Jump to content
IGNORERAD

Bygga en varmrök


Guest jing jing

Recommended Posts

Guest jing jing

Quote

tack så mkt, det ser jag fram emot.

mvh walle

OK här kommer lite bilder. Jag funderade själva på att bygga en kombinerad kall/varmrök men det blev inte så. Om du vill ha en kallrök kan du i princip bara förlänga rökröret. Kan skulle kunna lägga en rörslinga runt hela bygget, med en reduceringsventil på rören för att styra vart röken skall gå. Tänk på att inte använda galvade rör eller plyfa i bygget eftersom detta kan ge ifrån sig giftiga ämnen vid upphettning.

1) Välj ut en bra plats för röken. En liten sluttning är bra för då kan rökröret döljas i marken, samt att det kyls sommartid av fyllnadsmassorna. Gjut en bottenplatta, använd eventuellt eldfasttegel för att mura upp eldstaden.

2) Fixera rökröret samt färdigställ grunden för rökskåpet. Jag använde Lecablock för enkelhetens skull. Gjut gärna in några bandjärn så går det enkelt att låsa fast rökslåpet med skruvar.

3) Nu är det bara att lyfta upp rökskåpet och förankra i bandjärnet. Täta runt om mellan grund och rökskåp, på utsidan med en fogmassa så inte rökläckaget blir okontrollerbart för stort. Samt skydd mot att insekter och annat konstigt tar sig in i rökskåpet.

4) Rökskåpet är ca 700x700x1450mm montera in en eller två termometrar. Jag hittade en trådlös ungstermometer som jag installerade. Perfect när man ha koll på temperaturen utan sitta på vakt timma efter timma. Utvändigt har jag tjärat skåpet med vanlig trätjära. Skåpet är byggt i spåntatvirke typ 19x75mm, på ett ramverk av 45x70 reglar. Invändigt behövs ingen behandling, det blir snart impregnerat av rök och fett. Hyllplanen är av vanligt järnnät med rutor ca 40x40mm. Det finns även möjlighet att hänga typ rådjursskinkor.

5) Här ser du infästningen av röklådan mot grunden. Jag har även lagt dit lite sträckjärn i botten för att eventuellt justera rökpelaren så att röken fördelas jämnt för jämnare resultat av rökningen.

6) Jag monterade en liten skorsten med ett spjäll för att kunna justera temperaturen och rökutvecklingen lättare.

7) Här är eldstaden färdigmurad. Jag gjöt ett tak av armerad betong (obs viktigt för annars spricker betongen av värmen). Eldstadsluckerna köpte jag hos en VVS butik, det är innerdörrar till en kakelugn och fungerar perfekt efter lite justering.

8) När bygget blev färdigt körde jag på några kbm bergkross, och nu återstår det bara en liten trappa och kanske en groggverand med tak, men det får bli nästa års vårprojekt.

9) lycka till med bygget

DSC00066.JPG

mura upp eldstaden.JPG

IMG_0003.jpg

DSC00061.JPG

DSC00066.JPG

mura upp eldstaden.JPG

IMG_0003.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 28
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Burken

    7

  • ban99arne

    3

  • Baa

    2

  • Tommy

    1

Mest aktiva i denna tråd

Bäste Herr Bling Bling, en synnerligen bra ide att lägga in golvvärme på utedasset eftersom det enligt prognoserna kommer att bli en riktig vargavinter.

[move]Torparen Arne[/move]

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack JingJing, blir kanon det där, får väl bli en rostfri pipa till rökrör, hoppas det räcker med en 6-meters.

mvh walle

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jing jing

Quote

Bäste Herr Bling Bling, en synnerligen bra ide att lägga in golvvärme på utedasset eftersom det enligt prognoserna kommer att bli en riktig vargavinter.

[move]Torparen Arne[/move]

Hehe arne, som du ser är den måttanpassad till 1,5 meters asiatiska tjejer, det går utmärkt att krypa in i den och basta uder tiden man röker på det stekta fläsket...  ;D

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jing jing

Tack JingJing, blir kanon det där, får väl bli en rostfri pipa till rökrör, hoppas det räcker med en 6-meters.

mvh walle

[/quote

6 meter räcker nog. Mitt rör är ca 3 meter. Skall du bygga i Thailand så bör du nog ha betydligt längre rör så att röken har en möjlighet att kylas ner.

Link to comment
Dela på andra sajter

Angående groggveranda så kan/brukar denna tillbyggnad resultera i en nedbrunnen rök samt förnöjelse för grannarna att se räddningstjänsten väcka kocken fron rosa dimmor och drömmar om nyrökt pepparlax!!! :D:D:D

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör med elektrisk varmröksugn av finskt fabrikat i Thailand.

Lite märkligt att thaierna inte röker annat än cigaretter.

Ändå finns det ju tillgång till fisk, skaldjur och annat mums att röka.

Brukar röka fläskfile. Bara 70 baht / kg på marknaden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wwwebster

När svärmor grillar så påminner det mer om rökning. Hon tänder på något som ser ut som torv och det ryker ordentligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, månger tänder grillen med torkat ris (gräs) och sen skall det viftas så det röker. ???

De som är bekväma av sig tar till fläkten. :fan1:

Link to comment
Dela på andra sajter

Att röka ål är väldigt gott, nästan lika gott som vattenpipa.

[move]Arne Attaturk[/move]

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jfk_68

Quote

Att röka ål är väldigt gott, nästan lika gott som vattenpipa.

[move]Arne Attaturk[/move]

Röka är gott. Saknar det.

/jfk

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jing jing

Exact... det finns bra råvaror i Thailand för rökning och med tanke på det varma klimatet och konserveringsfördelarna skulle det kunna bli en hit med rökta produkter i Thailand.

Undrar hur det skulle smaka med rökt kobra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte testat att röka kobra men haj, pla too, white snapper, musslor, räkor, fläskfile´är utmärkt att röka.

Skall ätas med kokt potatis med dillsmör och sköljas ner med iskall inhemsk öl. :bs_imgoingtoeatyou:

Här abborre med finsk koff. Inte heller fel.

24052008527.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wwwebster

Quote

Har inte testat att röka kobra men haj, pla too, white snapper, musslor, räkor, fläskfile´är utmärkt att röka.

Skall ätas med kokt potatis med dillsmör och sköljas ner med iskall inhemsk öl. :bs_imgoingtoeatyou:

Här abborre med finsk koff. Inte heller fel.

Ser riktigt gott ut det där!  :thumbsup:

När jag drack öl med några engelska kollegor i Helsingfors så hade de riktigt roligt när de hostade samtidigt som de beställde en koff!

Link to comment
Dela på andra sajter

Smaken är som bekant delad.

Själv har jag svårt med Guiness.

Singha bryggeriet får mej däremot att gå upp dryga 10 kg varje vinter.  :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jing jing

Numera finns det nästan alltid något rökt hemma i kylarna, sik, lax, makrill, varmröktsidfläsk...Mmmmmm

Bilden visar en honungsglacerad laxsida med svartpeppar. Mycket uppskattad!

[attachment=1]

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad använder Ni för träslag i LOS? Finns ju inte mycket till enris där?

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jing jing

Quote

Vad använder Ni för träslag i LOS? Finns ju inte mycket till enris där?

Jag använder alved.

Men det går även att använda ved från fruktträd. Även ek, men då måste den torka flera år innan den brukas. I princip kan man använda ved från alla lövträd, men alen ger den renaste röken. Björkved lär sota förmycket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det nån som provat eucalypso? Har en massa spill från avverkning.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

en enklare variant är och ta en gammal tvättmaskin.

släng trumman mm och elda under,

Använd träflisor inne i på det rostfria innanmätet för röken.

Gott om plats :thumbsup:

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket fint bygge Jingjinng :thumbsup:

Jag har tyvärr inte plats att bygga en sån där, men jag blev lite sugen!

Kanske skall testa en mindre variant.

Undrar förresten vad "Burken" har för en Varmrök? Låter smidigt med en eluppvärmd rökugn.

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jing jing

Quote

Mycket fint bygge Jingjinng :thumbsup:

Jag har tyvärr inte plats att bygga en sån där, men jag blev lite sugen!

Kanske skall testa en mindre variant.

Undrar förresten vad "Burken" har för en Varmrök? Låter smidigt med en eluppvärmd rökugn.

MVH Tommy

Hej Tommy

Om du skall bygga en elektriskrök så borde det räcka med en liten termostatstyrd elpatron som värmekälla. Rökgaserna skulle man kunna producera en bit ifrån röklådan för att minska värmebelastningen. Eller varför inte prova en rökgenerator? (se länken)

Här är en länk som jag tittade på innan jag började bygga.

http://www.sportfisk...?aid=43&start=0

Link to comment
Dela på andra sajter

Bästa rökare, var på torget i Lördags och såg till min förvåning att man nu börjat sälja rökt fisk.

Det finns nu alltså att köpa i välsorterade landsdelar.

[move]Störrökaren Arne[/move]

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...