Jump to content
IGNORERAD

Tandimplantat i Thailand


broder tuk tuk

Recommended Posts

Min tjej fixade 2 st nya tänder förra resan (april 2009) och gjorde en rotfyllning och tog bort tandsten sammanlagt 4 besök hos tandläkare under en månads semeter i Bangkok.

Allt detta kostade 40.000 baht vilket jag tycker var mycket billigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 41
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • broder tuk tuk

    6

  • heno

    5

  • Jordbromannen

    5

  • andrejsdenruskige

    3

Mest aktiva i denna tråd

broder tuk tuk

En brygga på 2:a tanden inifrån ( Nr 2/7 ) får man inget bidrag till så en brygga kostar 10 500 Sv Kr ur egen ficka. Fick ett pris hos en tandläkare i Th 75 000 Tbh för varje tand som bryggan skall ersätta.Tror dock att man kan få betydligt lägre pris i Th.

En guldkrona kostar på Bankok Chantaburi hospital 15 000 Tbh. en vanlig krona kostar 5 till 7 000 Tbh.

Är det någon som låtit göra en apneplåt eller som det också heter snarkskena i Th?

I svedala kostar den 5 500 kr om man inte lyckas att få det som medicinsk behandling och för detta krävs en sömnutredning då man får sova en natt på lasarettet och göra en utredning hur många andningsuppehåll man har i sömnen.

born41

Varför ska man sätta in guld i flabben när man kan tugga lika bra med vanlig emalj?

Men frugan kanske tycker det är bra så kan ju hon och familjen dra ut guldtänderna när gubben kollar vippen och tjäna en bra hacka.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Min tjej fixade 2 st nya tänder förra resan (april 2009) och gjorde en rotfyllning och tog bort tandsten sammanlagt 4 besök hos tandläkare under en månads semeter i Bangkok.

Allt detta kostade 40.000 baht vilket jag tycker var mycket billigt.

Vilken tandklinik var det`?

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför ska man sätta in guld i flabben när man kan tugga lika bra med vanlig emalj?

Men frugan kanske tycker det är bra så kan ju hon och familjen dra ut guldtänderna när gubben kollar vippen och tjäna en bra hacka.

BTT

Man sätter in guld i truten pga av att guld är en mjuk metall, som inte framkallar några allergier.

Efter ett antal års tuggande ändrar munnen form, och då följer guldet med.

Sätter man in andra metaller kan man få problem med sånt efter 10-20 år.

mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

I Th finns det 3 olika kvalliteer på kronor där guldtand med 73 % guld är dyrast och den rekomenderar tandläkarna när det gäller hörntänder för dom lägre kvalliteerna har en benägenhet att inte hålla.

om förhoppningsvis 20 år när jag kolar vippen så bryr jag mig inte om ifall arvingarna sänder mina tänder till återvinning. och föresten så brinner inga tandfyllningar så det är väl lika bra att avlägsna dom före brasan.

Born 41

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en guldkrona av högsta kvalitet installerad i Chiang Mai april 2009 för THB 15000. Inga problem hittills.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Jag har en guldkrona av högsta kvalitet installerad i Chiang Mai april 2009 för THB 15000. Inga problem hittills.

Herr Chang har talat.

Med tanke på guldpriset så skulle kronan kosta mer idag :D

Men "värdet" på din krona har ju stigit, så i själva verket kan vi konstatera att kronan bara kostade 14375 THB

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilken tandklinik var det`?

BTT

Jag frågade frugan, men hon kunde tyvärr inte namet på den.

Tandläkaren är lärare på universitet på dagarna där hon utbildar blivande tandläkare och på kvällarna arbetar hon på sin klinik.

Ändrades av mr chaweng
Link to comment
Dela på andra sajter

Med tanke på guldpriset så skulle kronan kosta mer idag :D

Men "värdet" på din krona har ju stigit, så i själva verket kan vi konstatera att kronan bara kostade 14375 THB

Ja, värdet på min mun stiger... om än inte på vad som kommer ur den ;)

Tydligen ny all time high på guld idag.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man sätter in guld i truten pga av att guld är en mjuk metall, som inte framkallar några allergier.

Efter ett antal års tuggande ändrar munnen form, och då följer guldet med.

Sätter man in andra metaller kan man få problem med sånt efter 10-20 år.

mvh

Hm, men varför ska man då ha metalli munnen när det finns porslin?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har en arbetskamrat som ska fixa sina tänder i Sverige, det kommer att kosta henne 170,000kr.

Hon får 150.000 från försäkringen, jag tipsade henne att kolla vad det kostar i Thailand.

Men hon var inte intreserad av detta..

FF

www.easi.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Har en arbetskamrat som ska fixa sina tänder i Sverige, det kommer att kosta henne 170,000kr.

Hon får 150.000 från försäkringen, jag tipsade henne att kolla vad det kostar i Thailand.

Men hon var inte intreserad av detta..

FF

20.000 för ett jobb som kostar 170.000.

Tror inte att det blir billigare i Thailand.

Låter som att dom ska bygga om hela överkäken?

Link to comment
Dela på andra sajter

gnagarn1891

Var hos tandläkaren i Nong kai i går för att höra om kostnaderna för lagning av en hörntand och fixa min framtand som har en bit avslagen, för det får jag betala 500b för ny fyllning av hörntanden och 700b för framtanden.

frågade om brygga till 1st tand och för det var kostnaden 3500b, titanskruvar skulle kosta 40,000b per styck.

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Mindre ingrepp, typ lagningar, utdragningar, tandhygienist är säkert billigare i Thailand.

Men ex bryggor, implantat och andra dyrare ingrepp är säkert billigare och säkrare i Sverige.

Har man ex fyra tänder som måste ges implantat och detta kostar 200.000 sammanlagt så betalar man ju enbart 15% av detta pris själv vilket ju är 30.000 sv kronor.

Efter vad jag kan läsa på olika thailändska tandläkarsajter så kostar ett implantat i alla fall ca 70.000 baht per tand, vilket ju innebär ca 300.000 baht.

Då är det ju betydligt billigare i Sverige plus att tandvårdsförsäkringen gäller.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Mindre ingrepp, typ lagningar, utdragningar, tandhygienist är säkert billigare i Thailand.

Men ex bryggor, implantat och andra dyrare ingrepp är säkert billigare och säkrare i Sverige.

Har man ex fyra tänder som måste ges implantat och detta kostar 200.000 sammanlagt så betalar man ju enbart 15% av detta pris själv vilket ju är 30.000 sv kronor.

Efter vad jag kan läsa på olika thailändska tandläkarsajter så kostar ett implantat i alla fall ca 70.000 baht per tand, vilket ju innebär ca 300.000 baht.

Då är det ju betydligt billigare i Sverige plus att tandvårdsförsäkringen gäller.

BTT

Som det är skrivet tidigare i tråden gäller försäkringen bara dom främre tänderna, så dom bakre tänderna som man använder mest får man betala 100% på!

Så nu är jag på jakt efter någon korupt tandläkare som kan fuska med papperna och hjälpa mig ändå.

tips? vet bara korupta läkare som skriver ut medeciner när man lägger en 500hunka på bordet .. vi kanske kan byta kontakter.

.-' henke

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Som det är skrivet tidigare i tråden gäller försäkringen bara dom främre tänderna, så dom bakre tänderna som man använder mest får man betala 100% på!

Så nu är jag på jakt efter någon korupt tandläkare som kan fuska med papperna och hjälpa mig ändå.

tips? vet bara korupta läkare som skriver ut medeciner när man lägger en 500hunka på bordet .. vi kanske kan byta kontakter.

Att man tvingas betala implantat till fullt pris på de kindtänder man tuggar med tycker jag låter oerhört cyniskt.

För inte kan det väl bero på att implantat som förskönar flabben är viktigare än de som gör att man kan äta sin mat?

Å andra sidan vore det ju mindre trevligt att betala fullt pris för alla sina framtänder.

Kan man bita itu maten kvittar det ju om den sen kan tuggas elller inte.

Det billigaste alternativet är att dra ut alla gaddarna och sätta in löständer.

Det alternativet skulle förmodligen bli billigare i Thailand.

Fast om man åker på en inflammation i truten efter alla utdragna tänder så är det ju inte så kul att vistas i det

thailändska klimatet.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Jordbromannen

Kommer precis från tandhygienist. 1 timme kostade 1055 kr minus tillfälligt statligt tandvårdsstöd på 182,50. Således fick jag betala 872,50. Aldrig att det hade kostat lika mycket i Thailand!

Litet upprepning från tråden. Om man göra mindre jobb såsom årlig kontroll hos tandläkare, laga något hål, besöka tandhygienist, så är det billigare i Thailand.

Om Försäkringskassan betalar en större del, kanske mer än hälften av ett implantat, så ska man så klart göra det i Sverige. Om man får stå för hela implantatet själv och har möjlighet att komma tillbaka efter några månader, så kan man överväga att göra det i Thailand. Men det blir längre resa vid ev reklamation om man utgår från Sverige...

Nu en ny fråga. Hur säger man till att tandläkaren/tandhygienisten ska kolla tandköttsfickor i Thailand? När jag går till tandhygienist i Sverige så börjar alltid tandhygienisten att mäta ev tandköttsfickor. Ingår koll av ev tandköttsfickor i begreppet "cleaning" som jag fått förklarat tidigare i tråden?

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...