Jump to content
IGNORERAD

Dagens positiva ord om den thailändska kvinnan


Enis

Recommended Posts

onsdag 9 juni 2010

FRÅN THAILÄNDSK BARNUPPFOSTRAN TILL SKRATT I REGNET

Ämne(n): VARDAG

Ägnade förmiddagen åt ett mål om barnmisshandel i Hovrätten. En thailändsk mor. Faktum är att jag har haft många brottsutredningar rörande thailändska mödrar den senaste tiden. I Thailand får man, liksom i många andra länder, slå sina barn. Verkar inte vara helt lätt för alla att anpassa sig till det svenska förbudet mot barnaga. Eller är det de svenska myndigheterna som är dåliga på att informera? Måste ta upp detta på nästa möte med Länsgruppen för övergrepp mot barn. (Läs mer om bl a Thailand på Rädda Barnens sida Livets lotteri).

http://www.liberanna.se/

Detta ovan är den justerade texten sedan hop fått på tafsen. Hennes tankar från början var detta.

Ägnade förmiddagen åt ett mål om barnmisshandel i Hovrätten. En thailändsk mor. Faktum är att jag har haft många brottsutredningar rörande thailändska mödrar den senaste tiden. I Thailand får man tydligen slå sina barn. Verkar inte vara helt lätt för dem att anpassa sig till det svenska förbudet mot barnaga. Eller är det de svenska myndigheterna som är dåliga på att informera? Måste ta upp detta på nästa möte med Länsgruppen för övergrepp mot barn. "

(inlägget ovan som det är publicerat i lokaltidningen JP idag, i efterhand har Anna ändrat ordföljden och lagt till lite för att inte peka ut just thaimödrar alltför mycket)

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Aha!

Är det inte längre politiskt korrekt att peka ut just thaidländare? Vore ju trevligt om de kan få samma hänsyn som andra invandrargrupper...

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker inte det hon säger är speciellt kränkade eller fel, men hon kunde ju uttryckt sig lite mer informativt, nyanserat och komplext.

Jag är ingen exerpt på Thailändskt familjeliv eller hur man ser på barnuppfostran där. Det lilla jag läst om det är att det generellt anses som en valid uppfostringsmetod att tex ge sitt barn en smäll på rumpan eller en örfil. Det innebär ju inte att alla familjer praktiserar det, det innebär inte heller att det alltid är misshandel (leder till fysiska skador) eller att barnen tar psykologiska skada av det. Vad det dock kan innebära är att det kan leda tll problem om man tar med sig denna metod till ett land som Sverige där det är direkt olagligt.

MEN med det sagt så verkar ju denna Åklagare lite antyda att Thailändskor som är i Sverige ofta misshandlar sina barn så svårt att det leder tills brottsutredningar och polisanmälan och ger orsaken till det i den Thailändksa kulturen, vilket ju låter lite konstigt för mig.

Barnaga är i Sverige olagligt enligt Föräldrabalken:

"Barn har rätt till omvårdnad, trygghet och en god fostran. Barn skall behandlas med aktning för sin person och egenart och får inte utsättas för kroppslig bestraffning eller annan kränkande behandling"

"Barnmisshandel" finns inte som lagligt begrepp, utan ligger under begreppet misshandel i brottsbalken 3 kap 5 §

" Den som tillfogar en annan person kroppsskada, sjukdom eller smärta eller försätter honom eller henne i vanmakt eller något annat sådant tillstånd, döms för misshandel till fängelse i högst två år eller, om brottet är ringa, till böter eller fängelse i högst sex månader. Lag (1998:393)"

Vad den här Åklagaren måste skilja på är att "kroppslig bestraffning" må vara kulturellt ok i Thailand (är det?), men jag har mycket svårt att tro att barnmisshandel är kulturellt acceptabelt, vilket hon ju antyder i sin blogg, antigen genom att vara fördomsfull eller att vara onyanserad i sin formulering, jag tror det sensare.

Men detta är en komplicerad fråga överlag och frågan är ju om man ska noll tolerans och alltid gå till brottsutredningar och Polisanmälan, eller om man genom att göra det tillfogar både familj och barn mer skada, när man genon Socialtjänsten kan ge både informatin och råd istället.

#BEDDO FA-USTO, GUDDO NAITO.#

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu i vinter bodde jag hos en Thai-familj bestående av barn 3år mamma 23år mormor 43år.

första veckan agade mormor sitt barnbarn och då förmanade jag henne och sa att i Sverige tar polisen dig om du slår barn.

Den följande tiden slog hon inte sitt barnbarn utan när hon var på väg så hejdade hon sig och såg förnärmande på mig och gick undan.

Mitt stora? bidrag att förbättra den thailändska kulturen.

born41

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Min egen thaifru slåss inte vad jag vet - Inte ens jag har fått stryk av henne.

God mat lagar hon också,

vilket ofta är en glädjande egenskap hos en thailändska. :great:

Hoppas att hon fortsätter på den inslagna vägen. :friends:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej jag har 4 fina flickor mellan 17 och 25.Jag slog dem aldrig och endast 1 gång

använde jag rösten maimalt vid en bilfärd som vart ohållbar.Men jag tror,bortsett

från lagar så kan man misshandla sina barn lika bra med rösten som med försiktig

aga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min frus bror slog sin dotter på 14år ofta under alla år men han gjode sitt största misstag när han slog denna tjej mycket illa med en bambu käpp hemma på min gård när jag fick se detta blev det fruns bror som fick ångra sig ett par dygn på det lokala sjukhuset och efter detta har han aldrig mer slagit sin dotter . Ska man ge sitt barn en dask eller två må jag tycka vara ok men att slå sitt barn blodigt med käppar funkar inte för mig . Nu vet hela släkten att om dom vill slå så får dom slå på mig först !!!

 Alkohol löser inga problem, men det gör å andra sidan inte mjölk heller...

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Lappen

Den man älskar, agar man :53:

Hoppas verkligen att det var ett skämt från din sida?

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Visst var det ett skämt..men kanske ente redigt välbetänkt...för det blev ju - karma direkt :(

Har aldrig upplevt några klagomål från mina partners :dance1:

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu i vinter bodde jag hos en Thai-familj bestående av barn 3år mamma 23år mormor 43år.

första veckan agade mormor sitt barnbarn och då förmanade jag henne och sa att i Sverige tar polisen dig om du slår barn.

Den följande tiden slog hon inte sitt barnbarn utan när hon var på väg så hejdade hon sig och såg förnärmande på mig och gick undan.

Mitt stora? bidrag att förbättra den thailändska kulturen.

born41

Att aga eller slå barn på tre år varför ? Dom som gör något sådant är enligt mig psyksjuka och att slå ett så litet barn då är man dum i huvudet själv. Varför en liten kan inte försvara sig själv. Dom som slår små barn är fega mäniskor som inte törs slå stora utan tar ut ilska över barn. När man känner för att slå gå till gymmet och slå på lika villkår. :diablo: Jag har egna barn på 2 och 14år vist blir man arg och galen på dom i bland men man behöver inte slå. :na: Att ha små barn är som att jobba som jag gör som dörrvakt man måste hålla med alla om att dom har rätt och jag är dum ! Men till slut är det jag som bestämmer och att vissa vem som bestämmer utan att slå är att ha ett helvetets tålamod .

 Alkohol löser inga problem, men det gör å andra sidan inte mjölk heller...

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Jag har själv inte bevittnat så mycket aga i Thailand, dom enda gånger som barn har fått lite smisk har varit t.ex om dom har lekt med eld och hållit på att

elda upp grannarnas eller sin egna familjs hus, själv var jag med och bekämpade elden och vi lyckades rädda huset, men det var nära katastrof och jag förstår

om dom var arga, eller om dom uppenbart är olydiga och vägrar gå till skolan och mamma har fått jaga dom runt tomten tills hon inte orkar längre och liknande.

Men frugan har ju berättat att hon och syskonen fick stryk som barn och inte alltid så befogat, så det förekommer ju och kan säkert vara ett problem ibland.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Är man med i det Thailändska synsättet så är Thaikvinnan klart bäst av alla de andra.( i mitt tycke) Men det tar tid att förstå hur dem tänker ibland.

En lycklig fallang (inte dum)

ha en underbar helg

Khun Karla

Det du uträttar i dag, det får du tillbaks i din framtid

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...