Singha711 Inlagd Juni 8, 2010 Dela Inlagd Juni 8, 2010 Inspirerad av Honkens Koh Chang video (”The Long And Winding Road”) tänkte även jag bjuda på några videoklipp på temat Koh Chang från min resa mars-maj 2009. Jag brukar tala tyska på mina filmklipp eftersom det är språket som de flesta i min internationellt blandade familj- och vänskapskrets behärskar. Tyvärr hittar jag ingen passande undertext på nätet , så ni får helt enkelt njuta av bilderna och bakgrundsljudet istället. Jag börjar med ”SongKran på Koh Changs gator i april 2009”. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
GammalDansken Inlagd Juni 8, 2010 Dela Inlagd Juni 8, 2010 Tack för filmen, var själv på Koh Chang i början på maj. Du är ganska bra på tyska Låter nästan som österrikiska för mig, är det sydtyska kanske? mvh Those who can write have a lot to learn from those bright enough not to Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Singha711 Inlagd Juni 8, 2010 Trådstartare Dela Inlagd Juni 8, 2010 …cut… Du är ganska bra på tyska. Låter nästan som österrikiska för mig, är det sydtyska kanske? mvh Du gissar alldeles rätt. Min tyska accent kallas för ”fränkisch” och talas således i Franken, ett landskap som ligger i dagens Bayern, norr om Donau med städer som Nürnberg, Würzburg etc. Om man får tro språkvetenskapen pekar det thailändska ordet ”farang” ursprungligen på denna folkgrupp som bedrev handel med orienten långt innan fransmännen dök upp i Thailand. Med en viss stolthet kan jag därför kalla mig som ”äkta” farang, hehe… //Singha711 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Singha711 Inlagd Juni 8, 2010 Trådstartare Dela Inlagd Juni 8, 2010 Jag fortsätter på temat Koh Chang med nästa videoklipp som filmades precis efter jag har legat 3 dagar på lasarettet med 5 brutna revben efter en motorcykelolycka där jag blev påkört bakifrån vid en högersväng från mittlinjen, trots blinkers och reglementsenligt förhållningssätt. Efter detta kommer jag aldrig mera göra högersvängar från mittlinjen, utan köra ut mot vänster och invänta lämplig tidpunkt för att korsa vägen. Tydligen har fortfarande många thailändare svårt med att förstå sina egna trafikregler och ännu svårare att följa dem. Här kommer ett klipp om KB-Resort i Kai Bae, Koh Chang. //Singha711 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Singha711 Inlagd Juni 8, 2010 Trådstartare Dela Inlagd Juni 8, 2010 Nästa avsnitt består av småklipp från White Sands Beach, Klong Prao Beach och Sunset Coffee ovanför Lonely Beach. //Singha711 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kenneth4618 Inlagd Juni 8, 2010 Dela Inlagd Juni 8, 2010 Trevligt med filmer....men f-n vad man har tappat på tyskakunskaperna fast det var ju 20 år sedan man jobba där Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 Swish (Sverige) 0708 575 222 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
BBJ Inlagd Juni 9, 2010 Dela Inlagd Juni 9, 2010 Tack för filmerna Singha711, de där ständerna har man ju vandrat upp och ner ett antal gånger, mycket trevlig. Mvh BBJ Nytt år - nya möjligheter! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Singha711 Inlagd Juni 9, 2010 Trådstartare Dela Inlagd Juni 9, 2010 Nästa klipp är från olika utflykter runt ön till Salak Pet, Bang Bao etc. //Singha711 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
GammalDansken Inlagd Juni 9, 2010 Dela Inlagd Juni 9, 2010 Heter solnedgång SONNENUNTERGANG på tyska? Vad romantiskt det låter Those who can write have a lot to learn from those bright enough not to Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Singha711 Inlagd Juni 9, 2010 Trådstartare Dela Inlagd Juni 9, 2010 Heter solnedgång SONNENUNTERGANG på tyska? Vad romantiskt det låter Ja, så heter det faktiskt och jag kan förstå att man kan lägga en föga romantisk dramatik i ordets betydelse, i synnerhet när man enbart associerar ordet med en känd filmtitel ("Undergången", 2004) eller "världens undergång". Men för det tyska örat låter det helt naturligt och det är t.o.m. svårt att hitta passande synonymer. //Singha711 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Arkiverad
Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.