Jump to content
IGNORERAD

Vilken fisk äter du helst?


loy kratong

Recommended Posts

  • Svar 115
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Kim

    9

  • Enis

    8

  • BanFang

    6

  • loy kratong

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Småsill ejuenna fint att sniffa på.. :crazy: speciellt i sånna häringa misommartider..:drinks:

CHAANG THEE NANG

Link to comment
Dela på andra sajter

I går morse ringde morsan och talade om att dom beställda 30 kilona färsk strömming just levererats. Så det blev en brandkårsutryckning iväg för att rensa medan resten av familjen sov färdigt.

stromming.jpg

Hade dock inte mycket tid till middagsbestyr pga andra aktiviteter så det blev bara lite thaikryddat stekta strömmingar rullade i rågmjöl till ris med en stark "naam chim" gjord på scharlottenlök, lime, phrik pong och nam pla.

Ruskigt gott trots sin enkelhet!

stromming2.jpg

Blir många strömmings-lådor och -flundror veckorna framöver.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

loy kratong

Blir inget grillat denna midsommarafton. :diablo:

Det blir knäckebröd och en av mina verkliga favoriter:

Rökta flundror!:dance1:

därtill något gott drickbart o gott!:drinks:

Glöm nu inte att lägga sju flickor under kudden inatt... eh... eller hur det nu var.

Midsommarhälsning flundran Bobo

Allt som jag verkligen vill göra är antingen omoraliskt, olagligt eller fettbildande.

Link to comment
Dela på andra sajter

FemmeDeFatale

Älskar rökt makrill, rökt ål, lax, sjötunga/rödtunga, spätta.

Måste säga att den där fisksoppan såg jävligt god ut, ska helt klart prova att tillaga den! :dance1:

Kriga för fred är som att knu**a för oskulder...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Hämta höstfisk!

En del handlar sin fisk över disk vilket också brukar vara det billigaste alternativet. Om inte annat så vad gäller möda.

Vill man istället fixa fisken själv så kan det gå till som när vi gjorde det för ett par veckor sen..

I med den första båten i vattnet..

jieka2.jpg

. sedan 12 km transportsträcka innan båten lastas ur och dras upp igen för parkering.

jieka3.jpg

Efter det bära packningen förbi en fors ner till nästa, mindre båt, som sjösätts och lastas.

jieka4.jpg

jieka5.jpg

Ner för en sjö och en fors till nästa sjö samt lägga till och lasta ur. Framme!

jieka11.jpg

En kall öl och lite stekt renkött för att fira framkomsten passar förstås som hand i handske.

jieka6.jpg

jieka7.jpg

I med fiskeredskapen som ska fiska under natten.

jieka8.jpg

jieka9.jpg

Och upp med dom igen i dimman morgonen efter.. i lite hälsosamt bakrus.

jieka10.jpg

Jieka1.jpg

jieka12.jpg

Efter det vidtar några timmars jobb med att ta loss fisk, fjälla, rensa, skölja och förvara.

jieka13.jpg

jieka14.jpg

jieka15.jpg

jieka16.jpg

När jobbet med fisken är klart är det några timmar ledigt innan näten ska i igen och vad passar väl då bättre än att passa på att försöka få lite kött med sig hemockså. Om inte annat så behöver jakthundarna få springa av sig lite.

jieka21.jpg

jieka17.jpg

Och när man har gått ett antal timmar utan att få avlossa några skott och mobiltäckning inte återfinns så är det skönt att det gamla tricket med ett par skott i luften fortfarande fungerar för att snabbt få se en båtköl komma emot en för hämtning tillbaka över den djupa viken. :great:

jieka18.jpg

jieka19.jpg

jieka20.jpg

I skymningen åker näten i igen och det är bara sedan att spatsera med tofflor runt kaminen, dricka hojt och berätta historier medan redskapen fiskar.

jieka22.jpg

Dagen efter upprepas proceduren och avslutas sedan med ihoppackning, ilastning, körning uppför fors och sjö, urlastning, uppdragning av båt, bära packning och 120 kg rensad fisk förbi nästa fors, sjösättning av nästa båt, ilastning och 12 km åkning innan uppdragning, urlastning till bil osv igen.

jieka23.jpg

jieka24.jpg

jieka25.jpg

120 kg sik delat på 4 blev 30 kg prima mat per pers som i nuläget föder både luuk krungs och nöjda thaitjejer någon månad framåt. Mums!

jieka26.jpg

Fast som sagt, det är ju aningen enklare att hämta sin fisk över disk, dock inte lika roligt. :)

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu vill jag också bo i Norrland!

Fantastiska bilder. I vilka trakter var ni?

Kanske inte bo men besöka vore säkert mycket trevligt, har varit som längst norrut i Östersund och det ligger väl i mitten av Sveriges långa land.

Det är bara att hålla med kanonbilder och kommentarer.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket fina bilder, men jag får osökt en förnimmelse av filmen Jägarna, huvaligen.

Tjuvfiska, älgjakt året om, aldrig nykter och att ha ihjäl några sörlänningar, det är inte ansett som ett brott snarare en välgärning.

Så varför inte förändra denna min antagligen snedvridna bild av norrläningar Kim, bjud ut mig på en jaktrunda, men jag kan inte skjuta, jag kan inte fiska, supa kan jag dock göra så det väger upp de andra sakerna jag inte kan.

Dessutom anser jag mig ofta kunna det mesta redan efter två eller tre riktigt rejäla supar, så kunskap om jakt och fiske kan jag kanske inhämta via flaskan.

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för de härliga bilderna Kim och tack för att du lyfte tråden, jag har missat den tidigare. :great:

Fiskfavoriter handlade det om i början, här är några av mina:

Lax i alla dess former, men gärna ångkokt med dillstuvad potatis till. Här är det dock rimmad lax med dillstuvad potatis på bilden:

post-3698-091279300 1287152336_thumb.jpg

Stekt strömming med potatismos och lingon:

post-3698-048835600 1287152591_thumb.jpg + post-3698-041256300 1287152610_thumb.jpg

Inlagd sill i de flesta former:

post-3698-089532600 1287152847_thumb.jpg + post-3698-049548400 1287152865_thumb.jpg

Sushi är också gott:

post-3698-037127700 1287152962_thumb.jpg

En annan favorit, kokt torsk med potatis och äggsås:

post-3698-002817000 1287153066_thumb.jpg

Böckling är också gott:

post-3698-011220100 1287153259_thumb.jpg

Några av mina favoriter alltså, när det gäller fisk i Thailand så är jag inte lika förtjust i allt, men en del är gott. Det besvärligaste är dock att jag ej är så händig att filéa fisken, och det blir problem i Thailand där matmarknaderna mest säljer hel fisk. Men nöden har ingen lag, man måste ju äta (även fisk) i Thailand. Tyvärr har jag sämre koll på namnen på alla fiskrätters namn där, så damen beställer oftast åt mig på restaurang, hon vet vad jag gillar. ;)

Mvh

BBJ

post-3698-091279300 1287152336_thumb.jpg

post-3698-048835600 1287152591_thumb.jpg

post-3698-041256300 1287152610_thumb.jpg

post-3698-089532600 1287152847_thumb.jpg

post-3698-049548400 1287152865_thumb.jpg

post-3698-037127700 1287152962_thumb.jpg

post-3698-002817000 1287153066_thumb.jpg

post-3698-011220100 1287153259_thumb.jpg

Nytt år - nya möjligheter!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ål är gott och lättfiskat, ibland är det mer jobb att fånga betet en ålen.

Jag har 8st ålryssjor hemma i Isaan som jag byggt av bambu.

Och jag brukar lägga i 2st krabbor i varje ryssja,krabborna får man fånga på risfälten.

Här några foton på ål och min nyfikne hundvalp

Bajen_Kopia.png

ps.Atoms tidigare analys om semiretards på MPR lyser bara starkare för varje dag som går......

Link to comment
Dela på andra sajter

Jäklar vad fina bilder Kim :great: Det såg riktigt trevligt ut med en sådan fiske/jakttur i den otroligt vackra naturen där uppe

Men det är väll inte du som är skyldig eljobben i köket va ? ;)

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanonbilder Kim...

Här blev det rökt regnbåge, pepparlax, inlagd sill, kräftströming, rökt ål och nejonögón idag..

spatserade til törget och handlade av fiskargöbben ja...

Ändrades av Enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanonlägga av Kim!

Och jäklar vad fisk ni fick. Vilken isaansk byfiskare som helst hade nog storknat och dött av lycka av att få uppleva sån fångst. :)

Superbilder också naturligtvis.! :)

Ändrades av noBuzz
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...