Jump to content
IGNORERAD

Swedish Visa Application Centre


hayes

Recommended Posts

  • Svar 32
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • hayes

    11

  • Marlon

    8

  • aroom2let

    4

  • thaikonsult

    2

Mest aktiva i denna tråd

Berätta gärna hur det gick, Nystartad verksamhet så blir intressant och se hur det fungerar.

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Atom

Jag och frugan var där idag. Jag tycker det var mycket bättre än när det var på ambassaden, stor fräsch lokal med sittplats för alla och hyfsat kort väntetid. Vi var där runt 9 och klara 11, för vanligt turistvisum alltså. Tydligen en del nya dokument som tillkommit för jag såg att de flesta fick nya dokument att fylla i vilket skapade viss förvirring. De har kopieringstjänst i samma rum och ett litet översättningskontor i samma byggnad. Dessutom kan man nu mot en liten avgift få SMS uppdateringar om när ens ärende handläggs, är klart mm samt mot ytterligare en avgift få passet hemskickat (kanske man kunde tidigare också).

Link to comment
Dela på andra sajter

Även damen var där idag och lämnade in sin ansökan om besöksvisum. Kanske träffade Herr och Fru Atom där, vad vet jag. Hon har varit mycket orolig för att åka till det nya stället, men allt fungerade mycket bra. Tjejen som tog emot hennes ansökan var mycket trevlig och hjälpsam. Så nu går vi i väntans tider och hoppas att allt ska gå bra. Hon skulle få SMS om status på visumet samt köpte kurirtjänst för hemleverans av pass + visum (kostade THB 400, är kanon då hon slipper att ta ytterliggare en semesterdag för att åka till Bangkok).

Damens kommentar när hon ringde mig efter att allt var inlämnat och klart var "väldigt många tjejer som ska åka till Sverige" :) . Fast nu servar väl VFS även andra länder t.ex. Danmark, så alla skulle nog inte hit.

Marlon

Link to comment
Dela på andra sajter

På Tisdag ska tjejen traska över och lämna in alla papper för besöksvisum.

Vi fixade i ordning på pappershögen idag. Lite ändringar sen sist så det tog sin tid.

Ni som redan varit över med era ansökningar på centret får gärna skriva en rad på hur det gick i det stora hela

och hur lång behandlingstiden blev.

Mvh

H

Link to comment
Dela på andra sajter

thaikonsult

Förutom att tjejerna numera ska bifoga en bokad flygbiljett coh kopia på sitt thailändska id-kort, ska de även fylla i ett frågefomulär som ersätter den tidigare muntliga intervjun.

Frågeformuläsret finns här: http://www.vfsglobal.com/sweden/Thailand/pdf/Questionnaire.pdf

Mvh Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

Förutom att tjejerna numera ska bifoga en bokad flygbiljett coh kopia på sitt thailändska id-kort, ska de även fylla i ett frågefomulär som ersätter den tidigare muntliga intervjun.

Frågeformuläsret finns här: http://www.vfsglobal...estionnaire.pdf

Mvh Thaikonsult

Precis.

Så även har dom ändrat lite på Schengen visa formuläret. Nu har jag inte det gamla här att jämföra med

men nog är det ändrat på frågorna minsann.

Link to comment
Dela på andra sajter

thaikonsult

Det är riktigt att de ändrat lite på schengenansökan men det gjordes redan i april på grund av EU,s nya viseringskodex.

Mvh Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

På Tisdag ska tjejen traska över och lämna in alla papper för besöksvisum.

Vi fixade i ordning på pappershögen idag. Lite ändringar sen sist så det tog sin tid.

Ni som redan varit över med era ansökningar på centret får gärna skriva en rad på hur det gick i det stora hela

och hur lång behandlingstiden blev.

Mvh

H

Självklart, hoppas kunna skriva några rader i mitten på veckan :great:

Marlon

Ändrades av Marlon
Link to comment
Dela på andra sajter

Tjejen var där nu i morse. Det hela gick bara på 30-40min.

Allt smidigt förutom en säkerhetsvakt som var otrevlig mot allt och alla.

Nu är det bara 5-7 dagars väntan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan den sökande där få hjälp med att fylla i

1. Application form for Schengen Visa

2. Appendix D - Family Appendix

3. Duly completed questionnaire form (not required for parents, children and siblings)

Frågar sig Enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan den sökande där få hjälp med att fylla i

1. Application form for Schengen Visa

2. Appendix D - Family Appendix

3. Duly completed questionnaire form (not required for parents, children and siblings)

Frågar sig Enis

Tror inte dom tar sig den tiden att hjälpa till att skriva åt sökande

Däremot finns ju http://www.thai-scan.com att anlita för en summa pengar

Mvh

h

Link to comment
Dela på andra sajter

Damen fick besked från VFS idag att ambassaden har tagit beslut om visa. Vad beslutet är vet jag inte än. Passet låg i en påse som VFS inte fick öppna. Så det blir till att vänta tills nästa vecka då damen får hem sitt pass med kurir.

Återkommer nästa vecka med mer info.

Marlon

Link to comment
Dela på andra sajter

Damen fick besked från VFS idag att ambassaden har tagit beslut om visa. Vad beslutet är vet jag inte än. Passet låg i en påse som VFS inte fick öppna. Så det blir till att vänta tills nästa vecka då damen får hem sitt pass med kurir.

Återkommer nästa vecka med mer info.

Marlon

Hmm... det låter ju lite märkligt. Jag kan kanske förstå att passpåsen ej ska öppnas av VFS, men varför är beslutet om visum eller ej så hemligt?

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm... det låter ju lite märkligt. Jag kan kanske förstå att passpåsen ej ska öppnas av VFS, men varför är beslutet om visum eller ej så hemligt?

Herr Chang har talat.

Vet inte, men VFS påstod att de inte kände till utgången av beslutet samt inte fick ta reda på det genom att öppna passpåsen.

Hur som helst, damen ringde precis och sa att hennes pass hade kommit fram med kurir. Ansökan blev godkänd! Känns riktigt bra nu, ska "fira" med en rejäl frukost. Slutsats, gick smidigt att använda VFS. Personalen var hjälpsam och trevlig. Jag skickade mina papper med rek post till damen. Sen fyllde vi i alla dokument tillsammans i förväg, inklusive det nya frågeformuläret. Hon skrev ut dem på datorn och signerade. Inlämning på VFS. Klart!

Till alla MPR:are, ha en bra dag!

Marlon

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte, men VFS påstod att de inte kände till utgången av beslutet samt inte fick ta reda på det genom att öppna passpåsen.

Hur som helst, damen ringde precis och sa att hennes pass hade kommit fram med kurir. Ansökan blev godkänd! Känns riktigt bra nu, ska "fira" med en rejäl frukost. Slutsats, gick smidigt att använda VFS. Personalen var hjälpsam och trevlig. Jag skickade mina papper med rek post till damen. Sen fyllde vi i alla dokument tillsammans i förväg, inklusive det nya frågeformuläret. Hon skrev ut dem på datorn och signerade. Inlämning på VFS. Klart!

Till alla MPR:are, ha en bra dag!

Marlon

Grattis!

Hur lång tid tog det?

10 dgr?

Hoppas på att vi får vårt besked innan midsommar så man kan fira på ordentligt =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Grattis!

Hur lång tid tog det?

10 dgr?

Hoppas på att vi får vårt besked innan midsommar så man kan fira på ordentligt =)

Hon lämnade ansökan den 8:e hos VFS och fick tillbaka pass + visum med kurir den 19:e. Sa ja, i runda slängar 10 dagar.

Hoppas att det går bra för er också! Skriv gärna några rader när det är klart.

Marlon

Ändrades av Marlon
Link to comment
Dela på andra sajter

Hon lämnade ansökan den 8:e hos VFS och fick tillbaka pass + visum med kurir den 19:e. Sa ja, i runda slängar 10 dagar.

Hoppas att det går bra för er också! Skriv gärna några rader när det är klart.

Marlon

För några timmar sen fick hon godkänt visa i handen! :drinks:

Har en undran bara. Vi ansökte om perioden 14 Juli - 12 Okt. (90dgr)

Men fick från 14 Juli - 26 Okt. 2v mer alltså.

Kan det vara endast för att kunna justera flygbiljetterna vid behov? Eller finns det någon annan orsak?

För visa't är väl ändå för exakt 90 dgr?

När hon var där och hämtade passet så såg hon denna gång också thaitjejer som fick avslag

Berodde på ej fullständigt ifyllda ansökningar.

Så ni där ute, gå genom ansökningarna både 2 och 3 gånger innan de överlämnas till VFS

Så efter jobbet ska jag till bolaget och köpa lite bubbel för att fira lite!

Link to comment
Dela på andra sajter

För några timmar sen fick hon godkänt visa i handen! :drinks:

Har en undran bara. Vi ansökte om perioden 14 Juli - 12 Okt. (90dgr)

Men fick från 14 Juli - 26 Okt. 2v mer alltså.

Kan det vara endast för att kunna justera flygbiljetterna vid behov? Eller finns det någon annan orsak?

För visa't är väl ändå för exakt 90 dgr?

När hon var där och hämtade passet så såg hon denna gång också thaitjejer som fick avslag

Berodde på ej fullständigt ifyllda ansökningar.

Så ni där ute, gå genom ansökningarna både 2 och 3 gånger innan de överlämnas till VFS

Så efter jobbet ska jag till bolaget och köpa lite bubbel för att fira lite!

Stort grattis! Visst känns det gött nu!

Kan tyvärr inte svara på varför ni fått 2v extra. Kan det vara så att de gjort något fel? I vårt fall så ansökte vi om betydligt kortare tid (damen kan inte vara ledig så lång tid från jobbet) och fick det antal dagar vi ansökt om.

Marlon

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det någon som vet om man kan söka på ambassaden när man ändå ska dit för sitt

visum.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det någon som vet om man kan söka på ambassaden när man ändå ska dit för sitt

visum.

Som jag har förstått det så kan thai söka visum direkt på svenska ambassaden. VFS Global hjälper till att boka en tid för inlämning av ansökan. Ansökan tar 2 v istället för 5 - 7 arbetsdagar på VFS.

Marlon

Link to comment
Dela på andra sajter

Stort grattis! Visst känns det gött nu!

Kan tyvärr inte svara på varför ni fått 2v extra. Kan det vara så att de gjort något fel? I vårt fall så ansökte vi om betydligt kortare tid (damen kan inte vara ledig så lång tid från jobbet) och fick det antal dagar vi ansökt om.

Marlon

Tack!

Ja det känns riktigt gött nu, bara att softa ner!

Är det någon som vet om man kan söka på ambassaden när man ändå ska dit för sitt

visum.

http://www.swedenabroad.com/News____50290.aspx?slaveid=108188

Link to comment
Dela på andra sajter

Stort grattis!

I have never wished to cater to the crowd; for what I know they do not approve, and what they approve I do not know. Epicurus

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jlh66

För några timmar sen fick hon godkänt visa i handen! :drinks:

Har en undran bara. Vi ansökte om perioden 14 Juli - 12 Okt. (90dgr)

Men fick från 14 Juli - 26 Okt. 2v mer alltså.

Kan det vara endast för att kunna justera flygbiljetterna vid behov? Eller finns det någon annan orsak?

För visa't är väl ändå för exakt 90 dgr?

När hon var där och hämtade passet så såg hon denna gång också thaitjejer som fick avslag

Berodde på ej fullständigt ifyllda ansökningar.

Så ni där ute, gå genom ansökningarna både 2 och 3 gånger innan de överlämnas till VFS

Så efter jobbet ska jag till bolaget och köpa lite bubbel för att fira lite!

grattis till visumet.Det är nog inte extra veckor ni har fått utan ni har fått lite flexibilitet att visumet gäller i 90dagar mellan 14Juli-12Okt.Min tjej sitter just nu på nattbussen till Bangkok för att vi ska få vårat visum avslag omprovat.Jag är i Norge på jobb och ska upp 6 imorgonbitti,hon ska vara på ambassaden mellan 8-10 thaitid.Kanske kommer man vakna med goda nyheter imorgonbitti ;)

Ändrades av jlh66
Link to comment
Dela på andra sajter

För några timmar sen fick hon godkänt visa i handen! :drinks:

Har en undran bara. Vi ansökte om perioden 14 Juli - 12 Okt. (90dgr)

Men fick från 14 Juli - 26 Okt. 2v mer alltså.

Kan det vara endast för att kunna justera flygbiljetterna vid behov? Eller finns det någon annan orsak?

För visa't är väl ändå för exakt 90 dgr?

När hon var där och hämtade passet så såg hon denna gång också thaitjejer som fick avslag

Berodde på ej fullständigt ifyllda ansökningar.

Så ni där ute, gå genom ansökningarna både 2 och 3 gånger innan de överlämnas till VFS

Så efter jobbet ska jag till bolaget och köpa lite bubbel för att fira lite!

Var lite snabb förut och sa att vi bara fått de dagar vi ansökt om. Har kollat på damens visum och det stämmer för vistelsens längd, vi har fått de dagar vi sökt för. Men för giltighetstiden så har även vi fått 15 dagar ytterliggare. Har kollat detta och det är i sin ordning. För ett C-visum så definieras giltighetstiden "TILL" som Datum för utresa + vistelsens varaktighet + 15 dagar.

Marlon

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...