Jump to content
IGNORERAD

Flytta till LOS


xpanterx

Recommended Posts

Tja!

Jag och frun har planer att flytta till Thailand (ganska stor stad men inte så mycket turister där, ännu). Vi planerar att hyra en lokal, eventuellt ta över hennes systers lokal som använts till en mini-mart/restaurang. Vi tänkte sälja/laga datorer, köra lite internet-café, sälja förfriskningar m.m. Jag kommer sitta bakom i skrubben och skruva datorer och hon stå i butiken. Officiellt så blir hon 100% ägare. Hyran, om vi tar över hennes syrras ställe, är 6000 bath/månad, 2 våningar, liten bostad ovanpå. Vi har c:A 150.000 kr för inköp av datorer och delar + annat. Någon som gjort något liknande eller känner någon som har gjort det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja,

Fruns syster pysslar med en liknande business.

Vad jag förstår ligger pengarna i kopierade spel.

Nackdelen är att du måste ha bra relation med polisen.

Böterna är höga ifall du åker dit.

Erkki

Link to comment
Dela på andra sajter

Om Du tänker att driva rörelse så kommer Du att råka ut för en massa trubbel såvida Du inte är ensam i ditt skrå, det finns garanterat en eller fler Thai som driver liknande verkstad för datorer och dom kommer inte med blida ögon se en konkurent som dessutom är farang, VARNINGSFLAGG.

Hobby får man ha, och det är väl på den nivån man hamnar ekonomiskt, lämnade in vår stationära dator på "totalrenovering" mer eller mindre och betalade för detta 300 bath, knappt något en farang lever på.

IT café, jo om det finns en skola i närheten, annars vete fåglarna, däremot ett tips, kopiator är rätt bra för där finns en lucka i affärsverksamheten, om man nu vill tjäna 5-10 bath om dan alltså!

Låt hustrun fixa sin business, skaffa en hobby, och njut av livet. Det enda tips jag kan ge.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Om Du tänker att driva rörelse så kommer Du att råka ut för en massa trubbel såvida Du inte är ensam i ditt skrå, det finns garanterat en eller fler Thai som driver liknande verkstad för datorer och dom kommer inte med blida ögon se en konkurent som dessutom är farang, VARNINGSFLAGG.

Hobby får man ha, och det är väl på den nivån man hamnar ekonomiskt, lämnade in vår stationära dator på "totalrenovering" mer eller mindre och betalade för detta 300 bath, knappt något en farang lever på.

IT café, jo om det finns en skola i närheten, annars vete fåglarna, däremot ett tips, kopiator är rätt bra för där finns en lucka i affärsverksamheten, om man nu vill tjäna 5-10 bath om dan alltså!

Låt hustrun fixa sin business, skaffa en hobby, och njut av livet. Det enda tips jag kan ge.

Baa

Internetcafé - inte allt för lätt i konkurrans med andra som tar 8 baht / timme.

När det gäller kapitalvaror som t.ex. datorer, så verkar devisen i Thailand vara

skit i kvalitén, köp det billigaste alternativet - det kostar ändå inget att reparera.

Jag benägen att hålla med Baa om inte din fru är en jävel på att koka och sälja god mat smiley.gif

mvh GD, medlem i optimistklubben

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, inte för att låta som en pessimist men räkna bort 50,000 som du säkert blir lurad på som nykomling. Räkna med ca 300,000 battingar som du och din fru behöver att leva på första året, vad det blir i sek kan du räkna ut själv. Ok. har du en månadsinkomst från sverige oberoende av thaibusinessen så blir läget helt annat.

Glöm det med kopiator, en A3 scanner med dator och laserskrivare funkar lika bra men billigare. Glöm 4-6 Chang varje dag, det har du inte råd med första året, vatten på 10 liters flaskor till 5 bath.

Att serva faranger är väl det enaste som kan ge en dräglig inkomst i Thailand.

Men lycka till och den som inget vågar..

Mbh

tasa

Link to comment
Dela på andra sajter

Känner mig så jäkla negativ, men jag håller med Baa och GD i vad dom säger och det är i all välmening.

För att göra saken ännu värre skickar jag med en liten anekdot från x-fruns by.

I slutet av 80-talet var jag säker på att nu hade jag kommit på det där som skulle göra mig både rik och berömd.

Ideen gick ut på att hyra ut TV med tillhörande TV-spel (Man kan säga en liten spelarkad uppe i Isan). Detta hade jag sett att man gjorde i Pattaya och jag såg även hur ungarna spelade som galna på dessa spel och hur pengarna bara strömmade in...

Sagt och gjort, tar första bästa buss till Bangkok och MBK för att köpa spelkonsolerna och spelen.

Väl uppe i byn igen installerar jag dessa spelkonsoler och inväntar mina första kunder. Tar inte många dagar förrän ryktet har spridit sig och barn och ungdomar vallfärdar till spelhallen till mig och min plånboks stora glädje.

Men säg den lyckan som varar.

Par veckor senare inhandlar granen samma spelkonsoler, men till skillnad från mig så lånar hon ut dem grattis till ungarna…

Så du kan förstå att jag inte blev rik, dock berömd, men inte på det sättet jag hade tänkt mig…

//bob

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Känner mig så jäkla negativ, men jag håller med Baa och GD i vad dom säger och det är i all välmening.

För att göra saken ännu värre skickar jag med en liten anekdot från x-fruns by.

I slutet av 80-talet var jag säker på att nu hade jag kommit på det där som skulle göra mig både rik och berömd.

Ideen gick ut på att hyra ut TV med tillhörande TV-spel (Man kan säga en liten spelarkad uppe i Isan). Detta hade jag sett att man gjorde i Pattaya och jag såg även hur ungarna spelade som galna på dessa spel och hur pengarna bara strömmade in...

Sagt och gjort, tar första bästa buss till Bangkok och MBK för att köpa spelkonsolerna och spelen.

Väl uppe i byn igen installerar jag dessa spelkonsoler och inväntar mina första kunder. Tar inte många dagar förrän ryktet har spridit sig och barn och ungdomar vallfärdar till spelhallen till mig och min plånboks stora glädje.

Men säg den lyckan som varar.

Par veckor senare inhandlar granen samma spelkonsoler, men till skillnad från mig så lånar hon ut dem grattis till ungarna…

Så du kan förstå att jag inte blev rik, dock berömd, men inte på det sättet jag hade tänkt mig…

//bob

He he .. vad var grannens affärside? /mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Tja, inte för att låta som en pessimist men räkna bort 50,000 som du säkert blir lurad på som nykomling. Räkna med ca 300,000 battingar som du och din fru behöver att leva på första året, vad det blir i sek kan du räkna ut själv. Ok. har du en månadsinkomst från sverige oberoende av thaibusinessen så blir läget helt annat.

Glöm det med kopiator, en A3 scanner med dator och laserskrivare funkar lika bra men billigare. Glöm 4-6 Chang varje dag, det har du inte råd med första året, vatten på 10 liters flaskor till 5 bath.

Att serva faranger är väl det enaste som kan ge en dräglig inkomst i Thailand.

Men lycka till och den som inget vågar..

Mbh

tasa

Tja.

Jag tror också att det är svårt att få in alla stålar man behöver för en hyffsad levnadsstandard inklusive sjukförsäkringar och ev. skolavgifter på en egen evrksamhet i Thailand.

Men jag tror att det kan gå med rätt affärside. Och jag tror inte att det är en inriktning mot turistsektorn är en nödvändighet utan att det finns gott om pengar på den lokala marknaden bland medelklassen i Thailand bara man har rätt vara/produkt/affärside. Finns en engelsman som importerar och säljer barnvagnar i mellanklasssegmantet från Kina och dom säljer som smör. Han la sig i maknadsegmentet mellan dom svinbilliga vagnarna som säljs på Big C mm och dom Svindyra importerade vagnarna från europa(Italien).

Men ett företag baserat på egen tjänsteproduktion mot slutkonsument (laga datorer) är nog för konkurensutsatt med dom låga thailändska lönerna för att hålla. Vad du ska tänka är nog 20-30 anställda som lagar datorerna och du som styr upp det hela. Men då blir det ett helt företag bokstavligen talat.

/mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

He he .. vad var grannens affärside? /mvh

Har tyvärr uppfyllt min kvot av negativism för idag, så jag kan inte svara på det… :whistle:

//bob

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja!

Jag och frun har planer att flytta till Thailand (ganska stor stad men inte så mycket turister där, ännu). Vi planerar att hyra en lokal, eventuellt ta över hennes systers lokal som använts till en mini-mart/restaurang. Vi tänkte sälja/laga datorer, köra lite internet-café, sälja förfriskningar m.m. Jag kommer sitta bakom i skrubben och skruva datorer och hon stå i butiken. Officiellt så blir hon 100% ägare. Hyran, om vi tar över hennes syrras ställe, är 6000 bath/månad, 2 våningar, liten bostad ovanpå. Vi har c:A 150.000 kr för inköp av datorer och delar + annat. Någon som gjort något liknande eller känner någon som har gjort det?

Jag har hört sämre idéer. Nu skriver du inte i vilken stad men kaffekulturen verkar vara på frammarch i BKK och vad som är inne där brukar sprida sig så jag tror att intresset finns för någon slags kombination av café och data-internettjosan. Men det gäller att man pinkar in sitt revir och är bättre än sina eventuella konkurrenter på att attrahera kunder plus vara flexible med allahanda problem som dyker upp. Det är väldigt lätt att vara negativ när det gäller starta eget i Thailand och de allra flesta faranger (och thailändare) tjänar inte mycket eller inget alls men det finns ju faktiskt de som lyckas. Tyvärr verkar de inte spendera så mycket tid på MPR eller så håller de inne på sina hemligheter eller vad det nu är som gjort att de lyckats.

Lycka till i vilket fall

Joints

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack och bock för alla svar! Vi får se hur det går, vi har ett par andra idéer också...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Glom inte att anmäla till immigration innom 24 timmar där ni tänker BO

det är husägaren + ni som måste anmäla adr.

ANNARS

blir det boter :kort: när ni forlänger/annsoker 1 år`s visum

OBS! LÄS på REGLERNA :rtfm:

ha det for det har jag NU ola :dance1:

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Ja, ska man kunna lyckas, så måste det vara något*, som thailändarna inte lätt kan göra likadant till lägre pris, för de är ju nöjda med lägre inkomst. Dessutom ska faranger ju betala skatt på minst 50 000 / månad även om man inte tjänar det :(

*=Mer än vad någon thai på den orten har av kunskap, kontakter och/eller kapital.

Och så behövs det tillräckligt med kunder med tillräckligt med pengar. En sorts lösning är en annan slags Internetverksamhet än Internetshop :) man får inkomster genom försäljning/tjänster/annonser på Internet. Man kan ju sköta sådana siter, som vänder sig till vilken land som helst.

="Jag tror att det kan vara bra att ha en svensk inkomst, och bo i Thailand" :)

Nu håller jag på och startar upp en test av en sådan verksamhet, en guide, som ordnar det man behöver för att starta sådana verksamheter. Jag återkommer om hur det går.

Glom inte att anmäla till immigration innom 24 timmar där ni tänker BO

24 timmar?!! Det tar det ju nästan att ta sig från landningen i BKK till byn där jag tänker bo... :)

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...