Jump to content
IGNORERAD

Nintaa, skvaller bland de "våra"


MangeUdon

Recommended Posts

Guest Siam-Nilsson

Kan hända jag misstolkar S-N i att hans fru bara inte kan umgås med thailändare som äter klibbris,

bryter på lao samt aldrig bott i en storstad.

(Här erkänner du faktiskt att du eventuellt har misstolkat det jag skrev - bra)

/ / / /

Det jag reagerade på var som sagt att S-N vid detta tillfälle hävdar att storstadsbor knappt

kan umgås med landsortsbor pga deras inskränkthet, världsovana, matvanor och dialekt.

(Har jag "S-N" skrivit detta, eller är detta en subjektiv tolkning av dig?)

/ / / /

Visst, alla passar inte med alla, men att i förväg kunna avgöra vilka som är

potentiellt trevliga att umgås med pga matvanor, dialekter, storstadsvana osv ger lite näsa i vädret varning.

(Har jag "S-N" skrivit att jag eller frugan tycker så, eller är detta också en subjektiv tolkning från din sida?)

/ / / /

(I ett senare inlägg skriver du följande brasklapp för att täcka upp dina påståenden)

"Jag har inte, och tänker inte, påstå något om vad din fru tycker av den enkla anledningen

att jag inte kan veta det. Det enda jag vet är att du skrev att hon tänker samt handlar si eller så.

(Ja, vad handlade detta si och så om egentligen?)

Om hon verkligen gör det vet jag förstås inget om, hon kanske inte ens skulle hålla med i din beskrivning, vad vet jag."

Kim,

jag kan försäkra dig om att hon (min sambo) inte håller med dig i den tolkning

som du och Vaxet fann en anledning till att göra utifrån det som jag faktiskt skrev.

Men det står ju er båda fritt att föra fram era egna synpunkter och på så vis lägga korten på bordet

eftersom vi i Sverige har yttrandefrihet till skillnad från det nuvarande Thailand.

Nu är ju jag lite äldre än dig så det är möjligt att mitt minne inte är lika skarpt som ditt eget.

Därför får du väldigt gärna backa upp dina påståenden om vad och när jag har skrivit

de där tokigheterna som du hävdar att jag har skrivit (om än i förtäckta ordalag som du uttrycker det).

Då kanske min egen minnesbild av detta klarnar, och jag kan då ta ställning till en ev "Pudel".

Jag syftar då på följade påstående från dig:

”S-N har ju tidigare (i förtäckta ordalag) uttryckt svenska storstadsbors

överlägsenhet gentemot dom övriga 6-7 miljonerna innevånares

typiskt inskränkta, världsomedvetna glesbygdsmentalitet.”

- Vadå i förtäckta ordalag ?

- Antingen har jag väl skrivit det eller också har jag det inte!

- Ditt tendensiösa och fantasifulla tråcklande med sanningen påminner lite om den

religiösa högern som förr i tiden påstod att det fanns ”hemliga” och satanistiskt

uppviglande budskap på LP-skivor med rockmusik (Sublima budskap).

Det gällde bara att spela skivorna baklänges så skulle det hemska

budskapet framträda och tränga in i den yngre oskyddade generationen, enligt dem i alla fall . . .

Hela tråden som MangeUdon startade handlade ju från början om det tråkiga fenomenet

att man ibland orättfärdigt utsättas för mer eller mindre påhittat ”skitsnack” . . .

Vilket jag tycker era tolkningar tenderade att vara.

Frugan satt faktiskt med och läste både dina och Vaxets tolkningar i går kväll,

och särskilt munter av att se dessa egna ”tolkningar” av vad jag och hon påstods stå för

kan jag inte påstå att hon blev.

Men idag är ”fru högutbildad & högfärdig från huvudstaden” ute i rabatten och rensar bort

"ovälkommet" ogräs som våldgästar vår trädgård,

så en eventuell kvardröjande ilska hos henne projicerats nu istället på div tistlar och bladlöss.

post-5068-12764252446_thumb.jpg

Ha de,

S-M

post-5068-12764252446_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 146
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • noBuzz

    12

  • Kim

    8

  • Baa

    7

  • Magrood

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Att det finns en ganska stor homogen grupp Isaan-damer med medioker skolutbildning i Sverige är nog ingen överdrift (troligen den största thailändska gruppen i Sverige).

Jag skulle vilja säga att det är ganska svårt att i Sverige hitta thailändska kompisar med gemensamma intressen om man som hyfsat utbildad thailändska har växt upp och arbetat i storstaden Bangkok. Det kan bli lite enahanda att som den ”udda” thaitjejen behöva sänka sin egen diskussionsnivå och sitta och lyssna på en hoper fabulerande damer som bara vill snacka lao-dialekt och ”mååååste” stoppa i sig klibbigt ”kao-neo” till varje måltid.

Vid sidan av det vanliga skrytet och skvallret om både andra, och om sig själv och sin egen man och hans inkomster vid matbordet så vill gruppmedlemmarna också ofta tävla i div dibila affärsprojekt och hur mycket odlingsbar mark var och en ska eller har köpt upp på den vidpinade thailändska landsbygden. Det är ett ganska så ointressant spörsmål för en storstadskvinna att sitta och diskutera.

Det är väl lätt att som jag sitta här och raljera lite över deras skvaller, vanvettsaffärer och ogenomtänkta beslut, men faktum kvarstår att om tjejen inte faller in i den accepterade mallen, så faller hon också oftast ut ur den thailändska (laoitiska) ”gemenskapen”.

Detta ”inre utanförskap” har min sambo lärt sig att leva med, och därför har hon mycket få thailändska kompisar i Sverige.

Jag har inte på ett enda ställe i denna tråden skrivet att du har fel, eller rätt heller för den delen.

Jag har däremot skrivet att jag kan förstå att de som är gifta/tillsammans med en tjej från Isaan reagerar negativt på ditt inlägg ovan.

Oavsett hur jag läser det så kan jag bara få det till att du ser ner på damer med lite utbildning från denna landsdel, och att din fru som är välutbildad inte umgås med dessa.

Sedan är det ju tråkigt att din fru blir sur för vad några skriver om henne här på MPR, men det är väl ändå dig hon skall bli sur på, du är ju den som blandar in henne här, själv skriver hon väl inget?

Och en gång till då, oavsett om du har rätt eller fel om dessa outbildade tjejer från Isaan som din välutbildade fru inte vill umgås med(jag vet inte om du har det), så förstår jag att flera tolkat ditt inlägg som nedvärderande.

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Smileygubbar vid satiriska eller ironiska inlägg är ju till for fegisarna. Dvs. de som inte vågar riskera att texten missuppfattas och någon blir grinig. Sen har man alla inlägg som gommer sig bakom ett forsok till humor trots en allvarlig mening. Den s:k ironin blir en efterhandskonstruktion när det borjar blåsa lite.

Njaaaa,,,,,Nu måste jag komma med en annorlunda uppfattning, eller rättare sagt annans uppfattning.

När jag för nåt år sedan skrev ett inlägg med lite kritik samt en del skoj så fick jag "skällning" av någon som jag nu glömt vem, men det har en sekundär betydelse, jag skulle ha använt smiley för att "förklara" att det var vänskaplig kritik, så hur man än vänder sig har man rumpan bak... :dance1::great::whistle:

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Knasen

post-5068-127644596688_thumb.jpg

Tänk om man kunde få se något "högdjur" härifrån MPR stå på alla fyra i rabatten :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Från pudelvägran till en dåres försvarstal. :)

S-N,

Det är inget snack om att din text var gnällig och nedvärderande gentemot den homogena grupp din fru inte vill umgås med.

Förutom att du lyckades få in ett antal negativt laddade beskrivningar så som "ogenomtänkta beslut", vanvettsaffärer, "medioker utbildning",

"fabulerande damer", "skryt", "skvaller", och "dibila" så syftade hela inlägget till att göra skillnad mellan din storstadsfru och de från den "vindpinade landsbygden".

Där storstadsfrugan med sin utbildning fick sänka sig.

Ingenstans framkom att det bland dessa damer också finns individer som är på annat sätt än det, nedvärderande och negativa sätt, de utmålades på.

Att du, med din språkförståelse, inte förstår att kritiken är skälig tror jag inte på.

Jag tror bara att du inte kan fixa att du gjort bort dig genom ett ogenomtänkt och klantigt formulerat inlägg.

Och pudeln du kommer att få göra bara växer i storlek i takt med att du drar ut på det hela.

Jag tycker att jag också är ganska bra i det Svenska språket, och jag tolkade definitivt ditt inlägg som negativt utmålande

av en "ganska stor homogen grupp Isaan-damer".

Jag tror inte heller att din frus känslor och åsikter ligger i paritet med den känsla du förmedlade i ditt inlägg.

Och det är säkert så att det är just detta som anledningen till hennes irritation.

Alltså att hon känner sig negativ utpekad och beskriven.

Men vet du.. det är nog precis så vissa Isaan-tjejer känner sig när de läser dina texter ovan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Naturligtvis är det skillnad mellan en by i Isaan och Bangkok, precis som det är skillnad mellan byn Avliden och Stockholm. Själv finns jag just nu närmare Avliden än Stockholm. I den lilla byn känner alla varandra, vet vad varenda en har för sig. I storstaden blir det av naturliga skäl inte det samma, men kan mycket väl florera i det lokala kvarteret. För många verkar livet gå ut på att kunna "pissa högst på väggen", något som inte minst är påtagligt i United States of America.

Efter att ha levt både i Isaan och i Bangkok och lärt känna människor på alla ställen, så är det helt klart så att "skitsnacket" har en annan nivå i Isaan. Tävlingen om att ha den "rikaste farangen" är påtaglig. Det nya huset kostar gärna dubbelt så mycket som det egentligen gjorde. Jag känner igen en hel del i vad S N skrev. Mobilen ser till att allt skvaller sprids fortare än vinden.

Jag har en vän, som tog en liten tur med sin scooter och hamnade i en grannby någon mil bort. Han stannade vid den lokala puben för att läska sig med en öl och bytte några ord med en tjej i baren. Det dröjde inte en minut innan hans fru ringde och frågade vad han höll på med...

När tjejerna kommer till Sverige, blir deras umgänge med andra thai-tjejer deras "lilla by" i det nya landet. Mobiltelefonen är även här sättet att sprida skvaller. Sedan skall man hålla isär vanligt skvaller och skitsnack. Tyvärr har jag dålig erfarenhet av en massa skitsnack om saker man inte har med att göra och saker man inte känner till sanningen om. Även om jag inte känner till kortklubbar och liknande, som IL beskriver, finns det en klar rangordning bland tjejerna, där högsta hönset är den som leder och bestämmer och som du skall vara vän med. Vill du inte spela med, hamnar du utanför.

Självklart finns det undantag från alla regler, men jag delger bara vad jag själv upplevt bland thailändare jag känner i både Sverige och Thailand. Men risken är tydligen stor att trampa på ömma tår.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kim,

jag kan försäkra dig om att hon (min sambo) inte håller med dig i den tolkning

som du och Vaxet fann en anledning till att göra utifrån det som jag faktiskt skrev.

Men det står ju er båda fritt att föra fram era egna synpunkter och på så vis lägga korten på bordet

eftersom vi i Sverige har yttrandefrihet till skillnad från det nuvarande Thailand.

Nu är ju jag lite äldre än dig så det är möjligt att mitt minne inte är lika skarpt som ditt eget.

Därför får du väldigt gärna backa upp dina påståenden om vad och när jag har skrivit

de där tokigheterna som du hävdar att jag har skrivit (om än i förtäckta ordalag som du uttrycker det).

Då kanske min egen minnesbild av detta klarnar, och jag kan då ta ställning till en ev "Pudel".

Jag syftar då på följade påstående från dig:

”S-N har ju tidigare (i förtäckta ordalag) uttryckt svenska storstadsbors

överlägsenhet gentemot dom övriga 6-7 miljonerna innevånares

typiskt inskränkta, världsomedvetna glesbygdsmentalitet.”

- Vadå i förtäckta ordalag ?

- Antingen har jag väl skrivit det eller också har jag det inte!

- Ditt tendensiösa och fantasifulla tråcklande med sanningen påminner lite om den

religiösa högern som förr i tiden påstod att det fanns ”hemliga” och satanistiskt

uppviglande budskap på LP-skivor med rockmusik (Sublima budskap).

Det gällde bara att spela skivorna baklänges så skulle det hemska

budskapet framträda och tränga in i den yngre oskyddade generationen, enligt dem i alla fall . . .

Hela tråden som MangeUdon startade handlade ju från början om det tråkiga fenomenet

att man ibland orättfärdigt utsättas för mer eller mindre påhittat ”skitsnack” . . .

Vilket jag tycker era tolkningar tenderade att vara.

Frugan satt faktiskt med och läste både dina och Vaxets tolkningar i går kväll,

och särskilt munter av att se dessa egna ”tolkningar” av vad jag och hon påstods stå för

kan jag inte påstå att hon blev.

Men idag är ”fru högutbildad & högfärdig från huvudstaden” ute i rabatten och rensar bort

"ovälkommet" ogräs som våldgästar vår trädgård,

så en eventuell kvardröjande ilska hos henne projicerats nu istället på div tistlar och bladlöss.

post-5068-12764252446_thumb.jpg

Ha de,

S-M

Du menar alltså att din fru inte håller med i hur du beskrev henne för oss? Låter ju bra för det var ju ingen speciellt angenäm bild du återgav.

För säkerhets skull kan jag väl än en gång nämna att jag inte önskar påstå något om din fru, som jag ju inte känner och som inte heller har skrivit något här på forumet. Det var din formulering av stadsbor kontra landsbygdsbor och den förstnämde gruppens överlägsenhet gentemot den andra jag reagerade mot.

Att du uttryckt liknande ståndpunkter storstad vs landsbygd i Sverige kommer jag ihåg eftersom jag svarade emot dig en gång. Men i vilket sammanhang eller trådämne kommer jag inte ihåg och frågan känns inte så viktig att jag orkar lägga ned någon tid på att leta.

Jag nöjer mig med att konstatera att jag inte är av samma åsikt som dig i just denna fråga och det är väl ingen big deal. Man kan ju inte vara ense om allt och en del saker känns ganska meningslösa att diskutera eftersom jag inte har något att vinna på att få dig att ändra dig. Du får tycka och tro vad du vill om oss landsbygdsbor. Finns nog ungefär lika många fördomar om stadsbor hos oss lantisar som det finns fördomar om lantisar bland stadsbor. Vissa väljer att tro på dom, andra väljer att retas/skoja lite om skillnaderna men dom allra flesta förstår nog att skillnaderna i karaktärsdrag nog egentligen inte är så stora, om ens någon. Finns så många andra faktorer som gör betydligt större skillnader att geografi gott göms inom dessa.

Ha en fortsatt bra växtpåtar-dag och hälsa frugan så gott. Själv ska jag försöka få barnen att somna nu.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har nu läst igenom tråden för att se vad jag missat. Eftersom jag inte sett något som kan förklara till att ”drevet” nu går efter S-N så måste jag ju ha missat något. Särskilt som det verkar vara så tydligt för flertalet av dem som i den här tråden kan kallas drevkarlar.

Men jag kan inte se att det finns något som är särskilt anmärkningsvärt. Det var ett inlägg i gammal god S-N-stil, något jag gärna läser med viss behållning.

Det raljeras i sedvanlig stil och spelar på de vanliga schablonerna i vissa stycken men inte är det särskilt anmärkningsvärt?

Att man tar till några klichéer för att få till en viss knorr i sitt kåserande är ett vanligt grepp och inte något man tar till för att i akt och mening såra eller förnedra någon.

Det enda misstaget jag kan se att S-N gjort sig skyldig till är att ha en högre tilltro till dem som läste hans inlägg än vad de förtjänade. Men att samla drevet för att man inte kunde tolka texten för vad den var avsedd att vara är att göra en höna av en fjäder.

I ett av inläggen finns det en personlig tolkning av texten med ett antal påståenden och frågeställningar utifrån den egna felaktiga tolkningen som man sedan lika felaktigt påskiner vara något S-N påstått, dels i text som ej går att finna och dels i förtäckta ordalag.

Visst kan man tolka några av de beskrivningarna som gjorts som både nedvärderande och negativt laddade men hade man tagit den dagliga dosen av Pepsid i tid så hade man kunnat tolka dem att vara just det de hade för avsikt att vara.

Nämligen den tolkning jag själv gjort att de beskrivningarna gjordes med viss glimt i ögat eftersom de så tydligt spelade på de fördomar som finns när det gäller folk från Isaan. Det är inte märkligare än schablonerna som finns om stockholmare, norrlänningar och skåningar.

Men det är ju min personliga tolkning när jag nu läst igenom tråden på nytt. Om den är rätt eller inte ska jag låta vara osagt. Men det känns lite onödigt att ropa efter en pudel bara för att man fått syn på något som påminner om ett morrhår.

Mvh Welder.

Link to comment
Dela på andra sajter

S-Ns svar på mitt motskämt om lär-dig-skaffa-thaikompis-utbildning visar att hans inlägg inte på något sätt var skämtsamt menat.

Han menade nog på ganska fullt allvar precis vad han skrev.

Han har dessutom på flera ställen i tråden skrivit att han uttryckte subjektiva sanningar.

och i förbifarten väljer att beskriva lite subjektiva sanningar i raljerande ordalag.

Jag tycker dessa "sanningar" är fula. Även om man uttrycker dem på ett roligt sätt.

S-N menade inte att vara elak, tror jag. Han var bara omedvetet dum. Alltså plump.

Thats it.. no big deal och hade han varit bättre bildad hade det inte hänt. smile.gif

Men han får naturligtvis vara min kompis ändå. :)

Ändrades av noBuzz
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag anser inte heller det S-N skriver som särskilt anmärkningsvärt. Mycket av det han skrev är sådant

jag själv såg i Sverige innan jag flyttade utomlands. Känner själv Thai i Sverige som inte klarar av

att umgås med många andra Thai pga olika orsaker. Vissa snackade skit om en tjej, att hon trodde sig vara

förmer då hon inte hade jobbat i bar innan flytten till Sverige. Eller att hon var intresserad av avancerade

studier, eller vad det nu kunde vara på tapeten.

Många av sina landsmanninor hann hon hjälpa, och hjälper fortfarande, men ytterst få är det som ens ger ett

tack. Detta samt vulgärt språk, exempelvis i klassrummet på SFI när de fick berätta om sig själva och gruppens

ledare högljutt avbryter och säger att "det är f****n som hjälpt henne till Sverige" samt mycket annat gör att

hennes umgänge är svälvvalt begränsat.

Under vissa omständigheter kan det tyvärr vara svårt att umgås så jag kan förstå om/att S-N's fru

och en del andra ibland väljer bort umgänget utan att för den skull tro att man är bättre än andra.

Kolla på oss som själva bor utomlands, kanske jag är osocial men jag föredrar att hålla kvalitet istället

för kvantitet på mitt umgänge. Inte fan tror jag att jag är bättre än alla andra bara för det.

KIM

Är också lite förvånad av ditt inlägg. Visst är det väl bra att försvara andra men i hur många hundra inlägg

om bartjejer etc har du inte konstant målat upp bilden av fru Kim som jordens mest okysste oskuld. Som jag

ser det ett klart markerande att din fru minsann inte är något liknande en bartjej men att hon också så god

att ni kan umgås med alla

/SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

SatanG,

Helt ok! great.gif

Men tricket är att kunna förmedla dessa saker utan att samtidigt vara nedvärderande mot en hel grupp människor.

Jag tyckte ditt inlägg var bra. Och inte alls kränkande mot någon. Inte ens mot henne med f****n. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

SatanG,

Helt ok! great.gif

Men tricket är att kunna förmedla dessa saker utan att samtidigt vara nedvärderande mot en hel grupp människor.

Jag tyckte ditt inlägg var bra. Och inte alls kränkande mot någon. Inte ens mot henne med f****n. :)

Tjenare Buzzen, hoppas allt är väl med dig.

Jodå jag förstår varför S-N's inlägg kan ses som plumpt, tycker mig dock förstå vad han ville få fram och hur

mycket vi än tycker om våra vackra kvinnor från isaan så finns det en del som inte är så trevliga. Precis som

med oss svenskar, det finns inlägg jag skrivet som jag önskar att jag låtit bli. Men va fan, alla gör/säger fel

ibland, där får jag nog dryfta mig till att vara lite bättre än de flesta :bag:

Lev väl buzzen

:wai: / SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Lappen

Jag förstår inte varför det blev sånt liv över S-N´s inlägg egentligen?

Mannen skriver hundratals inlägg som är intressanta och läsvärda.

Hur många är det inte på detta forumm som skriver mer "plumt" och är rent utav otrevliga.

Erkänner själv att jag har inte visat min bästa sida ibland.

Ändrades av Lappen
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår inte varför det blev sånt liv över S-N´s inlägg egentligen?

Mannen skriver hundratals inlägg som är intressanta och läsvärda.

Hur många är det inte på detta forumm som skriver mer "plumt" och är rent utav otrevliga.

Erkänner själv att jag har inte visat min bästa sida ibland.

Lappen. Vi som lever på skuggsidan när det gäller lyrisk och akademisk framställan drabbas icke av "att vara bästa skribentsyndromet." :ironi::ironi::ironi:

Ändrades av Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

KIM

Är också lite förvånad av ditt inlägg. Visst är det väl bra att försvara andra men i hur många hundra inlägg

om bartjejer etc har du inte konstant målat upp bilden av fru Kim som jordens mest okysste oskuld. Som jag

ser det ett klart markerande att din fru minsann inte är något liknande en bartjej men att hon också så god

att ni kan umgås med alla

/SatanG

Se där, nu blev jag tvungen att skriva om min hustrus bakgrund för 101:a gången. :)

Tror inte min frus historia är speciellt speciell i jämförelse med dom flesta andra tjejers i Thailand. Tror nog hon tillhör den allra vanligaste gruppen rent statistiskt.

Bartjejernas historia tillhör nog å andra sidan undantagen.

Men att vi inte håller oss för god för att umgås med tjejer som suttit/sitter på en barstol stämmer bra, dom är inte speciellt annorlunda än andra. Samma bakgrund, samma matvanor, samma uppväxt, samma språk och samma drömmar. samma tjejer. Inte många karaktärsdrag som skiljer dom från mängden den dag dom slutat i baren. Och skiljer det så fanns säkert skillnaden där redan innan baren i dom flesta fallen.

En del är lätta att umgås med, andra mindre lätta eller omöjliga. Men det styrs inte av geografi eller historia och att veta vilka som blir potentiallt bra vänner är omöjligt att veta i förväg.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Helt otroligt att människan inte bara kan säga "Jag var lite plump...". Istället, tirader som aldrig tycks ta slut.

Själv är jag ofta plump men har iaf kurage nog att stå för det.

Håll i hatten - nu kommer ännu en svarsinlaga från Siam-Nilsson.

Antar att det var dessa meningar som upprörde vissa?

”Det kan bli lite enahanda att som den ”udda” thaitjejen behöva sänka

sin egen diskussionsnivå och sitta och lyssna på en hoper fabulerande

damer som bara vill snacka lao-dialekt och ”mååååste” stoppa i sig

klibbigt ”kao-neo” till varje måltid.”

Hej å-hå vad mycket ilska och besvikelse det nämnda stycket tycks frambringa

hos vissa personer här på forumet.

Upprättelse och prompt ursäkt KRÄVS från indignerade parter.

Ursäkt för vadå, frågar jag mig fortfarande?

Jag vidhåller fortfarande att det förmodligen är ganska ointressant att sitta och äta och lyssna till andra thailändska medsystrar som ”bara” vill fabulera, snacka lao-dialekt och ”mååååste” stoppa i sig klibbigt ”kao-neo” till varje måltid.

(jag skrev nämligen ”bara” om nu det nu missades i all upprördhet)

Dessa umgängespremisser gäller nog för ganska många människor,

även om vissa här på Mpr väljer att tolka detta som högfärdsfasoner.

Om bordsgästerna däremot är villiga att även försöka prata thai

så att alla vid bordet begriper vad som sägs, och att uppenbara lögner,

trist personligt skryt och skitsnack om andra väljs bort till fördel för

andra trevligare diskussionsämnen så är varken jag eller frugan nödbedda

att delta och umgås. Vilket också ofta sker med några andra trevliga

Isaan-damer med varierande skolutbildning i vår bekantskapskrets sedan flera år,

vilket jag också har skrivit om i ett av mina efterföljande inlägg

för den som nu orkar läsa vad som har skrivits.

Till alla de som nu har en fru som faller in i den av mig beskrivna mallen,

och därför känner sig så sårade och träffade av den negativa kvinnobeskrivning

som jag målade upp i mitt första raljerande inlägg

- ja till dessa herrar och damer kan jag väl sträcka ut en hand och be om ursäkt

för att den träffande karaktärsbeskrivningen gjorde dem så ledsna och stötta.

Förlååååt så hemskt mycket för att jag så "plumpt" trampade på era ömma tår.

Ändrades av Siam-Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Håll i hatten - nu kommer ännu en svarsinlaga från Siam-Nilsson.

Antar att det var dessa meningar som upprörde vissa?

”Det kan bli lite enahanda att som den ”udda” thaitjejen behöva sänka

sin egen diskussionsnivå och sitta och lyssna på en hoper fabulerande

damer som bara vill snacka lao-dialekt och ”mååååste” stoppa i sig

klibbigt ”kao-neo” till varje måltid.”

Hej å-hå vad mycket ilska och besvikelse det nämnda stycket tycks frambringa

hos vissa personer här på forumet.

Upprättelse och prompt ursäkt KRÄVS från indignerade parter.

Ursäkt för vadå, frågar jag mig fortfarande?

Jag vidhåller fortfarande att det förmodligen är ganska ointressant att sitta och äta och lyssna till andra thailändska medsystrar som ”bara” vill fabulera, snacka lao-dialekt och ”mååååste” stoppa i sig klibbigt ”kao-neo” till varje måltid.

(jag skrev nämligen ”bara” om nu det nu missades i all upprördhet)

Dessa umgängespremisser gäller nog för ganska många människor,

även om vissa här på Mpr väljer att tolka detta som högfärdsfasoner.

Om bordsgästerna däremot är villiga att även försöka prata thai

så att alla vid bordet begriper vad som sägs, och att uppenbara lögner,

trist personligt skryt och skitsnack om andra väljs bort till fördel för

andra trevligare diskussionsämnen så är varken jag eller frugan nödbedda

att delta och umgås. Vilket också ofta sker med några andra trevliga

Isaan-damer med varierande skolutbildning i vår bekantskapskrets sedan flera år,

vilket jag också har skrivit om i ett av mina efterföljande inlägg

för den som nu orkar läsa vad som har skrivits.

Till alla de som nu har en fru som faller in i den av mig beskrivna mallen,

och därför känner sig så sårade och träffade av den negativa kvinnobeskrivning

som jag målade upp i mitt första raljerande inlägg

- ja till dessa herrar och damer kan jag väl sträcka ut en hand och be om ursäkt

för att den träffande karaktärsbeskrivningen gjorde dem så ledsna och stötta.

Förlååååt så hemskt mycket för att jag så "plumpt" trampade på era ömma tår.

Och i samma andetag kan man direkt se att de som reagerar mest knappast är de som i nöd "skaffat" sig en Issansk kvinna som säng o hemhjälp och inkomstbidragare som toalettstäderska, utan de som lever på andra sidan staketet...JaJa, liksom inte de som förväntades ta illa upp men som det ofta är, det är lättare att stå upp för sina mindre författarbemedlade bröder och systrar än att ta forumister med annan skrivdialekt med en klackspark...nänä, pungspark ska de va :whistle:

Baa(ra med en klackspark) :drinks:

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Jag har nu läst igenom tråden för att se vad jag missat. Eftersom jag inte sett något som kan förklara till att ”drevet” nu går efter S-N så måste jag ju ha missat något. Särskilt som det verkar vara så tydligt för flertalet av dem som i den här tråden kan kallas drevkarlar.

/ / /

Mvh Welder.

Bland annat den gode Kim har agerat drevkarl mot mig även vid tidigare tillfällen,

så jag börjar vänja mig så smått.

Bl.a. när jag en gång i tiden skrev och "påstod" att min fru förmodligen hade ärvt sin flitiga läggning tack vare hennes kinesiska rötter några generationer bakåt i tiden.

Den gången blev jag snabbt beskylld av bl.a. Kim för se ner på alla andra thailändare

och att jag hyste unkna rasbiologiska drömmar etc . . .

Att vantolka andras ord och mening i syfte att vilja skjuta på person och inte debattera eventuella fel i sak är oftast en kontraproduktiv lek med elden.

Denna lek förekommer ibland i syfte att underhålla ett gammalt gräl med en tidigare trätobroder. I stundens ingivelse vid dataskärmen kanske det känns både roligt och spännande att med ett fiffigt tolkningsföreträde vilja elda på lite lagom så att adrenalinlågan inte slocknar hos den andre motvalls-partnern.

Väljer man som debattör att bruka denna form av skitsnacksdebatt

så bör man först och främst se till att ha ryggen helt fri.

Annars kan man råka ut för en verbal kontringsspark på forumet

som ömmar betydligt mer än vad man någonsin hade kunnat föreställa sig.

- Jag har en synopsis att spinna vidare på om exempelvis någon av

drevkarlarna vill fortätta i samma stil.

De får väl testa mig om de vill ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Bland annat den gode Kim har agerat drevkarl mot mig även vid tidigare tillfällen,

så jag börjar vänja mig så smått.

Bl.a. när jag en gång i tiden skrev och "påstod" att min fru förmodligen hade ärvt sin flitiga läggning tack vare hennes kinesiska rötter några generationer bakåt i tiden.

Den gången blev jag snabbt beskylld av bl.a. Kim för se ner på alla andra thailändare

och att jag hyste unkna rasbiologiska drömmar etc . . .

Att vantolka andras ord och mening i syfte att vilja skjuta på person och inte debattera eventuella fel i sak är oftast en kontraproduktiv lek med elden.

Denna lek förekommer ibland i syfte att underhålla ett gammalt gräl med en tidigare trätobroder. I stundens ingivelse vid dataskärmen kanske det känns både roligt och spännande att med ett fiffigt tolkningsföreträde vilja elda på lite lagom så att adrenalinlågan inte slocknar hos den andre motvalls-partnern.

Väljer man som debattör att bruka denna form av skitsnacksdebatt

så bör man först och främst se till att ha ryggen helt fri.

Annars kan man råka ut för en verbal kontringsspark på forumet

som ömmar betydligt mer än vad man någonsin hade kunnat föreställa sig.

- Jag har en synopsis att spinna vidare på om exempelvis någon av

drevkarlarna vill fortätta i samma stil.

De får väl testa mig om de vill ;)

Hemmasnickrat dagen till ära?

the_cross.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har flera gånger irriterats över SN´s raljeranden.

Fast att drevet gått igång mot honom på detta viset är nåt nytt, har han stampat på på några ömmande tår?

Kan man läsa SN´s övriga raljerande med en glimt i ögat så kan man nog tåla detta också, speciellt som han uttryckligen (för en gångs skull, så att alla skall förstå) skriver ATT han raljerar :great:

Jag antat att min fru kommer att agera ungefär som SN´s och HC´s sambos gjort, söka och

kanske finna goda vänner (precis som hon gör här hemma), varav några antagligen är Thai.

Hoppas att hon inte hamnar i nåt "thaigäng" som håller på med spel, skitsnack, och låneverksamhet, gör hon det får jag försöka styra henne rätt, men tror inte det blir aktuellt.

Frugan talar inte Lao eller Khmer, men förstår Lao-thai hyggligt eftersom hon jobbat med flera tjejer som snackat Lao inbördes, därför tror jag inte heller hon skulle få ut så mycket i konversationsväg i sällskap som inte pratar Thai.

Vi får se.

MVH Tommy

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Hemmasnickrat dagen till ära?

the_cross.jpg

Sen när skriver Moderatoren inlägg enbart i syfte att förlöjliga en medlem i sitt forum, rätt kass tycker jag.

Jaja vi har alla våra kors att bära...

MVH Tommy

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Sen när skriver Moderatoren inlägg enbart i syfte att förlöjliga en edlem i sitt forum, rätt kass tycker jag.

Jaja vi har alla våra kors att bära...

MVH Tommy

Jag har inte reagerat nämnvärt starkt over S-N inlägg men tyckte det senaste var lite roligt på det sätt han framställde sig själv lite som en martyr. En lätt sarkastisk replik till S-N känns som han med lätthet kan hantera och ibland till och med kan uppskatta. Som sagt är jag ingen vän av ironiska smiley-gubbar och får då ta att budskapet inte alltid går fram. Man kan även välja att se på bilder med en glimt i ogat Tommy. Hur inlägget tolkas i just detta fall handlar ju mkt om hur läsaren väljer att gora det eftersom mkt lämnas oskrivet..

Om S-N tog illa vid sig får jag väl gora en pudel och säga. Det var kanske dumt och säkert jätte, jättedumt. Men i annat fall så litar jag på att passningen gick hem som det var tänkt och inte så mkt mer än det. Tycker det borjar bli väldigt lågt i tak i snabbare och snabbare takt nu.

Ändrades av wille
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...