. Det gäller "bygge" av en webbsida här.

“There are many factors to be considered when determining whether an action is “work” or not. When deciding whether an action is work, government officers should consider the person’s objective.

In this instance, this would be considered work only if the website is aimed at conducting business – if you have own website business, for example, or your are employed by a company that conducts work that supports websites.

If the website is not commercial, then building it isn’t illegal. You can do it because it is just a hobby.

If need be, I am willing to explain this local officers. Anyone who is facing this problem should call me at my office at 02-2321327 or 02-2452416.”

Tuesday, April 16, 2002 Pairoj Suksamrit, Labour Academic Advisor, Office of the Permanent Secretary, Ministry of Labour and Social Welfare, Bangkok.

Länk: http://www.phuketgaz...ails.asp?id=309

Nu blir jag ännu säkrare på att bygga sitt eget hus är att anse som en icke kommerciell "hobby" i Thailand

Det finns 2 telefonnummer där för den som känner sig manad...:whistle:...

JohanB

Ändrades av JohanB

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...