Jump to content
IGNORERAD

Rökning

smilet
 Dela

Rökning  

161 röster

1. 1. Röker du?

• *Jag röker, skit i det du
      56
    • *Jag har rökt, men äntligen lyckats sluta
      64
    • *Jag har aldrig rökt, inte ens testat ett blåss
      41

Recommended Posts

Det är 16 % av svenskarna som röker men här på forumet är det ?

Lägg din röst.

Ändrades av smilet
Dela på andra sajter

• Svar 171
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• Tallviking

47

• GammalDansken

16

• Joints

11

• Welder

8

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Det skulle varit fler alternativ, jag slutade röka för ca 25 år sen så det känns lite konstigt att kryssa att jag 'äntligen' lyckats sluta.

Jag var i Köpenhamn i förra veckan och tydligen får man fortfarande röka på pubar/barer i Danmark, dock ej på restauranger om jag fattade saken rätt. Fy fan vad äckligt det var att sitta i dessa inrökade lokaler där dessutom gäster satt bredvid och förpestade luften för alla i hela lokalen.

Rökförbudet inomhus är bland det bästa som hänt tycker jag och jag hoppas att de snart förbjuder rökning även på uteserveringar, fan vad störigt det är när det sitter folk bredvid som rökar. Så nu kan folk inte sitta ute i solen pga rökarna utan måste sitta inomhus för att slippa skiten.

Jag läste precis på Wikipedia att det beräknas dö ca 500000 personer i förtid i USA som en direkt följd av rökningen.

Hur är det egentligen i Thailand?? Det är också förbjudet inomhus, eller?

/ Joe

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Dela på andra sajter

Röker gör jag inte, men understundom avnjuter jag en god cigarr. Företrädesvis utomhus.

En chang är alltid en chang om än i ett sprucket glas

Våga vägra fesbok

Dela på andra sajter

Slutade röka för 7-8 år sedan och började snusa istället, men har även slutat med snuset sen 3,5 år tillbaka. Undrar än idag hur jag kunde hålla på att röka i cirka 30 år innan jag slutade, kommer aldrig mer att ta ett bloss. Däremot så skulle jag kunna börja att snusa vilken dag som helst, att bara lukta i en tom snusdosa är ju bättre än en sädesavgång.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Dela på andra sajter

Jag är en av dem som röker. Och inte skäms jag för det. Därimot så är jag en som har druckit alkohol färdigt i mitt liv.

Människan är vårt största hot

Khun Karla

Ändrades av Khun Karla

Det du uträttar i dag, det får du tillbaks i din framtid

Dela på andra sajter

Det skulle varit fler alternativ, jag slutade röka för ca 25 år sen så det känns lite konstigt att kryssa att jag 'äntligen' lyckats sluta.

Jag var i Köpenhamn i förra veckan och tydligen får man fortfarande röka på pubar/barer i Danmark, dock ej på restauranger om jag fattade saken rätt. Fy fan vad äckligt det var att sitta i dessa inrökade lokaler där dessutom gäster satt bredvid och förpestade luften för alla i hela lokalen.

Rökförbudet inomhus är bland det bästa som hänt tycker jag och jag hoppas att de snart förbjuder rökning även på uteserveringar, fan vad störigt det är när det sitter folk bredvid som rökar. Så nu kan folk inte sitta ute i solen pga rökarna utan måste sitta inomhus för att slippa skiten.

Jag läste precis på Wikipedia att det beräknas dö ca 500000 personer i förtid i USA som en direkt följd av rökningen.

Hur är det egentligen i Thailand?? Det är också förbjudet inomhus, eller?

/ Joe

Ja Joe, det är förbjudet både inomhus och utomhus i Thailand.

Som inbiten rökare märkte jag dock ganska kvickt att det inte blev några konsekvenser av att ignorera detta förbud.

I Sverige respekterar jag rökförbud inomhus, men så fan heller att jag skulle respektera rökförbud utomhus. Känsliga personer kan väl stanna inomhus då... det finns väl andra platser att sola på?

Herr Chang har talat.

Dela på andra sajter

Jag har äntligen slutat röka - för sista gången - för drygt 3 år sedan.

Vissa f.d. rökare har en tendens att bli näst intill fascistiska mot rökare. Jag har verkligen inget emot folk som röker utan vet preciiis hur det är och tycker snarare synd om er om jag alls tycker något. Jag är bara så glad att jag slipper! Inte minst allt tjat om att man borde sluta!

En stor hjälp för mig var boken "Äntligen ickerökare" eller "The easy way" som inte kom med några nyheter men som ändrade mitt synsätt några grader. Vid tidigare avslut såg jag mig som en rökare som inte fick röka och därför befann jag mig ständigt i ett tillstånd där jag tvingades avstå från något. Avstå är sämst! Nu känner jag mig som en ickerökare som inte vill röka och det är så skönt att inte hela tiden behöva ha koll på hur mycket cig man har, på vilka ställen man kan röka på, och vilka som blir störda etc. Att röka innebar för mig en begränsning som jag nu är så himla glad at vara utan! Ingen abstinens, ingen viktuppgång och inga sura miner. Det enda var att jag blev full så jäkla fort i början; varenda gång jag var van att föra ciggen till munnen (och det var ofta) förda jag i stället vinglaset till munnen... Men i slutändan dricker jag faktiskt mindre nu. Cig och alcohol är en så trevlig kombination och eftersom en rökare alltid vill ha ursäkter för att röka så hittade i alla fall jag många anledningar till att ta ett extra glas.

Vad gäller rökförbudet i Thailand så är den jäkligt luddigt formulerad; man får inte röka under tak, där det serveras mat eller vid folksamlingar. Denna formulering ger i princip totalt rökförbud utanför djungeln men det hindrar ju ingen här. Vi har, med lokalpolisens stöd, valt att tolka det som att man får röka på våra uteplatser men 1) en del ligger under balkong eller markis tak, 2) man kan äta där och 3) det kan samlas folk där.

//Ulrika

Ulrika, www.scandalic.nu

Scandalic - Soi Skaew Beach el. 2nd Rd Soi 9, Pattaya City

The Pool at Center Condo - Pattaya Tai Soi 24, Pattaya City

Dela på andra sajter

Ja Joe, det är förbjudet både inomhus och utomhus i Thailand.

Som inbiten rökare märkte jag dock ganska kvickt att det inte blev några konsekvenser av att ignorera detta förbud.

I Sverige respekterar jag rökförbud inomhus, men så fan heller att jag skulle respektera rökförbud utomhus. Känsliga personer kan väl stanna inomhus då... det finns väl andra platser att sola på?

Herr Chang har talat.

"Känsliga personer" kan ju gå nån annanstans!

Att man skulle kunna nöja sig med att röka där det inte stör någon, tål ju inte att tänkas på.

Är du lika hänsynsfull bakom ratten?

Ändrades av GammalDansken

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Dela på andra sajter

Rökte min sista för 11 år sedan. Med två paket om dan så mådde jag inte bra.

Är också inbiten motståndare när det gäller röka inomhus.

Efter att ha vistats en kväll i rökig lokal så känns det som det saknas något dagen efter.

Antar att Nikotinbehovet lurar i bakgrunden.

Inte för att jag skulle börja röka men undviker sådana platser som pesten.

Galten af Bubbelspruuth

Dela på andra sajter

Känns som om många av de thailändska poliserna är rökare så man kan förtå att dom då inte bryr sig om att driva lagen mer än vid sådana tillfällen dom själva kan ha ekonomisk vinning av det

Being nice is overrated - Garfield

Dela på andra sajter

Känns som om många av de thailändska poliserna är rökare så man kan förtå att dom då inte bryr sig om att driva lagen mer än vid sådana tillfällen dom själva kan ha ekonomisk vinning av det

Det brukar finnas en skylt om att man riskerar 2000 baht i böte om man röker i lokalen.

Antar att det är personal eller känsliga medgäster som måste ringa det nummer som står på skylten om förbudet ska handhävas.

Att personalen skulle riskera jobbet för det är föga troligt,

Återstår angiveribenägna andra gäster.

Tar man hänsyn till oddsen för att polisen kommer är det nog befogat att påstå att det inte är förbundet

med någon ekonomisk risk för rökarna att röka inomhus i Thailand.

Risken att de själva eller andra blir sjuka brukar inte vara en faktor som beaktas.

Ändrades av GammalDansken

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Dela på andra sajter

Tyvärr så röker jag när jag är i Thailand,och då ca. 2 paket om dagen. Men tycker det är jävligt gott och kunna sitta i en bar (utomhus) och ta sig ettpar kalla öl och cigg. Vet att detta är väldigt dum vana men och tycker det är gott i kombination med öl och på semester. Hemma kan jag feströka nångång ibland.Hade dom förbjudit rökningen på alla barer i Thailand så hade jag säkert slutat med det helt. Men som t.ex sitta på Banglaroad en eftermiddag och hänga över räcket med en kall öl och en cigg är ju bara så gott :drinks:

Dela på andra sajter

Det brukar finnas en skylt om att man riskerar 2000 baht i böte om man röker i lokalen.

Antar att det är personal eller känsliga medgäster som måste ringa det nummer som står på skylten om förbudet ska handhävas.

Att personalen skulle riskera jobbet för det är föga troligt,

Återstår angiveribenägna andra gäster.

Tar man hänsyn till oddsen för att polisen kommer är det nog befogat att påstå att det inte är förbundet

med någon ekonomisk risk för rökarna att röka inomhus i Thailand.

Risken att de själva eller andra blir sjuka brukar inte vara en faktor som beaktas.

Jag tror att det är krögaren/barägaren som är skyldig att betala böterna om en gäst röker.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Dela på andra sajter

"Känsliga personer" kan ju gå nån annanstans!

Att man skulle kunna nöja sig med att röka där det inte stör någon, tål ju inte att tänkas på.

Är du lika hänsynsfull bakom ratten?

Detta är ju tyvärr en väldigt vanlig inställning bland rökare. De skiter helt enkelt i alla andra, bara de själv får suga i sig sin cigg. :suicide:

Det är ju precis därför det behövs lagstiftning, att få en rökare att visa hänsyn till en annan medmänniska verkar omöjligt. De tänker bara på sig själv. :rtfm:

Jag tycker det är sorgligt att man knappt kan sitta på en uteservering utan att bli förpestad av detta otyg. :diablo:

Strax innan Kiss konserten i Söndags satt jag och frugan på en uteservering i det fina vädret, efter en stund satt det rökare överallt runt oss, det slutade med att vi fick gå därifrån. :kort:

Skitbra konsert förresten... :great:

/ Joe

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Dela på andra sajter

Rökförbudet är det bästa som hänt. Finns inget anledning till att den som inte röker skall suga i sig skiten passivt.

Sand gör sig bäst på vykort :)

Dela på andra sajter

Rökförbud inomhus är helt klart det bästa som hänt,men att förbjuda rökning utomhus på en t.ex uteservering tycker jag det har gått för långt.Men då får dom ju fördela uteserveringen så att rökarna har sin sida av uteserveringen och icke rökarna sin,men att förbjuda det helt på uteserveringar tycker jag inte! :kort: Nån jävla måtta måste det finnas ochså.

Dela på andra sajter

Rökförbud inomhus är helt klart det bästa som hänt,men att förbjuda rökning utomhus på en t.ex uteservering tycker jag det har gått för långt.Men då får dom ju fördela uteserveringen så att rökarna har sin sida av uteserveringen och icke rökarna sin,men att förbjuda det helt på uteserveringar tycker jag inte! :kort: Nån jävla måtta måste det finnas ochså.

Det kan jag hålla med om. Man behöver inte förbjuda det helt, men håll det till en viss avgränsad del av uteserveringen. Nu sitter det rökare överallt!!

/ Joe

Dela på andra sajter

Det kan jag hålla med om. Man behöver inte förbjuda det helt, men håll det till en viss avgränsad del av uteserveringen. Nu sitter det rökare överallt!!

/ Joe

Varför inte?!

I Singapore har dom rätt regler och bra Böter!!

500 Singapoer dollar i böter och gott om poliser.

Nerskräpning 250 Singapoer dollar i böter!!

Röker gör ni i rökrutan tack!!

pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Dela på andra sajter

Kan man förbjuda intagande av alkohol på allmän plats (som bara drabbar den som dricker för det mesta) kan man väl även förbjuda rökning på allmän plats (som drabbar alla andra ickerökare i närheten som vill vistas på samma plats.)

Dela på andra sajter

Ska man förbjuda alla bilar som kör i stan ochså så inte cycklisterna får massa avgaser i sig??

Dela på andra sajter

Ska man förbjuda alla bilar som kör i stan ochså så inte cycklisterna får massa avgaser i sig??

Det är många som jobbar för det redan

Stella Fahre och Miljöpartisterna bl.a

Dela på andra sajter

Bilar fyller väl en funktion och är otroligt praktiskt viktiga för både indvider och samhället. Vad jag vet så fyller rökning ingen viktig funktion, om nu inte självmord är något man eftersträvar :suicide:

#BEDDO FA-USTO, GUDDO NAITO.#

Dela på andra sajter

Att vara rökare i dessa tider är ingen dans på rosor, eller kanske är det just så det är?

Rosor har ju vassa taggar och det är man som rökare van vid. Alltid möts man av folk som har taggarna utåt och då är det är alltid vi som ska anpassa oss efter deras normer. Att de befinner sig på en plats där rökning är tillåten har ingen betydelse. Usch och fy.

Ska jag fika någonstans så frågar jag alltid om det är tillåtet att röka om man sitter ute. Får man inte det så kan jag välja att trots det ta en fika och röka vid ett senare tillfälle. Fikapausen blir då betydligt kortare eftersom en cigg är något som smakar bättre efter en kopp kaffe.

Får man röka utomhus så anser jag att jag då ska få sitta på den för rökning tillåtna platsen och röka så mycket jag vill utan att det ska kommenteras av ickerökare som har andra alternativ att sitta på men som trots det väljer att sätta sig där rökning är tillåten.

Som rökare har man med tiden fått lära sig att visa hänsyn på de flesta platser och de flesta av oss respekterar det utan vidare gnäll. Men möts vi av samma respekt av andra? Inte alls.

Rökare är den grupp i samhället som det är helt ok att se ner på. Det är helt ok att begränsa deras tillvaro och det är också helt ok att tala om för dem att de inte längre får röka ens på deras obetalda raster. Inga argument är för dåliga, inga påhopp är för låga, ingen hänsyn behövs visa dem och man kan inte vara tillräckligt rabiat eller visa nog förakt mot dem. Allt är tillåtet.

Som luttrad rökare så rycker man mest på axlarna och på sin höjd muttrar man lite om det tillsammans med någon annan rökare som också blivit förvisad till något kylslaget blåshål där de undanskymt och på nåder tillåts stå och puffa på sina rökverk.

Vi rökare är en minoritet i samhället numer, men en stor sådan, betydligt större än andra minoriteter eller människor med andra behov än de ”normala”. Ändå är det sällan vi visas tillnärmelsevis den hänsyn som de betydligt mindre grupperna visas.

Restauranger, skolor, myndigheter et.c. måste vara handikappanpassade för att tillgodose de behov som kan uppstå om det någon gång skulle vara nödvändigt. Kosta vad det kosta vill.

Vegetarianer får naturligtvis vegetariska alternativ var helst de befinner sig. Likaså glutenallergiker m.fl.

Äter man av någon anledning inte fläsk så finns det andra alternativ.

Att dessa och andra grupper får sina behov täckta är det väl ingen som reagerar mot, inte ens rökarna.

Men rökarna däremot, deras behov att få ta ett bloss då och då som rökare gör, de kan man bortse från. De kan man strunta i och deras behov kan man banalisera och negligera med övriga samhällets goda minne. Rökrum försvinner på både flygplatser och sjukhus. Någon MBL är det inte att tala om utan det är något vi ska acceptera utan vidare.

Att tillgodose rökarnas behov är relativt enkelt och billigt. Tekniken finns redan och utnyttjas på ett flertal platser redan idag. Så rent tekniskt finns det inget som hindrar att det skulle gå att ha avdelningar där rökning var tillåtet oavsett om det gäller restauranger, på flyget eller andra ställen. Finns det bara någon typ av ventilation så kan man ordna det på ett smidigt sätt och det kommer dessutom inte att störa omgivningen nämnvärt.

Om viljan fanns vill säga. Det är närmast där det brister skulle jag tro. Det är dessutom politiskt korrekt att klanka ner på gruppen som kallas rökare. Tänk om någon annan grupp i samhället tvingats ta emot så mycket hån och spe. Vilket ramaskri det hade blivit då.

Men eftersom vi rökare är vana vid det så tar vi det omaket det innebär för oss och anpassar oss så gott det går. Undantag finns alltid så klart. Men då anser åtminstone jag att det inte är att begära för mycket att de som inte röker visar oss litet respekt när vi sitter på en tillåten plats och röker. Man skulle kunna säga att det borde vara en självklarhet men så är inte fallet vilket man tydligt kan se i den här tråden bl.a.

Vi rökare är också människor. Fast inte lika länge.

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
 Dela

• Skapa ny...