Jump to content
IGNORERAD

Varför?


Magrood

Recommended Posts

Varför vill många farang killar göra sin thailändska tjej till en handlingsförlamad person genom att låta henne bara vara hemma och vänta på pengar som killarna ska skicka ned från Sverige?

Jag vet att det är en dum fråga, men jag mår illa av att se det.

Det är en sak att hjälpa sin tjej (som själv försöker hjälpa sig själv).

Men det är en helt annan sak om tjejen bara ska sitta och vänta på pengarna i från farangen och inte gör någonting.

:::

Man uppfostrar inte sina barn så - varför vill man "uppfostra/ge signal/vana" åt sin tjej att leva ett sånt liv?

:::

Det krävs två att dansa tango - det vet jag.

Ur mottagarens synpunkt så skulle jag gärna ta emot pengar som jag får - men aldrig att jag skulle vilja sitta som en handlingsförlamad person och inte gör något meningsfull och bara väntar på att pengarna ska komma in.

Men hur tänker givaren?

:::

Bara undrar...

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 101
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • nissefisk1

    11

  • Magrood

    7

  • andrejsdenruskige

    7

  • Posten Berit

    6

Mest aktiva i denna tråd

Guest Siam-Nilsson

Givaren ser det nog oftast som ett sätt att slippa "dela" sin "flickvän"

med en hel drös andra turister innan han får tid att resa ner nästa gång.

Hon själv kanske ser det som lite "semester" att gå och slå dank hemma i byn?

Skulle jag själv vilja passivisera en flickvän på det sättet?

Svaret är naturligtvis Nej.

Mvh

SiamNilsson

Link to comment
Dela på andra sajter

Missförstod förutsättningen, men om damen har ett skitjobb som hon inte får något vettig betalt för så kan givaren kanske resonera som så att jag betaler hellre samma pengar som hon får i handen för att hon skall slippa vada i skit.

Ändrades av lillstisse
Link to comment
Dela på andra sajter

Posten Berit

Varför vill många farang killar göra sin thailändska tjej till en handlingsförlamad person genom att låta henne bara vara hemma och vänta på pengar som killarna ska skicka ned från Sverige?

Jag vet att det är en dum fråga, men jag mår illa av att se det.

Det är en sak att hjälpa sin tjej (som själv försöker hjälpa sig själv).

Men det är en helt annan sak om tjejen bara ska sitta och vänta på pengarna i från farangen och inte gör någonting.

:::

Man uppfostrar inte sina barn så - varför vill man "uppfostra/ge signal/vana" åt sin tjej att leva ett sånt liv?

:::

Det krävs två att dansa tango - det vet jag.

Ur mottagarens synpunkt så skulle jag gärna ta emot pengar som jag får - men aldrig att jag skulle vilja sitta som en handlingsförlamad person och inte gör något meningsfull och bara väntar på att pengarna ska komma in.

Men hur tänker givaren?

:::

Bara undrar...

Magrood

Jag tyckte inte det var värt att min fru hade något underbetalt skitjobb som betalade korvören när hon väntade på mig.

Däremot så betalade jag så hon kunde ta körkort under tiden och gå en kurs i engelska.

Ändrades av Mr Lao Kao

Bå Pen Jang

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att killarna är rädda att tjejerna ska välja någon annan, så det är väl en typ av muta.

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fortsätter med Magrods inlägg.

Skulle Givaren tycka att det vore rätt om han hade haft en svensk tjej som "bara" satt hemma medans han jobbade och gav henne pengar för att hon gjorde ingenting?

Link to comment
Dela på andra sajter

Missförstod förutsättningen, men om damen har ett skitjobb som hon inte får något vettig betalt för så kan givaren kanske resonera som så att jag betaler hellre samma pengar som hon får i handen för att hon skall slippa vada i skit.

Oki doki.

Får jag lov att lägga in svaret som jag skrivit till din tidigare text ändå för att klargöra mitt ståndpunkt angående hemmafruar.

Det förstår jag och det respekterar jag. Och det jobbet kvinnan gör med att pyssla om barnen och hemmet är minst lika viktigt och krävande som förvärvsarbete om inte mer. Jag beundrar de kvinnorna som kan offra sin möjlighet att utvecklas yrkesmässigt för familjens skull. Jag får erkänna att jag är egoistisk och har svårt att ställa in mig att jag om typ två månader inte skulle kunna jobba som jag gör nu.

Men det som gör mig ledsen och arg är män som sliter ihjäl sig i Sverige för att skicka ned pengar till en tjej i Thailand som bara sitter och inte kan göra någonting i väntan på att mannen ska skicka ned pengar.

:cry:

:::

Svar till din nya text.

Tack för din förklaring.

Missförstå mig inte att jag bara vill provocera eller sånt.

Jag bara vill veta hur givaren tänker.

:::

Mvh

Magrood

Ändrades av Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Tippar på att den här tråden blir både lång och intressant.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att killarna är rädda att tjejerna ska välja någon annan, så det är väl en typ av muta.

Rock on!

Håller nog me di om de Sangwal.

många e nog rädda att de kan finnas andra faranger .

Link to comment
Dela på andra sajter

Missförstod förutsättningen, men om damen har ett skitjobb som hon inte får något vettig betalt för så kan givaren kanske resonera som så att jag betaler hellre samma pengar som hon får i handen för att hon skall slippa vada i skit.

Är hon för fin för att arbeta??

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tyckte inte det var värt att min fru hade något underbetalt skitjobb som betalade korvören när hon väntade på mig.

Däremot så betalade jag så hon kunde ta körkort under tiden och gå en kurs i engelska.

Jag tycker det är jättebra lösning.

:great:

Det här är "utveckling" och inte "avveckling" av personen man ska dela sitt liv med.

Jag tror att äkta kärlek innebär även att man vill att den andra ska utvecklas och att man utvecklas tillsammans.

Mvh

Magrood

- lite sentimental idag -

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Givaren ser det nog oftast som ett sätt att slippa "dela" sin "flickvän"

med en hel drös andra turister innan han får tid att resa ner nästa gång.

Hon själv kanske ser det som lite "semester" att gå och slå dank hemma i byn?

Skulle jag själv vilja passivisera en flickvän på det sättet?

Svaret är naturligtvis Nej.

Mvh

SiamNilsson

Det var det ordet som jag ville använda...

Tack för det.

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Posten Berit

Jag fortsätter med Magrods inlägg.

Skulle Givaren tycka att det vore rätt om han hade haft en svensk tjej som "bara" satt hemma medans han jobbade och gav henne pengar för att hon gjorde ingenting?

Jag fortsätter på ditt inlägg. Skulle det vara ok om mannen satt hemma i Sverige med 25.000 i månaden (svensk manlig medelinkomst ett par år sedan) medan svenska frugan var fast någonstans där hon fick jobba 10 timmar per dag för att få ihop 1500 kr i månaden?

Bå Pen Jang

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad skall användas muta eller mutta :whistle:

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var det ordet som jag ville använda...

Tack för det.

Mvh

Magrood

bättre o låta dom arbeta eller studera då tycker ja till de finansierar ja gärna o tror nog att många gör me

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fortsätter på ditt inlägg. Skulle det vara ok om mannen satt hemma i Sverige med 25.000 i månaden (svensk manlig medelinkomst ett par år sedan) medan svenska frugan var fast någonstans där hon fick jobba 10 timmar per dag för att få ihop 1500 kr i månaden?

Det är väl inte dåligt att hjälpa till i hushållet, är det mer värdigt att bara sitta hemma och vänta på pengar, för man helt plötsligt inte vill skita ner sig på ett arbete man utförde innan man träffade en farang???

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tippar på att den här tråden blir både lång och intressant.

Det var inte meningen att skapa bråk eller provocera någon.

Är bara :cry ibland.

Oftast ser vi från ena sidan.

Att männen blir lurade på pengar.

Men om man vänder på det.

Varför vill vissa män ge ut en sådan signal från början?

Att du inte behöver jobba - lata dig och bli passiv du. Jag tar hand om dig.

Men när man flyttar ihop och bor i Sverige så är livet inte så längre.

Båda måste hjälpas åt.

:::

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var inte meningen att skapa bråk eller provocera någon.

Är bara :cry ibland.

Oftast ser vi från ena sidan.

Att männen blir lurade på pengar.

Men om man vänder på det.

Varför vill vissa män ge ut en sådan signal från början?

Att du inte behöver jobba - lata dig och bli passiv du. Jag tar hand om dig.

Men när man flyttar ihop och bor i Sverige så är livet inte så längre.

Båda måste hjälpas åt.

:::

Mvh

Magrood

Tycker du ställer en mycket bra fråga Magrood..

Ska man bilda familj, så måste båda bidra, inte bara ekonomiskt, utan även i hushållet, samt ta hand och uppfostra barnen..

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad skall användas muta eller mutta :whistle:

Talung! :kort:;)

Every saint has a past and every sinner has a future.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fortsätter på ditt inlägg. Skulle det vara ok om mannen satt hemma i Sverige med 25.000 i månaden (svensk manlig medelinkomst ett par år sedan) medan svenska frugan var fast någonstans där hon fick jobba 10 timmar per dag för att få ihop 1500 kr i månaden?

Förstod jag frågan rätt från början, så gällde det inte någon fru, utan en flickvän.

Om du träffade en svensk flickvän tex på Gottland en semester på 2-3 veckor, skulle du då be henne att sluta sitt underbetalda arbete för att du har en högre inkomst så du vill mer än gärna skicka pengar till henne varje månad medans hon sitter hemma och väntar eller är ute och roar sej med kompisarna medans hon väntar.

Är det helt okej tycker du?

Link to comment
Dela på andra sajter

Posten Berit

Det är väl inte dåligt att hjälpa till i hushållet, är det mer värdigt att bara sitta hemma och vänta på pengar, för man helt plötsligt inte vill skita ner sig på ett arbete man utförde innan man träffade en farang???

Rock on!

Jag har sett folk nära mig slita ut sig med tunga jobb och en del som inte fått leva till pensionsåldern på grund av hårda arbetsförhållanden. Gör man det dessutom utan att ens få anständigt betalt så hjälper jag gärna till för att slippa se någon jag bryr mig om lida av skador under livets senare del. Men är det inte ett slitsamt jobb, ja då är det lugnt enligt min mening.

Dock håller jag med om att det inte är en bra lösning att bara sitta och häcka hela dagarna. Utbildning eller som Magrood så fint beskrev det, utveckling, tror jag är bäst i längden.

Ändrades av Mr Lao Kao

Bå Pen Jang

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Varför vill många farang killar göra sin thailändska tjej till en handlingsförlamad person genom att låta henne bara vara hemma och vänta på pengar som killarna ska skicka ned från Sverige?

Jag vet att det är en dum fråga, men jag mår illa av att se det.

Det är en sak att hjälpa sin tjej (som själv försöker hjälpa sig själv).

Men det är en helt annan sak om tjejen bara ska sitta och vänta på pengarna i från farangen och inte gör någonting.

:::

Man uppfostrar inte sina barn så - varför vill man "uppfostra/ge signal/vana" åt sin tjej att leva ett sånt liv?

:::

Det krävs två att dansa tango - det vet jag.

Ur mottagarens synpunkt så skulle jag gärna ta emot pengar som jag får - men aldrig att jag skulle vilja sitta som en handlingsförlamad person och inte gör något meningsfull och bara väntar på att pengarna ska komma in.

Men hur tänker givaren?

:::

Bara undrar...

Magrood

Många gubbar som skickar pengar tycker kanske att tjejen är säkrare i hembyn hos mama och papa än någpn annanstans.

Problemet i många fall är att gubbarna har noll koll på ifall tjejen verkligen befinner sig i hembyn.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Toprunner

Det var inte meningen att skapa bråk eller provocera någon.

Är bara :cry ibland.

Oftast ser vi från ena sidan.

Att männen blir lurade på pengar.

Men om man vänder på det.

Varför vill vissa män ge ut en sådan signal från början?

Att du inte behöver jobba - lata dig och bli passiv du. Jag tar hand om dig.

Men när man flyttar ihop och bor i Sverige så är livet inte så längre.

Båda måste hjälpas åt.

:::

Mvh

Magrood

Håller med till 100%. Har inte skänkt ett öre och det gick hur bra som helst !! :dance: Har däremot hjälpt "tanten" att skörda pengar i Svedala vilket hon numer klarar med bravur.

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Passivisera, varför ska flickan "sitta och vänta på pengar", "lata sig och bli passiv",

utveckla eller avveckla .. bli lurad, där kom det.

Många frågor - varför gör farangen på det viset?

Fantastisk att en farang kan vara så pass irrationell att han vill skänka lite lycka till sin flickvän.

Det måste vara något fel på honom - vänta - han kanske rentav är förälskad ...

- nej: det låter för bra; han är förblindad av kärlek, så måste det vara.

UdonCh och BTT's skriverier här har inte varit förgäves.

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Bara för att spä på och faktiskt en alvarligfundering.

När nu damen har kommit till Sverige så fortsätter ju pengaskickandet.

Är det fel att passivisera hela familjen eller är det ok???

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...