Jump to content
IGNORERAD

Assistansersättning vs Handikappersättning???


Magrood

Recommended Posts

Hej

Jag har varit och tittat på Försäkringskassans hemsida.

Men jag kan inte få klart för mig vad skillnaden mellan Assistansersättning och Handikappersättning är.

Kan någon snäll själ här förklara skillnaderna med ett enkelt språk?

Tack på förhand!

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Det bestäms om det är svår funktionsnedsättning eller inte.

tex personlig assistans om du är helt förlamad , handikappersättning om är blind.

jap.gif

ไม่ระบุชื่อ

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Toprunner

Med assistansersättning får man en personlig assistent och handikappersättning är i form av pengar. Personlig assistent är vanligare vid psykiska sjukdomar, besvär eller handikapp,,, såsom downs eller cp. Men även i andra, fysiska fall.

Handikappersättningen kan man använda efter eget huvud.. t.ex köpa rullstol, blindhund etc. men även hyra hjälp hemma.

Jag är ingen expert på detta men det är vad som står på F-kassans hemsida.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest lars60

Hej!

Assistansersättning

Enl FK: Den som köper personlig assistans och får ersättning med det fastställda timbeloppet ska intyga att ersättningen använts till köp av assistans.

Dvs ersättning för köp av hjälpare/personliga assistenter mm.

http://www.forsakrin...dringar_080701/

Handikapersättning

Enl FK: Du som är över 19 år kan få handikappersättning om du behöver extra hjälp eller har extra kostnader på grund av varaktig sjukdom eller funktionsnedsättning. Det är inte graden av nedsättning av funktionsförmågan som är viktig när du söker ersättning, utan vilket hjälpbehov och vilka kostnader du har till följd av nedsättningen.

Dvs Om du har nedsatt arbetsförmåga, kan detta kompenseras med hjälp av Handikappersättningen.

http://www.forsakrin...ppers/index.php

Jag vet inte om du blev något klokare av detta.   :rolleyes3: Ett tfnsamtal till FK imorgon löser nog dina funderingar.

Är det Svarten som behöver hjälp?   :D (Ursäkta, men jag kunde inte låta bli)   :wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Är det Svarten som behöver hjälp?   :D (Ursäkta, men jag kunde inte låta bli)   :wai:

HAHAHAHA  :crazy:   :D   :D   :D

Oktober - November 2007 - Flyger med Thai | Mars - April 2008 - Flyger med Thai | 17 Augusti - 14 September 2008 - Flyger med Finnair | 24 Februari - 19 Mars 2009 - Flyger med Thai | 5 maj - 27 maj 2009 - Flyger med Thai |

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Är det Svarten som behöver hjälp?   :D (Ursäkta, men jag kunde inte låta bli)   :wai:

He he he.

Så vitt jag vet så är det snarare att han får betala avgift istället för att få ersättning eftersom han har högre aktivitet/kapacitet än normalt.  :sneaky:

---

Förstår jag rätt att båda ersättningarna är för handikappade/personer med funktionsnedsättning som behöver hjälp för sitt vardagliga liv.

En funktionshindrad person kan få båda delarna. Men:

Assistansersättning - kan alla åldrar få och det är till för att betala assistans.

Handikappersättning - får man bara om man är över 19 år. (innan dess får föräldrarna vårdbidrag istället). Det betalas ut pga. att man förolar/inte kan skaffa sig arbetsinkomster?

Men var ligger Aktivitetsersättning då?

Nu blir jag förvirrad. Jag får nog ringa Försäkringskassan imorgon.

Tack för era svar!

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest lars60

Quote

He he he.

Så vitt jag vet så är det snarare att han får betala avgift istället för att få ersättning eftersom han har högre aktivitet/kapacitet än normalt.  :sneaky:

---

Förstår jag rätt att båda ersättningarna är för handikappade/personer med funktionsnedsättning som behöver hjälp för sitt vardagliga liv.

En funktionshindrad person kan få båda delarna. Men:

Assistansersättning - kan alla åldrar få och det är till för att betala assistans.

Handikappersättning - får man bara om man är över 19 år. (innan dess får föräldrarna vårdbidrag istället). Det betalas ut pga. att man förolar/inte kan skaffa sig arbetsinkomster?

Men var ligger Aktivitetsersättning då?

Nu blir jag förvirrad. Jag får nog ringa Försäkringskassan imorgon.

Tack för era svar!

Mvh

Magrood

Ang assistansersättning skriver FK:..Den som köper personlig assistans och får ersättning med det fastställda timbeloppet ..

Vilket bör betyda att det prövas/ansöks från fall till fall.

Vdare FK:.Assistansersättning betalas bara om den används för köp av personlig assistans eller för att avlöna egna personliga assistenter.

:wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 år senare...

Man kan även bli mångmiljonär med hjälp av assistansersättning innom familjen.

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Quote

---

Förstår jag rätt att båda ersättningarna är för handikappade/personer med funktionsnedsättning

som behöver hjälp för sitt vardagliga liv.

En funktionshindrad person kan få båda delarna. Men:

Assistansersättning - kan alla åldrar få och det är till för att betala assistans.

Handikappersättning - får man bara om man är över 19 år. (innan dess får föräldrarna vårdbidrag istället).

Det betalas ut pga. att man förolar/inte kan skaffa sig arbetsinkomster?

Men var ligger Aktivitetsersättning då?

Nu blir jag förvirrad. Jag får nog ringa Försäkringskassan imorgon.

Tack för era svar!

Mvh

Magrood

Assistansersättning
betalas
ut
månadsvis i förskott till ditt (den assistansberättigades) eget konto

eller om så önskas till en extern assistansanordnares konto.

Beloppet grundar sig på en av FK beslutad timersättning,

samt hur många assistanstimmar som FK har beviljat den funktionsnedsatte personen.

Du behöver inte förvärvsarbeta för att kunna bli beviljad assistentersättning.

Du skall dock ha en större funktionsnedsättning (fysisk eller psykisk), samt ett önskemål om att

vilja leva en aktiv livsföring. Assistenthjälpen är till för att möjliggöra detta aktiva (normala) liv.

Tidigare fick dessa personer inte denna möjlighet, de satt istället inlåsta på olika institutioner eller

också fick de bo på olika gruppboenden där de bara kunde få komma
ut
och göra sina ärenden

då personalen hade tid.

Pengarna (Assistansersättning) skall användas till bl.a. assistenternas personalutbildning och

andra utgifter som kan uppstå i och med att assistansen utförs (kan ex vara en

egen tåg-, eller flygbiljett som assistenten måste köpa då den funktionsnedsatte person skall
ut
på någon resa).

Pengarna skall även användas till att betala in arbetsgivaravgifter och personalförsäkringar, samt till löner till de personer som arbetar som assistenter.

Överblivna ekonomiska medel skall efter inlämnad redovisning (brukar vara var 6e månad) antingen återbetalas till FK eller dras av från nästkommande utbetalning.

En person kan få assistansersättning även efter det att han/hon har fyllt 65 år.

För att du ska kunna få detta krävs att du:
  • har fått rätt till ersättning innan du fyllt 65 år eller

  • har gjort en ansökan om ersättning innan du fyllt 65 år och fått den godkänd.

  • Men du kan inte få fler assistanstimmar efter det att du har fyllt 65 år.

Beslutet om assistansersättningen omprövas vart annat år. Då görs ett hembesök av Försäkringskassans utredningspersonal, och det är då upp till den funktionsnedsatte personen att återigen styrka graden sina behov, och den tid det kan ta för en assistent att utföra dessa sysslor. Därefter tar FK ställning till om de är av samma uppfattning som den sökande. (Ofta är de inte det).

Handikappersättning betalas bara ut till personen om denne förvärvsarbetar eller studerar.

Blir man förtidspensionerad och sitter hemma, så dras handikappersättningen in av Försäkringskassan.

Bidraget rör sig inte om några jättestora summor , brukar ligga på ca 1000 -. 2000 kr / månad.

Pengarna skall täcka olika mindre merkostnader som kan uppstå om en person har ett rörelsehinder.

Det kan röra sig om bilkostnader eftersom personen inte kan åka kollektivtrafik.

Exempelvis när en personen pga sin funktionsnedsättning måste använda dyr automatisk biltvätt istället

för att själv tvätta bilen för hand, vilket är billigare.

Det kan även gälla onormalt slitage på skor och kläder. Det kan då vara en person som har svårt

att promenera, och att han släpar fötterna i marken, vilket då medför onormalt stort slitage på skorna.

Det kan också gälla någon person som har balansproblem, vilket gör att personen ofta ramlar, och då skadar exempelvis sina kläder.

Du kan få handikappersättning från och med juli månad det år du fyller 19 år (då rätten till vårdbidrag upphör).

För att ha rätt till handikappersättning måste du ha fått din funktionsnedsättning innan du fyllde 65 år,

men om du fortfarande behöver hjälp får du behålla ersättningen även sedan du fyllt 65.

Lycka till Magrood

Mvh

SN

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvärr har jag först nu uppmärksammat detta med assistentvård.

I mitt tidigare liv hade jag en kund som drev enskild firma för sina två barn.med vårdare. Hon såg sig själv som arbetsigivare och betalade lön och förmåner till personal.

Själv hade hon överskott från enskild firma,och gjorde sedvanliga avsättningar till pensionskonto .

Nu i backspegeln är det åt helvete att detta kan administerars på detta sätt.

Slopa alla privata initiativ nu..

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...