Jump to content
IGNORERAD

Nintaa, skvaller bland de "våra"


MangeUdon

Recommended Posts

Jag har inte på ett enda ställe i denna tråden skrivet att du har fel, eller rätt heller för den delen.

Jag har däremot skrivet att jag kan förstå att de som är gifta/tillsammans med en tjej från Isaan reagerar negativt på ditt inlägg ovan.

Oavsett hur jag läser det så kan jag bara få det till att du ser ner på damer med lite utbildning från denna landsdel, och att din fru som är välutbildad inte umgås med dessa.

Sedan är det ju tråkigt att din fru blir sur för vad några skriver om henne här på MPR, men det är väl ändå dig hon skall bli sur på, du är ju den som blandar in henne här, själv skriver hon väl inget?

Och en gång till då, oavsett om du har rätt eller fel om dessa outbildade tjejer från Isaan som din välutbildade fru inte vill umgås med(jag vet inte om du har det), så förstår jag att flera tolkat ditt inlägg som nedvärderande.

Nu vet inte jag om jag ingår i det vissa kallar drevet mot Siam Nilsson, om så är fallet så får jag be om ursäkt för detta, och då självklar till Siam Nilsson själv! :wai:

Detta är ett forum där de flesta skriver både bra och mindre begåvade saker, alla har både fel och rätt, dels beroende på läsarens tolkning, dels beroende på att man som sagt ibland skriver bra och ibland hellre än bra.

Kan dock konstatera att det aktuella inlägg från SN sårade flera personer på forumet, ja sårade. Såg själv en person som läste detta och blev mycket upprörd och ledsen.

Men som jag skrivet ett par gånger i denna tråd så har jag själv så oerhört liten erfarenhet av Thailändskor som bor i Sverige att jag inte kan säga om SN har rätt eller fel, jag kan dock konstatera att det för vissa var sårande.

Sedan är det självklart SNs eget val att välja om han bryr sig om detta eller inte, och nu kom ju faktiskt en ursäkt, ironiskt menad eller genuin kan jag dock inte riktigt utläsa.

Vill dock även jag dra in min egen fru i denna tråd, jag lät henne läsa SNs inlägg och till skillnad från mig så tyckte hon inte att det var speciellt sårande, så "in the eye of the beholder" gäller med all tydlighet även här på MPR. Ja som sagt, vi läser nog in lite till mans vad vi tror, vill och förväntar oss att vissa skribenter skall skriva.

Nog om detta! Nedan något annat jag reagerade för.

Att vantolka andras ord och mening i syfte att vilja skjuta på person och inte debattera eventuella fel i sak är oftast en kontraproduktiv lek med elden.

Väljer man som debattör att bruka denna form av skitsnacksdebatt

så bör man först och främst se till att ha ryggen helt fri.

Annars kan man råka ut för en verbal kontringsspark på forumet

som ömmar betydligt mer än vad man någonsin hade kunnat föreställa sig.

- Jag har en synopsis att spinna vidare på om exempelvis någon av

drevkarlarna vill fortätta i samma stil.

De får väl testa mig om de vill ;)

Inte sedan en rätt känd person på TT hotade en annan med stryk när de träffades har jag sett hot på TT eller MPR.

Om jag nu läser ovanstående inlägg från SN rätt denna gång så hotar han väl eventuella debattörer.

Citatet:

"Annars kan man råka ut för en verbal kontringsspark på forumet

som ömmar betydligt mer än vad man någonsin hade kunnat föreställa sig."

Känns för mig inte alls speciellt trevligt, framförallt då när det framförs av en av forumets absolut bäst formulerade skribenter, ingen moderator som reagerar dock, så jag har väl missuppfattat igen.

Men som sagt, jag upplever det som ett hot mot de som fortsätter debattera, och har jag otur nu som är det väl jag som kommer få denna "kontringsspark som kommer ömma mer än man någonsin hade kunnat föreställa sig".

Jag tror dock väl om SN och är rätt säker på att han även i framtiden använder sitt ord på ett sätt som inte skadar utan glädjer oss andra här på MPR.

En het debatt och lite tuppfäktande är kul anser jag, och jag är själv road av lite tuffare debatter, men att hota med vedergällning känns inte sådär jättetrevligt, men som sagt, det har ju inte hänt än och kommer förhoppningsvis inte att göra det heller. :great:

Ändrades av Vaxet

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 146
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • noBuzz

    12

  • Kim

    8

  • Baa

    7

  • Vaxet

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest wille

Inte sedan en rätt känd person på TT hotade en annan med stryk när de träffades har jag sett hot på TT eller MPR.

Om jag nu läser ovanstående inlägg från SN rätt denna gång så hotar han väl eventuella debattörer.

Citatet:

"Annars kan man råka ut för en verbal kontringsspark på forumet

som ömmar betydligt mer än vad man någonsin hade kunnat föreställa sig."

Känns för mig inte alls speciellt trevligt, framförallt då när det framförs av en av forumets absolut bäst formulerade skribenter, ingen moderator som reagerar dock, så jag har väl missuppfattat igen.

Men som sagt, jag upplever det som ett hot mot de som fortsätter debattera, och har jag otur nu som är det väl jag som kommer få denna "kontringsspark som kommer ömma mer än man någonsin hade kunnat föreställa sig".

Jag tror dock väl om SN och är rätt säker på att han även i framtiden använder sitt ord på ett sätt som inte skadar utan glädjer oss andra här på MPR.

En het debatt och lite tuppfäktande är kul anser jag, och jag är själv road lite tuffare debatter, men att hota med vedergällning känns inte sådär jättetrevligt, men som sagt, det har ju inte hänt än. :great:

Men just att S-N mkt tydligt markerad verbal kontringsspark tydliggor väl att det inte handlar om en fysisk spark och därmed inte ett fysiskt hot. Ett hot om ett repliksvar får man väl på ett internetforum vara beredd på dock. Jag uppfattar det som han menade skriftligen snarare än verbalt for ovrigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

En het debatt och lite tuppfäktande är kul anser jag, och jag är själv road lite tuffare debatter, men att hota med vedergällning känns inte sådär jättetrevligt, men som sagt, det har ju inte hänt än. :great:

Men, det kan för betraktare ses som en test hur långt man kan gå i att raljera, stundom i ganska hånfulla näst intill utmanande ordalag som ALDRIG skulle yppas IRL där det ju finns folk med olika långa stubiner.

Kanske det vore lita klokt att "vila på hanen" innan motparten drar blankt(om man inte själv är streetfigherfan) det finns ju dock en viss risk (chans) att respektive skulle mötas .

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Drev och drev, ni kan ju fråga IL hur det blir när man skriver att Thaksin var en hyvens kille smile.gif .

Eller som jag brukar göra när jag har långtråkigt; föreslå att Thailand inför turistskatt wink.gif .

Link to comment
Dela på andra sajter

Drev och drev, ni kan ju fråga IL hur det blir när man skriver att Thaksin var en hyvens kille smile.gif .

Eller som jag brukar göra när jag har långtråkigt; föreslå att Thailand inför turistskatt wink.gif .

Asså..föreslår du en endaste gång till att Thailand ska införa turistskatt så åker du på hjuling pojkvasker !!! dance1.gifdrinks.gif

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men just att S-N mkt tydligt markerad verbal kontringsspark tydliggor väl att det inte handlar om en fysisk spark och därmed inte ett fysiskt hot. Ett hot om ett repliksvar får man väl på ett internetforum vara beredd på dock. Jag uppfattar det som han menade skriftligen snarare än verbalt for ovrigt.

Jo det förstod jag också, men en psykisk spark kan nog svida minst lika mycket som en fysisk.

Vi är rätt många nu som inte längre är så där jätteanonyma på forumet. Och har man träffat många forumbröder och systrar har man nog en hel del kunskap om varandra som om det för att jävlas med någon publicerades, skulle kunna skada mycket mer än en ren fysisk spark, även om den skulle träffa på pungen.

Så hot oavsett vad, tycker jag inte hör hemma här på MPR.

Ändrades av Vaxet

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Asså..föreslår du en endaste gång till att Thailand ska införa turistskatt så åker du på hjuling pojkvasker !!! dance1.gifdrinks.gif

Fritz..

Har hort att man skall akta sig for den svenska P.R.O-maffian i Pattaya. De är tydligen inte att leka med...kastar kottbullar och hotar med allsång..

ps. ursäkta off topic

Angående eventuella hot på forumet.

Frits kommentar uppfattar nog 100% som ett mkt tydligt skämt.

Håller med Vaxet om att ifall det finns utrymme for osäkerhet skall man inte skriva något som då kan upplevas som hotfullt - varken verbalt eller fysiskt sådant. Dock så kan man ju då som läsare be om klargorande snarare än att utgå från värsta tänkbara scenario. Personligen tolkade jag S-N inlägg annorlunda men kan nu i efterhand se att det lämnar oppet for olika tolkningar. Sedan tror jag dock inte att det var S-N intention att gora.

Ändrades av wille
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai

Vafan inte vara så allvarliga! Att man kasta lite skit och ta lite skit tillhör väl vardagen mellan vänner och familjen. Så länge man hotar med verbal uppläxning i ett forum utan för den delen ta till personangrepp är väl ok. Dock så är det ju en risk för urspårning.

Jag tycker definitivt om att slänga lite käft och vara lite dryg. Och det är jag inte ensam om.. sen är det väl så att man tycker vissa är roligare än andra och så är det ju även irl.

wUThai, som snart sitter med en iskall Beer Chang i Pattaya! :drinks:

Link to comment
Dela på andra sajter

Vafan inte vara så allvarliga! Att man kasta lite skit och ta lite skit tillhör väl vardagen mellan vänner och familjen. Så länge man hotar med verbal uppläxning i ett forum utan för den delen ta till personangrepp är väl ok. Dock så är det ju en risk för urspårning.

Jag tycker definitivt om att slänga lite käft och vara lite dryg. Och det är jag inte ensam om.. sen är det väl så att man tycker vissa är roligare än andra och så är det ju även irl.

wUThai, som snart sitter med en iskall Beer Chang i Pattaya! :drinks:

Just den meningen gör att Du kan hotas med en omgång av oss som sitter i kylan :drinks:

Skål o hade bra

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

S-N,sparka på du,det är alltid roligt med diskussioner med ironi och högt i tak.Man får nog vara hemskt lättstött för att tolka hans inlägg om vedergällning som allvarlig :dance1: Mvh Måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inte reagerat nämnvärt starkt over S-N inlägg men tyckte det senaste var lite roligt på det sätt han framställde sig själv lite som en martyr. En lätt sarkastisk replik till S-N känns som han med lätthet kan hantera och ibland till och med kan uppskatta. Som sagt är jag ingen vän av ironiska smiley-gubbar och får då ta att budskapet inte alltid går fram. Man kan även välja att se på bilder med en glimt i ogat Tommy. Hur inlägget tolkas i just detta fall handlar ju mkt om hur läsaren väljer att gora det eftersom mkt lämnas oskrivet..

Om S-N tog illa vid sig får jag väl gora en pudel och säga. Det var kanske dumt och säkert jätte, jättedumt. Men i annat fall så litar jag på att passningen gick hem som det var tänkt och inte så mkt mer än det. Tycker det borjar bli väldigt lågt i tak i snabbare och snabbare takt nu.

OK, kanske dumt av mig att skriva nåt överhuvudtaget.

Så varför inte fortsätta dumma mig lite:. :ironi:

Undrar vad dom har i vattnet i Bangkok :whistle:

MVH Tommy

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Jag har inte reagerat nämnvärt starkt over S-N inlägg men tyckte det senaste var lite roligt på det sätt han framställde sig själv lite som en martyr. En lätt sarkastisk replik till S-N känns som han med lätthet kan hantera och ibland till och med kan uppskatta. Som sagt är jag ingen vän av ironiska smiley-gubbar och får då ta att budskapet inte alltid går fram. Man kan även välja att se på bilder med en glimt i ogat Tommy. Hur inlägget tolkas i just detta fall handlar ju mkt om hur läsaren väljer att gora det eftersom mkt lämnas oskrivet..

Om S-N tog illa vid sig får jag väl gora en pudel och säga. Det var kanske dumt och säkert jätte, jättedumt. Men i annat fall så litar jag på att passningen gick hem som det var tänkt och inte så mkt mer än det. Tycker det borjar bli väldigt lågt i tak i snabbare och snabbare takt nu.

- Nej jag tog inte illa upp trots att Wille är ny ordningsman i klassen.

Willes tjuvnyp är ganska subtila och oftast ganska underfundiga i sin utformning.

Korset var väl lite kul, men samtidigt blev martyrbilden ganska fel eftersom jag inte är

någon Jesusfigur. Till skillnad mot Marias son så vänder jag ju inte den andra kinden till

när någon grälsjuk typ attakerar min person med löjliga påhitt om sublima budskap

som han har funnit mellan raderna i mina texter.

Som Wille vet av erfarenhet så ger jag ju svar på tal ,

och jag bangar inte för att ta en verbal fight (clean or dirty, make your pick).

Men om det är bråk med riktade personangrepp som eftersöks

så bör motståndaren också vara på det klara med att jag inte

rullar över och lägger mig platt på rygg i första taget.

Med andra ord,

"Don’t pick a fight if you don’t want to swing" - ;)

(med ord alltså, om nu någon trodde något annat)

Ändrades av Siam-Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Bland annat den gode Kim har agerat drevkarl mot mig även vid tidigare tillfällen,

så jag börjar vänja mig så smått.

Bl.a. när jag en gång i tiden skrev och "påstod" att min fru förmodligen hade ärvt sin flitiga läggning tack vare hennes kinesiska rötter några generationer bakåt i tiden.

Den gången blev jag snabbt beskylld av bl.a. Kim för se ner på alla andra thailändare

och att jag hyste unkna rasbiologiska drömmar etc . . .

Drevkarl? Jag har väl inte drivit någon attack mot dig, bara skrivit helt i mitt eget namn. Tänkte inte heller skriva mer än ett mess för att markera att jag inte tycker som du, har egentligen inte tid att tjafsa om oväsentligheter som detta. Men sedan råkade jag tydligen bli utsedd till både huvudmotståndare samt drevkarl och mitt namn nämns i varenda ett av dina mess. Så jag tvingas snällt fortsätta "drevet" utan att egentligen vilja det, alternativtet är att inte ge något svar vilket jag tycker är lite ofint.

Först. jag blev inte speciellt upprörd över det skrivda, och känner mig inte speciellt träffad, frun har ingen tradition av att äta klibbris, talar inte lao, har studerat flera år i Bkk, flera år i Sverige och har förhoppningsvis en svensk lärarexamen inom en snar framtid. Att hon har rötterna i Isaan, precis som Fru Nilsson, känns inte så speciellt alarmerande. Tror nog frun skulle få godkänt som bordsvän även hos Herr och Fru Nilsson.

Nej, det var alltså inte i egen sak jag skrev som jag skrev utan för att du, enligt min mening, skrev inskränkt. Och just det brukar jag oftast reagera negativt på. Inskränkthet är bland de sämsta av dygder tycker jag personligen.

Det där du skriver om att jag skulle ha beskyllt dig för att "hysa unkna rasbiologiska drömmar" osv tror jag inte på, kommer visserligen inte ihåg diskussionen ifråga, men jag brukar inte uttrycka mig så. Men antagligen tyckte jag väl även då att du skrev inskränkt och svarade därför emot. Att jag inte ser ned på kinesättlingar kan jag garantera eftersom jag inte ser ner på några sorters ättlingar. I alla fall inte för att dom är just kinesättlingar. Men skulle någon kinesättling däremot hävda att dom är lite finare än dom flesta andra bara för att dom råkar ha 15% kinesblod i sig skulle jag nog reagera. Såna påståenden tycker jag är inskränkta om några.

Men som sagt var, jag umgås mycket hellre med mina barn och familj än sitter farmför datorn och skriver meningslösa inlägg om kao niow, lao-dialekt och bkk vs landsbygd så jag hoppas att detta blir mitt allra sista inlägg i den här debatten. Jag har aldrig krävt någon ursäkt eller pudel av dig så vänd dig gärna till dom som har gjort det i dina svar istället för till mig.

Ha en bra dag och varma hälsningar till frun. Hon ser jättesnäll och genomtrevlig ut på bild. Och bilder ljuger väl aldrig så det är hon säkert. smile.gif

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Tja.

ngn mer än jag som ser det humoristiska i den här trådens utveckling?

Det börjar med ett inlägg om hönskackel bland våra kvinnliga thaipartners och har utvecklats till tuppkackel bland de manliga skribenterna.

Lika barn leka bäst?

/mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Tja.

ngn mer än jag som ser det humoristiska i den här trådens utveckling?

Det börjar med ett inlägg om hönskackel bland våra kvinnliga thaipartners och har utvecklats till tuppkackel bland de manliga skribenterna.

Lika barn leka bäst?

/mvh

Visst är det så, nästan som en hederlig gammal ”kock-fight” vid dansbanan.

Man skulle kunna tro att hela Midsommarspriten redan har runnit ut i ådrorna,

vilket har fått personernas underliggande aggressioner att bubbla upp i ett berusat affekt.

Men det kommer en morgondag,

och frågan är väl om man då känner sig verbalt mörbultad

eller bara lite bakfull av stridens hetta?

Vi får se,

i värsta fall får man väl ta sig en återställare.

Ha de bra,

Siam-Nilsson

Link to comment
Dela på andra sajter

”Det kan bli lite enahanda att som den ”udda” thaitjejen behöva sänka

sin egen diskussionsnivå och sitta och lyssna på en hoper fabulerande

damer som bara vill snacka lao-dialekt och ”mååååste” stoppa i sig

klibbigt ”kao-neo” till varje måltid.”

Skulle nog kunna skriva mycket om den citerade texten.

Men har varken tid, lust eller ork.

Mvh

Magrood

- som nyss stoppat i sig klibbigt ris -

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

”Det kan bli lite enahanda att som den ”udda” thaitjejen behöva sänka

sin egen diskussionsnivå och sitta och lyssna på en hoper fabulerande

damer som bara vill snacka lao-dialekt och ”mååååste” stoppa i sig

klibbigt ”kao-neo” till varje måltid.”

Skulle nog kunna skriva mycket om den citerade texten.

Men har varken tid, lust eller ork.

Mvh

Magrood

- som nyss stoppat i sig klibbigt ris -

Va gott!

"Grillat klibbris med stekt lever och kycklinghjärtan brukar jag köpa vid grillvagnarna i Thailand.

Det tilltugget är gott till ölen tycker jag."

Jag har ju tidigare tagit upp detta personliga matintresse i denna tråd :D

Ha de bra Magrood,

S-M

Link to comment
Dela på andra sajter

Va gott!

"Grillat klibbris med stekt lever och kycklinghjärtan brukar jag köpa vid grillvagnarna i Thailand.

Det tilltugget är gott till ölen tycker jag."

Jag har ju tidigare tagit upp detta personliga matintresse i denna tråd :D

Ha de bra Magrood,

S-M

Tack.

Jodå, det är gott med inälvor. ;)

Det var lite kul för när jag skrev inlägget tänkte jag skriva något om en maträtt som jag just nu saknar.

Men är lite rädd att forumisterna skulle känna sig äcklad.

Så det får jag hålla för mig själv.

:::

Kanske blir lie grillad lever imorgon.

Liam gillar säkert det. Han har inte fått prova det eftersom det är för mycket a-vitaminer har jag läst någonstans. (eller var det bara dåligt för gravida - kommer inte ihåg)

:::

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack.

Jodå, det är gott med inälvor. ;)

Det var lite kul för när jag skrev inlägget tänkte jag skriva något om en maträtt som jag just nu saknar.

Men är lite rädd att forumisterna skulle känna sig äcklad.

Så det får jag hålla för mig själv.

:::

Kanske blir lie grillad lever imorgon.

Liam gillar säkert det. Han har inte fått prova det eftersom det är för mycket a-vitaminer har jag läst någonstans. (eller var det bara dåligt för gravida - kommer inte ihåg)

:::

Mvh

Magrood

Tap ghai. Är riktigt gott tycker jag.

Vidare tycker jag att Magrood lyfter bort osämjan bra. Det är bättre att äta kycking än att "tuppfäktas"

Det blir bara segt och svårsmält.

MVH BanFang

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Tack.

Jodå, det är gott med inälvor. wink.gif

Det var lite kul för när jag skrev inlägget tänkte jag skriva något om en maträtt som jag just nu saknar.

Men är lite rädd att forumisterna skulle känna sig äcklad.

Så det får jag hålla för mig själv.

:::

Kanske blir lie grillad lever imorgon.

Liam gillar säkert det. Han har inte fått prova det eftersom det är för mycket a-vitaminer har jag läst någonstans. (eller var det bara dåligt för gravida - kommer inte ihåg)

:::

Mvh

Magrood

Lever är gott ... men det ska vara med brunsås potatis och lingonsylt ... och ett glas mellanmjölk. :)

/mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

På grund av rådande konflikter i den thailändska sfären i vår hemstad dök ett behov av att "skriva av sig lite" upp.

Jag vill inte gå in djupare på själva konflikten, eller i vilken mån jag är berörd, utan seglar istället runt ämnet lite generellt.

En av många anledningar till att jag är fäst vid min fru är hennes naturliga lättsamhet. Hon håller låg profil, men är för den delen gärna social. Hon för aldrig vidare rykten, och skapar dem inte heller. Det borde ju (i min värld) klassas som ett socialt framgångsrecept.

Något som förvånat mig under de åren vi levt ihop i Sverige är hur thailändare tenderar att konkurrera inbördes, och hur de i gemenskapen tycks rangordna varandra i en (för mig) ologisk struktur.

Tack gode gud (Buddha) eller vem tusan man nu ska tacka för att min egen käresta in i det längsta undviker onödiga konflikter, genom att inte ställa sig på den enes, än den andres sida då det hettar till i thaiosfären. Jag är även tacksam för hennes ointresse i andra människors fram eller motgångar, och hur hon hellre hjälper än att stjälper då det behövs. Det torde ju även det vara ett socialt framgångsrecept. Men är det verkligen det?

- Nej. Absolut inte! Det man tydligen bör göra är att i sann oppurtunistisk anda slå sig i lag med den som för tillfället har högst rang i gruppen. Lisma och nicka instämmande åt allt skitsnack som bjuds.

- En tugga somtam, en tugga skit. Då leder man framgångsligan, ja, åtminstone tillfälligt.

Jag vägrar att tro att man i det långa loppet kommer särskilt långt här i livet genom att trampa sig fram på det viset. För övrigt så är det ju även "hängivna" buddister jag talar om, vilket än mer ökar diskrepansen. :crazy:

Jag är så förbannat less på dessa onödiga skitkonflikter som blommar upp bland de thailändska damerna kring vår bygd.

De grundar sig förmodligen alla på avundsjuka, okunskap och nonsens. Vem har vad, vem tjänar si, vem tjänar så, osv, osv. Men för helskotta...I Sverige har vi ju de flesta det rätt hyfsat ställt. Så hur kan ämnet ens vara av intresse?

Jag har frågat min fru om det är likadant i Thailand. Beter sig så kallade vänner likadant mot varandra där, som de gör här i Sverige? Nej, inte bland hennes tidigare umgängeskrets i alla fall, men nog förekommer det. Kanske är det även mer förekommande i Thailand än i Sverige eftersom klyftorna där är större, både de sociala och ekonomiska.

Men, vad är det då som gör att en grupp människor som är i minoritet i sin stad inte med näbbar och klor försöker hålla ihop, istället för att med nämnda lemmar klösa ögonen ur varandra (metafor)? Är det inte märkligt, mycket märkligt så säg?! De har ju alla förutsättningar i världen att skapa en god sammanhållning. De delar ju samma kultur, tro och i viss mån erfarenheter. Borde inte det vara en bra grund att bygga sammanhållning på?

Visst, jag är subjektiv! Klart jag håller min käresta om ryggen, och framhäver hennes oskuld i skvallersammanhang. Men, och det är med betoning på men: Jag gör det grundat på empiri, inte på grund av naiv blåögdhet. Vårt förhållande hade inte varit långvarigt ifall hon sällat sig i ledet bland dyngspridare, det kan jag gå i god för!

Jag undrar ibland om männen till de värsta spridarna är medvetna om deras damers antisociala verksamhet. Kanske begriper de inte vad det tjattras om i telefonlurarna när skvallerexpressen går varm.

Okej, skitsnack är mänskligt, om än ett dåligt karaktärsdrag. Däremot är det skillnad (anser jag) mellan "oskyldigt" skitsnack och elakartat skitsnack. Det sistnämnda blir det ju då det handlar om att sprida ogrundade rykten i syfte att svärta ner någons anseende. Det är enligt mig helt förkastligt, men tyvärr vad jag förstått vanligt förekommande bland de thailändska grupperingarna i Sverige. Tragiskt.

Någon annan som funderat kring ämnet skvaller och skitsnack bland "våra" damer? Bryr ni er då era egna fruar är involverade i "komplotter", eller känner ni likt mig själv att: sådant håller inte min egen fru på med?

Mvh/

www.mangeudon.se

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja mange.Det var ett tag sedan vi sågs!!!!ska ni inte ner till Halmstad i sommar?Kom gärna inom och hälsa på nån dag!!!

Ha det bra...Ps min fru skvallrar aldrig...

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...