Jump to content
IGNORERAD

Tuberkulos - TBC i Thailand. Vaccinering eller ej?


Acker

Recommended Posts

Varken jag, vår 10 månaders dotter eller min thailändska sambo är vaccinerade mot TBC. Undrar därför hur hög smittorisken egentligen är i Thailand?

En bekant till min sambo har precis insjuknat i TBC i Thailand så man börjar ju fundera lite. Själva vaccineringen är ju inte helt problemfri då det verkar vara mycket vanligt med sårbildning vid vaccineringsområdet som kan ta månader att läka.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varken jag, vår 10 månaders dotter eller min thailändska sambo är vaccinerade mot TBC. Undrar därför hur hög smittorisken egentligen är i Thailand?

En bekant till min sambo har precis insjuknat i TBC i Thailand så man börjar ju fundera lite. Själva vaccineringen är ju inte helt problemfri då det verkar vara mycket vanligt med sårbildning vid vaccineringsområdet som kan ta månader att läka.

Tja, eftersom ni är 3 personer så skulle jag vilja säga 33%. Men om ni vaccinerar er blir risken mindre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varken jag, vår 10 månaders dotter eller min thailändska sambo är vaccinerade mot TBC. Undrar därför hur hög smittorisken egentligen är i Thailand?

En bekant till min sambo har precis insjuknat i TBC i Thailand så man börjar ju fundera lite. Själva vaccineringen är ju inte helt problemfri då det verkar vara mycket vanligt med sårbildning vid vaccineringsområdet som kan ta månader att läka.

hej. om jag vore i den sitsen som du/ni är , skulle fort som tusan vaccinera mig. Tbc är inte att leka med. har visst ökat i antal fall här Hemma i Svedala,och det är ju inte bra. och kanske då ska man reflektera på att,om man nu är i Thailand så skulle jag ta den sprutan även om det skulle ta lite tid för att såret skulle läka. lycka till
Link to comment
Dela på andra sajter

Har ni pratat med BVC?

De äldre barnen (idag 10 och 8 år) fick BCG vaccin via BVC, jag frågade vad som gällde nu för tiden, 3 åringen ska ju åka för första gången till vintern fick inget rakt svar...

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det vaccin mot en sådan hemsk sjukdom så är det nog bra att ta.

Jag har fått ett jättestort ärr efter vaccinationen, men jag har inte ångrat mig att jag tog vaccinet.

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Har ni pratat med BVC?

De äldre barnen (idag 10 och 8 år) fick BCG vaccin via BVC, jag frågade vad som gällde nu för tiden, 3 åringen ska ju åka för första gången till vintern fick inget rakt svar...

Om jag minns rätt så fick Liam vaccin när han var knappt 6 månader innan vi åkte till Thailand med honom för första gången.

Barn som har en/två föräldrar från risk-länder t.ex. Thailand erbjuds vaccin mot TBC utöver grundvaccinationen.

Kan vara bra att påminna sjukvården om det.

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Blev erbjudna vaccinering av BVC för ett par månader sedan, men tackade nej efter att ha läst på om vaccinet och biverkningar samt pratat med en barnmorska. Dessutom har vi inte planerat att åka till Thailand de närmsta 1-2 åren.

Link to comment
Dela på andra sajter

Blev erbjudna vaccinering av BVC för ett par månader sedan, men tackade nej efter att ha läst på om vaccinet och biverkningar samt pratat med en barnmorska. Dessutom har vi inte planerat att åka till Thailand de närmsta 1-2 åren.

hej, orsaken till att man tar vaccinet mot tbc är att man inte skall drabbas av tbc, dess biverkningar är ju väldigt sällsynta men det förekommer typ då att man får svårläkt sår efter tbc vaccinet eller något annan typ av biverkningar såsom hög feber o frossningar, men det finns medicin för det ochså. men att få tbc är mycket mer problematiskt, fodrar längre konvalacent behandling samt att man är/var en stor smittspridare innan man vet om att det är TBC. mitt råd till dig och det kommer från mitt hjärta är ge barnen vaccin den dag ni ska åka, jag känner inte dig men det är mitt råd till en medmäniska. lycka till.mvh janne

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...