Jump to content
IGNORERAD

Vilken fisk äter du helst?


loy kratong

Recommended Posts

Vilken svensk fisk lämpar sig bäst för något liknande som detta som jag vet att "alla" thai gillar? Jag gillar ju att fiska men jag är väldigt dålig på att äta upp fångsten.. :crazy:

post-5548-000175700 1276812154_thumb.jpg

Jag vet att Gös funkar jättebra till den varianten

"Ett land vars ungdom inte gör uppror, det är ett land som det är synd om."

Fridde

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 115
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Kim

    9

  • Enis

    8

  • BanFang

    6

  • loy kratong

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Jag gillar död fisk :whistle:

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Tja.

I Sverige:

Lax i alla former är enormt gott och det äter vi i stort sett 1-2 gånger i veckan.

I tisdags blev det ungsstekt lax med peppar och lime i folien, färskpotatis och smörstekta chaminjoner. På vintern kör vi med hemmagjord potatismos, men nu när färskpotatisen är här ska den ätas med färskpotatis.

I går hade gumman gjort en riktigt smaskig gäng med laxbitar i.

En annan variant är ungstekt med ris och en Thailändsk lime/chili/Fishsauce-sås.

Strömming är en annan favorit. Knaperstekt dubbla med skånsk senap emellan och hemgjord potatismos är favorittillagningsättet.

Svensk insjöfisk; Harr, Röding, Laxöring hemrökt i en riktig kallrök är också en favorit.

Surströmming är en annan delikatess. Vill dock ha den inrullad i mjukt tunnbröd med herrgårdsost och rå lök.

I Thailand.

Brukar bli mycket white/Red Snapper i alla former. Tycker den är väldigt god i all sin enkelhet. Tillagningsätten kan ju varieras också. Godast är nog den ånkokta med ingefära. Tod Man Pla/Gai är en annan favorit.

/mvh

post-5592-047353400 1276852898_thumb.jpg

post-5592-094345200 1276852909_thumb.jpg

post-5592-042594500 1276852918_thumb.jpg

post-5592-019935500 1276852928_thumb.jpg

post-5592-047353400 1276852898_thumb.jpg

post-5592-094345200 1276852909_thumb.jpg

post-5592-042594500 1276852918_thumb.jpg

post-5592-019935500 1276852928_thumb.jpg

Ändrades av mamma bäng fan pappa käng

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

loy kratong

Kul att så många har tips om fisk och fiskrätter!:great:

En av mina (många) favoriter är:

Rökta stora sikfileér (egenhändigt rökta), med kall sås gjord av cremefraiche majonäs hackad saltgurka och ett hackat syrligt äpple.Salt och vitpeppar efter egen vilja i såsen. Därtill funkar det bra med dillkokt potatis. Till detta kan intagas snaps och/eller öl!:drinks:

Vad sugen jag blir...

Hinner inte skriva mer.. måste få fatt i en stor sik! :dance1:

Och göra i ordning röken för säsongen:crazy:.

Mvh Inrökte Bobo

P.S Fortsätt skriva mer om fiskerätter!

Allt som jag verkligen vill göra är antingen omoraliskt, olagligt eller fettbildande.

Link to comment
Dela på andra sajter

En av mina (många) favoriter är:

Rökta stora sikfileér (egenhändigt rökta), med kall sås gjord av cremefraiche majonäs hackad saltgurka och ett hackat syrligt äpple.Salt och vitpeppar efter egen vilja i såsen. Därtill funkar det bra med dillkokt potatis. Till detta kan intagas snaps och/eller öl!:drinks:

Vad sugen jag blir...

Hinner inte skriva mer.. måste få fatt i en stor sik! :dance1:

Visst är det gott med sik, frågan är om det inte är den perfekta matfisken. Lätt att ta loss ur näten, lätt att fjälla/rensa, går att laga många rätter på, få och stora ben samt utsökt smak.

Bäst är den när man fångat, rensat och tillrett den själv, gärna smörstekta fliéer, pinfärska direkt på stranden av fiskevattnet.

fisk1.jpg

fisk4.jpg

fisk7.jpg

fisk8.jpg

fisk9.jpg

Även en Tom Yam Pla på sik funkar skitbra,

fisk3.jpg

fisk2.jpg

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu kan jag inte låta bli att på sista bilden notera vad jag antar är myggskydd på en person.

Är myggen så besvärande, eller är det individuellt? Eller så är jag ute och cyklar, man kanske bara skojar med ett fiskeredskap ;)

I övrigt kan jag bara gratulera till de uppenbart stora möjligheter ni har att njuta naturens frukter gratis!

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Stekt strömming, hemlagat potatismos och rårörda lingon. Det är nog det bästa jag kan tänka mej. Med knäckebröd, en kall pilsnerdricka och kanske en bäsk som kronan på verket.

Perversa påfund som rökt böckling vill jag inte ens höra talas om. Vanlig böckling är däremot en delikatess.

När jag dör vill jag bara somna in fridfullt och stilla, precis som farfar.

Inte vrålande av namnlös fasa, som hans passagerare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu kan jag inte låta bli att på sista bilden notera vad jag antar är myggskydd på en person.

Är myggen så besvärande, eller är det individuellt? Eller så är jag ute och cyklar, man kanske bara skojar med ett fiskeredskap ;)

I övrigt kan jag bara gratulera till de uppenbart stora möjligheter ni har att njuta naturens frukter gratis!

Herr Chang har talat.

Gratis och gratis, finns nog inga fiskar som blir så dyra som dom man fångar själv. Utrustning för flera tiotusental kr i investeringar och några kilo fisk då och då blir sjuhelsikes dyra fiskar. Men man har ju oftast kul ute i friska luften i alla fall. ;)

Mygghatt behövdes definitivt inte vid tillfället ifråga, var i princip myggfritt just den ggn om jag inte minns helt fel. Men vid andra tillfällen är förstås mygg och knott en oerhörd plåga trots att myggoljan gör att dom inte biter. Men bara att ha dom studsande mot ansiktet i miljoner kan vara oerhört enerverande. Fast myggtätheten är som sagt varierande från år till år, månad till månad och dag för dag.

Och blir myggen för jävliga så kan man ju alltid ta det som en förevändning för att ta en liten plastmuggskask vid brasan. ;)

fisk10.jpg

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Det låter som om du menar Bacalao?

post-5673-089930100 1276801608_thumb.jpg

Bacalao är en favorit. Mmmm, var länge sedan nu men bor nog avnjutas i Norge..

Annars, egenfångad Mälargos ungsbakad med smor i folie..

Link to comment
Dela på andra sajter

loy kratong

Lyckades köpa en större sik, fångad i Västerviks skärgård. Ska röka den i morgon!:dance1:

Valde mellan siken och en annan mycket god matfisk: Piggvar.

Piggvaren tycker jag blir godast om man gör den i ugnen. Lägg den på en bädd av grovsalt, gnid in ovansidan med en halv lime. Sätt in fisken i mitten av ugnen i 100 grader, tar 40-60 minuter beroende på storlek.

Får nog bli en piggvar nästa vecka, som omväxling till abborre och torkad bläckfisk...:crazy:

Mvh Bobo f®isk

Allt som jag verkligen vill göra är antingen omoraliskt, olagligt eller fettbildande.

Link to comment
Dela på andra sajter

loy kratong

Perversa påfund som rökt böckling vill jag inte ens höra talas om. Vanlig böckling är däremot en delikatess.

Går det bra med rögad sill? :crazy:

Mvh Bobo "vassbuk"

PS. Lista gärna ut vilken fisk detta "vassbuk" är!:whistle:

Ändrades av loy kratong

Allt som jag verkligen vill göra är antingen omoraliskt, olagligt eller fettbildande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Red snapper Pla Padok? en kolsvart rakare Kan bara instämma om Fiskbullar gjort på gädda Rökt abbore fiska av mig själv Alla under fyra hg åker tillbaka Rekordet är 1 på 1,2kg

gick knappt ner i röklådan

Fisk e gött Offe

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Fiskbullar i hummersås och den smakar bäst om jag öppnat burken själv!

Har svår att bestämma mig då jag tycker allt låter så gott som kommit fram här, gillar det mesta i fiskväg

Det får bli stekt strömming med potaismos för det påminner om barndomen när man hälsade på släkten i Västervik

då kunde man köpa nykokta räkor direkt från fiskebåtarna i hamnen + mycket annan fisk som inte finns mera i östersjön

Glödstekt sill med tillbehör e inte heller fel eller årets första färskpotatis med matjesill, gräslök å gräddfil osv,osv,osv.....

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Toprunner

Gratis och gratis, finns nog inga fiskar som blir så dyra som dom man fångar själv. Utrustning för flera tiotusental kr i investeringar och några kilo fisk då och då blir sjuhelsikes dyra fiskar. Men man har ju oftast kul ute i friska luften i alla fall. ;)

Mygghatt behövdes definitivt inte vid tillfället ifråga, var i princip myggfritt just den ggn om jag inte minns helt fel. Men vid andra tillfällen är förstås mygg och knott en oerhörd plåga trots att myggoljan gör att dom inte biter. Men bara att ha dom studsande mot ansiktet i miljoner kan vara oerhört enerverande. Fast myggtätheten är som sagt varierande från år till år, månad till månad och dag för dag.

Och blir myggen för jävliga så kan man ju alltid ta det som en förevändning för att ta en liten plastmuggskask vid brasan. ;)

fisk10.jpg

Sist jag var och fiskade i de vattnen blev jag jagad av en lapp/same i helikopter beväpnad med hagelgevär... obehagligt ! Mygg och knott var minsta problemet

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Stekt strömming, hemlagat potatismos och rårörda lingon. Det är nog det bästa jag kan tänka mej. Med knäckebröd, en kall pilsnerdricka och kanske en bäsk som kronan på verket.

Perversa påfund som rökt böckling vill jag inte ens höra talas om. Vanlig böckling är däremot en delikatess.

He he en skämtare ... Böckling görs väl på sill eller strömming??

Jag är lite svag för böckling... När jag står vid fiskdisken och köper veckans torsk/lax brukar jag alltid fylla på med 2 hekto rökta räkor och/eller en-två böcklingar... :)

/mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Det var nog Kim för att du tar hans fiskar

Har hört att han äger en helikopter :whistle:;)

Varför funkar inte smilyserna?

Ser förbannad mysigt ut i alla fall

Får nog besöka Kiruna med omnejd med gumman i framtiden så hon får fiska på riktigt

Ändrades av Herr Chang
Fungerar om man har mellanslag innan smiley!

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Går det bra med rögad sill? :crazy:

Mvh Bobo "vassbuk"

PS. Lista gärna ut vilken fisk detta "vassbuk" är!:whistle:

Japp. Så kallas det ju i Sveriges svar på Isaan, Skåne!

Och som sagt - en delikatess är det. Med knäckebröd pilsner och en immig.

När jag dör vill jag bara somna in fridfullt och stilla, precis som farfar.

Inte vrålande av namnlös fasa, som hans passagerare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med phitsanulok om att nyfångad harr slår det mesta..rökt är den en delikatess med potatismos o lite citronpeppar,,,,

Link to comment
Dela på andra sajter

Havskräfta från västkusten med sommartryffel och tryffelkaviar, citrusmarinerad odlad torsk i blomhölje med gurkgelé och kall grön ärtsoppa med kalixlöjrom... :whistle:

Every saint has a past and every sinner has a future.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...