Jump to content
IGNORERAD

Nintaa, skvaller bland de "våra"


MangeUdon

Recommended Posts

Ni som inte äter insekter ... ni vet inte vad ni missar... :drinks::drinks::drinks:

Nam namn...

Skål!

Magrood

- Äkta Isaan tjej - :D

Ändrades av Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 146
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • noBuzz

    12

  • Kim

    8

  • Baa

    7

  • RoiET

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

conservator

vad gulliga ni är när ni hyllar era fruar som väldigt speciella i sammanhanget och minsann inte är som alla andra!

Thaidamer har enl. mina erfarenheter svår att umgås på ett avslappnat sätt utan att granska varandra i sömmarna, men att därför blint lyssna på sin respektives analys är enl. mig väldigt missvisande! Bättre att bilda sig sin egen uppfattning om personerna som man vid tillfället umgås med än att blint lyssna på sin frus !

Link to comment
Dela på andra sajter

vad gulliga ni är när ni hyllar era fruar som väldigt speciella i sammanhanget och minsann inte är som alla andra!

Thaidamer har enl. mina erfarenheter svår att umgås på ett avslappnat sätt utan att granska varandra i sömmarna, men att därför blint lyssna på sin respektives analys är enl. mig väldigt missvisande! Bättre att bilda sig sin egen uppfattning om personerna som man vid tillfället umgås med än att blint lyssna på sin frus !

Egen fis stinker inte... :-)

Inte min egen i alla fall.

:friends:

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu tycker jag du överdriver. I denna tråd har en viss personlighetstyp beskrivits, och det är väl inget konstigt med att om man inte har något utbyte av att konversera med personer av den typen så undviker man det? Varför är man elitist då?

Personlighetstypen är säkert jämnt fördelad bland alla nationaliteter (svenskar inkluderade), men jag kan ändå inte låta bli att fundera på om den är överrepresenterad bland thailändare i Sverige.

Herr Chang har talat.

Du kan ju rapportera om vad du kom fram till när du funderat färdigt.

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Jag tror att mycket av detta härstammar ifrån det som i Thailand kallas "itcha" (avundsjuka) som verkar vara ett problem både i Sverige och hemma i Thailand.

Detta vållar konflikter ibland, och det är nog en vanlig orsak till skitprat.

Sedan finns det ju oftast en stark grupp med några Mama San, spelarangörer, och deras undersåtar, dom brukar ju söka upp nyanlända och försöka få dom att

ansluta sig till gruppen och erbjuder en gemenskap, men också kortspel, pengautlåning, pantbank och möjligheter till att tjäna pengar genom att sälja sig till

män som dom känner i området, vid stora spelskulder kan även vissa "jobb" ordnas i T.ex Oslo eller Köpenhamn.

När denna grupp stöter på thailändskor som inte är intreserade av deras erbjudanden och bara vill leva ett vanligt familjeliv, lära sig svenska och arbeta

så ligger skitsnack och utfrysning nära till hands, det är detta som en del råkar utför tror jag.

Men står man på sig så ger denna grupp upp försöken att värva en ny medlem, och när inte heller skitpratet biter så uppstår en ny situation där kvinnan

accepteras som "annorlunda", då brukar påtryckningarna och skitpratet sluta.

Sedan kan hon umgås med både tjejer i och utanför denna grupp utan problem, så här uppfattar jag att det ofta går till.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag tror att mycket av detta härstammar ifrån det som i Thailand kallas "itcha" (avundsjuka) som verkar vara ett problem både i Sverige och hemma i Thailand.

Detta vållar konflikter ibland, och det är nog en vanlig orsak till skitprat.

Sedan finns det ju oftast en stark grupp med några Mama San, spelarangörer, och deras undersåtar, dom brukar ju söka upp nyanlända och försöka få dom att

ansluta sig till gruppen och erbjuder en gemenskap, men också kortspel, pengautlåning, pantbank och möjligheter till att tjäna pengar genom att sälja sig till

män som dom känner i området, vid stora spelskulder kan även vissa "jobb" ordnas i T.ex Oslo eller Köpenhamn.

När denna grupp stöter på thailändskor som inte är intreserade av deras erbjudanden och bara vill leva ett vanligt familjeliv, lära sig svenska och arbeta

så ligger skitsnack och utfrysning nära till hands, det är detta som en del råkar utför tror jag.

Men står man på sig så ger denna grupp upp försöken att värva en ny medlem, och när inte heller skitpratet biter så uppstår en ny situation där kvinnan

accepteras som "annorlunda", då brukar påtryckningarna och skitpratet sluta.

Sedan kan hon umgås med både tjejer i och utanför denna grupp utan problem, så här uppfattar jag att det ofta går till.

Mvh Isan Lover

Jag hoppas i o för sig att Du hade fel, men tyvärr finns det nog mycket sanning i det Du skriver och utifrån det kommer vad jag tror också en hel del av de negativa omdömmen om bl.a. Thaikvinnor som sprids, bl.a. genom pressen, bloggar och insändare. Tror dock att denna utsatta grupp är betydligt mindre än den grupp som får ett bra och genuint familjeliv i sin nya värld.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror inte alls att snack och skvaller härstammar från avundsjuka.

Tror att avundsjuka bara är något som vissa känner - i vissa lägen.

Snarare så tror jag att det är så himla kul för tjejerna med en helt ny värld som öppnat sig för dem,

som skiljer sig från risodlandet/grodjagande/sorkjagande i byn, att dom helt enkelt inte kan bärga

sig utan måste prata om dessa saker.

Sådant som förr var en utopi är nu inom räckhåll för många och att ha en egen bil, eget hus, hög lön

och en massa lyxattiraljer såsom t.ex elvispar, eldrivna burköppnare och ugnar blir dagliga bevis för var tjej

att drömmar kan gå i uppfyllelse.

Om man betänker att många fötts i en sandhög och genomlevt en barndom med trasiga skor (i bästa fall)

så tro fan att dom snackar. Hade jag varit i deras situation hade jag inte gjort annat än att ringa runt polare

och kvittrat om sådant som händer mig och andra.

För en del närvarande är det naturligtvis inte lika spännande längre då man kanske redan vant

sig vid den nya livssituationen eller haft liknande livssituation sedan tidigare.

Minns när mitt ex kom till Sverige första gången och vred på kranen för att hon skulle dricka lite vatten.

Och brände sig för att hon inte haft varmvatten rinnande ur kran förut.

Hon trodde att det var som i Thailand att det blir kallare efter en liten stund.

Naturligtvis ska det ringas och berättas om detta.

Likaså när hon använde spisen och brände riset hon försökte koka.

Hennes kompisar, som satt i mottagarändan, kände kanske ett sting av avund för att hon fick vara med

om dessa saker. Men det var inte därför hon ringde.

Mitt i allt kvitter ska det självklart jämföras, hävdas, uttryckas glädje och allt annat som är mänskligt och som hör till.

Men det är inte därför de kvittrar. De kvittrar för de tycker allt är så spännande och kul.

Att sedan detaljer som kommer fram i kvittrandet används av vissa för att så splitt mellan folk, baktala

eller på andra sätt påverka i sin omgivning är en annan sak.

Tror i alla fall jag. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag tror att mycket av detta härstammar ifrån det som i Thailand kallas "itcha" (avundsjuka) som verkar vara ett problem både i Sverige och hemma i Thailand.

Detta vållar konflikter ibland, och det är nog en vanlig orsak till skitprat.

...

...

...

Mvh Isan Lover

Intressant aspect med avundsjukan. Det är nog en del, men i dessa fall, verkar, habegäret och att vara rikast ligga överordnat avundsjukan.

Med tanke på religionen, så borde inte något av detta vara något som helst problem. Den Buddistiska läran måste kapitalt ha misslyckats med dessa damer. Det som förvånar mig i dessa sammanhang är att de överhuvudtaget går till templet. Många av de som agerar på detta sätt skänker pengar till templet i samma anda, för att stila och visa hur lyckade de är. Är det kanske där det börjar. De kan aldrig reflektera över det centrala i sin religion!

Vad har slagit så slint? Det centrala i deras religion är ju så motsatt det sätt de agerar på, att Budda måste vända sig i sin rekarnation. (Ja, jag vet. Försökte bara vitsa till det. Ursäkta!)

Hoppas att någon kan förklara detta mysterium för mig!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det har varit intressant att läsa igenom de inlägg som kom som respons på tråden.

Jag är nog efter lite eftertanke benägen om att hålla med dem som beskrev en egentligen rätt naturlig orsak till att konflikter uppstår: Just alla damers olika bakgrunder. Jag var nog för snabb att dra slutsatsen att en gemensam kultur och trosuppfattning skulle verka förenande. Så är det ju naturligtvis inte, det är bara att se till sig själv.

Jag har träffat svenskar i Thailand med väldigt olika syn på "do`s and dont`s". Även här på forumet är vi ju ibland som hund och katt, det trots att vi förmodligen (de flesta) har samma kulturella bakgrund i den svenska myllan.

Utbildningsnivå,IQ/EQ,sysselsättning, förmåga till anpassning, uppväxtmiljö mm, mm. Allt gör oss ju till olika individer, med skilda kvalitéer, på gott och ont.

Det som däremot fortfarande förvånar mig, samt stör mig är när vuxna människor i värsta Robinsson-maner försöker frysa ut andra p.g.a. oliktänkande. Hur de skapar pakter och dikterar osanningar för att själv vinna högre "status". Ja, det är ju ren och skär mobbing och bör bekämpas. Därför tycker jag det är viktigt att man inte ser mellan fingrarna när ens egen dam för sig med "för mycket" skvaller. Förr eller senare slår det tillbaka, det är ett som är säkert!

Sen var det ju någon som sa (var det Erkki) att vi alla mer eller mindre skvallrar. Jajjemän, visst gör vi det! Som jag själv skrev så är det ju ett mänskligt karaktärsdrag. Men skvaller är inte farligt så länge det hålls inom en "familjär sfär". Det är när skvaller späs på, skarvas och förs vidare i syfte att skada någons anseende som det är farligt, eller åtminstone mycket ledsamt för den som utsatts.

Mvh/

www.mangeudon.se

MangeUdon, med ena foten i nordöstra Thailand

Link to comment
Dela på andra sajter

Besviken. S-N av alla. Det blir ett minus eftersom jag nu förstår, trots att du på slutet försökte skyla över klavertrampet, att du är elitist.

Nu tycker jag du överdriver. I denna tråd har en viss personlighetstyp beskrivits, och det är väl inget konstigt med att om man inte har något utbyte av att konversera med personer av den typen så undviker man det? Varför är man elitist då?

Personlighetstypen är säkert jämnt fördelad bland alla nationaliteter (svenskar inkluderade), men jag kan ändå inte låta bli att fundera på om den är överrepresenterad bland thailändare i Sverige.

Herr Chang har talat.

Har läst igenom denna tråd och precis som flera andra här så reagerade jag på SNs första inlägg.

Han säger sig veta att den största grupp av Thailändskor i Sverige är outbildade(läs dumma) tjejer från Isaan, och i nästa andetag så påpekar han att hans egen fru är tvärtom, välutbildad från Bangkok.

Har själv inte så stor kunskap om Thailändskor i allmänhet i Sverige, så kanske SN har rätt, jag förstår dock att vissa tycker SNs inlägg var osmakligt.

En sak tror jag mig dock veta, Thailändskor skvallrar absolut inte mer än några andra kvinnor, Fru Vax är välutbildad, men varken från Isaan eller Bangkok, skvaller tror jag ändå att hon gillar att höra, precis som min syster från Småland eller min mamma från Västerbotten.

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

...cut

En sak tror jag mig dock veta, Thailändskor skvallrar absolut inte mer än några andra kvinnor, Fru Vax är välutbildad, men varken från Isaan eller Bangkok, skvaller tror jag ändå att hon gillar att höra, precis som min syster från Småland eller min mamma från Västerbotten.

Kan hålla med Vaxet där, många kvinnor (och många män) gillar skvaller oavsett var de kommer ifrån. Varför skulle annars skvallerblaskor som Svensk Damtidning, Hänt i veckan, Aftonbladet och Expressen ha så många köpare?

Mvh

BBJ

jap.gif

Nytt år - nya möjligheter!

Link to comment
Dela på andra sajter

UDON-CHARLIE

-Mycket grundar sig nog på hur giriga många är i grund och

botten, när det gäller pengar.

-En del skriver här "andras tirak" skvallrar, tror

nog dom flesta är rätt bra på att föra skvallret vidare.

U-C

Link to comment
Dela på andra sajter

S-N har ju tidigare (i förtäckta ordalag) uttryckt svenska storstadsbors överlägsenhet gentemot dom övriga 6-7 miljonerna innevånares typiskt inskränkta, världsomedvetna glesbygdsmentalitet. Han tycks ha missat att även vi har internet, kabelteve, flygplatser, industrier, bibliotek, kultur, muséer, universitet, restauranger, diskotek, biografer etc i vår lilla del av Sverige. smile.gif

Men han har väl ungefär samma typ av åsikter om oss "inskränkta småstadsbor" som London/New York/Tokyo-bor har om Göteborgare. Finns alltid någon man inte känner, i andra miljöer än ens egen, som man kan se ner på. Om man inte kommer på annat så varför inte för den mat dom äter och den dialekt dom talar. wink.gif

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag känner inga thailändskor i Sverige men jag känner en hel del svenskar i Thailand och Sverige samt thailändskor i Thailand och där skvallras det en hel del. Träffar jag MPRare i Thailand så diskuterar vi, bland annat, givetvis MPR och träffar jag gamla polarna i Tibro så diskuterar vi givetvis andra gamla polare.

Som det verkar så skvallras det mycket om pengar och materiella ting bland thailändskor i Sverige och det är nog inte så vanligt när frugan träffar sina kompisar i Bkk, iallafall inte så direkt. Att många thailändskor i Sverige gillar att diskutera pengar beror förmodligen, som någon skrev, på att de flesta av dem aldrig haft några tidigare. Ungefär som att svenska bargubbar runt stenborden i Pattaya diskuterar brudar wink.gif .

Link to comment
Dela på andra sajter

S-N har ju tidigare (i förtäckta ordalag) uttryckt svenska storstadsbors överlägsenhet gentemot dom övriga 6-7 miljonerna innevånares typiskt inskränkta, världsomedvetna glesbygdsmentalitet. Han tycks ha missat att även vi har internet, kabelteve, flygplatser, industrier, bibliotek, kultur, muséer, universitet, restauranger, diskotek, biografer etc i vår lilla del av Sverige. smile.gif

Men han har väl ungefär samma typ av åsikter om oss "inskränkta småstadsbor" som London/New York/Tokyo-bor har om Göteborgare. Finns alltid någon man inte känner, i andra miljöer än ens egen, som man kan se ner på. Om man inte kommer på annat så varför inte för den mat dom äter och den dialekt dom talar. wink.gif

Det förvånar mig att du väljer att tolka Siam-Nilssons inlägg så. Du har ju själv skrivit många gånger om din frus universitetsutbildning i Thailand och utbildning i Sverige, samt uttryckt din och din frus berättigade stolthet över det. Vilket dock till din irritation misstolkats av en del... Tycker mig se vissa likheter här.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja visst e de så som du säger i under sign.

Det A säger om B säger mer om A än om B.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag känner inga thailändskor i Sverige men jag känner en hel del svenskar i Thailand och Sverige samt thailändskor i Thailand och där skvallras det en hel del. Träffar jag MPRare i Thailand så diskuterar vi, bland annat, givetvis MPR och träffar jag gamla polarna i Tibro så diskuterar vi givetvis andra gamla polare.

Som det verkar så skvallras det mycket om pengar och materiella ting bland thailändskor i Sverige och det är nog inte så vanligt när frugan träffar sina kompisar i Bkk, iallafall inte så direkt. Att många thailändskor i Sverige gillar att diskutera pengar beror förmodligen, som någon skrev, på att de flesta av dem aldrig haft några tidigare. Ungefär som att svenska bargubbar runt stenborden i Pattaya diskuterar brudar wink.gif .

I Thailand ser jag det mera så att om man skryter om hur mycket pengar man har så ska många ha sin beskärda del. Det är alltid någon som är i behov av pengar och ställer man inte upp då är man en snåljåp. Ordet "kinio" är välanvänt i LOS, inte bara om faranger utan likaväl bland lokalbefolkningen. Därför skryter man i mindre utsträckning om pengar i Thailand.

Bland Thai i Sverige är det inte samma risk att nämna hur "rik" man är. I omgivningen här finns inte lika många släkt, vänner och fattiga som har behov av andras pengar. Därför är det enklare att skryta här då det inte får samma konsekvenser. Även om inte risken att bli av med pengarna inte är överhängande här, så reagerar dock omgivningen med missnöje över skrytandet och det blir bekymmer på ett helt annat plan.

Detta kan kanske vara en del av förklaringen till skillnaden i talet om rikedomarna.

Du bör vara tacksam att du sluppit det myckna skitsnackandet bland Thailändare i Sverige. Att skvallra är väl en normal företeelse, det många Thai i Sverige sysslar med när de "skvallrar" ger en helt ny dimension åt ordet.

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

Personlighetstypen är säkert jämnt fördelad bland alla nationaliteter (svenskar inkluderade), men jag kan ändå inte låta bli att fundera på om den är överrepresenterad bland thailändare i Sverige.

Herr Chang har talat.

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Hej - nu är jag tillbaka på MPR igen.

Jag befinner mig nämligen ute på den "farliga" landsbygden

och vid sidan av Internetsurfandet tuffar jag runt lite ute på tomten

med min åkgräsklippare och leker jordnära traktorbonde.

Jag skrev tidigare ett inlägg som vissa fann både Elitistiskt och Osmakligt:

Själv tyckte jag att det möjligen var lite retsamt och ironiskt i sitt vinklade innehåll,

men så kan det gå när man är oförsiktig och släpper lite på censurbältet,

och i förbifarten väljer att beskriva lite subjektiva sanningar i raljerande ordalag.

Om man dessutom gör detta om Norrlänningar eller stackars thailändskor så brukar Kim gå i taket som en lossad Champagne-kork, vilket han gjorde även denna gång,

men nog med kommentarer om Kims lilla hämnd-inlägg.

Jag skrev bl.a. följande:

"Att det finns en ganska stor homogen grupp Isaan-damer med medioker skolutbildning i Sverige är nog ingen överdrift (troligen den största thailändska gruppen i Sverige)."

Detta tolkade Vaxet på följande vis:

"Han (S-M) säger sig veta att den största grupp av Thailändskor i Sverige är outbildade (läs dumma) tjejer från Isaan, och i nästa andetag så påpekar han att hans egen fru är tvärtom, välutbildad från Bangkok."

Nix – jag vet inte att så är fallet,

men jag tror nog att det är på det viset i Sverige.

Men det är bara en reflektion utifrån mina personliga erfarenheter från alla de thai-damer som jag under åren har träffat här och var i Sverige. En övervägande majoritet av dessa damer har sitt ursprung i landsdelen Isaan, och deras skolutbildning från Thailand har också varit ”medioker”.

Däremot så har jag sett att det på senare år har tillkommit allt fler thaidamer som både har gymnasie-, och högskoleutbildning med sig i bagaget när de flyttar hit (Kim fru är nog en av dessa).

(Tacka internet och thailändska släktingar i Sverige för det)

Fortfarande tycks dock de lågutbildade Isaandamerna vara i klar majoritet i Sverige även om en utjämning håller på att ske.

Om någon vill läsa in några elakheter eller osmakligheter i detta påstående, så varsågod att göra det.

Är mitt antagande "fel" så lär med säkerhet någon av MPR's duktiga statistiker säga ifrån och rätta mig.

Det fina i kråksången gällande dessa hitflyttade och lågutbildade damer är ju att det i Sverige finns mycket goda möjligheter till att studiemässigt ta igen det man eventuellt missade i den Thailändska skolan. De som väljer att göra så tycker jag är både smarta och självständiga tjejer.

Som avslut i mitt raljerande inlägg skrev jag också följande förtydligande:

Det är väl lätt att som jag sitta här och raljera lite över deras skvaller, vanvettsaffärer och ogenomtänkta beslut, men faktum kvarstår att om tjejen inte faller in i den accepterade mallen, så faller hon också oftast ut ur den thailändska (laoitiska) ”gemenskapen”.

”Och vise versa” skulle jag kanske också ha skrivit för att vara helt ”rättvis” i mitt raljerande?

Sedan hade herr Wille lite synpunkter:

S-M skrev:

Detta ”inre utanförskap” har min sambo lärt sig att leva med, och därför har hon mycket få thailändska kompisar i Sverige.

(Hur många vänner det finns av annan nationalitet är en helt annan fråga)

Wille skrev:

”Men på det relativt nedvärderande vis du beskriver de thailändska damerna så verkar det som det är en lösning du föredrar.”

Svar S-M:

Visst kan det verka som jag föredrar det,

i alla fall om man som läsare bygger sin tes utifrån mitt raljerande resonemang i ämnet.

Hur det förhåller sig bortom mina personliga putslustigheter och raljerande ordalag är kanske en helt annan femma. ;):whistle:

Ha de bra,

S-M

Ändrades av Siam-Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Knasen

Wille, Joints och Atom går uppklädda genom den lilla staden på väg till en välgörenhetstillställning.. Vid en liten servering sitter Knasen och Svampen och dricker Chang något högljudda klockan 11 på förmiddagen. Knasen och Svampen får oerhört roligt åt dessa "snobbar" som spatserar förbi i fina kostymer i 35-gradig värme.. -Vilka tomtar skrockar de.. -Och titta nu skakar de på huvudet med näsan rätt upp i vädret.. -Haha, vilka töntar slår de fast..

De 3 välklädda herrarna tittar med föraktad min på "fyllskallarna" och skakar på huvudet. -Det är tragiskt att se och så tidigt på dagen, säger den ene. -Ja, men hur är de klädda egentligen linne och foppatofflor, säger den andre. -Socialt handikappade är nog bara förnamnet, säger den tredje.

Senare samma vecka säger fru Knasen att de är bortbjudna till en kompis till henne och hon har också en svensk man, det kan väl vara trevligt för dig att träffa en annan svensk, jätte bra tycker hon. -Visst säger Knasen.

Knasen själper i sig ett par stadiga groggar, han är ju bortbjuden i kväll och då blir det ju lite rajtantajtan.. Så när det kommer fram till huset där fru Knasens kompis bor är han redan i fin form.

-Nä men välkommna, kom in säger Atom och försöker dölja sin chock över vad han ser framför sig, väluppfostrad som han är. Fru Atom och fru Knasen börjar genast tjattra på sitt språk och lämnar karlarna till sitt öde, de är ju ändå från samma land så det är väl inga problem tänker de.. Efter lite kallprat kommer det fram att de i alla fall kommer från samma landskap i Sverige, men i övrigt finns det inget de har gemensamt och båda hoppas att kvällen ska bli så kort som möjligt.. Jo förresten en sak till har dom gemensamt, de vill aldrig mer träffas under liknande former.. Vad som händer under kvällen kan vi lämna till fantasin..

Behöver nog inte fortsätta skriva där.. Knasen kommer med all sannolikhet redogöra för Svampen vilken idi*t han var och besökte medan Atom nog har ett och annat att berätta med avsky i rösten för Wille och Joints.

Är vi svenskar bättre på att umgås med folk som är och tänker olika? Pratar vi mindre skit om varandra? Måste man bli kompis med sin frus kompisars respektive? Lika barn leka bäst gäller vart man än kommer och att sitta på ett skvallerforum och förfasa sig över att just THAITJEJER skvallrar och har intriger kan nog bara innebära att man inte har investerat i någon spegel till hemmet..

Sociala skillnader finns i alla kulturer bara att de ter sig olika.

Karaktärerna i detta inlägg var enbart för att skoja till det lite och jag använde mig själv i det värsta exemplet. Ber om ursäkt i fall någon tog illa vid sig..

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

(Modig) Kul, ironisk och bra story av Knasen - en listig ögonöppnare :great:

Ändrades av Siam-Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Skvaller är inte något som enbart thailändska damer roar sig med, eller damer i största allmänhet. Det är med största säkerhet något vi alla ägnat oss åt till glädje för några och till förtret för andra. Sedan kan man kalla det för olika saker men till syvende och sist så är det ändå en form av skvaller.

Det där att lika barn leka bäst är en sanning med modifikation. Gemensamma nämnare underlättar alltid vid relationsbyggande och ju fler de är desto större chans för en varaktig relation. Att enbart ha samma nationalitet är ingen garanti för att man ska passa ihop och kunna trivas med varandra. En bra början är det förvisso men det krävs betydligt mer.

Går jag till mina egna erfarenheter av de svenskar man träffat på under vistelserna i Thailand så blir det väldigt tydligt. Har man inget gemensamt så blir samtalen väldigt krystade efter de inledande artighetsfraserna och då finns det ju heller ingen anledning att lägga ner energi på att fördjupa relationen utan nöja sig med de mer ytliga samtalen de gånger man råkar träffas.

Bekantskapskretsen bör i allmänhet se olika ut och styrs av vilka gemensamma nämnare man funnit. Två schackspelare kan träffas för ett parti eller två och ha en trevlig stund tillsammans trots att de inte har något annat tillsammans. Spelar man golf är det bra om man delar något annat intresse som man kan tala om före, under och efter sin promenad.

Har man träffat några man trivs med under dagtid så är det inte säkert att man trivs med dem under kvällstid. Det finns människor som totalt byter skepnad när de fått lite i sig och är plötsligt inte alls lika trevliga att umgås med. Några blir aggressiva eller behandlar sin omgivning på ett mindre smickrande vis. Kan man inte få dem att ändra sig så r det bättre att bara umgås med dem under dagtid och i nyktert tillstånd.

Andra blommar ut först efter att de fått lite i sig och kan gå från ganska grå och lite tillbakadragen till att blomma ut till en fantastiskt social person i takt med att olika hämningar försvinner. Men oftast så består den närmsta bekantskapskretsen av dem man har mest gemensamt med och man kan då gå och plocka russinen ur kakan allt efter eget tycke och smak. En morgonpromenad tillsammans med den ene, lite tjat på stranden med några av de andra samt en festkväll med dem som vill och orkar.

Att det skvallras lite är ofrånkomligt, ganska oskyldigt men alltid finns det någon av de man känner som sagt eller gjort något som man kan prata lite om. Skvallrar lite gör man om de man bryr sig om på ena eller andra viset. Övergår det till skitprat så är det ofta om någon man helst inte vill umgås med. Antingen är man av samma uppfattning och hakar på eller också tycker man annorlunda och styr in samtalet på något annat i den mån det går.

Ibland kan man ju inte välja sitt sällskap fullt ut då det inte är ovanligt att någon av de bekanta har helt andra saker gemensamt med någon annan men kanske inte något alls med dig. Det får man acceptera för det är så det ser ut på de flesta ställen, oavsett om det är på jobbet eller i sin privata umgängeskrets.

Skvaller är inte bara av ondo utan ett socialt umgängessätt som funnits i urminnes tider. Djungeltelegrafen har väl de flesta hört talas om och den är ju ett utmärkt exempel på hur skvaller fungerar. Man måste också vara medveten om att det man själv skvallrar om inte så sällan kommer fram till den det skvallrats om. Det händer att man blir förvånad över att någon har information om något man bara nämnt för ett fåtal och på frågan hur de kunde veta eller känna till det, får man till svar att det var något de hört.

Visa mig en man som inte hört något skvaller från sin bättre hälft och jag ska visa dig en lögnare, eller i vilket fall en man som inte lyssnat på vad hon sagt.

Är man i ett förhållande med en tjej så är man dessutom i ett förhållande med hennes närmsta vänner. De vet allt om dig. När jag säger allt så menar jag verkligen allt. Det får de reda på genom att skvallra med varandra. De skulle aldrig kalla det för skvaller själva men vi män, vi vet.

De känner till dina vanor och dina ovanor, har ni varit osams så vet de om det. Har du gjort något dumt och drabbats av dåligt samvete så får de reda på vad du gjorde för att döva ditt dåliga samvete. Har du gjort något omtänksamt så får de också reda på det. De vet om du snarkar och de vet dina för och nackdelar i den gemensamma sängen. De vet hur du är beskaffad. De vet som sagt allt om dig. Tänk på det nästa gång hon har besök av sina väninnor. För övrigt är det väl fler än jag som fått reda på detaljer om någon väninnas man som man inte efterfrågat?

När hon kommer hem från jobbet får man alltid en detaljerad redovisning om hennes dag, oavsett om man bett om en sådan eller inte. Den börjar från det att hon stängt dörren när hon gick hemifrån och slutar vid den tidpunkten som hon stängde dörren om sig när hon kom hem. Inga detaljer är för små för att avvaras. När hon är klar med sin redogörelse och frågar dig hur din dag varit så får hon ett inte riktigt lika detaljerat svar men ett svar som ändå täcker det mesta. ”Den har varit bra.”

Så att det skvallras är inte alltid att jämföra med struntpratande utan har en central roll hos de flesta som är lite sunt nyfikna. Skitprat eller rent förtal är däremot något helt annat och bör inte ges något större utrymme. Några bevingade ord säger att ”eget skryt luktar illa” och det ligger en hel del i det.

Att lyssna på andra som bara vill framhäva sig själv är oerhört tröttsamt. Det är inte alltid det är så givande att höra sin fru-sambo-flickväns redogörelse heller men lever man i ett förhållande så har man också som uppgift att vara en ventil som lyssnar och är förstående. Även om man har hört det tidigare vid ett flertal tillfällen redan så är det ingen stor uppoffring och nog är hon värd ett ögonblicks uppmärksamhet efter en dag?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ar sjalv en riktig skvallerkarring sa nog tycker jag inte att det gor sa mycket om thaitoserna skvallrar en del. Upplever dock att de forsoker halla en hel del skvaller inom gruppen, sarskilt nar det galler spel, penningutlaning osv. Gissar att de befarar problem om deras man far reda pa att for mycket.

ha det

Neil

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej - nu är jag tillbaka på MPR igen.

Jag befinner mig nämligen ute på den "farliga" landsbygden

och vid sidan av Internetsurfandet tuffar jag runt lite ute på tomten

med min åkgräsklippare och leker jordnära traktorbonde.

Jag skrev tidigare ett inlägg som vissa fann både Elitistiskt och Osmakligt:

Själv tyckte jag att det möjligen var lite retsamt och ironiskt i sitt vinklade innehåll,

men så kan det gå när man är oförsiktig och släpper lite på censurbältet,

och i förbifarten väljer att beskriva lite subjektiva sanningar i raljerande ordalag.

Om man dessutom gör detta om Norrlänningar eller stackars thailändskor så brukar Kim gå i taket som en lossad Champagne-kork, vilket han gjorde även denna gång,

men nog med kommentarer om Kims lilla hämnd-inlägg.

Jag skrev bl.a. följande:

"Att det finns en ganska stor homogen grupp Isaan-damer med medioker skolutbildning i Sverige är nog ingen överdrift (troligen den största thailändska gruppen i Sverige)."

Detta tolkade Vaxet på följande vis:

"Han (S-M) säger sig veta att den största grupp av Thailändskor i Sverige är outbildade (läs dumma) tjejer från Isaan, och i nästa andetag så påpekar han att hans egen fru är tvärtom, välutbildad från Bangkok."

Nix – jag vet inte att så är fallet,

men jag tror nog att det är på det viset i Sverige.

Men det är bara en reflektion utifrån mina personliga erfarenheter från alla de thai-damer som jag under åren har träffat här och var i Sverige. En övervägande majoritet av dessa damer har sitt ursprung i landsdelen Isaan, och deras skolutbildning från Thailand har också varit ”medioker”.

Däremot så har jag sett att det på senare år har tillkommit allt fler thaidamer som både har gymnasie-, och högskoleutbildning med sig i bagaget när de flyttar hit (Kim fru är nog en av dessa).

(Tacka internet och thailändska släktingar i Sverige för det)

Fortfarande tycks dock de lågutbildade Isaandamerna vara i klar majoritet i Sverige även om en utjämning håller på att ske.

Om någon vill läsa in några elakheter eller osmakligheter i detta påstående, så varsågod att göra det.

Är mitt antagande "fel" så lär med säkerhet någon av MPR's duktiga statistiker säga ifrån och rätta mig.

Det fina i kråksången gällande dessa hitflyttade och lågutbildade damer är ju att det i Sverige finns mycket goda möjligheter till att studiemässigt ta igen det man eventuellt missade i den Thailändska skolan. De som väljer att göra så tycker jag är både smarta och självständiga tjejer.

Som avslut i mitt raljerande inlägg skrev jag också följande förtydligande:

Det är väl lätt att som jag sitta här och raljera lite över deras skvaller, vanvettsaffärer och ogenomtänkta beslut, men faktum kvarstår att om tjejen inte faller in i den accepterade mallen, så faller hon också oftast ut ur den thailändska (laoitiska) ”gemenskapen”.

”Och vise versa” skulle jag kanske också ha skrivit för att vara helt ”rättvis” i mitt raljerande?

Sedan hade herr Wille lite synpunkter:

S-M skrev:

Detta ”inre utanförskap” har min sambo lärt sig att leva med, och därför har hon mycket få thailändska kompisar i Sverige.

(Hur många vänner det finns av annan nationalitet är en helt annan fråga)

Wille skrev:

”Men på det relativt nedvärderande vis du beskriver de thailändska damerna så verkar det som det är en lösning du föredrar.”

Svar S-M:

Visst kan det verka som jag föredrar det,

i alla fall om man som läsare bygger sin tes utifrån mitt raljerande resonemang i ämnet.

Hur det förhåller sig bortom mina personliga putslustigheter och raljerande ordalag är kanske en helt annan femma. ;):whistle:

Ha de bra,

S-M

Är det inte bara lättare att skriva, "jag var plump", än att ett långt inlägg som försvar för vad du skrivet.

Du har talat om för MPR att din fru inte vill umgås med outbildade Thaitjejer, och du tror att de flesta av dessa kommer från Isaan.

Du har också talat om att just din fru kommer från Bangkok och är välutbildad, därav hennes ovilja att just umgås med den grupp outbildade kvinnor från hennes land.

Kan faktiskt förstå att några här inte direkt jublade av detta, men som sagt, hellre skriva ytterligare ett jättelångt inlägg med många fina ord, än att bara säga, "jag uttryckte mig nog lite klumpigt".

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...