Jump to content
IGNORERAD

Tandimplantat i Thailand


broder tuk tuk

Recommended Posts

broder tuk tuk

Har en polare som funderar på att sätta in lite nya tänder i Thailand.

Trevligt om några av medlemmarna kunde delge lite information om priser o dyl.

Behöver inte nödvändigtvis vara implantat. Går bra med billigare alternativ med.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 41
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • broder tuk tuk

    6

  • heno

    5

  • Jordbromannen

    5

  • andrejsdenruskige

    3

Mest aktiva i denna tråd

Jordbromannen

Jag kan inte svara på din fråga, men jag har besökt tandläkare i Bangkok och var nöjd. Bytte ut en amalgamlagning mot kompositmaterial och vanlig undersökning med röntgenbilder. Billigare än Sverige och lagningen har fortfarande inte gått sönder :)

Jag har en framtand som implantat som jag fått betala själv i Sverige (20.000 kr för c:a 5 år sedan) och hade gärna gjort det i Thailand istället. Det man ska tänka på är att först opererar de in en titanskruv. Sedan ska tandköttet läka ihop och någon/några månader sedan ska själva "tanden" skruvas på. Det kanske finns nyare metoder, men normalt fixar man alltså inte implantat med ett besök hos tandläkaren. Din polare bör alltså kunna vara kvar ett tag i Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det någon prisskillnad på mindre tandläkaringrepp typ ett liten hål lagning som kostar c:a 1000Sek i Sverige

Vad skulle en sådan lagning kosta i Thailand?

Smilet

Link to comment
Dela på andra sajter

Jordbromannen

Kostar en hållagning bara 1000 kr i Sverige? Litet drygt då kanske. Vad man än gör hos tandläkaren så kostar det väl minst 1000 kr?

Arbetskostnaden är lägre i Thailand. Jag kommer inte ihåg vad jag fick betala för undersöktning och lagning, men det var inte mycket. Garanterat lägre än Sverige i alla fall. Kan väl vara kul att prova på att gå till tandläkaren på semester? Tar i alla fall inte så lång tid...

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det någon prisskillnad på mindre tandläkaringrepp typ ett liten hål lagning som kostar c:a 1000Sek i Sverige

Vad skulle en sådan lagning kosta i Thailand?

Smilet

Gissar på ungefär samma pris men i bath. Men skynda dig innan kineserna kommer hit och driver upp priserna :drinks:

Fritz...

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har en polare som funderar på att sätta in lite nya tänder i Thailand.

Trevligt om några av medlemmarna kunde delge lite information om priser o dyl.

Behöver inte nödvändigtvis vara implantat. Går bra med billigare alternativ med.

BTT

Frågan är om det blir så mycket billigare i Thailand med kass växelkurs och högkostnadsskyddet här.

till exempel kostnader mellan 3000-15000sek betalar man 50%, över 15000sek endast 15%.

Skulle personligen nog fundera vid ett större jobb om det är värt välja bort patientförsäkring osv

bara för att tjäna några kronor.

//K


I walked around Pattaya twice, passed 200 people and failed to see a human being.
Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande.
Link to comment
Dela på andra sajter

Har en polare som funderar på att sätta in lite nya tänder i Thailand.

Trevligt om några av medlemmarna kunde delge lite information om priser o dyl.

Behöver inte nödvändigtvis vara implantat. Går bra med billigare alternativ med.

Jag har detta inplanerat om något år då fler tänder kommer åka. I sverige så får man räkna med runt 20´000 - 25´000 per tand och vad jag hört i Thailand ligger det på 15´000kr men kommer undersöka det mera i vinter när jag är nere.

Innan man ens börjar tänka på titanskruvar så bör man kolla upp om ditt käkben klarar av dessa skruvar, morsans käkben var tydligen för svagt och skruven skulle komma för nära nerverna, träffar du käknerven så kommer din käke hänga rakt ned och du får gå och torka saliv med en trasa, och då blir det någon annan metod. Dock kostar den röntgen 2300kr (ta mig inte på orden här men något sånt var det på odenplan i stockholm)

som någon annan här på tråden sa är hur man kan lägga upp det med först en resa för skruvarna, vänta 4-5månader, och sen en resa till för att sätta in 'tänderna' för mig gäller det två tänder och om prisindikationen jag fick stämmer så tjänar man inte på det om man inte flyger väldigt väldigt billigt och bor i princip gratis.

hoppas någon som har titanskruvar och fixat det i Thailand kan ge oss lite klarhet och lite bättre prisindikationer.

.-' henke

Link to comment
Dela på andra sajter

För ca 2 år sen gjorde jag en brygga med 5 tänder hos Dr. Sunil dental clinic i Bankok. Första dan

undersökning och "grundarbete" en ganska våldsam behandling. Det här var 11-tiden på dan, nästa dag

vid 15-tiden så var bryggan på plats. Han har egen tillverknig därför gick allt så snabbt.

Priset ca 75000 baht. Jag är fortfarande nöjd med jobbet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kompisen lagade 3 hål + undersökning + rötgen 4000 bath om jag minns rätt,eller så var det 7000 bath. Jag bokade tid hos samma tandläkare för undersökning och cleaning 800 bath. Och då var denna klinik riktigt frächt och nytt och väldigt populärt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jordbromannen

Jag har nu kollat att jag har betalat 3900 baht januari 2005 och hustrun 1600 baht för tandläkarbehandlingar i Bangkok. Jag gjorde flera olika saker så ur prisjämförelsesynpunkt är det mer intressant med hustruns behandling.

Hon lagade ett hål plus undersökning för de 1600 bahten. (1600 baht var då c:a 292 kr)

Priserna måste i alla fall vara bra mycket billigare än vad motsvarande behandling hade kostat i Sverige.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jordbromannen

Jag kommer ihåg att jag ville de skulle kolla om jag hade tandsten när jag besökte tandläkare i Bangkok. Hade problem att förklara vad jag menade. Hur säger man "tandsten" på engelska eller thai???

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kommer ihåg att jag ville de skulle kolla om jag hade tandsten när jag besökte tandläkare i Bangkok. Hade problem att förklara vad jag menade. Hur säger man "tandsten" på engelska eller thai???

calculus eller tartar på engelska och คราบหินปูน på thai enligt wikipedia ... nu vill jag höra mera om implantat

.-' henke

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kommer ihåg att jag ville de skulle kolla om jag hade tandsten när jag besökte tandläkare i Bangkok. Hade problem att förklara vad jag menade. Hur säger man "tandsten" på engelska eller thai???

Jag säger bara cleaning på engelska

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Har en polare som funderar på att sätta in lite nya tänder i Thailand.

Trevligt om några av medlemmarna kunde delge lite information om priser o dyl.

Behöver inte nödvändigtvis vara implantat. Går bra med billigare alternativ med.

BTT

Avråd polaren från implantat.

Det är som bekant skönare utan tänder...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja

Jag kan inte hjälpa dej med några dagsfärska priser men för några år sedan (3-4 kanske)behövde jag en ny tand och då kostade ett implantat i Sverige 20000 kr och i Thailand fick man ge 10000 kr,jag gjorde inget implantat utan satte in en brygga (3 unit bridge) och den fanns i 3 olika prisklasser,jag tog den i mellanklassen och fick ge ca 6000 kr ink annat jobb oxå,lagningar mm,hade varit hos tandläkaren i sverige och fått kostnadsförslag innan o då hamnat på ca 16000 kr,i Thailand fick jag allt dom skulle gjort här + lite till för totalt ca 6000 kr.

Det här var hos en tandläkare i Bkk men minns inte namnet på kliniken,bara att det var bökigt att ta sej dit från Sukhumvit.

Frugan är på semester i Thailand just nu och har där dragit ut en visdomstand + tagit bort mkt tandsten (vete fan varför hon får så mkt tandsten i Sverige?)hon har aldrig haft ett hål och ingen tandsten i Thailand,men hon gick till en tandläkaren ute på vischan och pröjsade 750 Bath totalt :)

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

lostinisaan

Thonglor Dental besökte jag för något år sedan, mycket proffsiga.

Fick träffa 2 av Thailands mest meriterade tandkirurger som är utbildade i USA och England + att de undervisar på universitet i Bangkok.

Tyvärr blev det inte av eftersom bägge skulle iväg på konferens precis de dagar jag hade möjlighet att svänga förbi Bangkok.

Nu har jag precis satt in implantatskruven här i Sverige och kommer sätta dit tanden i september.

Det tar några månader tills det uppnått full styrka.

I och med högkostnadsskyddet blir det kanske t.o.m. billigare än i Thailand eller runt samma kostnad.

ca. 15000 SEK

Det finns "One Day Implants" i Thailand, men det avrådde min svenske tandläkare starkt ifrån.

Även om det funkar i teorin, så är det väldigt lätt att glömma bort efter ett tag att man inte ska tugga på den nya tanden.

Däremot att ha ett ömt tandkött så tänker man hela tiden på att inte tugga hårda grejer på den sidan.

Tandkirurgen på Sahlgrenska sa att jag hade bra käkben så hon kunde sätta in det längsta implantatet de har, 15 mm.

Så här gick det till:

1. Fick 4 penicillintabletter och 2 lugnande 30 minuter innan.

2. Bedövningstuss på tandköttet och i gommen så sprutorna inte skulle kännas så mycket.

3. Bedövningssprutor så halva ansiktet domnade. Kändes som hon höll på i 5 minuter.

4. Snittade upp tandköttet, kände ingenting, hörde däremot skrapet mot käkbenet.

5. Borrade med 2-3 olika borrar ca. 5 minuter.

6. Drog fast implantatet

7. Sydde ihop tandköttet.

Snabbare och mindre smärta än när jag var på vanlig undesökning senast hos den vanliga tandklåp... läkaren.

Hade hoppats på att få med sig några Citodon hem, men de sa bara: "ta 2 Alvedon, max 8 om dan"

Tyvärr har jag inte hittat någon bra tandläkare i Göteborg.

Tandkirurgen åker själv till Stockholm för att kolla sina tänder !?

2 Thessalonikerbrevet 3:10

Link to comment
Dela på andra sajter

Thonglor Dental

I och med högkostnadsskyddet blir det kanske t.o.m. billigare än i Thailand eller runt samma kostnad.

ca. 15000 SEK

Tandkirurgen åker själv till Stockholm för att kolla sina tänder !?

hur fungerar det med högkostnadsskyddet? gäller det alla tänder?? fan då kan dom få knacka bort rubbet för mig!

Alla vill väl komma till Sveriges framsida ;) kunde inte hålla mig ;) höhö

.-' henke

Link to comment
Dela på andra sajter

Högkostnads skyddet gäller inte alla tänder... tror dom räknar 3:dje eller 4:de bak ifrån och fram som man kan få hjälp med annars får man betala rubbet själva.

Jag kollade lite på implantat i Thailand via nätet för nåt år sen men kunde inte se att det lönade sig så jätte mycket att göra det i Thailand dock så har dom en variant där som inte finns(eller fanns då) i Sverige och det var implantat och tand på samma gång men googlade man sen på det verkade det som en variant som ofta fick problem.

Jag var lite inne på att sätta i skruven i Sverige för det var det som skillde sig minst prissmässigt och sen få tanden tillverkad i Thailand där man kunde spara en liten slant.

Mvh

Jocke

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Någon som har efarenhet av bryggor?

Hur funkar det och man slipper väl kirurgiska ingrepp och skruvar i käken.

Borde ju bli billigare än implantat ochså.

Det man tänker på när det gäller implantat är ju infektionsrisken.

Det måste ju vara rena mardrömmen att få en rejäl inflammation i käken på semestern i Thailand.

Sedan får man väl inte kröka under läketiden?

Läser man tråden så verkar det ju klokare att genomgå ingreppen i Sverige och dessutom har man ju patientförsäkringen ifall något skulle gå fel.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte läst hela tråden så jag vet inte om det rekommenderas av någon, men själv skulle jag aldrig utföra ett implantat i Thailand. Anledningen är helt enkelt om något skulle behövas justeras eller reklameras. För ett par tusenlappars skull.

Every saint has a past and every sinner has a future.

Link to comment
Dela på andra sajter

En brygga på 2:a tanden inifrån ( Nr 2/7 ) får man inget bidrag till så en brygga kostar 10 500 Sv Kr ur egen ficka. Fick ett pris hos en tandläkare i Th 75 000 Tbh för varje tand som bryggan skall ersätta.Tror dock att man kan få betydligt lägre pris i Th.

En guldkrona kostar på Bankok Chantaburi hospital 15 000 Tbh. en vanlig krona kostar 5 till 7 000 Tbh.

Är det någon som låtit göra en apneplåt eller som det också heter snarkskena i Th?

I svedala kostar den 5 500 kr om man inte lyckas att få det som medicinsk behandling och för detta krävs en sömnutredning då man får sova en natt på lasarettet och göra en utredning hur många andningsuppehåll man har i sömnen.

born41

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte läst hela tråden så jag vet inte om det rekommenderas av någon, men själv skulle jag aldrig utföra ett implantat i Thailand. Anledningen är helt enkelt om något skulle behövas justeras eller reklameras. För ett par tusenlappars skull.

jag får nog tänka om och göra mina tänder i svedala, det är helt rätt som du skriver och ungefär vad min tandläkare sa åt mig också.

.-' henke

Link to comment
Dela på andra sajter

Räkningen från mitt senaste tandläkarbesök i Mahasarakham.

Undersökning (ej röntgen), rengöring samt lagning av två mindre hål.

Link to comment
Dela på andra sajter

Räkningen från mitt senaste tandläkarbesök i Mahasarakham.

Undersökning (ej röntgen), rengöring samt lagning av två mindre hål.

Inte bra utan röntgen...aproximalt ingen koll och risk för karies under lagningar som riskerar att leda till rotfyllning. Eftersom att karies inte syns i sitt tidig skede så rekomenderas alltid röntgen vid kariesundersökningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte bra utan röntgen...aproximalt ingen koll och risk för karies under lagningar som riskerar att leda till rotfyllning. Eftersom att karies inte syns i sitt tidig skede så rekomenderas alltid röntgen vid kariesundersökningar.

hej , Ja, jag kan bara hålla med om det. att inte folk i ren allmänhet inte kan vara mer informerade i dagen samhälle, vi har goda informations källor, typ google o våra egna tandläkare,tandhygienister, kostar inget att fråga om man vill veta o hur man skall göra en tandbehndling utomlands, Skulle aldrig sätta mig i en stol hos en tandläkere vare sig det är i Thailand el i polen eller var det nu skulle vara, utan att vara VÄL informerad hur man går tillväga med det ingreppet man har sökt för att få behandlat. Är själv mycket försiktig med mina egna tänder, har inte haft ett håll i dem på över 30 år.Så jag hoppas att jag slipper några framtida problem. :dance1:

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...