Jump to content
IGNORERAD

Resa till LOS längre än 30 dgr


Bäckis

Recommended Posts

I januari hos immigartion i Phuket Town "köpte" jag 30 dagar för 1900Thb

jaha fan va nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 59
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Bäckis

    9

  • broder tuk tuk

    7

  • Balut Power

    5

  • Fager

    5

Mest aktiva i denna tråd

broder tuk tuk

Om jag hade varit dig så hade jag fixat visum här hemma innan avresa. Du skickar bara iväg passet till Göteborg, kostar dessutom ingenting just nu. Brukar inte ens ta en vecka att få stämpeln i passet.

Dessutom är det inte säkert att du ens kommer iväg om du inte har visum för hela restiden. Det är upp till hur nitisk personen som checkar in dig är.

/ Joe

Jag har aldrig hört talas om någon som blivit stoppad från att resa till Thailand oavsett om man nu ska stanna 6 veckor eller 6 månader.

Du som bestämmer ifall du vill göra visaruns eller skaffa visa ex på Penang?

Och om du vill lämna Thailand efter dina 30 turistvisumdagar och flyga till Laos och få 30 nya dagar så bestämmer väl du det själv?

Det är väl för fan inga systembolagsfasoner på incheckningarna på flygplatserna i Sverige.

Bevara oss väl för sånt.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har aldrig hört talas om någon som blivit stoppad från att resa till Thailand oavsett om man nu ska stanna 6 veckor eller 6 månader.

Du som bestämmer ifall du vill göra visaruns eller skaffa visa ex på Penang?

Och om du vill lämna Thailand efter dina 30 turistvisumdagar och flyga till Laos och få 30 nya dagar så bestämmer väl du det själv?

Det är väl för fan inga systembolagsfasoner på incheckningarna på flygplatserna i Sverige.

Bevara oss väl för sånt.

BTT

BTT du vet inte vad du snackar om ta reda på fakta innan du svarar. Du svarar på det sättet att personen kan få problem om han nu lyssnar på dig,

Det tycker jag är dålig stil så till frågeställaren lyssna på dom andra svaren Mamma Bäng hade ett bra svar som jag skulle satsat på om jag vore dig

Vid incheckning bl.a på Arlanda så kollas ditt pass i förhållande till din resas längd. Har du inte visum till det datumet du har hemresa kan du bli nekad

vilket jag har sett med egna ögon dock inte min resa.

Men BTT åk ner du 2012 eller om det nu var 2015 utan visum med en 6mån biljett för du fixar det säkert med dina kontakter på Immigration

//Broskan

"Om jag fått frågan om var de lyckli­gaste människorna finns skulle jag ha svarat: I Filippinerna, där ­varje ­människa har en ståuppkomikers ­talang."

Staffan Heimerson - http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/staffanheimerson/article14502442.ab

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har blivit tvingad att köpa en returresa en gång för att få komma med flyget, den gången som många andra flög jag till Thailand på enkelbiljett.

Det gick fint att köpa enkelbiljett av AA för Thailandsresan, men de lät mig inte checka in trots att jag hade 1 års multiple entry visa i passet som ger mig 90 dagar vid inresa till Thailand.

Så Skaffa ett visa som gäller, eller som några skriver en utrese biljett.

BTT, prova dina egna tips, det kan funka om du får en slarvig person i incheckningen!

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Skäll inte för mycket på BTT, det är ju inte lätt att känna till alla regler som har tillkommit om man inte har varit i Thailand sen dom började att asfaltera vägarna. :crazy: .

mvh. Lars

En tio-årings dumhet är för det mesta starkt begränsad. Något man inte kan säga om oss vuxna. (lånat av Joints)

We are all born ignorant, but one must work hard to remain stupid.

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

BTT du vet inte vad du snackar om ta reda på fakta innan du svarar. Du svarar på det sättet att personen kan få problem om han nu lyssnar på dig,

Det tycker jag är dålig stil så till frågeställaren lyssna på dom andra svaren Mamma Bäng hade ett bra svar som jag skulle satsat på om jag vore dig

Vid incheckning bl.a på Arlanda så kollas ditt pass i förhållande till din resas längd. Har du inte visum till det datumet du har hemresa kan du bli nekad

vilket jag har sett med egna ögon dock inte min resa.

Men BTT åk ner du 2012 eller om det nu var 2015 utan visum med en 6mån biljett för du fixar det säkert med dina kontakter på Immigration

//Broskan

Det räcker väl med att förklara att man faktiskt kan fixa visum i angränsande länder nere i sydosasien och att visaruns faktiskt är tillåtet nu.

Vad ska man med visum utfärdat i Sverige med om man har stålar för 6 månader och själv kan bestämma sina planer.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Det räcker väl med att förklara att man faktiskt kan fixa visum i angränsande länder nere i sydosasien och att visaruns faktiskt är tillåtet nu.

Vad ska man med visum utfärdat i Sverige med om man har stålar för 6 månader och själv kan bestämma sina planer.

BTT

BTT du får ha hur mycket stålar du vill vid incheckningen men dom kommer att neka dig att resa utan visum har du svårt att fatta eller.

BTT vilka reser du med är det Google

//Broskan

Ändrades av Broskan

"Om jag fått frågan om var de lyckli­gaste människorna finns skulle jag ha svarat: I Filippinerna, där ­varje ­människa har en ståuppkomikers ­talang."

Staffan Heimerson - http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/staffanheimerson/article14502442.ab

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Senast jag åkte ville tjejen som checkad in mig på Landvetter se mitt visum. Fick tala om att min returresa var inom de 30 dagarna. Hon kollade på biljetten, räknade och kom fram till samma sak.

Så nog har de koll på om man har visum eller ej innan de släpper på en på planet.

Marlon

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag åkte ner i mars 2½ månad med Finnair frågade inchecknings personalen efter Visum och när man ej hade det fick man visa flygbiljetten ut ur Thailand inom 30 dagar.

Så det är nog ingen bra ide att chansa och riskera något även det verkar vara lite av ett lotteri om dom kollar.

//K


I walked around Pattaya twice, passed 200 people and failed to see a human being.
Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande.
Link to comment
Dela på andra sajter

Så här skriver Konsumentverket.

http://www.konsument...-mig-att-flyga/

När kan flygbolag neka mig att gå ombord utan att jag har rätt till ersättning?

Flygbolag kan enligt sina flygvillkor avvisa flygpassagerare av flera anledningar - utan att detta ger passageraren rätt till assistans eller kompensation.

Flygbolaget kan till exempel ha rätt att avvisa passagerare som:

  • inte kan visa giltiga resehandlingar som giltig biljett, eller i fall av elektroniska biljetter giltig identitetshandling.
  • inte har återbekräftat bokning när så krävs.
  • inte har betalat biljetten i tid.
  • saknar pass, eller visum när det behövs.
  • inte har checkat in i tid.
  • utgör en säkerhetsrisk, eller vars bagage utgör en säkerhetsrisk.
  • vägrat att genomgå säkerhetskontroll.

Det finns fler anledningar än de här nämnda som ger flygbolaget rätt att avvisa dig.

Kontrollera därför vad som gäller enligt flygbolagets villkor.

Flygvillkoren kallas på engelska Conditions of Carriage och du hittar dem bland annat på flygbolagens hemsidor.

Fager.

Link to comment
Dela på andra sajter

Balut Power

Så här skriver Konsumentverket.

http://www.konsument...-mig-att-flyga/

När kan flygbolag neka mig att gå ombord utan att jag har rätt till ersättning?

Flygbolag kan enligt sina flygvillkor avvisa flygpassagerare av flera anledningar - utan att detta ger passageraren rätt till assistans eller kompensation.

Flygbolaget kan till exempel ha rätt att avvisa passagerare som:

  • inte kan visa giltiga resehandlingar som giltig biljett, eller i fall av elektroniska biljetter giltig identitetshandling.
  • inte har återbekräftat bokning när så krävs.
  • inte har betalat biljetten i tid.
  • saknar pass, eller visum när det behövs.
  • inte har checkat in i tid.
  • utgör en säkerhetsrisk, eller vars bagage utgör en säkerhetsrisk.
  • vägrat att genomgå säkerhetskontroll.

Det finns fler anledningar än de här nämnda som ger flygbolaget rätt att avvisa dig.

Kontrollera därför vad som gäller enligt flygbolagets villkor.

Flygvillkoren kallas på engelska Conditions of Carriage och du hittar dem bland annat på flygbolagens hemsidor.

Fager.

@BTT, dessa villkor gäller ej vid Google-resor :whistle:

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Sen kan man ju undra hur de som åkte ner för att stanna, fick till det.

Konstigt att det överhuvudtaget går att köpa enkel resa.

Ändrades av GammalDansken

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen kan man ju undra hur de som åkte ner för att stanna, fick till det.

Konstigt att det överhuvudtaget går att köpa enkel resa.

De har antagligen visa som gäller?

Jag antar att man kan åka ner utan visa (vad det nu skall vara bra för) med tex en 3-månaders biljett, bara man visar upp en hemresebiljett som gäller inom 30 dagar, sen är det väl bara att boka om hemresan?

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

De har antagligen visa som gäller?

Jag antar att man kan åka ner utan visa (vad det nu skall vara bra för) med tex en 3-månaders biljett, bara man visar upp en hemresebiljett som gäller inom 30 dagar, sen är det väl bara att boka om hemresan?

MVH Tommy

Du antar att man ska köpa en ombokningsbar hemresebiljett om man avser att stanna i två år eller längre.

Ja kanske det. Det kanske går att fixa så "långa" biljetter.

För att Brodern skulle kunna ha delvis rätt tål ju inte tänkas på.

Undrar hur volontärer gör, som ibland inte ens vet när de vill åka hem.

De jag känner, köpte en enkel biljett och fixade visumförlängningar med visa runs.

Jag mötte dom på plats i Thailand, så de måste alla kommit genom nålsögat Arlanda på nått sätt.

Säkert bara tur, för att förklara vad man tänker göra och hur länge .

En del av dom hadde inte ens den finansiella styrka som erfordras för att kunde visa upp säkerhet för att ha råd med hemresan.

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Så här skriver Konsumentverket.

http://www.konsument...-mig-att-flyga/

När kan flygbolag neka mig att gå ombord utan att jag har rätt till ersättning?

Flygbolag kan enligt sina flygvillkor avvisa flygpassagerare av flera anledningar - utan att detta ger passageraren rätt till assistans eller kompensation.

Flygbolaget kan till exempel ha rätt att avvisa passagerare som:

  • inte kan visa giltiga resehandlingar som giltig biljett, eller i fall av elektroniska biljetter giltig identitetshandling.
  • inte har återbekräftat bokning när så krävs.
  • inte har betalat biljetten i tid.
  • saknar pass, eller visum när det behövs.
  • inte har checkat in i tid.
  • utgör en säkerhetsrisk, eller vars bagage utgör en säkerhetsrisk.
  • vägrat att genomgå säkerhetskontroll.

Det finns fler anledningar än de här nämnda som ger flygbolaget rätt att avvisa dig.

Kontrollera därför vad som gäller enligt flygbolagets villkor.

Flygvillkoren kallas på engelska Conditions of Carriage och du hittar dem bland annat på flygbolagens hemsidor.

Fager.

Goggla mig hit och goggla mig dit!!

Kommer man flygvägen till Thailand får man som svensk medborgare automatiskt 30 dagars turistvisum vid ankomsten.

Vill man sedan stanna lite längre så kan man göra visaruns varannan vecka eller via flyg lämna Thailand och få 30 nya dagar vid ankomsten.

Man kan även besöka immigration och för en liten avgift få nya dagar.

Incheckningspersonalen kan väl inte tvinga någon att inte få resa in på 30 dagars turistvisum i Thailand?

Det enda skälet jag kan se är om de misstänker att personen är knarkare, A-lagare eller psykiskt sjuk.

Men om man nu skulle ha oturen att råka ut för en idi*t vid incheckningen så får man gardera upp sig genom att ha bokat en enkelbiljett till Laos eller nåt efter di 30 dagarnas slut.

Jag skulle ju nöja mig med att skriva ner en lista som visar att jag vet hur man förlänger sina 30 dagar i Thailand på ett smidigt sätt.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

BTT du får ha hur mycket stålar du vill vid incheckningen men dom kommer att neka dig att resa utan visum har du svårt att fatta eller.

BTT vilka reser du med är det Google

//Broskan

Ditt liv måste baseras på absolut kontroll där saker på impuls och chans inte finns.

Du vet lika väl som jag vet att håller man käften och en låg profil så brukar man kunna slinka igenom det mesta.

Jag har åkt på enkelbljett flera gånger till Thailand utan problem och stannat många månader.

Jag har betalt overstay många gånger på gamla Don Muang utan några problem etc etc.

Hur kul är livet med ständig säkerhet och kontroll över allt man gör.

Misstänker att du ochså är en sån som maniskt följer alla försäkrings och sprutrekommendationer.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Ditt liv måste baseras på absolut kontroll där saker på impuls och chans inte finns.

Du vet lika väl som jag vet att håller man käften och en låg profil så brukar man kunna slinka igenom det mesta.

Jag har åkt på enkelbljett flera gånger till Thailand utan problem och stannat många månader.

Jag har betalt overstay många gånger på gamla Don Muang utan några problem etc etc.

Hur kul är livet med ständig säkerhet och kontroll över allt man gör.

Misstänker att du ochså är en sån som maniskt följer alla försäkrings och sprutrekommendationer.

BTT

BTT glömde för en gångs skull skriva att han suttit i finkan i Thailand pga overstay :suicide: ...

Att BTT skulle vara impulsiv bevisas bäst av hans förmåga att helt oväntat dyka upp i Pattaya eller på forumträffar, så fort andan faller på honom... NOT.

MVH Tommy

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Balut Power

Goggla mig hit och goggla mig dit!!

Kommer man flygvägen till Thailand får man som svensk medborgare automatiskt 30 dagars turistvisum vid ankomsten.

Vill man sedan stanna lite längre så kan man göra visaruns varannan vecka eller via flyg lämna Thailand och få 30 nya dagar vid ankomsten.

Man kan även besöka immigration och för en liten avgift få nya dagar.

Incheckningspersonalen kan väl inte tvinga någon att inte få resa in på 30 dagars turistvisum i Thailand?

Det enda skälet jag kan se är om de misstänker att personen är knarkare, A-lagare eller psykiskt sjuk.

Men om man nu skulle ha oturen att råka ut för en idi*t vid incheckningen så får man gardera upp sig genom att ha bokat en enkelbiljett till Laos eller nåt efter di 30 dagarnas slut.

Jag skulle ju nöja mig med att skriva ner en lista som visar att jag vet hur man förlänger sina 30 dagar i Thailand på ett smidigt sätt.

BTT

Det måste väl vara enklare att fixa visum innan resan, istället för dina dumma bortföklaringar med att köpa en enkelresa till Laos ifall nån vid incheckningen följer föreskrivna regler.

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

BTT glömde för en gångs skull skriva att han suttit i finkan i Thailand pga overstay :suicide: ...

Att BTT skulle vara impulsiv bevisas bäst av hans förmåga att helt oväntat dyka upp i Pattaya eller på forumträffar, så fort andan faller på honom... NOT.

MVH Tommy

Att jag hamnade i finkan berodde helt och hållet på osannolik otur.

På grund av ett bensår så lades jag in en natt på Banglamung hospital och kunde inte göra visarunnen.

Då kom det två poliser och checkade alla farangers pass på sjukhuset och då åkte jag dit för overstay.

Det hjälpte inte att skylla på bensåret.

Ren och skär otur.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen kan man ju undra hur de som åkte ner för att stanna, fick till det.

Konstigt att det överhuvudtaget går att köpa enkel resa.

För mig gick det bra med enkelbiljett. Gissar att det berodde på att jag hade tid kvar på mitt O-A Visa. Fick själv leta rätt på det i passet för att släppas ombord på ett flyg mellan Rom och Bangkok.

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ditt liv måste baseras på absolut kontroll där saker på impuls och chans inte finns.

Du vet lika väl som jag vet att håller man käften och en låg profil så brukar man kunna slinka igenom det mesta.

Jag har åkt på enkelbljett flera gånger till Thailand utan problem och stannat många månader.

Jag har betalt overstay många gånger på gamla Don Muang utan några problem etc etc.

Hur kul är livet med ständig säkerhet och kontroll över allt man gör.

Misstänker att du ochså är en sån som maniskt följer alla försäkrings och sprutrekommendationer.

BTT

Jag är inget kontrollfreak men som du kan läsa i tråden så har flygbolagen stramat till kontrollerna sen du åkte för ca 10år sen.

Varför ska man chansa och riskera att inte komma iväg det tycker jag verkar korkat och jag skulle bli otroligt besviken på mig

själv när man vet om att dom kontrollerar men vill du vara tuff så skit du i visum för du verkar ju inte komma iväg ändå men för

dom som kommer iväg på sina resor är det ju viktigare att se till att pass, biljett och ev visum är fixat innan resan det tycker inte

jag är att vara någon stel och tråkig person som vill ha 100 koll på allt hela tiden.

//Broskan

"Om jag fått frågan om var de lyckli­gaste människorna finns skulle jag ha svarat: I Filippinerna, där ­varje ­människa har en ståuppkomikers ­talang."

Staffan Heimerson - http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/staffanheimerson/article14502442.ab

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det måste väl vara enklare att fixa visum innan resan, istället för dina dumma bortföklaringar med att köpa en enkelresa till Laos ifall nån vid incheckningen följer föreskrivna regler.

Svårare än så är det inte så, jämfört med BTT så är du ett geni i denna tråd.

När det gäller barlivet i Pattaya så är han outstanding när det gäller kunskaper. Men ibland så slår det liksom slint för Bäste herr BTT och plötsligt blir han expert på både det ena och det andra

:dance1::drinks:

Fritz..

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså jag skickade in pass, fotografier, ansökan för visum samt 100kr i ett rek brev i Måndags.

Idag Tors kunde jag hämta ut mitt pass,stämplat och klart samt att min hundring kom tillbaka!

Det är servicenivå som heter duga!!!

Känns skönt såhär inför midsommar,jag drar en lättnadens suck!

Skål och tack ni som kom med goda råd att fixa det här hemma i Sverige!!!

Hellre en flickvän som krånglar ibland ...än en som alltid är ful.

Känns som om jag får ändra denna texten nu..

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Jag är inget kontrollfreak men som du kan läsa i tråden så har flygbolagen stramat till kontrollerna sen du åkte för ca 10år sen.

Varför ska man chansa och riskera att inte komma iväg det tycker jag verkar korkat och jag skulle bli otroligt besviken på mig

själv när man vet om att dom kontrollerar men vill du vara tuff så skit du i visum för du verkar ju inte komma iväg ändå men för

dom som kommer iväg på sina resor är det ju viktigare att se till att pass, biljett och ev visum är fixat innan resan det tycker inte

jag är att vara någon stel och tråkig person som vill ha 100 koll på allt hela tiden.

//Broskan

Jag tror inte incheckningspersonalen på våra flygplatser är så oflexibla att de nekar någon att åka till Thailand utan visum ifall personen förklarar på ett förnuftigt och intelligent sätt om sina visaplaner väl på plats i Thailand.

Detsamma gäller även om man kommer till flygplatsen i Thailand.

Är man vänlig, välvårdad och kan föra sig verbalt så blir det inga problem.

Alla vet ju att det finns andra möjligheter att skaffa sig ett visum på plats i sydostasien.

Varför hålla på och skicka en massa brev till ambassader i Sverige för 2 extra veckor som i detta fall?

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför hålla på och skicka en massa brev till ambassader i Sverige för 2 extra veckor som i detta fall?

BTT

För att slippa stå med skägget i brevlådan vid incheckningen :suicide:

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...