Jump to content
IGNORERAD

Thailand under andra världskriget, Fototråd.


Tommy

Recommended Posts

Var på ett litet museum igår och såg bla en gammal Thai-stridsvagn.

Blev lite nyfiken på vad det var för en maskin och hittade att det var en "Carden Loyd tankette" http://www.google.co.th/images?q=Carden-Loyd%20tankettes&oe=utf-8&rls=org.mozilla:en-GB:official&client=firefox-a&um=1&ie=UTF-8&source=og&sa=N&hl=en&tab=wi

En mini Tank.

Under tiden jag sökte fann jag följande tråd och den innehåller många intressanta Foto från Thailand under VK2, Finns en del berättelser i tråden också, har inte läst den ännu, utan det var bilderna som fascinerade mig.

Ville bara dela en länk, till de som är intresserade.

http://forum.axishistory.com/viewtopic.php?f=33&t=113632

MVH Tommy

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

conservator

Den hade nog varit ett bra skydd mot rödskjortornas slangbellor!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

He he, det var ett rörigt museum.

Coca-cola reklam, PC-skärm, kontorsstol, trumset och badbalja tillsammans

med ett gammalt vagnshjul och en obskyr ministridsvagn.

Jag har varit på liknande röriga museum i Thailand

där man kliar sig i skallen och undrar vad är egentligen ”temat” för utställningen. :D

Link to comment
Dela på andra sajter

Man ska inte glömma bort illdåden dom gjorde under w2

Eftersom dom var allierade med japsen så var thai tyvär inte bättre än dom.

Mvh

Nerike

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

De var aldrig allierade med japsen eller några andra.

De var på väg att göra det med kriget tog slut innan dokumenten var påskrivna.

Det är en av de sakerna de är stolta över, att alltid ha varit ett fritt land.

Link to comment
Dela på andra sajter

Muséet är värt ett besök om man ute i dom trakterna tex efter en shoppingtur på Chatuchak weekend market, eller när man ändå strövar omkring i parken, knappast annars.

http://www.tour-Bangkok-legacies.com/Thailand-railway-hall-of-fame.html

Grabbarna var hellyckliga och jättesmutsiga efter att ha klättrat omkring på gamla dammiga muséiföremål.

Lite bilder finns i detta och nästa inlägg i samma tråd

Finns en del fina saker där, tex en SAAB 9000, som är bitvis uppskuren som inför nån bilmässa, märkligt nog fick jag inte fota den, den ingick inte i muséet...

MVH Tommy

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Det är en av de sakerna de är stolta över, att alltid ha varit ett fritt land.

Vilken är en sanning med modifikation. Fritt från västerländska kolonialmakter kanske men de har ju varit invaderade och ockuperade av Burmeserna i olika omgångar.

Ändrades av wille
Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

He he, det var ett rörigt museum.

Coca-cola reklam, PC-skärm, kontorsstol, trumset och badbalja tillsammans

med ett gammalt vagnshjul och en obskyr ministridsvagn.

Jag har varit på liknande röriga museum i Thailand

där man kliar sig i skallen och undrar vad är egentligen ”temat” för utställningen. biggrin.gif

Temat är helt enkelt "begagnat"

Finns liknande här i Sverige.

Ställ upp två uttjänade traktorer i en f.d. lada så har du ett "traktormuseum" (med passande stöd från EU)

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

LungAlahato

De var aldrig allierade med japsen eller några andra.

De var på väg att göra det med kriget tog slut innan dokumenten var påskrivna.

Det är en av de sakerna de är stolta över, att alltid ha varit ett fritt land.

<vad gjorde japsarna i Thailand(Siam) under 2:a världskriget om de var varken allierade eller ockuperade?

Arto

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

<vad gjorde japsarna i Thailand(Siam) under 2:a världskriget om de var varken allierade eller ockuperade?

Dom hängde väl runt soi 6

Link to comment
Dela på andra sajter

<vad gjorde japsarna i Thailand(Siam) under 2:a världskriget om de var varken allierade eller ockuperade?

Thailand och Italien var de 2 enda länder jag vet som förklarade krig mot först De Allierade och senare mot Axelmakterna, var det nån som sa "Kappvändarpolitik? :huh:

Tack vare Länken i det första inlägget, så vet jag ÄNTLIGEN vad "Vicktory Monument" är vigt åt! Det är inga Thai som jag frågat som kan svaret, de svarar, om något "Andra Världskriget", vilket är ganska fel eftersom monumentet invigdes den 24;e Juni 1942 medan Världskriget pågick för fullt.

Det hände dock under tiden som VK2 pågick... http://forum.axishistory.com/viewtopic.php?f=33&t=113632 :wai:

http://en.wikipedia.org/wiki/French-Thai_War

MVH Tommy

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom byggde järnvägar med krigsfångar så visst var dom allierade

mvh

Nerike

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom skäms över det, likaväl som vi skäms att vi tillät tyskarna transportera trupper genom landet.

Mvh

Nerike

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

Dom byggde järnvägar med krigsfångar så visst var dom allierade

mvh

Nerike

Andra Världskriget. 1941 invaderas Thailand av japanska styrkor. ... 1944 hade thailändska och allierade styrkor jagat japanerna på flykten

Bron över floden Kwai står som ett minnesmärke över de grymheter japanerna utsatte de allierade krigsfångarna för under det 2: a världskriget

Ändrades av Sam sip sam
Link to comment
Dela på andra sajter

<vad gjorde japsarna i Thailand(Siam) under 2:a världskriget om de var varken allierade eller ockuperade?

Thailand och Italien var de 2 enda länder som förklarade krig mot först De Allierade och senare mot Axelmakterna, var det nån som sa "Kappvändarpolitik? :huh:

Tack vare Länken i det första inlägget, så vet jag ÄNTLIGEN vad "Victory Monument" är vigt åt! Det är inga Thai som jag frågat som kan svaret, de svarar, om något "Andra Världskriget", vilket är ganska fel, fast det hände under tiden som VK2 pågick...

Invigningen av Victory Monument Den 24;e Juni 1942, medan VK2 pågick för fullt.

http://forum.axishistory.com/viewtopic.php?f=33&t=113632

http://en.wikipedia.org/wiki/French-Thai_War :wai:

MVH Tommy

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Med vapen som den stridsvagnen var det kanske logiskt att Thailand drog ner byxorna inför japanerna. Att Thailand i vissa former anses ha varit fritt beror väl på att man slapp bli koloniserade av västmakterna England och Frankrike även om man fick göra en hel del eftergifter plus anpassningar.

Jag var på krigsmuseet vid floden Kwai med en vän som kan läsa japanska. Enligt honom stod det helt olika information om kriget beroende på vilket språk som skrivs. Så anpassningar fortsätter väl fortfarande i viss mån. Om man anser att en stats viktigaste funktion är att försvara sig mot yttre angrepp får man väl anses att thailändsk diplomati har varit ganska lyckad genom åren.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glömde skriva att jag uppskattar sådana här lite annorlunda trådar med bilder :great:

Link to comment
Dela på andra sajter

Läs gärna detta så får ni en inblick

http://forum.axishistory.com/viewtopic.php?f=33&t=113632

Mvh

Nerike

Har länkat till den sidan 2 ggr i denna tråden :whistle:

Läs tråden om ni har tid och lust, finns en del intressant info där.

MVH Tommy

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang

Dom skäms över det, likaväl som vi skäms att vi tillät tyskarna transportera trupper genom landet.

Mvh

Nerike

Ja, och att vi sålde järnmalm till Tysklands krigsindustri.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, och att vi sålde järnmalm till Tysklands krigsindustri.

Herr Chang har talat.

Ja och så sålde vi kullager från Götet till de elaka Britterna samtidigt... :diablo:

Och "British Petroleum, BP" sålde olja till Tyskland under kriget (har läst det för ett bra tag sedan, googla om ni har lust)

Och Thailand hade minst 3 olika sorters Bofors-kanoner i sitt krig mot Fransoserna i Indokina...

Thaiart.jpg

150mm Haubitsar från Bofors

MVH Tommy

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

Ja, och att vi sålde järnmalm till Tysklands krigsindustri.

Herr Chang har talat.

Har du ngt konkret bevis för det:dance::drinks:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Har för länge sedan läst en bok skriven av den General Yamashita som intog Siam Singpure mm. Han skrev att endast en Jp soldat dödades vid intagandet av Bangkok Han dödades av en Taxichauför vid flygplatsen De bråkade förstås om priset! Han skrev endast Taxi o Fpl. ( Inget nytt under solen )

Boken är ganska intressant Man får väl beskrivet hur man gick runt de Engelska ställningarna och tog dom i ryggen Nästa alla transporter företogs med cyckel samma stil som i Vietnam senare

Ha det

Offe

Ändrades av Offe1609
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...