Jump to content
IGNORERAD

Shopping i BKK. Är det lönsamt?


Posten Berit

Recommended Posts

Posten Berit

Hur är det nuförtiden att shoppa i BKK. Får man något för svenska pengar om man nu inte ska köpa kopior och skräddarsytt? Tänkte då på kläder och skor.

Vart ska man åka och shoppa? Eller är det bättre att köpa i Sverige just nu?

Bå Pen Jang

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 41
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • andrejsdenruskige

    6

  • Posten Berit

    5

  • heno

    4

  • Tommy

    4

Mest aktiva i denna tråd

GammalDansken

Hur är det nuförtiden att shoppa i BKK. Får man något för svenska pengar om man nu inte ska köpa kopior och skräddarsytt? Tänkte då på kläder och skor.

Vart ska man åka och shoppa? Eller är det bättre att köpa i Sverige just nu?

Vi brukar ha kläder med oss från Sverige.

Även om det bara är köpt på KappAhl, typ, är det mycket bättre kvalitet

enligt kvinnorna som förstår sig på't.

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur är det nuförtiden att shoppa i BKK. Får man något för svenska pengar om man nu inte ska köpa kopior och skräddarsytt? Tänkte då på kläder och skor.

Vart ska man åka och shoppa? Eller är det bättre att köpa i Sverige just nu?

jag tycker det beror lite på vilket märke du handlar, lacoste sport (som ofta säljs på robinson) är väldigt mycket billigare än i Sverige det gäller även converse dojor.

sen måste jag även nämna ett jeans butik i MBK som säljer jeans kopior, vet inte riktigt hur jag ska beskriva vart det ligger, som är väldigt bra kvallitet på! köper alltid med mig 2-3par hem. har faktiskt på mig jeans där ifrån nu =)

.-' henke

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag svarar på trådfrågan, är shopping i Bangkok lönsamt?

Fru Vax och jag brukar spendera en eller två weekends per år på något trevligt hotell i Bangkok.

Dagarna går åt till att shoppa, njae, Fru Vax shoppar och jag sitter på något trevligt ställe och sörplar vin.

Jag kan lova er alla, att för mig är dessa weekends allt annat än lönsamma, men ett eget hotellrum utan barn och andra störningsmoment gör att det blir trevligt ändå.

Ändrades av Vaxet

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Har aldrig själv varit med om lönsam shopping.

Tycker det oftast är mindre pengar på kontot efter en shopping runda

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har hört att ROLEX (orginal) är betydligt billigare i Bkk än i Sverige, har en vän som brukar köpa en varje gång han är här och sälja med bra vinst när han kommer hem.

Vet inte hur lönsamt det är med dagens valuta kurser...

Det blir förstås insmuggling till Sverige och det är kanske inte att rekommendera?

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Posten Berit

Hahaha.. Ni har rätt. Lönsamt är det väl aldrig, förutom om man nu tänker idka affärer som exemplet med Rolex. :)

Eftersom min familj består till största del av shoppinghungriga kvinnor funderade jag på om det var bättre att släppa loss dom i BKK eller i Stockholm. Var svider det minst i min plånbok?

Bra tips där med Lacoste och Converse.

Finns det några områden eller shoppingmalls som är att rekommendera?

Bå Pen Jang

Link to comment
Dela på andra sajter

Hahaha.. Ni har rätt. Lönsamt är det väl aldrig, förutom om man nu tänker idka affärer som exemplet med Rolex. :)

Eftersom min familj består till största del av shoppinghungriga kvinnor funderade jag på om det var bättre att släppa loss dom i BKK eller i Stockholm. Var svider det minst i min plånbok?

Bra tips där med Lacoste och Converse.

Finns det några områden eller shoppingmalls som är att rekommendera?

Gillade MBK skarpt, små affärer och man kan pruta ungefär som att gå på marknad.

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Posten Berit

Gillade MBK skarpt, små affärer och man kan pruta ungefär som att gå på marknad.

Perfa! Det får bli en resa dit.

Bå Pen Jang

Link to comment
Dela på andra sajter

Tokrea med massor med RÖDA lappar på Central World har jag hört, rök och vattenskadade partier.

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Tokrea med massor med RÖDA lappar på Central World har jag hört, rök och vattenskadade partier.

Dom gula är jämförpriser

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Posten Berit

Dom gula är jämförpriser

Vad hände med alla tröjor med kulhål som fanns i närheten av Central World? Pryder dom väggen på Abhisits kontor?

Bå Pen Jang

Link to comment
Dela på andra sajter

Med dagens valutakurs så vet d f-n om det är så mycket billigare "med nånting" i Thailand.Skrämmande vad svag kronan är nu.

Man ska passa på att shoppa hemma på vår rean och höst rean,då kan man göra bra kap,även i dyrare affärer som i NK.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Hahaha.. Ni har rätt. Lönsamt är det väl aldrig, förutom om man nu tänker idka affärer som exemplet med Rolex. :)

Eftersom min familj består till största del av shoppinghungriga kvinnor funderade jag på om det var bättre att släppa loss dom i BKK eller i Stockholm. Var svider det minst i min plånbok?

Bra tips där med Lacoste och Converse.

Finns det några områden eller shoppingmalls som är att rekommendera?

Bästa priserna gör man på ChatuChak weekend market

Och då helst utan sällskap av en Farang vilket gör det svårare att pruta

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Bästa priserna gör man på ChatuChak weekend market

Och då helst utan sällskap av en Farang vilket gör det svårare att pruta

Kan man pruta på thaispråk så är det oftast inga problem och då få det till samma pris som thaiare själv får.. :drinks:

Link to comment
Dela på andra sajter

Tokrea med massor med RÖDA lappar på Central World har jag hört, rök och vattenskadade partier.

Inte alltför ledsen det varuhuset brann ner, om man bortser från allt lidanden och personliga förluster för affärsinnehavarna.

Hoppas dom inte bygger upp det likadant, tycker varuhuset var så stelt och tråkigt på nått sätt. Gick ju inte pruta heller och bara faranger eller nyrika thaiare verka handla där.

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Posten Berit

Bästa priserna gör man på ChatuChak weekend market

Och då helst utan sällskap av en Farang vilket gör det svårare att pruta

Hahaha.. Frugan brukar alltid hålla mig på avstånd på marknader av just den anledningen. Vad är det dom säljer där?

Bå Pen Jang

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Hahaha.. Frugan brukar alltid hålla mig på avstånd på marknader av just den anledningen. Vad är det dom säljer där?

Stället är kanske mest känt för att man kan köpa ALLT där

Flera tusen små butiker på ett område stort som 6 fotbollsplaner

Öppet varje lördag och söndag

http://www.jatujakguide.com/home/

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra tips där med Lacoste och Converse.

Finns det några områden eller shoppingmalls som är att rekommendera?

Jag brukar handla på robinson (sukhumvit road, typ soi 17) eller siam Center. Man får någon sorts lotter och på lotten står det hur mycket rabatt du får på det du handlar.. flörta lite med tjejen i kassan och hon har sparat lotter med massa rabatt ;) funkar inte på alla plagg dom har men på mycket.

Andra märken som är billigt är surf och skatemärken typ billabong, globe, DC osv finns bra några bra butiker för sånna kläder o dojor i siam center men dock kanske lite mera ungdomligt men vad gör det på ett par badbrallor eller sköna shorts!

Elektronik typ hårdiskar osv känns inte billigare MEN man kan fynda saker som inte finns på den europeiska marknaden om man är prylbög...

MBK för att köpa jeans (kopior men sjukt bra kopior), strumpor, kalsingar, äta sushi på löpandeband och klippa håret o fixa fötterna innan jag åker hem.

Sen finns ju Emporium och liknande lyxvaruhus som är kul och kolla lite i men jag skulle inte ha råd och handla där. Eller jag tycker inte det är värt det! Men hejsan hoppsan vilka donnor som jobbar där inne! kan rekommendera Fendi butiken och kolla in donnorna där ;) herre jösses...

.-' henke

Link to comment
Dela på andra sajter

Gillade MBK skarpt, små affärer och man kan pruta ungefär som att gå på marknad.

MBK är suveränt och billigt, billigast i Bkk på viss elektronik som mobiltelefoner sägs det, och som serath sa Pruta!

Se upp! det kan bli väldigt dyrt att shoppa där :whistle: ...

Jag träffade frugan där och betalar fortfarande ;) ...

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Som frågan lyder

"Shopping i BKK. Är det lönsamt?"

Jadå det ær vældigt lønsamt.

Speciellt om man ær butiksægare...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Jag gillar Sampheng market i Chinatown (Yaowarat). Detta är lite mer av en grossistmarknad. Så ska man köpa många saker av samma sort (ex. smycken, kläder, väskor, tyg etc.) så är detta ett bra ställe. Går även att köpa enstaka saker men då är priset högre. Du hittar denna marknad på och runt Soi Wanit 1. Schyssta kopior av märkesklockor hittar du på och runt Mahajak Rd. Billigare än J-J och MBK. Är enkelt att ta sig dit, ta MRT till Hua Lampong Station och en tuk-tuk vidare därifrån.

Lycka till!

Marlon

Link to comment
Dela på andra sajter

När det kommer till att shoppa herrkläder tycker jag inte det är en fråga om det är lönsamt eller ej. Utan det är mer en fråga om man vill ha på sig det de säljer på tex MBK. Enligt min åsikt skiljer sig modet något oerhört i Asien jämfört med Sverige.

Asiater och för den delen även Amerikaner tycker om stora och pösiga kläder, tex deras kostymer är något som en J.Lindberg eller Tiger försäljare skulle börja gråta om han skulle behöva sälja i sin butik. Man undrar ibland om den Asiatiske mannen köper kläder för att växa i, både på höjden och längden…

Herrmodet i Sverige är mycket mer ”slimmat” än vad en Asiat skulle tycka vara acceptabelt för en man att ha på sig och även för den delen för vad en Amerikan skulle tycka vara acceptabelt för en ”straight” man.

När det kommer till deras originalkläder, så som Lacoste, Billabong, Body Glove så har jag inte lyckats att hitta något som håller någon vidare hög klass. Tex så är mina Lacoste T-shirt som frugan köpte till mig, redan efter ett par tvättar blivit lika breda som höga eller hur man nu skall förklara. För mig är det verkligen sant som man säger ”You get what you pay for…) Billigare men sämre...

Summa summarum, herrkläder går fetebort för min del…

Låt oss nu gå över till dam/tjejkläder.

Jag och tösen vara nere i december, hon hade fått 4000 Kr från modern att köpa kläder för och köpa kläder det var vad hon gjorde…

Hon hade bestämt att det var på MBK detta skulle göras och hon blev inte besviken men, det var i de små affärerna på andra sidan gatan mitt emot MBK som hon gjorde de bästa fynden enligt henne själv (tror att det ligger någon fashion skola där också…). Små butiker med personliga kläder som hon har blivit mycket nöjd med nu när sommarn har kommit till Sverige.

För att inte vara sämre än modern sa jag i ett svagt ögonblick att hon fick välja något från en butik på ”fina gatan”. Hon valde en blus från Miss Sixteen för 10 000B… Tycker inte det var vidare lönsamt köp…

Låt oss nu sist gå in på barnkläder.

Modet i Asien tycker jag ofta fortfarande är typ ”Ninja Turtels” eller ”Power Rangers”. Stora feta märken som är på både byxor och T-shirtar. Säkert coolt för en 5 åring, men är barnet ca 10 år så tycker de oftast att det bara är ”barnsligt” och inte alls av intresse att ha på sig.

Modet i Sverige är mer likt ”vuxnemodet”, dvs modet för barnen liknar mycket det som vi vuxna har på oss.

Summa summarum, barnkläder går också fetebort för min del…

Kanske Fru ”willie” kan överbevisa mig om motsatsen eller vem vet hon kanske tycker samma?

Shop to you drop…

//bob

Ett hotell som jag kan rekommendera som ligger nära MBK är Asia hotell, ca 1700B natten och bara ett par 100 m från MBK.

Ändrades av bob
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...