Jump to content
IGNORERAD

World Expo


Guest Atom

Recommended Posts

Jag befinner mig, som så ofta, i Shanghai. Som kanske många känner till så pågår sedan drygt en månad World Expo (Världsutställningen) i Shanghai och igår var det Stockholm Business Day på den svenska paviljongen. Då jag höll ett litet föredrag om etablering i Kina så belönades vi av arrangörerna med ett antal fribiljetter så vi passade på att bjuda in ett helt gäng kinesiska kunder som fick äta lite gravad lax och titta på Dalahästar innan de snabbt skyndade vidare till någon intressantare paviljong.

Jag hann inte med att besöka så många paviljonger så jag hade tänkt ta mig ut imorgon igen men det är så ruggigt mycket folk, i snitt 300,000 per dag, och de intressantaste paviljongerna har under helgerna 3-9 timmars kö och det kan det omöjligt vara värt.

Temat för årets World Expo är Better City Better Life och Sverige skulle nödvändigtvis vara duktigaste eleven i klassen så hela paviljongen är baserad på alla fantastiska innovationen svenskar har gjort för att förbättra miljön och levnadsstandarden; imponerande men fruktansvärt tråkigt. De kineser som väntade 2-3 timmar på att komma in var nog inte helt nöjda.

Framåt eftermiddagen lyckades jag smita bort till Asien som låg bortanför Europa för att ta en titt på bland annat den thailändska paviljongen. Kön för att komma in var närmare en kilometer lång men på typiskt thailändskt maner hade de satt upp en skylt på thailändska som förklarade att thailändare kunde komma in VIP-ingången och genom att visa mitt thailändska körkort så vart jag snabbt insläppt, såg för övrigt inga andra thailändare där. Precis som Sverige nödvändigtvis var tvungna att följa miljötemat till 100% så sket Thailand fullständigt i temat och körde 100% turisttema. Av de 10-talet mestadels mindre paviljonger jag besökte så var Sverige och Thailand ytterlighterna, ungefär som vanligt alltså.

I familjen Atom så är det fru Atom som sköter fotograferandet så jag äger inte ens någon kamera, ni får hålla tillgodo med några bilder från min mobil. Jag tyckte jag tog en massa bra bilder på kvällen men allt öl och vin som såldes måste förstört tydligheten på bilderna. Stort plus till Moldavien som sålde moldaviskt vin för 5 RMB (6 SEK) glaset drinks.gif .

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för reportaget! är det köer precis överallt eller? kan man inte ens spatsera runt lite och ändå få ut nånting av Expot?

Bärs måste väl gå att fixa utan att stå i kö en timme eller.. skall till Expot framigenom men jag står inte i nån kö med miljarder kineser bara för o se nån paviljong.Det finns inte på kartan.

Kanske finns "mindre populära" länder som man iaf inte behöver stå i en timme för o kolla in...

Bara det inte är sån kö till Hooters i Shanghai för då e hela den resan förstörd :crazy:

Älskar flygplansmat, karma och grupper.       Best website on internet here

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för reportaget! är det köer precis överallt eller? kan man inte ens spatsera runt lite och ändå få ut nånting av Expot?

Bärs måste väl gå att fixa utan att stå i kö en timme eller.. skall till Expot framigenom men jag står inte i nån kö med miljarder kineser bara för o se nån paviljong.Det finns inte på kartan.

Kanske finns "mindre populära" länder som man iaf inte behöver stå i en timme för o kolla in...

Bara det inte är sån kö till Hooters i Shanghai för då e hela den resan förstörd crazy.gif

Jag var ju där igår fredag och Shanghaineserna själva säger att det är värre på helger då det är fullt, 400,000 människor.

Det tog ungefär en timme att komma in men sedan är det väldigt olika från paviljong till paviljong. "Gatan" jämte den svenska paviljongen var för europeiska småländer (Moldavien, San Marino, Armenien, Malta mm) och där var det ingen kö alls eller max 5 minuter. I den asiatiska delen tog jag mig in i Kambodja och Filipinernas paviljong på under 10 minuter. De har anslagstavlor lite överallt som anger ungefärlig väntetid till de populäraste paviljongerna och igår var det ett 10-tal länder som låg på 3 timmar, Saudiarabien är allra populärast. Vi avslutade kvällen utanför Belgiens paviljong där de serverade Belgisk draftöl för 25 RMB glaset och där var ingen kö alls.

Hooters har jag besökt ett par gånger då det ligger precis utanför vårt kontor, finns dock många barer med mer hootade tjejer än så och det finns många restauranger med bättre ribs så det är tveksamt om det är värt ett besök smile.gif .

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Då kanske herr Atom kan ta hand om ynglingen :whistle: å visa honom det riktiga shanghai :lol:

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Då kanske herr Atom kan ta hand om ynglingen whistle.gif å visa honom det riktiga shanghai lol.gif

Om ynglingen är Lamai så går det givetvis bra, tror dock att jag är yngre smile.gif .

Problemet, eller snarare ett av problemen, med Shanghai är att det byggs och flyttas om så oerhört snabbt. Jag är här var tredje vecka men det är som en ny stad varje gång jag kommer hit. Idag skulle jag käka jambalaya på en av mina favoritrestauranger men det hade stängt och en lapp på kinesiska förklarade, antar jag, vart det flyttat. På vägen tillbaka till hotellet upptäckte jag att barområdet jag brukar besöka också var stängt så nu blir det till att hitta något nytt för ikväll. En stor fördel med Shanghai/Kina är dock att de tillåter import av snus.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om ynglingen är Lamai så går det givetvis bra, tror dock att jag är yngre smile.gif .

Problemet, eller snarare ett av problemen, med Shanghai är att det byggs och flyttas om så oerhört snabbt. Jag är här var tredje vecka men det är som en ny stad varje gång jag kommer hit. Idag skulle jag käka jambalaya på en av mina favoritrestauranger men det hade stängt och en lapp på kinesiska förklarade, antar jag, vart det flyttat. På vägen tillbaka till hotellet upptäckte jag att barområdet jag brukar besöka också var stängt så nu blir det till att hitta något nytt för ikväll. En stor fördel med Shanghai/Kina är dock att de tillåter import av snus.

Säljer du två dosor till mig eller? :D

Du verkar ha fått smak för Shanghai, jag bara "mådde dåligt" när jag bodde där.

Ha en bra dag!

:wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...