Jump to content
IGNORERAD

Tälta i Thailand


ronoh

Recommended Posts

Jag fick en liten förfrågan av en på min blogg ifall det går bra att vandra runt och tälta i Thailand ifall det finns några regler och någonting man bör tänka på.

Hur som helst så startar jag en tråd för att ge honom lite råd och tips.

Så här löd frågan ifrån denna läsare:

Har en kortsiktig plan på att åka ner till Thailand och då för att vandra.

Funderar på att lösa mitt boende med tält.

Hur ser det ut med lagar och regler kring tältning? Är det något man kan göra problemfritt där nere?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns ingen Allemansrätt här, Allt är näst intill privat,förutom ca tre, fem meter åt vardera sidan på vägar, tillhör staten, om behov av vägbreddning eller dyl. Så det är bara och prata med landägaren om och slå upp tältet. Garanterat INGEN säger nej, de blir förtjusta och pratar om det i år efteråt, tokig Farang... men med glimten i ögat.

Tack för mig // anders PS Kul grej, men varmt, uppe 05,30 lägga sig å sent som möjligt. Men Men, gillar idén.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan fråga sig var dem ska vandra?

Runt Phuket eller i bergen i nordvästra Thailand?

Jag skulle aldrig komma på tanken att vandra och tälta i turist områdena men där emot skull jag kunna tänka mig att vandra och tälta i bergen runt Chiang-Mai och Chiang Rai.

1993 gick jag på en s.k. 4 dagars trekking vilket är ett minne för livet. Vi tältade dock inte men vi sov på golvet hos lokalbefolkningen i små byar.

Att tälta i detta område borde fungera utmärkt då kvällarna är/var (september) ganska svala. Men man behöver nog ganska mycket vatten med sig för det finns ingen 7/11 i skogen.

Det vattnet vi drack bars av "Sherpas" drinks.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Håll med om, en total frihet. Om jag visste, vad jag vet nu och var 30 år yngre så skulle detta vara en utmaning, Vilken kontakt med verkligheten, nu pratar jag inte om att tälta i turistorter, jag pratar om Thailand // anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag åkte själv runt i Thailand på mitten av 70 talet, tanken på att tälta föll mig aldrig in och efter att hört om dödsolyckan på nuvarande Jomtien, detta var dock på 80 talet, 2 pers blev knivade en natt, tror att de var från Gävle hållet eller något däråt skulle jag i alla fall dra mig för detta påfund. Betydligt bättre att hyra in sig med både mat o logi hos privatpersoner under resans färd. Ute på landsbygden blir detta inget problem, tvärtom man blir väldigt väl bemött - jag blev i alla fall detta och kostnaden blev försumbar - tvärtom var det en lönsam ide, kunde få både kvällsmat och frukost till ingen peng alls, nästan..

Innan andra resans gång kom jag underfund med att det blev ännu billigare med att hyra in en kvinnlig guide från Bangkok.

Link to comment
Dela på andra sajter

I Chiang mai finns ju hur mycket som helst vad gäller utomhusaktiviteter och friluftsliv. Googla på det!

Om man inte ska äta djur, varför är dom då gjorda av kött?

Link to comment
Dela på andra sajter

Evert: I Sverige är det inte helt ovanligt och bli knivad i tältet, vanligare än i Thailand

tror jag. Med viss rätt. Hajar Du Varför?

Men Vilken grej att uppleva, människor att träffa, satan trettio år yngre, Here I Come

anders PS Saknar min ungdom, Men inte Mina barn, Vuxna nu, till skillnad mot mig ;-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad gäller tältning i Thailand har jag själv bara sett det i diverse nationalparker. Skulle nog vara kul att tälta tillsammans med thailändare någon gång!

Och husvagnarna lyser med sin frånvaro, undrar varför?

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Changen: tänk efter ung och lyster, känna på verkligheten innan Vi åkte JumboJet.

Vi har missat Nåt, kanske ? ( anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Håll med om, en total frihet. Om jag visste, vad jag vet nu och var 30 år yngre så skulle detta vara en utmaning, Vilken kontakt med verkligheten, nu pratar jag inte om att tälta i turistorter, jag pratar om Thailand // anders

Finns det inga turistorter i Thailand?

mvh. Lars

En tio-årings dumhet är för det mesta starkt begränsad. Något man inte kan säga om oss vuxna. (lånat av Joints)

We are all born ignorant, but one must work hard to remain stupid.

Link to comment
Dela på andra sajter

En kille från Malajsia sa till mig för en månad sedan att det var förbjudet att tälta och att ha husvagn i Malajsia. undrar ni varför?

Jo landets myndigheter tror att alla parkeringsplatser skulle översvämmas av husbilar då alla ville ha fri tomt då parkering är gratis där.

kanske samma i Thailand?

born41

Link to comment
Dela på andra sajter

Mr Maxie: inget fel på träffpunkter för osäkra Faranger/Turister, Men Thailand är det inte. 20% kanske ;-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Såg en camping i södra Phuket fast det var 10 år sedan, undrar om den finns kvar?

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter vad jag förstått finns det nationalparker där man kan få tillstånd att campa någon natt - mot betalning, då ingår oftast också tält. Hur vanligt detta är förekommande vet jag ej men i södra delen av Thailand och ute på en del öar förekommer det visst.

Eftersom all mark för övrigt är privatägd eller ägd av något företag kan det kanske uppstå vissa problem, s.k. fricamping kan sluta i en mindre katastrof.

Olyckan med männen som dog på Jomtien var i slutet av 70 talet eller början av 80 talet. Träffade dessa på Marin bar kvällen innan och de berättade att de snart skulle resa vidare och då till Australien. Tydligen hade ett ryckte spritts sig om att de skulle vara stadda vid god kassa. Dagen efter olyckan fick jag tidigt på morgonen veta att de hittats rånmördade inne i sitt tält på nuvarande Jomtien beach.

Ren snålhet och dumhet gjorde att de gick en för tidig död till mötes. Visst något liknande hände i Orrefors för exakt 10 år sedan men då var det en sjuk ungdomskamrat till en av flickorna som genom tältduken stack ihjäl en flicka.

Personligen tror jag att man har mer att förlora än att vinna med alternativet camping, betydligt bättre att betala de antal 100 bahtare som en bostad och frukost eventuellt kan kosta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...