Jump to content
IGNORERAD

Resa till LOS längre än 30 dgr


Bäckis

Recommended Posts

Nu bär det snart iväg till Thailand i 6 veckor:drinks:

Men hur funkar det med visum,har inte tid att fixa det härifrån,utan tänkte sticka till ett annat land...

Men får man bara visum för 14 dgr då? Då gäller det ju verkligen att åka på rätt dag.

Och vad kostar det ungefär? Vad kostar overstay? Kan det vara värt det.eller blir det MKT strul på flygplatsen då?

Hellre en flickvän som krånglar ibland ...än en som alltid är ful.

Känns som om jag får ändra denna texten nu..

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 59
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Bäckis

    9

  • broder tuk tuk

    7

  • Balut Power

    5

  • Fager

    5

Mest aktiva i denna tråd

GammalDansken

Nu bär det snart iväg till Thailand i 6 veckor:drinks:

Men hur funkar det med visum,har inte tid att fixa det härifrån,utan tänkte sticka till ett annat land...

Men får man bara visum för 14 dgr då? Då gäller det ju verkligen att åka på rätt dag.

Och vad kostar det ungefär? Vad kostar overstay? Kan det vara värt det.eller blir det MKT strul på flygplatsen då?

Blir bara strul om du inte har tillräckligt med pengar med dig.

500 baht per dag och person.

5-10 minuter bakom kulisserna i passkontrollen på Suvan så åk dit i tid.

Ska gå att fixa förlängning i Thailand under tiden ni är där, om du tycker det blir för dyrt med overstay.

Ändrades av GammalDansken

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu bär det snart iväg till Thailand i 6 veckor:drinks:

Men hur funkar det med visum,har inte tid att fixa det härifrån,utan tänkte sticka till ett annat land...

Men får man bara visum för 14 dgr då? Då gäller det ju verkligen att åka på rätt dag.

Och vad kostar det ungefär? Vad kostar overstay? Kan det vara värt det.eller blir det MKT strul på flygplatsen då?

Om jag hade varit dig så hade jag fixat visum här hemma innan avresa. Du skickar bara iväg passet till Göteborg, kostar dessutom ingenting just nu. Brukar inte ens ta en vecka att få stämpeln i passet.

Dessutom är det inte säkert att du ens kommer iväg om du inte har visum för hela restiden. Det är upp till hur nitisk personen som checkar in dig är.

/ Joe

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag hade varit dig så hade jag fixat visum här hemma innan avresa. Du skickar bara iväg passet till Göteborg, kostar dessutom ingenting just nu. Brukar inte ens ta en vecka att få stämpeln i passet.

Dessutom är det inte säkert att du ens kommer iväg om du inte har visum för hela restiden. Det är upp till hur nitisk personen som checkar in dig är.

/ Joe

Känns sådär att skicka iväg passet 2 veckor innan jag behöver det...

Finns det nån annan lösning?

Jag bor i Malmö.

Hellre en flickvän som krånglar ibland ...än en som alltid är ful.

Känns som om jag får ändra denna texten nu..

Link to comment
Dela på andra sajter

Blir bara strul om du inte har tillräckligt med pengar med dig.

500 baht per dag och person.

5-10 minuter bakom kulisserna i passkontrollen på Suvan så åk dit i tid.

Ska gå att fixa förlängning i Thailand under tiden ni är där, om du tycker det blir för dyrt med overstay.

Hmm 6000bath verkar inte så lockande...trodde inte det var så mkt!

Hellre en flickvän som krånglar ibland ...än en som alltid är ful.

Känns som om jag får ändra denna texten nu..

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Hmm 6000bath verkar inte så lockande...trodde inte det var så mkt!

1400 spänn. men å andra sidan måste du kanske offra en hel dag med att åka till rätt kontor

i rätt stad för att fixa förlängning. Är inte gratis det heller.

Jag hade bara 5 dagars overstay så för mig var valet enkelt :-)

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

Känns sådär att skicka iväg passet 2 veckor innan jag behöver det...

Finns det nån annan lösning?

Jag bor i Malmö.

Ambassaden i köpenhamn kan du söka visum eller så köper du 15 dagar på ett immigration kontor i Thailand 1900 bath

Link to comment
Dela på andra sajter

Ambassaden i köpenhamn kan du söka visum eller så köper du 15 dagar på ett immigration kontor i Thailand 1900 bath

Är det inte bara 7 dagar du kan köpa på immigrationen ? Och 14 dagar på visa run ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Plätt

Nu bär det snart iväg till Thailand i 6 veckor:drinks:

Men hur funkar det med visum,har inte tid att fixa det härifrån,utan tänkte sticka till ett annat land...

Men får man bara visum för 14 dgr då? Då gäller det ju verkligen att åka på rätt dag.

Och vad kostar det ungefär? Vad kostar overstay? Kan det vara värt det.eller blir det MKT strul på flygplatsen då?

Har du tänkt på att du kan bli stående på flygplatsen i Sverige "bara för du inte tog dig tid att fixa visa"

Har bekanta som ej kom iväg pga. inge visa skulle vara borta 5 veckor.

Reser själv längre än 1 mån obligatoriskt fixar jag visa skulle inte förlåta mig själv bli stående på Svensk flygplats bara för att dom begär visa "bara för man inte tog sig tid fixa visa"

Kan tålas att tänka på titta på resenärerna åka själv stå med biljet och inte får följa med pga. inge visa

Mvh.Plätt

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du tänkt på att du kan bli stående på flygplatsen i Sverige "bara för du inte tog dig tid att fixa visa"

Har bekanta som ej kom iväg pga. inge visa skulle vara borta 5 veckor.

Reser själv längre än 1 mån obligatoriskt fixar jag visa skulle inte förlåta mig själv bli stående på Svensk flygplats bara för att dom begär visa "bara för man inte tog sig tid fixa visa"

Kan tålas att tänka på titta på resenärerna åka själv stå med biljet och inte får följa med pga. inge visa

Mvh.Plätt

Nää börjar kännas lite "risky" nån som vet om man måste boka tid på Ambassaden i Köpenhamn?

Jag är inte så bra på Danska nämligen...

Hellre en flickvän som krånglar ibland ...än en som alltid är ful.

Känns som om jag får ändra denna texten nu..

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Fager värt ett karma plus där...

Hellre en flickvän som krånglar ibland ...än en som alltid är ful.

Känns som om jag får ändra denna texten nu..

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker definitivt du skall skaffa turistvisa innan du åker.

Har du inte returbiljett inom 30 dagar kan flygbolaget hindra dig från att åka - de tror de riskerar att få skicka tillbaka dig men vändande post på deras bekostnad eftersom de tolkat det som att Thailand inte släpper in folk utan visum som inte har returbiljett inom den tillåtna vistelsetiden.

En av mina gäster blev så sent som för tre veckor sedan nekad att komma med Thai då han hade returbiljett inom 40 dagar och saknade visum. Han tvingades köpa en business biljett till Singapore som ijfs är återbetalningsbar men som det kommer innebära lite pyssel med.

Om man läser på thailändska UDs sida hittar man följande information

Sverige är ett av de 42 länder som är undatagna att ha turistvisum i 30 dagar (undatag om du kommer in landvägen då vi bara får 15 dagar). Krav för inträde i landet är endast att man ska ha pengar nog att klara sig under de 30 dagarna (och de tror de man skall kunna göra med 10000 baht per person eller 20000 baht för en familj). Det står inget om returbiljett!

http://www.mfa.go.th/web/2482.php?id=2490

Sedan finns det en 21 andra länder som har möjlighet att söka visa vid ankomst som gäller 15 dagar. För dessa kräver man förutom medel att klara uppehället att man har ett pass som är giltigt i minst 6 månader efter ankomst samt en betald returbiljett inom de 15 dagarna man fått visum för.

http://www.mfa.go.th/web/2482.php?id=2491

Min tolkning är att det är endast vid visa on arrival som kräver returbiljett men om man läser på thailändska ambassadens i Stockholms sida så har de tolkat det som att man måste ha returbiljett inom 30 dagar...

Vidare så är turistvisum gratis igen tom 31 mars 2011.

http://www.mfa.go.th/web/2637.php

Overstay kostar 500 per dag men inget att rekomendera då det är en olaglig handling att vistas i landet olagligt och händer det dig något under den tiden kan det bli mycket tråkigt.

På Immigration i Pattaya kan man endast köpa 7 dagar i stöten för 1900 baht.

Vid visatripp till kambodjagränsen får man 15 dagar och det kostar ca 2000-2500 baht från Pattaya och tar en hel dag.

Summa sumarum; man tjänar både tid och pengar på att skaffa visum innan man åker!!!

//Ulrika

Ulrika, www.scandalic.nu

Scandalic - Soi Skaew Beach el. 2nd Rd Soi 9, Pattaya City

The Pool at Center Condo - Pattaya Tai Soi 24, Pattaya City

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok tack Ulrika jag är övertygad nu.Ska bara hinna fixa visum också,jag jobbar jättemycket nu innan jag åker och så

är det midsommar mitt upp i alltihopa:rolleyes: Pluskarma till dig också...

Hellre en flickvän som krånglar ibland ...än en som alltid är ful.

Känns som om jag får ändra denna texten nu..

Link to comment
Dela på andra sajter

Idag fick jag äntligen fart...ringde till Göteborg och fick allt förklarat...

Så i morse stack jag till centralen och fotade mig ,skrev ner allt som behövdes och skickade

allt i ett rek brev tillsammans med ett rek brev med min adress.Plus en hundring.

Summa 65+65(rek breven)+80(foto) +100 (avgiften) =310kr helt Ok!

Hellre en flickvän som krånglar ibland ...än en som alltid är ful.

Känns som om jag får ändra denna texten nu..

Link to comment
Dela på andra sajter

Idag fick jag äntligen fart...ringde till Göteborg och fick allt förklarat...

Så i morse stack jag till centralen och fotade mig ,skrev ner allt som behövdes och skickade

allt i ett rek brev tillsammans med ett rek brev med min adress.Plus en hundring.

Summa 65+65(rek breven)+80(foto) +100 (avgiften) =310kr helt Ok!

Bra jobbat, det klart bästa alternativet!

Men jag blev lite konfunderad angående avgiften... Jag trodde det skulle vara helt gratis, men på konsulatets hemsida så står det 200kr för ett turist visa?

Tydligen stämmer inget av det...

/ Joe

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra jobbat, det klart bästa alternativet!

Men jag blev lite konfunderad angående avgiften... Jag trodde det skulle vara helt gratis, men på konsulatets hemsida så står det 200kr för ett turist visa?

Tydligen stämmer inget av det...

/ Joe

Nää hon sa 100kr och jag frågade om det inte var 200kr (eftersom det stod det på deras hemsida...)

Men nej då 100kr räckte, iofs så kostade ju det rekommenderade brevet som jag bifogade 65kr.

Kanske var det tidigare dom ville ha ersättning för?

Hoppas jag får tillbaka allt i tid så att inget strular...

Känns iallafall tryggt nu när jag gjort vad jag skulle ha gjort mycket tidigare..

Bättre sent än aldrig.

Hellre en flickvän som krånglar ibland ...än en som alltid är ful.

Känns som om jag får ändra denna texten nu..

Link to comment
Dela på andra sajter

Man får väl 30 dagar om man flyger in i landet.

Jag har aldrig åkt med något visum trots att jag många gånger stannat betydligt längre än 30 dagar. Att man skulle bli nekat till att åka ser jag som rätt otroligt. Möjligen om man inte har en aning om att man bara får stanna 30 dagar eller helt enkelt skiter i det och klart deklarera det när de frågar. Det är väl bara att hävda att man skall åke till något annat land inom den tiden.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Tja.

Det tycks ha löst sig för dig.

En lösning kan annars vara att köpa en lågprisbiljett med tex Air-asia till ngt grannland, dom kan ibland vara löjligt billligt.

/mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Man får väl 30 dagar om man flyger in i landet.

Jag har aldrig åkt med något visum trots att jag många gånger stannat betydligt längre än 30 dagar. Att man skulle bli nekat till att åka ser jag som rätt otroligt. Möjligen om man inte har en aning om att man bara får stanna 30 dagar eller helt enkelt skiter i det och klart deklarera det när de frågar. Det är väl bara att hävda att man skall åke till något annat land inom den tiden.

Du kan för all del chansa Mankan.

Jag kan bara vittna om att flera jag känner har haft problem sedan ca 2 år tillbaka av nitisk incheckningspersonal och att chansa är inget jag vill rekommendera mina vänner. Det står på Thailändska ambassaden i Sveriges hemsida att det krävs visum alternativt betald utresebiljett inom 30 dagar för att komma in i Thailand och därför har IATAs skrivit i sina riktlinjer att incheckningspersonalen ska neka dig utresa.

Om de gör det krävs att du köper en biljett - det räcker inte med att du säger att du ska göra det när du kommer fram och det räcker inte med att visa en bokning, den ska enligt regelverkaet vara betalad och klar innan de släpper iväg dig.

Ett alternativ är då som Mamma Bäng Fan Pappa Käng skriver att köpa en billig biljett med Air Asia till något grannland för ca 1500 sek t/r. Biljetten är inte återbetalningbar och ett bra alternativ för den som vill se sig om i ett grannland för på tillbaka resan till flygplats får man då nya 30 dagar!

Alternativ två är som jag skrev tidigare att köpa en återbetalningsbar biljett som måste avbokas innan den tänkta avresan. Dessa är vanligtvis lite dyrare och du ska nog räkna med att ligga ute med 5000 sek tills du kommer tillbaka och kan prata med resebyrån på flygplatsen där du köpte resan. Vid detta alternativ måste man dessutom endera åka till gränsen och få 15 dagar för ca 625 sek eller gå till immigration och få 7 dagar för ca 475 sek.

// Ulrika

Ulrika, www.scandalic.nu

Scandalic - Soi Skaew Beach el. 2nd Rd Soi 9, Pattaya City

The Pool at Center Condo - Pattaya Tai Soi 24, Pattaya City

Link to comment
Dela på andra sajter

Bangkok till Kuala Lumpur och åter 9445 bath Ca; 2400sek

pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Plätt

Man får väl 30 dagar om man flyger in i landet.

Jag har aldrig åkt med något visum trots att jag många gånger stannat betydligt längre än 30 dagar. Att man skulle bli nekat till att åka ser jag som rätt otroligt. Möjligen om man inte har en aning om att man bara får stanna 30 dagar eller helt enkelt skiter i det och klart deklarera det när de frågar. Det är väl bara att hävda att man skall åke till något annat land inom den tiden.

Jag har bekanta som har hus i Puket (haft i 7år) dom blev nekade av SAS på Arlanda pga. det är flygbolagets ansvar om inte pasageraren kommer in i landet ( Thailand)

Dom har flygit flertal gånger utan visa för dom gör visarun till Singapor men nu blev det stopp.

Själv skulle jag inte utmana ödet att få kalla handen på Arlanda pga. inge visa ( är gratis nu) annars inge större summa heller slippa allt bekymmer med kalla handen eller dyl.

Mvh.Plätt

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Incinerator

Är det inte bara 7 dagar du kan köpa på immigrationen ? Och 14 dagar på visa run ?

I januari hos immigartion i Phuket Town "köpte" jag 30 dagar för 1900Thb

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...