Jump to content
IGNORERAD

Hur lätt/svårt är det att få jobb i Thailand?


Marlon

Recommended Posts

Ja, ni ser ju rubriken.

Osäker på om jag i något tidigare inlägg skrivit att jag jobbar som ingenjör. Hur som helst, har nu börjat fundera på arbete i Thailand (eller Kina). Visst, damen bor i LOS men även om jag vore singel så är det utmaningen och äventyret som lockar mig. Vill inte bli gammal och bitter, sitta på hemmet och ångra att jag inte tog chansen som ung.

Går det att som svensk få arbete som ingenjör i Thailand utan att kunna någon thai? Eller ska man satsa på att få jobb inom ett svenskt företag som har verksamhet i Thailand dvs. någon typ av utlandskontrakt?

Som anställd på ett thailänskt företag, vilken lön kan man förvänta sig/begära? Är ju inte direkt intresserad av att jobba för typ 25.000 TBH i månaden.

Ha det gött!

Marlon

Ps. Om det är någon som känner till något företag som rekryterar, gärna inom Automotive, skicka gärna ett PM med lite info.

Link to comment
Dela på andra sajter

I Kina har du inga problem att få jobb inom Automotive, men jag ger dig en stark varning att du tittar väldigt noga på villkoren om du nu hade tänkt dig jobba i Kina.

Låt en advokat läsa igenom kontraktet, samt åk ej om företaget inte kan erbjuda dig en fast Nettolön med bostad inkluderat etc. Har två goda vänner som blivit lurade på just kostnader såsom skatt, bo, etc i Kina, så av den goda bruttolönen så fanns inte mycket kvar att leva för.

Själv flydde jag Kina (Shanghai) och kan inte på några vilkor tänka mig att bo där igen, inte ens för 600 000 Yuan net i månaden, med alla kostnader betalda.

Jobb inom Automotive i Thailand är inte lätt på R&D sidan, och jag anser att du tyvärr kan glömma det om du inte har väldigt unik kompetens samt kontakter.

Ha en bra dag!

:wai:

PS. Jobbar själv med Automotive i Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter