Jump to content
IGNORERAD

Bank-konto i Thailand


gubben4906

Recommended Posts

Jag har min Thailändska Bankbok i Bangkok Bank. Jag har lite funderingar på det.

1. Ska jag meddela Skattemyndigheten om mitt konto?

2. Jag sätter in pengar från min skattade lön varje månad, ska jag ändå göra beroende svaret på fråga 1?

Nu vill jag ha svar av personer som kan detta.

gubben

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du är skattemässigt skriven i Sverige så är du skyldig att ta upp alla dina tillgångar, oavsett var i världen de befinner sig.

Det finns ett avtal om undvikande av dubbelbeskattning mellan Sverige och Thailand där man reglerar vilka inkomster som skall beskattas var.

//Ulrika

Ulrika, www.scandalic.nu

Scandalic - Soi Skaew Beach el. 2nd Rd Soi 9, Pattaya City

The Pool at Center Condo - Pattaya Tai Soi 24, Pattaya City

Link to comment
Dela på andra sajter

Man tycker man borde få skicka sina skattade pengar var fan man vill...Borde vara först om det

handlar om förmögenhetsskatt som man borde uppge siffror för skatteverket...men så enkelt är

det väl inte :whistle:

Link to comment
Dela på andra sajter

Naam Jai, jag kan glädja dig med att du får skicka dina skattade penningar precis vart du vill (fast det måste deklareras om man skickar över 100k eller nåt) och du behöver inte skatta för dem om de understiger gränsen för förmögenhet (enligt skattemyndighetens definition) vare sig pengarna befinner sig i Sverige eller utomlands. Skillnaden må ligga i att de svenska bankerna är skyldiga att skicka kontrolluppgifter om dina tillgodohavanden och det har inte de thailändska...

//Ulrika

Ulrika, www.scandalic.nu

Scandalic - Soi Skaew Beach el. 2nd Rd Soi 9, Pattaya City

The Pool at Center Condo - Pattaya Tai Soi 24, Pattaya City

Link to comment
Dela på andra sajter

Har konton i både Bangkok bank och Kasikorn bank och har aldrig uppgett något till SM och kommer aldrig att göra.Har för mig att som Ulrika skriver=thailändska banken behöver inte avslöja dina besparingar :whistle: Mvh Måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Naam Jai, jag kan glädja dig med att du får skicka dina skattade penningar precis vart du vill (fast det måste deklareras om man skickar över 100k eller nåt) och du behöver inte skatta för dem om de understiger gränsen för förmögenhet (enligt skattemyndighetens definition) vare sig pengarna befinner sig i Sverige eller utomlands. Skillnaden må ligga i att de svenska bankerna är skyldiga att skicka kontrolluppgifter om dina tillgodohavanden och det har inte de thailändska...

//Ulrika

Är inte förmögenhetsskatten avskaffad numera eller har dom bara höjd gränsen ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Är inte förmögenhetsskatten avskaffad numera eller har dom bara höjd gränsen ?

"Förmögenhetsskatten är avskaffad från och med inkomståret 2007"

Enligt Skatteverket

Link to comment
Dela på andra sajter

Nämen se det har du rätt i. Har inte behövt bekymra mig om dylikt på länge tyvärr... Den upphörde visst 2007. Men om röd-gröna vinner kommer den visst tillbaka googlade jag fram nyss...

//Ulrika

Ulrika, www.scandalic.nu

Scandalic - Soi Skaew Beach el. 2nd Rd Soi 9, Pattaya City

The Pool at Center Condo - Pattaya Tai Soi 24, Pattaya City

Link to comment
Dela på andra sajter

Nämen se det har du rätt i. Har inte behövt bekymra mig om dylikt på länge tyvärr... Den upphörde visst 2007. Men om röd-gröna vinner kommer den visst tillbaka googlade jag fram nyss...

//Ulrika

Men så dystra framtidsutsikter ska vi väl ändå inte ha. :whistle:

Link to comment
Dela på andra sajter

Naam Jai, jag kan glädja dig med att du får skicka dina skattade penningar precis vart du vill (fast det måste deklareras om man skickar över 100k eller nåt) och du behöver inte skatta för dem om de understiger gränsen för förmögenhet (enligt skattemyndighetens definition) vare sig pengarna befinner sig i Sverige eller utomlands. Skillnaden må ligga i att de svenska bankerna är skyldiga att skicka kontrolluppgifter om dina tillgodohavanden och det har inte de thailändska...

//Ulrika

Är väl intäkterna på kapitalet (räntan) som är beskattningsbar

Link to comment
Dela på andra sajter

Gubben, Du kan helt lugnt föra över pengar till ditt Thailändska konto/n När Du har rent mjöl i påsen, m.a.o. har seriös inkomst, för ett par år sedan så var det 70 000/tillfälle, över det måste "Riskbanken" meddelas, När vi byggde hus, så sa dem Vi kör 50 idag så kommer du hit i morgon, så klämmer vi resten.

Niema Problema // anders PS Var du har ditt sparkonto, ska dom skita i ;-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Den skattas direkt på bankkontot och lämnas inte till sverige :crazy:

Exakt. Likaväl som att avkastning på thailändares kapital i Sverige beskattas där, och det skickas inte något till Thailand ;)

Dubbelbeskattningsavtalet mellan Sverige och Thailand innebär alltså att intäkter INTE ska beskattas i båda länderna, även om benämningen på avtalet lustigt nog antyder det...

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Exakt. Likaväl som att avkastning på thailändares kapital i Sverige beskattas där, och det skickas inte något till Thailand ;)

Dubbelbeskattningsavtalet mellan Sverige och Thailand innebär alltså att intäkter INTE ska beskattas i båda länderna, även om benämningen på avtalet lustigt nog antyder det...

Herr Chang har talat.

Och om man har inkomst av kapital i Sverige och har Thailand som skattehemvist ...?

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har ju inte jag ids läsa dubbelbeskattningsavtalet mellan Thailand och Sverige men i teorin kan där stå att kapitalinkomster skall beskattas i den stat där skatteobjektet har sin stadigvarande hemvist. I så fall skulle en person som bor i Thailand kunna ta upp räntan personen tjänat i Sverige i sin thailändska deklaration och be att få beskatta den i Thailand. Med bevis om att beskattning skett i Thailand skall svensk skattemyndighet då återbetala den preliminära kapitalskatt som dragits av den svenska banken.

//Ulrika

Ulrika, www.scandalic.nu

Scandalic - Soi Skaew Beach el. 2nd Rd Soi 9, Pattaya City

The Pool at Center Condo - Pattaya Tai Soi 24, Pattaya City

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svar, någon sa till mig att jag måste ta upp räntan på det insatta medlet men eftersom Thaibanken drar skatt på det så utgår jag ifrån att det inte ska dras skatt på det i Sverige.

Nä, måste klä på mig och gå ut och handla mat.

gubben

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...