Jump to content
IGNORERAD

Vilken fisk äter du helst?


loy kratong

Recommended Posts

Havskräfta från västkusten med sommartryffel och tryffelkaviar, citrusmarinerad odlad torsk i blomhölje med gurkgelé och kall grön ärtsoppa med kalixlöjrom... :whistle:

Bröllopsmiddagsförätten !

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 115
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Kim

    9

  • Enis

    8

  • BanFang

    6

  • loy kratong

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Bröllopsmiddagsförätten !

Då tar vi den här då (Tallviking är diskad för att ha tittat i facit;-)) :kort:

Landöröding med örttäcke, pocherat vaktelägg, grön sparris och rödbeta från Gotland samt nässel- och ramslökssås...

Every saint has a past and every sinner has a future.

Link to comment
Dela på andra sajter

Då tar vi den här då (Tallviking är diskad för att ha tittat i facit;-)) :kort:

Landöröding med örttäcke, pocherat vaktelägg, grön sparris och rödbeta från Gotland samt nässel- och ramslökssås...

Elementärt, min käre Watson !

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Elementärt, min käre Watson !

Lätt för rojalister att säga. :whistle:

Every saint has a past and every sinner has a future.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle kunna ge lite för resterna från bröllopsmiddagen. :)

F*n vad smarrigt det låter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lätt för rojalister att säga. :whistle:

Man har ju dansat wienervals på ett antal olika slott runt omkring i landet/utomlands i livet så en och annan sådan rätt har slunkit ner !

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja överklassen förnekar sig minsann inte... ;)

Son till en konduktör och kokerska kan knappast kallas "överklass" eller ?

Och medelinkomsttagare på sin höjd dessutom.

Du tjänar mycket möjligtvis mer än mig

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Son till en konduktör och kokerska kan knappast kallas "överklass" eller ?

Och medelinkomsttagare på sin höjd dessutom.

Du tjänar mycket möjligtvis mer än mig

Någon som har koll på vad svensk medelinkomst är år 2010?

Undrar om man skall äta lite beluga till frukost :crazy:

/Enis

Ändrades av Enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon som har koll på vad svensk medelinkomst är år 2010?

Undrar om man skall äta lite beluga till frukost :crazy:

/Enis

vill du ha ett ägg eller två? :crazy: .

mvh. Lars

En tio-årings dumhet är för det mesta starkt begränsad. Något man inte kan säga om oss vuxna. (lånat av Joints)

We are all born ignorant, but one must work hard to remain stupid.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hård eller löskokt?

När jag dör vill jag bara somna in fridfullt och stilla, precis som farfar.

Inte vrålande av namnlös fasa, som hans passagerare.

Link to comment
Dela på andra sajter

ny fångade kräftor som sjuds i 10 min å svalnat i spat.å en dipp av vitlök å chili med lite sitron å en klypa socker

å kräftorna ska kokas med en öl å dillkvistar bland massa vatten .

vitlöks bröd å en god sallad till , å en kall öl .

ungstekt lax bakad i folie e gott men för å lura ungarna så tunna skivor som doppas i tempurasmet å friteras

går alltid ner hos dom..

Hoggarn som gillar maten på kalimera på linnegatan i gbg

Link to comment
Dela på andra sajter

Laxsoppa

1. Tag renset från en lax inklusive huvud och täck med vatten i en kastrull. (jag tog två på bilden, men det behöver man inte)

salmon1.jpg

2. Salta vattnet ordentligt, lägg i några pepparkorn och ett par lagerblad. Koka sedan det hela ca 15-20 min så får man en så här fin fiskbuljong som slutresultat.

salmon2.jpg

3. Tag upp laxbitarna, sila buljongen samt låt din thaifru rensa ut allt fiskkött från benen.

salmon5.jpg

4. Under tiden så skalar och hackar du upp en purjolök, några potatisar och ett par morrötter.

salmon3.jpg

5. Fräs grönsakerna några minuter i smör..

salmon4.jpg

... och spill sedan på buljong så det täcker grönsakerna och låt dessa koka i ca 10 min eller till grönsakerna är mjuka.

6. Spill i det rensade fiskköttet, persilja och en halv till en liter mjölk. Värm tills det börjar småsjuda. Smaka av!

salmon7.jpg

Skär sedan upp något gott bröd och ät soppan med ostmackor. Mmmmm!

salmon6.jpg

salmon8.jpg

Ps Har man bara ett laxskrott så kan det vara idé att även lägga en fiskbuljongtärning i vattnet när man kokar fisken.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Kims bilder gjorde ju att man blev hungrig, det såg jättegott ut och var ett bra exempel på att ta till vara allt på fisken.

Torsk huvuden (stora) passar också utmärkt till fisk soppor, och kan fås gratis eller till en billig peng i dom flesta

fiskaffärer om man inte fiskar själv.

Själv älskar jag fisk och äter dom flesta fiskar lite beroende på säsong och var man befinner sig, makrill är ju en sommar

favorit både stekt, kokt och rökt precis som ål.

Plattfisk av alla slag är ju underbart gott och något som vi äter ofta, frugan tycker att rödspätta är lite övervärderad

och äter lika gärna sandskädda eller skrubba.

Sen har vi ju kolja, torsk, vitling och kummel som smakar gott både stekt och kokt, frugan tycker speciellt mycket om

kummel som hon gör Tom Yam på, den påminner henne om Thailändsk fisk i smaken.

I Thailand är min Isaan favorit Phla Duk (mudfish), och Balaj (ål) som jag tycker är lagom feta och mycket smakrika,

den odlade Phla Nin är också god, speciellt ångkokt med grönsaker och fylld med örter i magen, dessutom har vi ju Phla Muk

(bläckfisk) i alla former kokt, grillad, stekt och torkad, jag äter detta om inte dagligen så näst intill.

När vi är vid havet i Thailand så äter jag gärna snappers av olika sorter och tonfisk och färsk bläckfisk, den makrill som

finns tycker jag inte speciellt mycket om, den har oftast legat död med inälvorna i orensad i dagar och veckor.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Nygrillad harr vid älvkanten, slår nog det mesta. :great:

Härnere käkar jag "Jalamet". Säg till om ni vill ha det på thai. Finns nedklottrat någonstans.

post-5641-045394700 1277289224_thumb.jpg

Bara steka i lite olja. :)

post-5641-045394700 1277289224_thumb.jpg

Öl är hälsa, hälsa ofta /Keithan

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Lappen

Laxsoppa

1. Tag renset från en lax inklusive huvud och täck med vatten i en kastrull. (jag tog två på bilden, men det behöver man inte)

]

2. Salta vattnet ordentligt, lägg i några pepparkorn och ett par lagerblad. Koka sedan det hela ca 15-20 min så får man en så här fin fiskbuljong som slutresultat.

3. Tag upp laxbitarna, sila buljongen samt låt din thaifru rensa ut allt fiskkött från benen.

4. Under tiden så skalar och hackar du upp en purjolök, några potatisar och ett par morrötter.

5. Fräs grönsakerna några minuter i smör..

... och spill sedan på buljong så det täcker grönsakerna och låt dessa koka i ca 10 min eller till grönsakerna är mjuka.

6. Spill i det rensade fiskköttet, persilja och en halv till en liter mjölk. Värm tills det börjar småsjuda. Smaka av!

Skär sedan upp något gott bröd och ät soppan med ostmackor. Mmmmm!

Ps Har man bara ett laxskrott så kan det vara idé att även lägga en fiskbuljongtärning i vattnet när man kokar fisken.

Fast jag är mätt blev jag hungrig av dina bilder...fy på dig ;)

Ändrades av Lappen
Link to comment
Dela på andra sajter

Nyfiskad grillad harr med lite timjan i, mums. Röding, öring på alla sätt. Min Thaifru älskar surströmming, (med ris och nam prik naturligtvis). Har inte bott i Sverige på 29 år men under våra 15 år i Tyskland/Danmark blev det många fiskeresor till Norge.

Favoritfisken i Thailand är nog Barracuda. Utmärkt rökt, stekt och i Tom Yam. Snappers och allt annat från havet också. Insjö och dyfiskar bryr jag mig inte om.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gravad lax samt all form av sushi och sashimi. rökt fisk är också oftast gott och grillad funkar ibland. Stekt eller kokt fisk går dock, precis som stekt eller kokt kött, bort. Visst såsen kan bli god men fisken/köttet är förstört.

Ändrades av Atom
Link to comment
Dela på andra sajter

Äter all fisk med glädje ofta är en bra fisk bättre än en köttbit! :great:

Men måste slå en för Gösen Svedalas Stolthet Insjöfisk När Den Är Som Bäst!

Mvh Svampen :wai:

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nyfångad och Harr som man smörsteker eller grillar över öppen eld salt och lite vitpeppar

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...