Jump to content
IGNORERAD

Sicken djävla skit


Vaxet

Recommended Posts

Fru vax köpte en HP laptop dator i Thailand, datorn fungerar rent ut sagt skitdåligt. Inte bara slö, stänger av sig själv, batteritid typ 2 minuter.

Min dotter köpte en gullig väggklocka, och javisst är den fin, men den går "typ" dubbelt så fort som alla andra klockor, i den takten skulle man ju själv vara snart 100 år gammal.

I huset har vi bytt strömbrytare 3 gånger på 6 år, trots att vi köper det bästa som finns att få tag i så funkar de inte längre än en glödlampa.

Min Samsung TV är 3 år gammal och redan kass, har faktiskt exakt samma märke och modell i Sverige, 4 år gammal TV:n funkar fortfarande kanon, men i Thailand är det dax att byta.

Köpte en Husqvarna gasspis i Thailand, svensk kvalitet, jojo, men i Thailand funkade den 6 månader, ja just det, 6 djävla månader.

Köpte en cykel till sonen, 7 000 baht, jag har sett fordon rosta tidigare, men på 6 månader förvandlades denna trampframförda snygging till ett vrak, sönderrostad, växlarna funkade 2 veckor och sadeln sprack efter 1 månad.

Mobiltelefonen från Nokia har aldrig funkat helt, redan från första dagen så stängde den av sig själv ibland, och att få en ny är ju kört, lämnade in den i två veckor för att få tillbaka den i samma skick.

Poolen, ja just det, poolen, dyr men har aldrig funkat bra, vågar inte berätta hur mycket den har kostat, men vatten det skall man inte fylla den med, då läcker det av bara fa..

Ja O.S.V.

Hur kan det komma sig att så mycket grejor som man köper i vårt kära Thailand håller så dålig kvalitet?

Är det klimatet som gör att nästan allt funkar under en ytterst begränsad tid, eller är det så att företag oavsett ursprung dumpar andrasorteringar i Thailand?

Kan acceptera att det är skit när jag köper saker som jag vet är kopior eller när jag köper riktigt billigt, men om man köper märken som normalt funkar och betalar dyrt för detta, varför rasar dessa blixtsnabbt om dessa är inköpta i Thailand?

Ändrades av Vaxet

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 78
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • noBuzz

    9

  • Vaxet

    6

  • GammalDansken

    6

  • JohanB

    5

Mest aktiva i denna tråd

Är ingen expert men kommer bara med en gisning av att det kan ju ha att göra med den fuktiga klimaten och elektronik och fukt går inte ihop. Vad det gäller poolen vet jag ej. Har du hört vad dina grannar eller vänner om dom haft samma problem?

Link to comment
Dela på andra sajter

2:a och 3:e-hands sortering av varor säljs i asien.

Produktionslinjer producerar varor av olika kvalitet och producerat gods delas upp vid efterkontroller.

Eftersom handels och konsumentorganisationer ställer så höga krav i väst så hamnar gods av bättre kvalitet där.

Det är min övertygelse i brist på bättre förklaringsmodell.

För att det är som Vaxet skriver råder inga tvivel om. Saker håller definitivt sämre kvalitet här nere.

Link to comment
Dela på andra sajter

vaxet , det e bara att bryta ihop och komma igen. Det e ju LOS, men det e ju inte vi utäningar som ska le.

Link to comment
Dela på andra sajter

2:a och 3:e-hands sortering av varor säljs i asien.

Produktionslinjer producerar varor av olika kvalitet och producerat gods delas upp vid efterkontroller.

Eftersom handels och konsumentorganisationer ställer så höga krav i väst så hamnar gods av bättre kvalitet där.

Det är min övertygelse i brist på bättre förklaringsmodell.

För att det är som Vaxet skriver råder inga tvivel om. Saker håller definitivt sämre kvalitet här nere.

Det finns goda exempel i ett kontrollsamhälle oxå o inte bara elände som en del uppfattar det

Link to comment
Dela på andra sajter

Har absolut inget bra svar på din fråga!

Men ett litet tipps, det är bara att förlika sig med att så är det. Har man väl gjort det så känns allt så mycket lättare. Läste någonstans att man kan jämföra Thailand med ett dement disneyland på kokain, där inget fungerar. Och lite måste jag hålla med om det. Det är inte mycket som fungerar som det gör här hemma. Men Jag har totalt förlikat mig med det och bara att accepterar faktum.

Känns numera helt ok när inget fungerar!

/BND

เสน่ห์ปลายจวักผัวรักจนตาย

Link to comment
Dela på andra sajter

Känner inte igen det du skriver om Vaxet.

Av de prylar vi köpt så tycker jag de funkar som de borde.

Min mobil är 3 år gammal och har just börjat krångla lite, frugans är 4 år och funkar fint (Samsung/ Nokia).

Min 3;e Laptop är snart 3 år gammal och har vart på verkstan en gång efter 2.5 år, pga grafikkortet blev överhettat, det var mycket mitt eget fel som inte gjort rent luftintaget till kylfäkten som var igentäppt av damm.

Just Laptoppar är rätt känsliga för överhettning och skall helst köras i AC kylda rum, de är också känsliga för luftfuktighet, som all elektronik.

Min första Laptop pajade 2 ggr inom garantitiden som var 2 år i Sverige, min andra pajade efter 1 år, båda köptes och pajade i Sverige.

Vår bil är strax 2 år gammal (Made in Thailand) och har funkat klanderfritt, mer än vad man kan säga om brorsans 2 år gamla Volvo i Sverige, som studsade in och ut i verkstaden de första året...

Har köpt 2 TV-apparater i här, en Pioneer och 1 Samsung, båda funkar fint efter 5, respektive 3 års användande.

Det enda jag kan komma på som pajat rätt fort var en DVD-spelare som pajade efter ett halvår, den kostade 600bath, så jag var förvånad att den funkade från början...

Att det skulle skickas utsorterat bra TV till Europa, som Buzzen skrev, låter märkligt eftersom de Thailändska tex saknar SCART-kontakt utan har RGB-kontakter i stället, bygger de om dem efter kvalitétskontrollen?

Kyl å frysar funkar fint, den äldsta är 5 år.

Inga problem med kontaker eller eluttag i hemmet.

Byggkvalitén är många gånger usel, och efter att ha kollat in många fina nybyggen så kan jag bara dra slutsatsen att man inte får vad man betalar för vid köp av hus.

Vill man ha bra kvalité, måste man ha kunskap och tid att övervaka sitt husbygge, annars rekommenderar jag att köpa ett begagnat hus, så att man har chans att se hur det håller ihop efter några år, ta gärna hjälp av en kontrollant.

Ett flott hus på tex "Bangkok boulevard" (ett Taksinföretag som bygger lyxbyar i Bkk), och kostar 15 miljoner, kan mycket väl vara sämre ihopsnickrat än ett lika stort hus som kostat 2 miljoner att bygga privat.

Läckande pooler har jag också sett, samma som med husbyggen, man får inte det man betalar för, kvalitén är osäker som bäst.

Ungarnas skola som är 4 år gammal nu har en massa problem, den renoverades i somras (Thaisommarn), poolen som ligger över markplan läcker runt om, en fin damm på skolan läcker den också.

Slutligen har marken sjunkt runt alla byggnader, så mycket att de byggt ett trappsteg till på vissa trappor utomhus, ser förjävligt ut.

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

TV, no pompem, däremot tvättmaskinskrället har tappat centrifugfunktinen, först efter 3 månader, ny motor (sa dom i alla fall), höll 3 veckor! Garanti, jo tjenare.

Betr. poolen så undrar jag vad dom har för tätning, plastdiffusion eller betong med isoleringsfolie, INGET verka dock fungera, någonstans! Har aldrig sett så många läckande pooler som i Thailand.Bara att som sagt, bryt ihop och kom igen.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Men om man köper kända varumärken hos en butikskedja, har man då ingen garanti? Trodde HP, Samsung, Nokia, Husqvarna m.fl. hade unlimited warrenty över hela världen.

Marlon

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med Tommy,

de flesta av våra grejor håller fortfarande, även efter flera år.

Har två stationära datorer, en köpt i Sverige för ca 3 år sen, funkar utmärkt även här i Thailand, den andra köpt i Thailand ca 5 år sedan och uppgraderad eftersom, stod i låda i garaget i ca 2 år med skrivare och annat. Togs upp vid nystart här och fungerar just nu att skriva på.

Cykeln stod i garaget (öumh... används inte så jätteflitigt, men ändå) allt fungerar utom sista växeln, som är lite trög.

De enda grejorna jag är ruskigt irriterad över, som fungerar dåligt är tennisracksmyggsmällarna. Såna får jag köpa ett par i månaden. :)

Sen måste jag medge att vår dotter har en förmåga eller om vi ska kalla det en superkraft, typ som stålmannen fast annorlunda; Allt hon rör går mer eller mindre sönder. Allt.

Senast duschen, ramlade hållare av. Den som håller fast själva munstycket i väggen, hennes mobil krånglar oftast, datorn måste "restoras" ett par ggr i månaden, internet slutar funka när hon sitter vid datorn, batterierna i fjärrkontrollen tar slut speciellt när hon använder den, glas måste köpas nån gång efter att hon diskat, moppen startar inte, ja, listan kan göras hur lång som helst egentligen.

Kanske någon i din familj, Vaxet, har samma superkraft som min dotter?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan nog till viss del hålla med om att saker håller sämre i Thailand, men i vissa fall beror det på ägarna själva. Underhåll / service på fastigheter är närmast ett okänt begrepp, service på motorcyklar också ett nästan okänt begrepp, te.x hur många lämnar in sin Honda för service varje 4000 Km detta enligt serviceboken? Och om ägaren mot förmodan skulle lämna in MC:n, görs service enligt serviceschemat av en mekaniker med rätt kompetens?

Sen på bilar så åldras materialen snabbare pga av UV-strålning, värme och fuktighet. Ta en titt invändigt på en MB, Audi eller BMW som är 7 - 10 år, all "softpaint" (används ej på tex Toyota) har mer eller mindre lösts upp pga av värmen och fuktigheten. Utvändigt "svart" plast är helt grå eller har kraftiga "zebraränder", dvs säga om man inte redan lackat om plasten. Vidare invändigt isoleringsmaterial luktar unket pga av fuktighet samt värme, det känns ju som en gaskammare när man kommer in i en gammal bil. Elektroniken i en bil håller då bättre i varmt/fuktigt klimat eftersom specen är tuff, har ej hört talas om något elektronik fel pga av klimatet.

Vaxet, håller med dig till 180% på elkontakter / strömbrytare! Sicken skit!! ;)

Ha en bra dag!

:wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, om Thailand nu är så genomkorrumperat som många skriver är det väl inte mycket att förvåna sig över.

Noterbart är dock att om jag köper en elektronikprodukt i Thailand så erbjuder sig personalen att först koppla in den och demonstrera att den fungerar. Liksom lite svårt att komma dagen efter och hävda att inköpet ej fungerar... Det är väl bra, men inget som skulle falla mig in om jag köpte samma produkt i Sverige.

Buyer beware! Caveat emptor!

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köpte 2 väggklockor på Pantip Plaza i Bangkok.

Den ena har jag satt en thaiflagga på och på den andra en svenskflagga.

Den ena pinnar på som f*n, kanske 4 min per vecka. Den andra är lite seg, slackar ca 1 min per vecka. :)

Jag köpte några rostfria matknivar på Index. Dom rostade direkt. :):)

Och jag citerar irjus.

Det e ju LOS, men det e ju inte vi utäningar som ska le.

Öl är hälsa, hälsa ofta /Keithan

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara en nyfiken fråga..

Hur många av dessa "sicken skit" grejor som slutat fungera står det "Made in China" på? Och hur många står det "Made in Thailand" på?

Många billiga "sicken skit" grejor kommer från Kina som exporteras till Thailand, te.x kopior på ägg!! som sedan säljs som "orgnial".

Ha en bra dag!

:wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara en nyfiken fråga..

Hur många av dessa "sicken skit" grejor som slutat fungera står det "Made in China" på? Och hur många står det "Made in Thailand" på?

Många billiga "sicken skit" grejor kommer från Kina som exporteras till Thailand, te.x kopior på ägg!! som sedan säljs som "orgnial".

Ha en bra dag!

:wai:

He he, detta var nog dagens sanning. Såg förövrigt det där med äggen i en dokumentär på tv för någon månad sen. F_n skrämmande att det är billigare att ha människor som kopierar och tillverkar ägg än att ha hönor som gör det jobbet :kort: . Vart är vi på väg???

Marlon

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Bara en nyfiken fråga..

Hur många av dessa "sicken skit" grejor som slutat fungera står det "Made in China" på? Och hur många står det "Made in Thailand" på?

Många billiga "sicken skit" grejor kommer från Kina som exporteras till Thailand, te.x kopior på ägg!! som sedan säljs som "orgnial".

Ha en bra dag!

:wai:

Det står samma sak på grejorna som säljs i Sverige, så det kan inte vara förklaringen.

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Frugan har köpt en del verktyg, mest Makita, som är ett ganska bra märke i EU, men inte samma kvalitet i Thailand.

Så visst finns det A och B kvalitet på marknaden. Det vi har funnit ut är Bosh made in Malaysia som är bäst.

Ok, dyrt men håller. än så länge.

Mbh

tasa

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag känner inte till det Vaxet och en del andra råkat ut . Troligen är ni förföljda av otur eller också har ni inte drivit ut demonerna och de onda andarna ur huset. Eller också, som sagts tidigare, har ni någon "besatt" famljemedlem med onaturliga superkrafter som förstör allt de tar i.

Alla apparater nedan, utan de 2 första, används i icke AC-kylda lokaliteter. Allt inköpt i Thaland och allt funkar perfekt.

TV Sony 29" 10år fjärren trasig efter 8år. Funkar utmärkt i övrigt

DVD Philips 8år Funkar perfekt

Tvättmaskin 10 år, bytt ett "kretskort" efter 5år. Funkar nu perfekt

Tjock-TV sanyo 27" 15 år, bytt högtalarelementen (ljudet försvann efter 10år)

Sneak-tjock-TV LG 29" (6.900B) 2år. Pajade efter 9mån, inom garantin på 1år. Hämtades, reparerade och levererades tillbaka på garantin. Funkar perfekt nu.

Sneak-tjock-TV Sanyo 20" (2.700Baht) 3år. Funkar utmärkt

Telefon Nokia 6år. Har jag fått "ärva". Går tyvärr aldrig sönder, så man får en modernare. Inte ens bytt batteri!!

Telefon Nokia 3år. Funkar perfekt. Inte bytt batteri!!

Telefon I-phone 3GS 8mån. Funkar perfekt

PU-Truck Isuzu 2,5 år & 2700mil. Funkar perfekt och ser ut som ny. Servas enligt schemat.

Elektrisk myggsmälla, laddningsbar (100Baht) 2år funkar utmärkt. Har många tusen myggor på sitt samvete

Riskokare Toshiba lyxmodell med microprocessor. 2år, funkar utmärkt

Dator HP Laptop 3år, varav 1år i Thailand. Funkar utmärkt (trots att den blir stekhet i Thaland) Körs med fläktplatta under nu.

Dator Acer laptop 6mån. Lite oljud i fläkten. Funkar perfekt (och blir inte varm!!!)

Kylskåp Panasonic 3år. Funkar utmärkt

Sneak-Kylskåp Thoshiba blått (4.900Baht) Funkar utmärkt

Inga strömbrytare bytta i stadshuset på 15år

1 reaktor bytt i en lysrörsarmatur

Borrmaskin batteri Black & Decker. Mycket använd 2 år, funkar utmärkt

Borrmaskin typ borrhammare Makita, 6mån, funkar utmärkt.

+ en honda 125:a och diverse andra grejor jag glömt ta upp här, men som fungerar bra, eftersom jag inte kommer ihåg att irritera mig på dom.

En anledning till elektronikhaverier kan vara om man använder mycket AC och tar grejorna in och ut ofta. Kan bli kondens i kalla apprater när dom kommer ut i den varma fuktiga uteluften. En iskall laptop kan man t.ex. låta vara någon halvtimme innan man slår på den i tropikvärme.

Johan B)

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaha... nu har mitt grafikkort för 8000 baht till datorn lagt av.

Men jag får vara glad ändå, kortet höll ju faktiskt nästan i 10 månader.

Skärmen jag köpte samtidigt fick jag laga efter 5 månader.

Kontorsstolen slängde jag efter 6 månader.

Och wififunktionen i routern jag fick med mitt 3BB abonnemnag har aldrig fungerat :)

Så 10 månader får väl räknas som rätt bra gissar jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Jaha... nu har mitt grafikkort för 8000 baht till datorn lagt av.

Men jag får vara glad ändå, kortet höll ju faktiskt nästan i 10 månader.

Skärmen jag köpte samtidigt fick jag laga efter 5 månader.

Kontorsstolen slängde jag efter 6 månader.

Och wififunktionen i routern jag fick med mitt 3BB abonnemnag har aldrig fungerat :)

Så 10 månader får väl räknas som rätt bra gissar jag.

Har dom fladdring spänning i kabladrna där du bor. Kanske är det som dödar prylarna?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Min Sony Ericsson tålde inte en tur i tvättmaskinen i 60 grader, dålig kvalite:whistle:

Ligger på tork nu så vi får se om några dar:huh:

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Plätt

Min Sony Ericsson tålde inte en tur i tvättmaskinen i 60 grader, dålig kvalite:whistle:

Ligger på tork nu så vi får se om några dar:huh:

Konstigt att alla grejor verkar dåliga ;)

Själv är mina "kapital" varor till huset inköpta på Lotus/Big-C

Enda som har gått sönder är ett plast vred på tvättmaskinen pga. troligen uttorkning i solskenet fixat med smält lim som ny igen, grejorna är ca: 5 år tv,stereo, dvd, dator no pobbem köper nu en Laptop pga. dottern och Falang pappa ska ha egna grejor :-))

Link to comment
Dela på andra sajter

Du får se det så här, Vaxet, att du får på detta sätt ett legitimt skäl att köpa nya prylar - för det hade du gjort ändå om jag känner dej rätt.:)

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Du får se det så här, Vaxet, att du får på detta sätt ett legitimt skäl att köpa nya prylar - för det hade du gjort ändå om jag känner dej rätt.:)

Då skulle du kænna mig rætt också.

Så synd.tv'n gick sønder :crazy: .

Min størsta chock fick jag av frugan før ca 3år sedan.

Jag var "tvungen" att køpa en ny laptop. Jag behøvde den verkligen nær jag drog på jobb B) .

Skulle køpa en MBP eller en HP NW8440. Det blev HP'n.

HP'n kostade mig 25.500 Sek och frugan var lite små sur och avis. Så jag fick køpa datorn på ett villkor.

Villkoret var att "hon" fick en ny TV :D .

Jag har aldrig varit snabbare att bestælla en dator. Samma dag køptes TV'n :D

Ändrades av andrejsdenruskige
Link to comment
Dela på andra sajter

Jaha... nu har mitt grafikkort för 8000 baht till datorn lagt av.

Men jag får vara glad ändå, kortet höll ju faktiskt nästan i 10 månader.

Skärmen jag köpte samtidigt fick jag laga efter 5 månader.

Kontorsstolen slängde jag efter 6 månader.

Och wififunktionen i routern jag fick med mitt 3BB abonnemnag har aldrig fungerat :)

Så 10 månader får väl räknas som rätt bra gissar jag.

Hade du ingen garanti på prylarna?

Fick just min kontorsstol reparerad, den pajade efter ca 1 år, och DET kvittot sparade jag inte, tror inte det hade hjälpt, eftersom sitsen sprack när Lillgrabben klättrade upp bakom sin något överviktige fader...

De 2 Farranger jag känner som jobbar med datorer i Thailand har lärt sig att även om de själva klarar 35gradig värme, så är det inte säkert att deras datorer gör det, därför har de numera alltid AC på när de jobbar.

Extra kylsystem till datorer är storsäljare på Phantip Plaza i Bkk, så problemet med överhettade datorer är antagligen välkänt.

Varför pajade ditt grafikkort Buzzen?

Mitt pajade som jag skrev pga överhettning, klantigt av mig...

MVH Tommy

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...