Jump to content
IGNORERAD

Nintaa, skvaller bland de "våra"


MangeUdon

Recommended Posts

tja,

Härligt att forummedlemmarnas fruar endast ägnar sig åt harmlöst skvaller.

Nä, det är de andra häxorna vi vill åt!

Skämt åsido, denna gång blev mangeudon drabbad och kände sig tvingad att skriva ett inlägg, vilket är naturligt eftersom det drabbade hans fru på ett eller annat sätt. Men om man inte är delaktig eller intresserad av skvaller så hade nog inte mangeudons fru tagit illa vid sig.

Precis som Changen skriver så är det väl naturligare att minska ner umgängeskretsen ifall det är folk som man väljer att inte umgås med.

Erkki

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 146
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • noBuzz

    12

  • Kim

    8

  • Baa

    7

  • RoiET

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Tja Siam-Nilsson,

Min erfarenhet är exakt tvärtom, Bangkoksfrun har ett genuint intresse att påtala att hon ej äter lao mat(givetvis gör hon det i smyg...), hon vill bli piiád med automatik p.g.a. sin utbildning och bostadsort. Tyvärr så är hon fruktansvärt slö också.

Hon är därför allt som oftast ensam utan umgänge i Sverige.

Detta är givetvis min generella bild av bangkoks frun, din har jag ju aldrig träffat.

Puss

Erkki

Ändrades av erkki
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Tja Siam-Nilsson,

Min erfarenhet är exakt tvärtom, Bangkoksfrun har ett genuint intresse att påtala att hon ej äter lao mat(givetvis gör hon det i smyg...), hon vill bli piiád med automatik p.g.a. sin utbildning och bostadsort. Tyvärr så är hon fruktansvärt slö också.

Hon är därför allt som oftast ensam utan umgånge i Sverige.

Detta är givetvis min generella bild av bangkoks frun, din har jag ju aldrig träffat.

Puss

Erkki

samt att hon tillhör eliten och hatar och föraktar risbönder. Nu vet jag ju hur Alisa kommer att uppföra sig när vi flyttat till Sverige..

Ibland undrar jag hur alla dessa fördomar och generalisering tar form hos folk. Måste vara en ganska spännande process.

Detta ”inre utanförskap” har min sambo lärt sig att leva med, och därför har hon mycket få thailändska kompisar i Sverige.

Men på det relativt nedvärderande vis du beskriver de thailändska damerna så verkar det som det är en lösning du föredrar.

Ändrades av wille
Link to comment
Dela på andra sajter

Att det finns en ganska stor homogen grupp Isaan-damer med medioker skolutbildning i Sverige är nog ingen överdrift (troligen den största thailändska gruppen i Sverige).

Jag skulle vilja säga att det är ganska svårt att i Sverige hitta thailändska kompisar med gemensamma intressen om man som hyfsat utbildad thailändska har växt upp och arbetat i storstaden Bangkok. Det kan bli lite enahanda att som den ”udda” thaitjejen behöva sänka sin egen diskussionsnivå och sitta och lyssna på en hoper fabulerande damer som bara vill snacka lao-dialekt och ”mååååste” stoppa i sig klibbigt ”kao-neo” till varje måltid.

Vid sidan av det vanliga skrytet och skvallret om både andra, och om sig själv och sin egen man och hans inkomster vid matbordet så vill gruppmedlemmarna också ofta tävla i div dibila affärsprojekt och hur mycket odlingsbar mark var och en ska eller har köpt upp på den vidpinade thailändska landsbygden. Det är ett ganska så ointressant spörsmål för en storstadskvinna att sitta och diskutera. Det spelar heller inte så stor roll om det finns någon riktig lagfart eller om det bara finns en obskyr nyttjanderätt till marken eller om man har tänkt ut någon fungerande odlingsplan över huvud taget. Huvudsaken är att man över en phla-rha-kryddad somtam hemma hos kompisarna kan sätta sig i respekt genom att basunera ut hur mycket mark som nu innehavs där ute i obygden och hur mycket man har betalt för den ”fantastiska” jordlotten som ska göra dem rika och vida respekterade.

Det är väl lätt att som jag sitta här och raljera lite över deras skvaller, vanvettsaffärer och ogenomtänkta beslut, men faktum kvarstår att om tjejen inte faller in i den accepterade mallen, så faller hon också oftast ut ur den thailändska (laoitiska) ”gemenskapen”.

Detta ”inre utanförskap” har min sambo lärt sig att leva med, och därför har hon mycket få thailändska kompisar i Sverige.

Synd om din fru som inte kan få thailändska kompisar. Kanske finns någon "lär-dig-skaffa-thaikompis"-utbildning hon kan gå? :)

Annars så tycker faktiskt även jag att skvaller är kul. Vem, med handen på hjärtat, gillar inte att skvallra?

Jag har träffat massor av människor som påstår att dom inte gillar skvaller.

Men ännu inte mer än max 2-3 personer som faktiskt inte skvallrar eller tar del av skvaller själva.

Har ni t.ex hört att prinsen har en hund som är adlad? :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Att det finns en ganska stor homogen grupp Isaan-damer med medioker skolutbildning i Sverige är nog ingen överdrift (troligen den största thailändska gruppen i Sverige).

Jag skulle vilja säga att det är ganska svårt att i Sverige hitta thailändska kompisar med gemensamma intressen om man som hyfsat utbildad thailändska har växt upp och arbetat i storstaden Bangkok. Det kan bli lite enahanda att som den ”udda” thaitjejen behöva sänka sin egen diskussionsnivå och sitta och lyssna på en hoper fabulerande damer som bara vill snacka lao-dialekt och ”mååååste” stoppa i sig klibbigt ”kao-neo” till varje måltid.

Vid sidan av det vanliga skrytet och skvallret om både andra, och om sig själv och sin egen man och hans inkomster vid matbordet så vill gruppmedlemmarna också ofta tävla i div dibila affärsprojekt och hur mycket odlingsbar mark var och en ska eller har köpt upp på den vidpinade thailändska landsbygden. Det är ett ganska så ointressant spörsmål för en storstadskvinna att sitta och diskutera. Det spelar heller inte så stor roll om det finns någon riktig lagfart eller om det bara finns en obskyr nyttjanderätt till marken eller om man har tänkt ut någon fungerande odlingsplan över huvud taget. Huvudsaken är att man över en phla-rha-kryddad somtam hemma hos kompisarna kan sätta sig i respekt genom att basunera ut hur mycket mark som nu innehavs där ute i obygden och hur mycket man har betalt för den ”fantastiska” jordlotten som ska göra dem rika och vida respekterade.

Det är väl lätt att som jag sitta här och raljera lite över deras skvaller, vanvettsaffärer och ogenomtänkta beslut, men faktum kvarstår att om tjejen inte faller in i den accepterade mallen, så faller hon också oftast ut ur den thailändska (laoitiska) ”gemenskapen”.

Detta ”inre utanförskap” har min sambo lärt sig att leva med, och därför har hon mycket få thailändska kompisar i Sverige.

Hej S-N

Tror du har helt rätt.

/SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Känns alltid lika förvånande att höra någon flickvänlojal pojkvän på fullt allvar hävda att det måste vara något fel på ALLA andra thaitjejer på hemorten eftersom ens egen lilla ängel inte klarar av att umgås med dessa. ;)

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Synd om din fru som inte kan få thailändska kompisar. Kanske finns någon "lär-dig-skaffa-thaikompis"-utbildning hon kan gå? :)

Annars så tycker faktiskt även jag att skvaller är kul. Vem, med handen på hjärtat, gillar inte att skvallra?

Jag har träffat massor av människor som påstår att dom inte gillar skvaller.

Men ännu inte mer än max 2-3 personer som faktiskt inte skvallrar eller tar del av skvaller själva.

Har ni t.ex hört att prinsen har en hund som är adlad? :)

Vet hur du kan tolka det som att min sambo inte besitter sociala förmågor i tillräcklig mängd för att kunna få thailändska kompisar i Sverige, och att hon behöver vidareutbilda sig i ämnet ?

Tydligen har du mer info än vad jag själv har gällande hennes oförmåga eller brist på kompisar, för det var ju inte detta som jag skrev i inlägget.

Precis som du själv vill så vill väl hon också umgås med någorlunda likasinnade där man tar och ger på någorlunda lika intellektuella och kulturella villkor. Dessa likartade personer bland thailändare är dock lite svårare att hitta i Sverige. För den skull är inte de andra personerna sämre än henne, de är dock annorlunda till den grad att umgänget ibland känns lite meningslöst. Har du inte själv haft den känslan någon gång när du lite ofrivilligt har hamnat mitt i ett gäng thailändare?

Det kanske inte framgick, men min sambo är inte missnöjd med sitt liv i Sverige, eller till mängden av tillgängliga kompisar.

Frågan är ju hur mycket man vill "anpassa" sig för att smälta in och inte framstå som ett "hot" i kamratumgänget. Det är ju inte säkert att man vill det bara för att få en massa nya landsmän till kompisar, och att man därför nöjer sig med ett mindre antal kompisar som är lika "knepiga" som en själv. :whistle:

Ändrades av Siam-Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant att man nu börjar se samma tendser här som de som det "klagas" på hos Thailändskor om deras tävlade, skrytande och jämförande och vilket det hävdas de är mer eller mindre unikt bra på att göra.

"Min partner är minsan inte från Isan, min partner har bra utbildning, min partner är från Bangkok, min partner skvallrar minsan inte, min partner är så bra jämfört med alla andras partners att hon inte ens kan umgås med dem längre".

Va FAN! Liksom, kan folk tänka längre än sin egen näsa eller? :crazy:

Ändrades av korp

#BEDDO FA-USTO, GUDDO NAITO.#

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Intressant att man nu börjar se samma tendser här som de som det "klagas" på hos Thailändskor om deras tävlade, skrytande och jämförande och vilket det hävdas de är mer eller mindre unikt bra på att göra.

"Min partner är minsan inte från Isan, min partner har bra utbildning, min partner är från Bangkok, min partner skvallrar minsan inte, min partner är så bra jämfört med alla andras partners att hon inte ens kan umgås med dem längre".

Va FAN! Liksom, kan folk tänka längre än sin egen näsa eller? :crazy:

Vet inte riktigt vem det var som du "citerade" Korp,

men det är väl inte så konstigt att folk vill umgås med andra som har liknande

språk, kulturell bakgrund och utbildningsnivå?

Dessa val gör förmodligen även du Korp i ditt umgänge med svenskar.

Varför skulle thailändskor vara annorlunda?

Förmodligen gör vare sig du eller thailändskorna dessa val för att

de tycker att de är bättre eller finare än de som de avstår ifrån - utan snarare för att det valda umgänget ger ett rikare och begripligare innehåll.

Ändrades av Siam-Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant att man nu börjar se samma tendser här som de som det "klagas" på hos Thailändskor om deras tävlade, skrytande och jämförande och vilket det hävdas de är mer eller mindre unikt bra på att göra.

"Min partner är minsan inte från Isan, min partner har bra utbildning, min partner är från Bangkok, min partner skvallrar minsan inte, min partner är så bra jämfört med alla andras partners att hon inte ens kan umgås med dem längre".

Va FAN! Liksom, kan folk tänka längre än sin egen näsa eller? :crazy:

Jag ser det som positivt och naturligt att var och en anser sin egen partner vara "bäst". Konstigt vore det väl annars.

När det gäller Isaan så vet jag inte om det verkligen finns någon som skryter över att hans partner inte kommer därifrån, tragiskt i så fall. Däremot kan man ju se en väldigt tydlig gräns för vad som är acceptabelt och inte. Att prata nedsättande om bangkokbor är mer än ok men om man andas det minsta lilla som kan uppfattas som negativt om isaanbor så är man ute på hal is. Det finns säkerligen en helt logisk förklaring till det men lite haltar rättvisan.

Link to comment
Dela på andra sajter

nissehult_13

Hej

Min partner är minnsan inte från Issan, min partner har ingen eller liten utbildning.

Det jag vill säga att vi/min fru har unmgåtts med ca 30 thai-familjer, och vi har nog sett hela skalan på dumma svenska män och även dumma thai kvinnor. Det man kan säga är att månnen verkar komma från småland.

Så männen fråm småland är nog rätt dumma och det bevisar jag med detta inlägg(även tidigare)

Klart att vi måste fördömma dessa män från småland.

:drinks:

Nissehult_13

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant tråd och följa med bra ton hittills.

Jag tänker på:

1. Mina barn, andras ungar. Min ängel och andras häxor. :ironi:

Undrar vad Svartens svar blir.

2. Jag trodde förut att det handlar om osäkerhet med sig själv. Men såg att någon skrev något intressant om hierarkisamhället (sicket svårt ord) som vi växer upp i. De låter intressant också.

3. Jag hittar båda typerna inom min egen släktkretsen. De i Bangkok som anser sig finare än min andra hälft av släkten i Isaan.

I min familj så verkar de i Bangkok och storstad vara osäkrare och ha större behov av att skryta och snacka skit om varandra (alltså syskonhat).

Medan de i Isaan verkar tänka mer på hur de ska få dagens sysslor att gå ihop. Blir inte så mycket skitsnack och skryt där - har nog inte tid för det.

4. Man behöver inte vara vänner med varandra bara för att man kommer från samma land.

:::

Somtam-skål!!!

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja Magrood,i vår by har de all tid i världen att snacka skit och när det kommer fram så har ingen sagt nåt :whistle: och precis som i sverige så skvallras det kopiöst när alkoholen är närvarande :drinks: .Så vi är nog inte så olika när det gäller att snacka skit :crazy: Vad det gäller statusjakten så har jag märkt att thaidamerna gärna talar om allt vad dom har(inte vad dom vill ha)och att vara lite bättre än sina landssystrar är ju inte fel(gäller att visa att man lyckats)Mvh Måne som umgås med den som vill umgås med mig :drinks:

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

4. Man behöver inte vara vänner med varandra bara för att man kommer från samma land.

:::

Somtam-skål!!!

Magrood

Hehe, man behöver inte ens vara vänner bara för att man skriver på samma forum :whistle:

Somtamskål på dig själv! :drinks:

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är roligare att ha vänner än ovänner,men en riktig vän sviker inte men det kan andra "vänner" göra.Så begreppet vänner är stort :crazy: Mvh Måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Det är roligare att ha vänner än ovänner,men en riktig vän sviker inte men det kan andra "vänner" göra.Så begreppet vänner är stort :crazy: Mvh Måne

Det är väl det som särskiljer "Vänner" från "bekanta".

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet hur du kan tolka det som att min sambo inte besitter sociala förmågor i tillräcklig mängd för att kunna få thailändska kompisar i Sverige, och att hon behöver vidareutbilda sig i ämnet ?

Tydligen har du mer info än vad jag själv har gällande hennes oförmåga eller brist på kompisar, för det var ju inte detta som jag skrev i inlägget.

Precis som du själv vill så vill väl hon också umgås med någorlunda likasinnade där man tar och ger på någorlunda lika intellektuella och kulturella villkor.

Ok.. du skrev "Jag skulle vilja säga att det är ganska svårt att i Sverige hitta thailändska kompisar med gemensamma intressen om man som hyfsat utbildad thailändska har växt upp och arbetat i storstaden Bangkok. Det kan bli lite enahanda att som den ”udda” thaitjejen behöva sänka sin egen diskussionsnivå och sitta och lyssna på en hoper fabulerande damer som bara vill snacka lao-dialekt och ”mååååste” stoppa i sig klibbigt ”kao-neo” till varje måltid. "

Jag tolkade det som som att din tjej hade svårt för att skaffa sig kompisar bland kretsar utanför Bangkok.

Själv är jag både hyffsat utbildad, hyffsat världsvan och har inga problem med att skaffa kompisar.

Oavsett vilket socialt skikt de tillhör eller vilka intressen de har.

Alla är vi olika men alla har vi också något gemensamt. Och om man vill så är det inga problem att

hitta gemensamma nämnare med folk att forma sitt umgänge kring. Om man verkligen vill alltså.

Det är nog därför jag just har både svarta och vita barndomsvänner.

Och nära bekanta i både de fattigaste läger såväl som de väldigt högt uppe i den sociala hierakin.

Just för att jag inte måste söka "likasinnade som ger och tar på någorlunda intellektuella och kulturella villkor".

Jag kan förstå att en viss form av umgänge kan bli enahanda och monoton.

Men då är det ju bara att byta umgängesform. Dvs man tar en av kompisarna ur det där gänget

och gör andra saker tillsammans än att gå på somtam-och skvaller-träffar.

Fixar man inte att byta umgängesform så ligger nog "svårigheten" i att hitta kompisar någon

annanstans än i Kaao Niaon eller Laotiskan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Ok.. du skrev "Jag skulle vilja säga att det är ganska svårt att i Sverige hitta thailändska kompisar med gemensamma intressen om man som hyfsat utbildad thailändska har växt upp och arbetat i storstaden Bangkok. Det kan bli lite enahanda att som den ”udda” thaitjejen behöva sänka sin egen diskussionsnivå och sitta och lyssna på en hoper fabulerande damer som bara vill snacka lao-dialekt och ”mååååste” stoppa i sig klibbigt ”kao-neo” till varje måltid. "

Jag tolkade det som som att din tjej hade svårt för att skaffa sig kompisar bland kretsar utanför Bangkok.

Själv är jag både hyffsat utbildad, hyffsat världsvan och har inga problem med att skaffa kompisar.

Oavsett vilket socialt skikt de tillhör eller vilka intressen de har.

Alla är vi olika men alla har vi också något gemensamt. Och om man vill så är det inga problem att

hitta gemensamma nämnare med folk att forma sitt umgänge kring. Om man verkligen vill alltså.

Det är nog därför jag just har både svarta och vita barndomsvänner.

Och nära bekanta i både de fattigaste läger såväl som de väldigt högt uppe i den sociala hierakin.

Just för att jag inte måste söka "likasinnade som ger och tar på någorlunda intellektuella och kulturella villkor".

Jag kan förstå att en viss form av umgänge kan bli enahanda och monoton.

Men då är det ju bara att byta umgängesform. Dvs man tar en av kompisarna ur det där gänget

och gör andra saker tillsammans än att gå på somtam-och skvaller-träffar.

Fixar man inte att byta umgängesform så ligger nog "svårigheten" i att hitta kompisar någon

annanstans än i Kaao Niaon eller Laotiskan.

Det är väl bara att gratulera NoBuzz till den avundsvärt adaptiva läggningen och det breda stora umgänget med goda vänner ur alla färger, samhällsklasser och nationstillhörigheter.

Jag måste säga att jag är imponerad av att du hinner med att umgås med alla dessa vänner då du större delen av dygnet sitter klistrad vid datorskärmen för att berika MPR-folket med olika inlägg.

Där har nog både jag och min sambo en hel del att lära - Bra jobbat Buzzen! :D

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl bara att gratulera NoBuzz till den avundsvärt adaptiva läggningen och det breda stora umgänget med goda vänner ur alla färger, samhällsklasser och nationstillhörigheter.

Jag måste säga att jag är imponerad av att du hinner med att umgås med alla dessa vänner då du större delen av dygnet sitter klistrad vid datorskärmen för att berika MPR-folket med olika inlägg.

Där har nog både jag och min sambo en hel del att lära - Bra jobbat Buzzen! biggrin.gif

Tja.. inte ska du låta dig imponeras av saker som inte händer. Det vore nog inte att klassa som "normalt". smile.gif

Umgås nämligen inte så mycket med folk sedan sådär 3 månader tillbaka eftersom jag fått en ny liten dotter.

Vilket du iofs visste. smile.gif

Att jag sedan även i övrigt producerar en hel del inlägg kan ju bero på jag jobbar med IT och har MPR "på" jämt.

post-3082-127626444316_thumb.jpg

Tråkigt f.ö att du finner en adaptiv läggning avundsvärd. Kanske har något att jobba på där?

Menar också, för klargörandets skull, inte att din sambo har något att lära sig.

Men jag tror nog att anledningen till hon inte har så många thaikompisar - mer har att göra med att hon inte vill

ha kompisar ur de grupperna du omtalar, än att det inte går att hitta kompisar med liknande intressen.

Varför hon inte vill detta har jag naturligtvis ingen aning om, men om jag får gissa så kanske det bottnar i

samma typ av tänk som får dig att måla ut en grupp individer och klibbrisälskare som så enkla att man måste sänka

sin diskussionsnivå för att umgås med dem.

Eller det tänk som får dig att tro att något säkert är dåligt - bara för att det är annorlunda.

(tänker t.ex på gulsörjan)

Vad vet jag? Jag bara gissar naturligtvis.

Och helst hade jag ju inte gjort detta men du triggade mig så fint med din schablon.

PS. Jag tycker att det är att "sänka" sig att behöva ha den här typen av diskussion. Gillar du klibbris?

post-3082-127626444316_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Hej NoBzz,

Grillat klibbris med stekt lever och kycklinghjärtan brukar jag köpa vid grillvagnarna i Thailand.

Det tilltugget är gott till ölen tycker jag.

Naturligtvis är det inte av någon större vikt vad eventuella thaibekanta stoppar i truten på sig själva, Det må vara insekter, PhlaRa eller handknådat klibbris – det e ju skit samma för mig och frugan ;)

De som har varit hemma hos oss kan säkert hålla med om att vi inte är speciellt högfärdiga av oss eller märkvärdiga i vår mathållning eller i största allmänhet.

Där det från vår sida eventuellt väljs bort något umgänge så är det när man intresserat förväntas lyssna på div onödigt skryt, lögner och allmänt skitsnack om folk. Och om detta hostas upp från en bildad professor eller enfaldig risbonde är ju ganska likgiltigt för den som "tvingas" lyssna på eländet.

När det gäller kulturella, regionala och bildningsmässiga skillnader mellan thaidamerna i Sverige så har det för frugans del även varit de andra tjejerna som inte vill vara med och ta del i hennes umgänge. Vet inte om det är mindervärdeskomplex, förutfattade meningar eller vad det beror på? Redan under det första året när hon kom hit och jobbade extra som städerska ville en del thailändska arbetskamrater inte längre vara trevliga. De hade nämligen frågat ut henne om hennes bakgrund och när de fick reda på att hon hade en universitetsexamen och tidigare hade jobbat med ett kontorsjobb i Bkk så blev de sura och började baktala hennes arbetsinsats hos cheferna. Ett flertal damer har dock under åren velat ha hjälp med diverse saker när det har krisat med pengar eller med någon karl, efter mottagen hjälp har dock bekantskapsintresset svalnat betydligt och de har försvunnit.

Något övrigt skitsnack har inte jag eller min fru drabbats av personligen så där är vi förskonade. Frugan har också bjudit hem en del thaidamer på mat, och allt har förflutit glatt utan några intermezzon eftersom frugan hellre lyssnar på vad de andra säger än att pladdrande framhäva sig själv och sina gärningar. Därefter har gästerna tackat för sig och det har blivit dödstyst från dessa kvinnliga gäster. Inte en telefonsignal, inte ett tack för senast eller ett försök att bjuda igen på en fika. Dessa damer slipper ju naturligtvis att umgås om de nu inte vill. Man kan ju inte tvinga sig på folk som hellre vill vara ensamma eller umgås med de som har samma dialekt, yrkeshistorik eller vad det nu är som förenar dem?

Sedan några år tillbaka umgås frugan regelbundet med ca 4 st thaikvinnor i Gbg som knegar och kämpar på. De brukar samlas hemma hos en av kvinnorna för att där äta lite gemensamt inköpt käk, och sedan sitter de och gaggar under några timmar för att uppdatera sig om vad som händer och sker. Det rör sig då om ganska oskyldigt skvaller om exempelvis chefen på jobbet eller om vanartiga släktingars bravader i Thailand som kan vara kul att diskutera.

Elakt baktaleri av kompisar är det dock ingen av dessa kvinnor som sysslar med vad jag vet. Det borde ju i så fall ha kommit fram om så sker eftersom de har träffats i drygt 5 år nu. Tre av kvinnorna är för övrigt från Isaan-regionen så den regionen och dess invånare har frugan inget emot. Lao-språket kan dock vara en barriär då hon ibland inte förstår vad de säger, och käket kanske inte alltid faller henne och den känsliga magsäcken i smaken, men det brukar de lösa genom att hon låter bli att äta av ex Phla Raa-maten och de allra starkaste anrättningarna.

En vacker dag så kan även du och jag bryter lite bröd med varandra.

Ha de bra,

SM

Ändrades av Siam-Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

En vacker dag så kan även du och jag bryter lite bröd med varandra.

Ha de bra,

SM

Eller en "ping:ad" kao niao. smile.gif

Det ser jag absolut fram emot. great.gif

Nu sitter jag och kollar fotbollen med frugans brorsa. Dricker Leo och smäller i oss nötter och chips.

Hade gärna haft lite kao niao och kyckling eller fisk så man kunde sitta och slicka fingrarna mellan ölklunkarna.

Tyvärr så absolut häller det ner sedan en timme så det är lite jobbigt att ge sig ut att jaga det nu.

Med lite tur har de slutat tills matchen som börjar 01 och då ska jag ut och leta upp lite. smile.gif

Skål och ha en bra kväll du med! drinks.gif

Ändrades av noBuzz
Link to comment
Dela på andra sajter

Samma här, men till skillnad mot dig så slickar Min fru mina fingrar, Vi har varit gifta i nio år, Eat that, My friend :-)

Dags att sova, inte mer skit från tangentbordet ikväll/ puss & kram anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Besviken. S-N av alla. Det blir ett minus eftersom jag nu förstår, trots att du på slutet försökte skyla över klavertrampet, att du är elitist.

Nu tycker jag du överdriver. I denna tråd har en viss personlighetstyp beskrivits, och det är väl inget konstigt med att om man inte har något utbyte av att konversera med personer av den typen så undviker man det? Varför är man elitist då?

Personlighetstypen är säkert jämnt fördelad bland alla nationaliteter (svenskar inkluderade), men jag kan ändå inte låta bli att fundera på om den är överrepresenterad bland thailändare i Sverige.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu tycker jag du överdriver. I denna tråd har en viss personlighetstyp beskrivits, och det är väl inget konstigt med att om man inte har något utbyte av att konversera med personer av den typen så undviker man det? Varför är man elitist då?

Personlighetstypen är säkert jämnt fördelad bland alla nationaliteter (svenskar inkluderade), men jag kan ändå inte låta bli att fundera på om den är överrepresenterad bland thailändare i Sverige.

Herr Chang har talat.

Du menar den outbildade, gummiristuggande,insektstuggande, pratar bara materiella tillgångar och dessutom på laotisk dialekt typen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...