Jump to content
IGNORERAD

De nya turisterna


Joints

Recommended Posts

Intessant artikel i SVD häromdagen. Min länk

Inget sensationellt men Atoms spådommar verkar redan ha slagit in. Kineser och indier är på gång. Man kan ju undra hur thailands turistlandskap ser ut om tio år.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 88
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Joints

    7

  • stjp8729

    7

  • GammalDansken

    5

  • Tommy

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

HAHA denna kommentar var så skön:

"Ibland är det som att driva ett zoo med alla volontärer som är här för att rädda världen, men så länge de inte ställer till med någon skada är det bara kul, säger Rajendra Raj"

#BEDDO FA-USTO, GUDDO NAITO.#

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Ja det är stora förändringar på gång, undrar om vi egentligen förstår hur stora dom är.

Vi europe´er blir nog marginaliserade i framtiden, och turistorter och stränder kommer nog att övertas av andra

nationaliteter.

Mvh Isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Ja det är stora förändringar på gång, undrar om vi egentligen förstår hur stora dom är.

Vi europe´er blir nog marginaliserade i framtiden, och turistorter och stränder kommer nog att övertas av andra

nationaliteter.

Mvh Isan lover

Kronan verkar vara på gång redan att bli marginaliserad! Hur blir det med Isan och andra icke turistorter tro?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Kronan verkar vara på gång redan att bli marginaliserad! Hur blir det med Isan och andra icke turistorter tro?

Hej

Dom förblir nog ganska opåverkade p.g.a läget och därför att sånt som normalt lockar stora turistströmmar saknas.

Men turister ifrån grannländerna har ökat redan i t.ex Nong Khai och Udon Thani.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Även om typ Udon/Nongkhai inte är dit man åker på semester så följer nog en hel del baskostnader med i en nationell kostnadsökning, det senaste året har skatten på alkohol, drivmedel e.t.c. gått upp lika mycket i hela landet medans inkomsterna för arbetare och andra lågavlönade ligger kvar, detta kommer på sikt att få till följd att även där kommer en kostnadsökning och detta drabbar oftast de icke turisttäta områdena lite hårdare eftersom det inte fylls på med 3 veckors semesterslantar som det gör på turistorterna.

Om man ser fram emot en mer utspridd turism så ligger nog Issan trots allt rätt dåligt till, långt till kusterna och den gamla Thaikulturen.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Som Joints påpekade så har jag nämnt den här utvecklingen tidigare och det brukar inte vara så populärt. Så Knasen, Fritz och andra som inte gillar mina "domedagsprofetior" gör bäst i att sluta läsa här :) .

Jag tror de flesta europeer fortfarande inte förstått hur snabb utvecklingen är i världens två största länder, tillsammans över en tredjedel av världens befolkning, och hur fundamentalt det kommer förändra alla europeers liv redan om ett fåtal år. Om vi avgränsar oss till kineser och resande till Thailand, knappast någon av de mer livsavgörande frågorna, så tror kinesiska myndigheter att 100 miljoner kineser kommer göra sin första utlandsresa mellan 2010 och 2015 och att totalt 500 miljoner utlandsresor görs dessa 5 år. Det är väl runt 1 miljon svenskar som åker utomlands varje år så det kommer alltsa gå 100 kineser på varje svensk. Thailand är, vilket också SVDs rapport säger, kinesernas populäraste resmål och då har det ändå dämpats kraftigt de senaste 2-3 åren pga oroligheterna. 5-10 miljoner kineser per år till Thailand är nog inte orimligt om ett par år och i år har Thailand inte ens 10 miljoner turister totalt.

Kineser är också bra turister på många sätt; de spenderar mycket per dag, reser i stora grupper och ställer sällan till med problem. De är dock dåliga turister för mindre näringsidkare då alla hotell, restauranger och utflyktsarrangörer som inte kan ta emot minst 200 personer åt gången går miste om hela kakan. Små etablissemang som hyr sin lokal är snart bortdrivna från alla etablerade turistområden.

Många svenskar verkar fortfarande tro att alla kineser är lågavlönade sömmerskor. Vi har 5 anställda på vårt kontor i Shanghai och den sämst avlönade, nyutexaminerad, tjänar 11,000 RMB i månaden ( 13,000 SEK) och är garanterad minst 13 månadslöner och betalar 20% skatt, netto klart mer än jag tjänade som nyutexaminerad för 14 år sedan. Ungefär 5% av alla kinser tjänar mer än medelsvennsson och 10% har en högre köpkraft, låter kanske inte så mycket men har man en befolkningsmängd på 1.3 miljarder så blir det rätt många. Att sedan en tredjedel lever under FNs fattighetsgräns (2 USD per dag) är väl en typisk kommunistisk bieffekt.

Så..alla ni som vill sitta och sörpla Chang i Thailand för småpengar, skynda er! Om några år får ni ger er ut på vischan om det ska vara billigare än i Sverige.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi får väl hoppas att den där växthuseffekten de utlovat börjar funka snart!

Då att vi kan göra om Gotland till "New Phuket".

Sen kan vi börja exportera fattiga svenska flickor till de rika kineserna, har hört att det för tillfället råder brist på tjejer i giftasmogen ålder i Kina, sen kan ju tjejerna sända pengar hem för att kurera sjuka renar och trasiga Volvo bilar.

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Som Joints påpekade så har jag nämnt den här utvecklingen tidigare och det brukar inte vara så populärt. Så Knasen, Fritz och andra som inte gillar mina "domedagsprofetior" gör bäst i att sluta läsa här :) .

Jag tror de flesta europeer fortfarande inte förstått hur snabb utvecklingen är i världens två största länder, tillsammans över en tredjedel av världens befolkning, och hur fundamentalt det kommer förändra alla europeers liv redan om ett fåtal år. Om vi avgränsar oss till kineser och resande till Thailand, knappast någon av de mer livsavgörande frågorna, så tror kinesiska myndigheter att 100 miljoner kineser kommer göra sin första utlandsresa mellan 2010 och 2015 och att totalt 500 miljoner utlandsresor görs dessa 5 år. Det är väl runt 1 miljon svenskar som åker utomlands varje år så det kommer alltsa gå 100 kineser på varje svensk. Thailand är, vilket också SVDs rapport säger, kinesernas populäraste resmål och då har det ändå dämpats kraftigt de senaste 2-3 åren pga oroligheterna. 5-10 miljoner kineser per år till Thailand är nog inte orimligt om ett par år och i år har Thailand inte ens 10 miljoner turister totalt.

Kineser är också bra turister på många sätt; de spenderar mycket per dag, reser i stora grupper och ställer sällan till med problem. De är dock dåliga turister för mindre näringsidkare då alla hotell, restauranger och utflyktsarrangörer som inte kan ta emot minst 200 personer åt gången går miste om hela kakan. Små etablissemang som hyr sin lokal är snart bortdrivna från alla etablerade turistområden.

Många svenskar verkar fortfarande tro att alla kineser är lågavlönade sömmerskor. Vi har 5 anställda på vårt kontor i Shanghai och den sämst avlönade, nyutexaminerad, tjänar 11,000 RMB i månaden ( 13,000 SEK) och är garanterad minst 13 månadslöner och betalar 20% skatt, netto klart mer än jag tjänade som nyutexaminerad för 14 år sedan. Ungefär 5% av alla kinser tjänar mer än medelsvennsson och 10% har en högre köpkraft, låter kanske inte så mycket men har man en befolkningsmängd på 1.3 miljarder så blir det rätt många. Att sedan en tredjedel lever under FNs fattighetsgräns (2 USD per dag) är väl en typisk kommunistisk bieffekt.

Så..alla ni som vill sitta och sörpla Chang i Thailand för småpengar, skynda er! Om några år får ni ger er ut på vischan om det ska vara billigare än i Sverige.

Önskade att jag kunde säga emot dig Atom, men efter ett och halvt år boende i Shanghai så har jag samma bild av som händer. Det finns många Kineser med "snuskigt" mycket pengar.

I området jag bodde fanns det Ferrari's, S-Klasse, 7-Serie, Porsche, Rolls och tom en Spyker, lägenheterna kostade 25 000 000 Yuan, och då är inte det absolut någon toppklass (Atom du vet som var där).

En Kines kompis spelade bort 8 Milj Yuan (8 000 000) på en kväll i Macau och bara skrttade åt det, tyvärr tar det tid för gemene Svensk att fatta vad pengar som finns i Kina.

Jag säger bara:

1800-talet tillhörde Europa och 1900-talet USA men 2000-talet är Kinas århundrade!

Kineserna kommer att äga Asien, så vi får hitta ett annat ställe. Kanske U-landet Sverige kan bli lockande?

Ha en bra dag!

:wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Som Joints påpekade så har jag nämnt den här utvecklingen tidigare och det brukar inte vara så populärt. Så Knasen, Fritz och andra som inte gillar mina "domedagsprofetior" gör bäst i att sluta läsa här :) .

Jag tror de flesta europeer fortfarande inte förstått hur snabb utvecklingen är i världens två största länder, tillsammans över en tredjedel av världens befolkning, och hur fundamentalt det kommer förändra alla europeers liv redan om ett fåtal år. Om vi avgränsar oss till kineser och resande till Thailand, knappast någon av de mer livsavgörande frågorna, så tror kinesiska myndigheter att 100 miljoner kineser kommer göra sin första utlandsresa mellan 2010 och 2015 och att totalt 500 miljoner utlandsresor görs dessa 5 år. Det är väl runt 1 miljon svenskar som åker utomlands varje år så det kommer alltsa gå 100 kineser på varje svensk. Thailand är, vilket också SVDs rapport säger, kinesernas populäraste resmål och då har det ändå dämpats kraftigt de senaste 2-3 åren pga oroligheterna. 5-10 miljoner kineser per år till Thailand är nog inte orimligt om ett par år och i år har Thailand inte ens 10 miljoner turister totalt.

Kineser är också bra turister på många sätt; de spenderar mycket per dag, reser i stora grupper och ställer sällan till med problem. De är dock dåliga turister för mindre näringsidkare då alla hotell, restauranger och utflyktsarrangörer som inte kan ta emot minst 200 personer åt gången går miste om hela kakan. Små etablissemang som hyr sin lokal är snart bortdrivna från alla etablerade turistområden.

Många svenskar verkar fortfarande tro att alla kineser är lågavlönade sömmerskor. Vi har 5 anställda på vårt kontor i Shanghai och den sämst avlönade, nyutexaminerad, tjänar 11,000 RMB i månaden ( 13,000 SEK) och är garanterad minst 13 månadslöner och betalar 20% skatt, netto klart mer än jag tjänade som nyutexaminerad för 14 år sedan. Ungefär 5% av alla kinser tjänar mer än medelsvennsson och 10% har en högre köpkraft, låter kanske inte så mycket men har man en befolkningsmängd på 1.3 miljarder så blir det rätt många. Att sedan en tredjedel lever under FNs fattighetsgräns (2 USD per dag) är väl en typisk kommunistisk bieffekt.

Så..alla ni som vill sitta och sörpla Chang i Thailand för småpengar, skynda er! Om några år får ni ger er ut på vischan om det ska vara billigare än i Sverige.

I din värld är det antingen eller?

De som inte kan ta emot 200 kinesier får lägga ner,

ty de kan inte vara kvar och ta emot 5 svenskar som inte är där för de kommer från ett land

och en region där utvecklingen står stilla ... kinesierna och kinesierna alena kommer att få mer i lön,

mer fritid och mera pengar?

Otroligt att svenskarna har råd att åka till Cypern idag, där allting kostar skjortan

- eller Frankrike eller Tyskland - eller Gotland.

Frågan man ställer sig efter att ha läst dina domedagsprofetier är: Har vi överhuvudtaget råd att stanna hemma?

mvh

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

I din värld är det antingen eller?

De som inte kan ta emot 200 kinesier får lägga ner,

ty de kan inte vara kvar och ta emot 5 svenskar som inte är där för de kommer från ett land

och en region där utvecklingen står stilla ... kinesierna och kinesierna alena kommer att få mer i lön,

mer fritid och mera pengar?

Otroligt att svenskarna har råd att åka till Cypern idag, där allting kostar skjortan

- eller Frankrike eller Tyskland - eller Gotland.

Frågan man ställer sig efter att ha läst dina domedagsprofetier är: Har vi överhuvudtaget råd att stanna hemma?

mvh

Jag har aldrig påstått att svenskar kommer bli fattigare, relativt de flesta andra europeer tror jag snarare vi kommer bli rikare. Vi kommer säkerligen också vara rikare, i genomsnitt, än kineserna i minst 50 år till, kanske i flera hundra år. Det jag påpekar är bara att att prisbilden och utbudet på etablerade turistområden kommer se helt annorlunda ut om 5-10 år. Kineserna, och även indierna, är så otroligt många att även om bara 10% når upp i inkomster som medelsvensson så får det en enorm påverkan. Det finns ännu ej etablerade områden i Thailand och andra länder som kommer vara billiga med svenska mått mätt inom all överskådlig framtid, dock med all säkerhet inte så billiga som även etablerade områden är idag.

Det kommer säkert finnas några smårestauranger och små guesthouses kvar även på etablerade turistområden men om de hyr sina lokaler och inriktar sig på budgetturister så får de nog svårt att överleva.

Fler frågor?

Ändrades av Atom
Link to comment
Dela på andra sajter

conservator

Med så många Kineser till Thailand gör man bäst i att hålla sig till Bkk, så märker man ju ingen större skillnad mot idag, möjligen att de inte pratar Thai och att det är svårare att boka ett rum!

Jag tror att vi även fortsättningsvis kommer att få njuta av våra Singh o Chang till överkomliga priser! det finns ju även en o annan Thaigubbe som vill kunna ta sig en beer!

Link to comment
Dela på andra sajter

Fler frågor?

Japp!

Finns det någon chans att de nyrika som redan bor i överbefolkade stundom varma länder får för sig en tripp till Sverige för att se snö och hyfsat orörd vildmark, inom de närmaste 10 åren?

Alltså, är det dags att bygga lyxresorter i Norrland?

Hur många procent av de rika Indierna vill tillbringa även semestern på en varm plats (sola gör dom väl knappast, då blir de ju bruna).

MVH Tommy

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Fler frågor?

Ja, én:

Hur får vi tag i dig om några år, när vi vet att du hade fel ?

mvh

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur många procent av de rika Indierna vill tillbringa även semestern på en varm plats (sola gör dom väl knappast, då blir de ju bruna).

MVH Tommy

I Indien är den inhemska turismen otroligt stor nu jämfört med för bara 15 år sen. De rester främst till Orissa, Goa, Kerala och Tamil Nadu, för att just gå på de ganska fina stränderna där och bada. Direkt ligga och jäsa i Solen är dock inte lika vanligt, men nog är det varma ställen med fina stränder dessa turister vill åt också, där ligger ju Thailand bra till när dessa turister nu söker sig allt mer utomlands också.

#BEDDO FA-USTO, GUDDO NAITO.#

Link to comment
Dela på andra sajter

I Indien är den inhemska turismen otroligt stor nu jämfört med för bara 15 år sen. De rester främst till Orissa, Goa, Kerala och Tamil Nadu, för att just gå på de ganska fina stränderna där och bada. Direkt ligga och jäsa i Solen är dock inte lika vanligt, men nog är det varma ställen med fina stränder dessa turister vill åt också, där ligger ju Thailand bra till när dessa turister nu söker sig allt mer utomlands också.

Borde ju jag vetat :whistle: , som jobbat på en av Bangalores Bransons Lyxyachter, inte fan bröt vi någon is, precis...

MVH Tommy

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

MangeUdon, med ena foten i nordöstra Thailand

Link to comment
Dela på andra sajter

Några intressanta klipp från kunskapens dag som påvisar hur pass "inskränkta" många av oss är i vår omvärldsbild.

Tycker mest den snubben sätter ett ansikte på överlägsenhet och förakt genom sig själv. Han har tydligen lärt sig konsten att styra frågor dit han vill med effekt att han själv framstår som bra och andra som mindre bra. Janne Josefsson varning. Skulle vara kul om han åkte till Kina och frågade hur många som dog pga ordförande Maos politik. Det är lätt att vända en pankaka.

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Tycker mest den snubben sätter ett ansikte på överlägsenhet och förakt genom sig själv. Han har tydligen lärt sig konsten att styra frågor dit han vill med effekt att han själv framstår som bra och andra som mindre bra. Janne Josefsson varning. Skulle vara kul om han åkte till Kina och frågade hur många som dog pga ordförande Maos politik. Det är lätt att vända en pankaka.

Hmm

Vad har den frågan med hans föreläsning att göra?

Får den Sverige eller svenskar att framstå i ett bättre ljus, eller vart vill du komma?

Om du gör ett försök till att skaka av dig irritationen över hans stil eller vad det nu är som retat upp dig.

Du är hursomhelst den första jag träffat på som inte gillat den föreläsningen :-)

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp!

Finns det någon chans att de nyrika som redan bor i överbefolkade stundom varma länder får för sig en tripp till Sverige för att se snö och hyfsat orörd vildmark, inom de närmaste 10 åren?

Alltså, är det dags att bygga lyxresorter i Norrland?

MVH Tommy

De gör de väl redan, ishotellet är väl nedlusat med asiater?

Enligt en svensk kollega som besökte det i vintras...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

"Dom kan båda världar, vi kan bara en . "

/mvh

EDIT ... För sen igen :) END_EDIT

Ändrades av mamma bäng fan pappa käng

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm

Vad har den frågan med hans föreläsning att göra?

Får den Sverige eller svenskar att framstå i ett bättre ljus, eller vart vill du komma?

Om du gör ett försök till att skaka av dig irritationen över hans stil eller vad det nu är som retat upp dig.

Du är hursomhelst den första jag träffat på som inte gillat den föreläsningen :-)

Ja, jag irriterar mig över hans stil. Den rätten är inte bara förbehållen dig. Blev du irriterad över det?

Du har nog aldrig läst vad jag skrivit förut, eller så har du kanske inte förstått. Eller så kanske det är jag som skriver väldigt klumpigt. Hoppas att det är någon annan som fattar iaf. Min poäng var ju givetvis att man kan låta vem som helst framstå i bra eller dåligt ljus om man vill.

Link to comment
Dela på andra sajter

Härén = Livscoachen :whistle:


I walked around Pattaya twice, passed 200 people and failed to see a human being.
Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande.
Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker mest den snubben sätter ett ansikte på överlägsenhet och förakt genom sig själv. Han har tydligen lärt sig konsten att styra frågor dit han vill med effekt att han själv framstår som bra och andra som mindre bra. Janne Josefsson varning. Skulle vara kul om han åkte till Kina och frågade hur många som dog pga ordförande Maos politik. Det är lätt att vända en pankaka.

Jo, man kan väl tycka vad man vill om hans framtoning, men nog fasiken tycker jag han har en poäng i mycket av det han säger. Eller har han kanske helt sonika lyckats "styra" mig till den tron. ;)

Janne Josefsson(rys)däremot skulle jag nog knappast vilja jämföra honom med.

Mvh/

www.mangeudon.se

MangeUdon, med ena foten i nordöstra Thailand

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Vad e de för fel på Janne då? De e en käck kille med asiatisk fru, en kollega alltså;)

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...