Jump to content
IGNORERAD

Dåliga lärare i Thailand


mrco

Recommended Posts

  • Svar 83
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • broder tuk tuk

    11

  • Joints

    6

  • Herr Chang

    5

  • Tommy

    5

Mest aktiva i denna tråd

Tallviking

Inte konstigt att undervisningen i Thailand är dålig!!

http://www.thaivisa.In-t373463.html

//mrco

Mycket bra test att göra detta. Kunde kanske även tillämpas i Sverige ibland känns det som

Men man blir ju klart orolig när man ser resultatet

Nog visste man att det var dålig kvalitet på utbildningen i Thailand men inet såååååå dålig

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte konstigt att undervisningen i Thailand är dålig!!

http://www.thaivisa.com/forum/Most-Thai-Teachers-Fail-In-t373463.html

//mrco

De resultaten var så dåliga att jag inte kunde drömma om det!

Jag har pratat eller rättare sagt försökt prata engelska med några Thai som är engelska lärare, men har inte lyckats föra en konversation med nån av dem, de är ofta betydligt sämre på engelska än min fru (som inte var så duktig när vi möttes första gången, men helt OK idag).

Mest besviken blev jag efter att ha pratat med frugans lärarinna, på en lokal språkskola där vi bor i Bkk, hon kunde bara "Läsa" det som stod i den bok hon använde som lärobok i övrigt var hon sämre på engelska än frugan var för 4 år sedan.

Tog min fru ur den skolan, tyvärr hade vi redan betalat 10000bath för ett obegränsat antal lektioner :diablo:

Var förresten på den lärarinnans bröllop för ett par år sedan, hon bor i England nu, antar att hon snappat upp språket vid det här laget :whistle:

Min bästa vän i Bkk jobbar som engelska och ibland svenska lärare, han påstår också att de Thai engelsklärare som han träffar dagligen är kass på språket de utbildar i, och enda sättet han kan tala med dem på är Thainglish, alltså en mix mellan språken.

Trist som fasen, och förstår inte hur sån dålig kvalité accepteras , ens i ett halvmodernt samhälle...

Thailändska läkare och apotekare snackar för det mesta bättre engelska än lärarna, antar att de haft farranglärare på Universiteten.

MVH Tommy

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

I rättvisans namn var det väl inte frågan om engelskalärare som inte klarade testen i engelska

utan alla möjliga andra lärare samt 37500 secondary school directors som inte gjorde det.

Så läser iaf jag notisen.

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

För att få till en duglig lärarkår måste man nog gå utomlands och skaffa lärare till lärarhögskolorna, i varje fall om det ska ske på överkomlig tid, och då är vi där igen.Thailands stolthet sätter käppar i hjulet. Finns inte chans på miljonen att man skulle erkänna att man inte klarar det på egen hand, och så startar ekorrhjulet :suicide:

Det bedrövligaste av allt, de som har läshuvud men inte har pengar nog att muta sig vidare stannar i byskolorna till det är dags för risfälten och de mer besuttnas halvdumma men skitslöa telningar blir sittande med möjlighet till de platser dom inte är kvalificerade för.Generaliserar, jovisst, men tråkigt nog är jag rädd att jag har rätt när det gäller landsorten.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

I rättvisans namn var det väl inte frågan om engelskalärare som inte klarade testen i engelska

utan alla möjliga andra lärare samt 37500 secondary school directors som inte gjorde det.

Så läser iaf jag notisen.

Du har rätt, men det förändrar inte mina och min väns upplevelser om den urusla kunskapsnivån bland de engelska lärare vi pratat med (jag kanske ett 10-tal, han mer än hundra).

Rubriken på artikeln var "Most Thai teachers fail in their own subjects" och det är inte så bra,

På Thaivisa forumet skriver någon:

This report is frankly misleading.

The test that the teachers took (OBEC) was not the same kind of test that is taken by the students (O-NET). It's perfectly possible that the test was particularly difficult, even for experienced teachers. The results are meaningless and the journalism shoddy.

Det var kanske inte samma prov som deras elever fick, och det kan förklara en del.

MVH Tommy

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Fråga BTT får ni alla svar Toilett Proffessor! :ironi:

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Det här ämnet kanske BTT vet något om.

Han har ju verkat som lärare i Thailand har jag för mig - kanske t.o.m i engelska.

Kan inte hitta länkar just nu men har läst arga insändare i Bangkok Post från folk

som förbannar faranger som tar lärarjobben (mest i engelska) från det stolta Thailändska folket.

Har f.ö. varit med på en enkelt engelska lektion och fick intrycket av att det mest handlar om att lära sig utantill.

Läraren skrev ord och meninger på tavlan och alla skrev likadant i sina häften.

Kvällskurs för trötta arbetare och gratis - men iaf smiley.gif

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Det här bekräftar bara ytterligare mina farhågor om den dåliga utbildningskvaliteten

i de thailändska skolorna. Jag har vid ett flertal tillfällen varit med under lektionstid

i den lokala skolan och lika undrande frågat mig när jag gick hem hur det överhuvudtaget är

möjligt att lära sig något, när det i princip är förbjudet att fråga.

Ändrades av emulov
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Jag har ju blivit idi*tforklarad då ja tidigare totalsågat den thailändska skolans utbildningskvaliteten men resultatet är inte så overaskande. Jag vidhåller att om man som utländsk forälder väljer att sätta sitt barn i statlig skola i Thailand så bor lämpligheten som forälder ifrågasättas.

Såg engelskatestet och det råder ingen tvivel om att det är relativt svårt. Nog inte alltfor många härinne som skulle klara det.

Tallviking,

Varfor bor ett liknande test goras i Sverige? Ligger de svenska kunskaperna lågt internationellt sätt eller vad tänker du på?

Ändrades av wille
Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan! Jag har nu pluggat i över tre år här i bkk på ett internationelt universitet så jag anser att jag har skaplig koll på vad jag pratar om. När jag började plugga (business administration) så var vi ca 150 pers i klassen, efter första terminen 100, och efter andra ca 60. De flesta av dem som hoppade av gjorde så pga att de inte förstod ett ord av vad lärarna sade (över 90% av lärarna kommer från europa eller amerika). Det som dock gör mig mer förbannad är hur dåliga de thailändska professorerna är på engelska (som tur är så har vi inga i de viktigare ämena utan mest första året, i skitkurser som ingen egentligen bryr sig om), jag har hört flertalet högstadieelever i Sverige med bättre engelska, katastrof! Nu vet jag oxå att det finns en hel del duktiga professorer här i Thailand som talar och skriver utmärkt på engelska men sorligt nog så är antalet som inte gör det alldeles för högt.

Jag är övertygad att detta har med, som någon tidagare nämnt, att göra med stolthet. De vill minsann inte erkänna att de inte klarar av det, hellre ha skitlektioner med en thaiprofessor än att bara låta västerlänningar undervisa.

Har ni några frågor så är det bara att fråga på, ska försöka svara på så många jag kan!

Ps. Ursäktar om det är några stavfel i texten, har inte skrivit på svenska på över tre år nu och rättstavningsprogrammet här på MPR är för engelska, iaf på min burk (kan man ändra detta?). Ds.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kompisen berättade att han en dag i byn stötte på en thaiare som kom fram och ville språka,

hans engelska var typ "how much you come from" eller "thank you very big".han var en kul

snubbe...när han kom hem berättade han om mötet för darlingen...Jo han ja...han är engelska

läraren på skolan heheee dom e för goa :wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

bullerobang

Tallviking,

Varfor bor ett liknande test goras i Sverige? Ligger de svenska kunskaperna lågt internationellt sätt eller vad tänker du på?

Varför inte, då kanske man får reda på hur det står till med kunskapen hos dom som ska lära ut den.

Eller har vi för mycket stolthet här i sverige också för att eventuellet behöva erkänna att vi inte är bässt på allt.

Kommer själv ihåg sista året i gymnasiet när vi blev idi*tförklarade av läraren bara för att vi elever var bättre på engelska än vad hon var vilket slutade i att vi gjorde allt för att få bort henne därifrån för det var totalt meningslöst att gå på hennes lektioner när man inte lärde sig något. :rtfm:

Så den svenska lärarkåren kanske inte är den bästa alltid, även om många tror det.

L" because it has a Led Ling in the flont

Link to comment
Dela på andra sajter

Kompisen berättade att han en dag i byn stötte på en thaiare som kom fram och ville språka,

hans engelska var typ "how much you come from" eller "thank you very big".han var en kul

snubbe...när han kom hem berättade han om mötet för darlingen...Jo han ja...han är engelska

läraren på skolan heheee dom e för goa :wai:

Jo, dom vill gärna visa för grannarna att dom kan!!!

Ute i byarna är annars de som varit utomlands och jobbat de som kan mest engelska och även om det inte är mycket så är det den bästa vägen att gå om den begränsade Thai man snackar inte räcker när man vill ha nåt gjort.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, dom vill gärna visa för grannarna att dom kan!!!

Ute i byarna är annars de som varit utomlands och jobbat de som kan mest engelska och även om det inte är mycket så är det den bästa vägen att gå om den begränsade Thai man snackar inte räcker när man vill ha nåt gjort.

Finns u även Svennar som ä goa!

Kompis till mig i Florittan :ironi: Skulle på krogen han kollar klockan!

Varpå Mr Mr säger wasch wasch = tvätta tvätta istället för Watch the Watch?

Görkul om man kommer från Västergötland :ironi:

Mvh Svampen"Wach Me"!

Ändrades av svampen

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

För några år sedan läste jag en artikel av en lärare som hade försökt införa lite mer kreativt och kritiskt tänkande i sin skola. men tyvärr fick han inte med sig föräldrarna på den linjen. För dem var det viktigaste att barnen fick höga betyg och större möjligheter till välbetalda jobb. En något konstig kombination kanske med tydligen ett logiskt tänkande från deras håll.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har ni några frågor så är det bara att fråga på, ska försöka svara på så många jag kan!

Vilket uni läser du på? Finns det många snygga tjejer på din kurs? Mycket fester och sånt? Lättraggat? Finns bilder?

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

För några år sedan läste jag en artikel av en lärare som hade försökt införa lite mer kreativt och kritiskt tänkande i sin skola. men tyvärr fick han inte med sig föräldrarna på den linjen. För dem var det viktigaste att barnen fick höga betyg och större möjligheter till välbetalda jobb. En något konstig kombination kanske med tydligen ett logiskt tänkande från deras håll.

Jag testade att låta eleverna lyssna på engelska ballader och sedan ställde jag tolkningsfrågor utifrån texten.

Det tog mig två lektioner att förklara vad tolkning innebär.

Till sist övergav jag ideen och tillverkade frågor typ,

Vad heter tjejen som killen sjunger om i sången?

Sjunger hon om sommar eller vinter och hur vet man det? etc etc.

Gammal beprövad kateder och utantillinlärning funkar bäst i Thailand.

Att analysera och tolka är inget thailändska elever har någon beredskap på.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Att analysera och tolka är inget thailändska elever har någon beredskap på.

Något som verkar genomsyra hela samhället. Undrar hur de gör på universitetet när de ska skriva sina uppsatser/avhandlingar? Finns det några på nätet att kika på?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag testade att låta eleverna lyssna på engelska ballader och sedan ställde jag tolkningsfrågor utifrån texten.

Det tog mig två lektioner att förklara vad tolkning innebär.

Till sist övergav jag ideen och tillverkade frågor typ,

Vad heter tjejen som killen sjunger om i sången?

Sjunger hon om sommar eller vinter och hur vet man det? etc etc.

Gammal beprövad kateder och utantillinlärning funkar bäst i Thailand.

Att analysera och tolka är inget thailändska elever har någon beredskap på.

BTT

Jag vet inte vilken typ av lärare du jobbade som, men rent spontant kan jag ändå tycka att man som lärare har som uppgift att få sina elever att både analysera och tolka olika saker.

Kan man ge dem en lagom dos av ifrågasättande är det heller inga fel men kanske är det jag som tänker för västerländskt?

Link to comment
Dela på andra sajter

mr chaweng

Angående dåliga lärare.

Mina barn går på Hemspråk och läser då Thailändska förstås och hade gjort det i tre år när dem fick en ny lärarinna. Min son som då var 14 år kunde redan läsa och skriva på Thailändska då han gått skola i Thailand innan han kom hit. Det första hon gjorde var att alla barn från 7 år till 16 år fick börja lära sig alfabetet. När jag påpekade det att min son redan kunde det och ville att han skulle slippa läsa med småbarnen och få svårare övningar, sa hon att jag inte skulle lägga mig i hennes undervisning.

När vi, några föräldrar talade med skolan om situationen sa dem bara att det inte fanns någon lärare att få tag som var utbildad som lärare i Thailand. Nu är det endast ett fåtal elever kvar som läser Thailändska vilket är jävligt irriterande. Skolan och kommunen hoppas väl att alla ska sluta så att dem kan skära ner utgifterna. Min dotter går dock kvar, men in direkt lär hon sig ingenting.

Det ska sägas dock att den första lärarinnan var helt suverän.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Något som verkar genomsyra hela samhället. Undrar hur de gör på universitetet när de ska skriva sina uppsatser/avhandlingar? Finns det några på nätet att kika på?

De har ju mängder av multiple choice tentor fortfarande.

Vi har en del masterstudenter som kommer till vår arbetsplats för längre praktik och de brukar alltid ha ett gäng frågor med sig som skall besvarar. Glöm analysen där. Frågorna är av typen basala faktafrågor som tex. hur många arbetar på arbetsplatsen? osv. Frågor som man själv fick när man skulle ut på Prao/Pryo i åk. 8!

Notera att frågorna inte på något sätt är en reflektion av studenternas faktiska förmåga. Många av dem är riktigt skärpta och det handlar mer om en akademisk tradition som inte riktigt hänger med i utvecklingen och samtidigt tyngs ned av sitt kulturella arv.

Link to comment
Dela på andra sajter

De har ju mängder av multiple choice tentor fortfarande.

Vi har en del masterstudenter som kommer till vår arbetsplats för längre praktik och de brukar alltid ha ett gäng frågor med sig som skall besvarar. Glöm analysen där. Frågorna är av typen basala faktafrågor som tex. hur många arbetar på arbetsplatsen? osv. Frågor som man själv fick när man skulle ut på Prao/Pryo i åk. 8!

Notera att frågorna inte på något sätt är en reflektion av studenternas faktiska förmåga. Många av dem är riktigt skärpta och det handlar mer om en akademisk tradition som inte riktigt hänger med i utvecklingen och samtidigt tyngs ned av sitt kulturella arv.

Kan man erhålla en master i social science utan att ha skrivit en enda uppsats? Finns det inget uni av internationell karaktär?

Link to comment
Dela på andra sajter

De har ju mängder av multiple choice tentor fortfarande.

Vi har en del masterstudenter som kommer till vår arbetsplats för längre praktik och de brukar alltid ha ett gäng frågor med sig som skall besvarar. Glöm analysen där. Frågorna är av typen basala faktafrågor som tex. hur många arbetar på arbetsplatsen? osv. Frågor som man själv fick när man skulle ut på Prao/Pryo i åk. 8!

Notera att frågorna inte på något sätt är en reflektion av studenternas faktiska förmåga. Många av dem är riktigt skärpta och det handlar mer om en akademisk tradition som inte riktigt hänger med i utvecklingen och samtidigt tyngs ned av sitt kulturella arv.

Nu vart man lite nyfiken på svaret på den basala faktafrågan "Hur många arbetar på arbetsplatsen" Knappt hälften eller? ;)

//K


I walked around Pattaya twice, passed 200 people and failed to see a human being.
Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande.
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Nu vart man lite nyfiken på svaret på den basala faktafrågan "Hur många arbetar på arbetsplatsen" Knappt hälften eller? ;)

//K

och den andra hälften arbetar endast 50%

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...