Jump to content
IGNORERAD

Varför?


Magrood

Recommended Posts

Guest Kenthamon

Jag fortsätter på ditt inlägg. Skulle det vara ok om mannen satt hemma i Sverige med 25.000 i månaden (svensk manlig medelinkomst ett par år sedan) medan svenska frugan var fast någonstans där hon fick jobba 10 timmar per dag för att få ihop 1500 kr i månaden?

1.500 kr är ju betydligt mer i Thailand än Sverige. Har tjejen ett jobb i Thailand och försörjer sig så har hon stoltheten kvar också.

Jag tror att dom flesta som vill att tjejen inte jobbar, och skickar ner pengar, har träffat en bartjej och vill att hon lägger ner det jobbet. Det tycker jag kan vara ok tills hon kan jobba med nåt annat eller kan komma till Sverige.

Jag har själv en tjej som kommit till Sverige nyligen och jag betalar allt så hon kan gå på SFI och lära sig svenska. Däremot skulle jag inte betala om hon satt overksam i Thailand. Har sett så många thai som varit här länge utan att lära sig bra svenska, pga att dom aldrig gått på SFI. Jag betalar gärna under tiden för att försöka skapa en bra grund för henne i framtiden, trots att det blir ekonomiskt knapert.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 101
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • nissefisk1

    11

  • Magrood

    7

  • andrejsdenruskige

    7

  • Posten Berit

    6

Mest aktiva i denna tråd

Posten Berit

Förstod jag frågan rätt från början, så gällde det inte någon fru, utan en flickvän.

Om du träffade en svensk flickvän tex på Gottland en semester på 2-3 veckor, skulle du då be henne att sluta sitt underbetalda arbete för att du har en högre inkomst så du vill mer än gärna skicka pengar till henne varje månad medans hon sitter hemma och väntar eller är ute och roar sej med kompisarna medans hon väntar.

Är det helt okej tycker du?

Magrood använde sig av ordet tjej. Om det nu syftar på ordet flickvän spelar mindre roll. Det är helt klart frågan om en långvarig relation.

Nu har vi inte sådana inkomsklyftor i Sverige, så ditt exempel är inte särskilt relevant. Och det är definitivt bättre arbetsförhållanden i Sverige än i Thailand plus att man får förmåner som pension när man arbetar. Men jag har inte förespråkat passivitet om det är så du tolkat det. Se mitt första inlägg i denna tråd.

Bå Pen Jang

Link to comment
Dela på andra sajter

Posten Berit

Det var inte meningen att skapa bråk eller provocera någon.

Är bara :cry ibland.

Oftast ser vi från ena sidan.

Att männen blir lurade på pengar.

Men om man vänder på det.

Varför vill vissa män ge ut en sådan signal från början?

Att du inte behöver jobba - lata dig och bli passiv du. Jag tar hand om dig.

Men när man flyttar ihop och bor i Sverige så är livet inte så längre.

Båda måste hjälpas åt.

:::

Mvh

Magrood

Jag tolkade hans inlägg som att du skapade en intressant tråd. Tror inte det var kritik på något sätt.

Som vanligt med alla trådar på MPR så kommer det sluta med öppet krig, men det bekräftar bara att det är ett ämne som engagerar. :D

Angående signalerna, så gjorde jag det väldigt klart att i Sverige kommer vi båda få bidra och det är hon helt på det klara med. Har även sagt att så länge hon vill plugga så stöttar jag bäst jag kan.

Ändrades av Mr Lao Kao

Bå Pen Jang

Link to comment
Dela på andra sajter

Posten Berit

1.500 kr är ju betydligt mer i Thailand än Sverige. Har tjejen ett jobb i Thailand och försörjer sig så har hon stoltheten kvar också.

Jag tror att dom flesta som vill att tjejen inte jobbar, och skickar ner pengar, har träffat en bartjej och vill att hon lägger ner det jobbet. Det tycker jag kan vara ok tills hon kan jobba med nåt annat eller kan komma till Sverige.

Jag har själv en tjej som kommit till Sverige nyligen och jag betalar allt så hon kan gå på SFI och lära sig svenska. Däremot skulle jag inte betala om hon satt overksam i Thailand. Har sett så många thai som varit här länge utan att lära sig bra svenska, pga att dom aldrig gått på SFI. Jag betalar gärna under tiden för att försöka skapa en bra grund för henne i framtiden, trots att det blir ekonomiskt knapert.

Jag håller med dig i allt förutom andra meningen. Jag har uppfattat det som status att bli försörjd av sin man. Därmed inte sagt att jag tycker att det alltid ska vara så.

Bå Pen Jang

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Kenthamon

Jag håller med dig i allt förutom andra meningen. Jag har uppfattat det som status att bli försörjd av sin man. Därmed inte sagt att jag tycker att det alltid ska vara så.

Jag tror att det är viktigt att man inte skickar en massa pengar till Thailand. Då blir det en chock när dom kommer hit och upptäcker att alla måste jobba och bidra, om man vill ha ett bra liv här. Skämmer man bort dom med att skicka pengar till Thailand skapar man problem åt sig själv senare, kanske.

Statusen med att bli försörjd av en man i Sverige, klarar ingen vanlig knegare av.

Ändrades av Kenthamon
Link to comment
Dela på andra sajter

Är hon för fin för att arbeta??

Rock on!

Nja, det vet jag inte utan det var bara en hypotes.

Personligen skulle inte vilja att någon som jag älskar var tvungen att göra ett arbete som innebar tex hälsorisker för några småslantar som jag lätt kan avvara.

För många blir det ju inte så mycket pengar över när alla kostnader för att kunna arbeta är betalda, tex bostad på annan ort och transporter till och från arbete,

så det kanske inte alltid handlar om mycket pengar.

För andra så kanske det är viktigare med millimeterrättvisa och var och en måste stå för sina egna kostnader för att de inte skall känna sig utnyttjade av sin partner.

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang

Tja, det här hör väl inte riktigt till ämnet, men detta kan kanske ändå vara intressant att ta del av.

När jag först träffade fru Chang jobbade hon på ett massageställe på Loi Kroh Road i Chiang Mai. Inga happy endings vad jag kunde se, men det var långa arbetstider. Typ 11.00 till 23.00... Om jag då ville ta med fru Chang ut på "date" 18.00 så krävde den giriga chefen att jag betalade 100 baht i timmen så länge fru Chang inte fanns på plats. Jämförbart med barfine, men inte riktigt samma.

Detta tålde jag tre kvällar, men sen tog mitt ekonomiska förnuft över. Ska jag träffa fru Chang varje kväll kan jag lika gärna ge henne vad hon skulle tjänat. Vilket visar sig vara THB 3000 per vecka. OK, så nu får fru Chang dessa pengar av mig och behöver inte jobba överhuvudtaget. Dessutom får den giriga f*ttan hon hade som chef inte en satang... Speciellt tillfredsställande var att besöka den gamla arbetsplatsen då och då, gamla bossen gjorde sitt bästa att hålla god min enligt thaised... men nog såg man att det funderades en del på situationen som uppkommit!

Min enda poäng är att det kan vara värt att betala thaidamen för utebliven inkomst. OM MAN ÄR I Thailand, och då kan dra nytta av det. Sitter man i Sverige är det väl mer tveksamt.

3000 baht i veckan... nu debiterar fru Chang SEK 500 per timme i Göteborg. Blir lite svårare att kompensera den inkomsten ;)

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

nissefisk1

Tja, det här hör väl inte riktigt till ämnet, men detta kan kanske ändå vara intressant att ta del av.

När jag först träffade fru Chang jobbade hon på ett massageställe på Loi Kroh Road i Chiang Mai. Inga happy endings vad jag kunde se, men det var långa arbetstider. Typ 11.00 till 23.00... Om jag då ville ta med fru Chang ut på "date" 18.00 så krävde den giriga chefen att jag betalade 100 baht i timmen så länge fru Chang inte fanns på plats. Jämförbart med barfine, men inte riktigt samma.

Detta tålde jag tre kvällar, men sen tog mitt ekonomiska förnuft över. Ska jag träffa fru Chang varje kväll kan jag lika gärna ge henne vad hon skulle tjänat. Vilket visar sig vara THB 3000 per vecka. OK, så nu får fru Chang dessa pengar av mig och behöver inte jobba överhuvudtaget. Dessutom får den giriga f*ttan hon hade som chef inte en satang... Speciellt tillfredsställande var att besöka den gamla arbetsplatsen då och då, gamla bossen gjorde sitt bästa att hålla god min enligt thaised... men nog såg man att det funderades en del på situationen som uppkommit!

Min enda poäng är att det kan vara värt att betala thaidamen för utebliven inkomst. OM MAN ÄR I Thailand, och då kan dra nytta av det. Sitter man i Sverige är det väl mer tveksamt.

3000 baht i veckan... nu debiterar fru Chang SEK 500 per timme i Göteborg. Blir lite svårare att kompensera den inkomsten wink.gif

Herr Chang har talat.

500 i timmen ? Och fortfarande ingen happy ending ? whistle.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Joo de e visst happy ending. för Changen...

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

nissefisk1

Joo de e visst happy ending. för Changen...

Jag tror nog inte det är så svårt att få en happy ending på nåt av GBG´s massage ställen, eller vad tror ni ?

Link to comment
Dela på andra sajter

HC, det väl lite skillnad på Inkomst, och på vad hon debiterar, några utgifter finns väl, och hur många timmar i veckan debiterar hon, vad blir det efter skatt och annat?

Nissefisk1, jag tror du har fel om "Happy ending" på alla Thaimassage i Gbg, dessutom tycker jag du var oförskämd mot Herr Changs fru :kort:

MVH Tommy

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej Magrood

Varför många väljer att som du skriver "passivisera sina fruar vet jag egentligen inte, men som en del skriver så kan det ju vara p.g.a att tjejen har ett

mindre bra jobb och att då mannen vill förskona henne ifrån detta.

Men då är det ju bättre att ordna henne ett bättre jobb, eller låta henne studera t.ex svenska eller engelska.

Vi gjorde inte på detta sätt, utan frugan valde att arbeta på en stor varuhus kedja direkt efter universitetet.

Sedan blev det besök i Sverige på turistvisum, och eftersom hon trivdes bra här åkte hon hem och ansökte om uppehållstillstånd.

Under tiden hon väntade på detta gick hon en frisörsutbildning och pluggade svenska, väntetiden då var ca 6 månader.

Att hon pluggade svenska på egen hand med i sverige inköpt material är nog en av anledningarna till att hon klarade SFI på tre månader när hon flyttade till

Sverige.

Så att utbilda sig under tiden man väntar i Thailand tycker jag är ett bra alternativ.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

nissefisk1

HC, det väl lite skillnad på Inkomst, och på vad hon debiterar, några utgifter finns väl, och hur många timmar i veckan debiterar hon, vad blir det efter skatt och annat?

Nissefisk1, jag tror du har fel om "Happy ending" på alla Thaimassage i Gbg, dessutom tycker jag du var oförskämd mot Herr Changs fru 1zgarz5.gif

MVH Tommy

TROR vad ledordet, och efter gt´s repotage så kan man väl få undra eller ?

Link to comment
Dela på andra sajter

TROR vad ledordet, och efter gt´s repotage så kan man väl få undra eller ?

Det är sorgligt att det finns så många som tror som du, antar att det är frustrerande för alla seriösa massagställen när de ständigt får frågan om "Happy ending".

Säger mer om de som tror så än om Thailändska damer :wai: .

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Nisse du kan väl aldrig tro att GT vinklar sina reportage för att sälja flera tidningar????:rtfm:

Christer/Arunee/Tawan

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Nisse du kan väl aldrig tro att GT vinklar sina reportage för att sälja flera tidningar?huh.gifrtfm.gif

he he, Nisse, läs inte i GT.

Lyssna på de erfarne herrarna här som verkar veta att det inte går att få happy ending på alla massageställena i Gbg.

Ändrades av GammalDansken

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

GD Hur insatt är du i massage verksamheten i Göteborg??

Att det finns ett antal happy endings ställen vet jag också, men att för den skull dra alla över den kammen är väl inte så bra, eller??? :diablo:

Christer/Arunee/Tawan

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

GD Hur insatt är du i massage verksamheten i Göteborg??

Att det finns ett antal happy endings ställen vet jag också, men att för den skull dra alla över den kammen är väl inte så bra, eller??? diablo.gif

Jag vet bara det som jag kan läsa i GT. Nisse tydligen oxå.

Men det var ju ingen bra källa :-)

Så jag lyssnar med förväntansfull spänning på sanningen från expertisen.

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Så jag lyssnar med förväntansfull spänning på sanningen från expertisen.

Den riktiga expertisen i detta ämmne finns nog här och där kan man väl fortsätta dryfta denna fråga.

/Enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Sanningen lär väl aldrig bli offentlig, ty den har ingen eftersom HE instituten inte erkänner sin verksamhet, vilket de skadar seriösa massageinstituten.

mvh Christer

Christer/Arunee/Tawan

Link to comment
Dela på andra sajter

Angående s.k. "happy endings" på massage ställen så tycks det mig som om vissa ser tjejerna som jobbar på dessa företag, som skyldiga tills motsatsen har bevisats.

Men hur hopplöst måste inte detta vara för merparten av alla thaitjejer som jobbar med massage, men som inte tillhandahåller denna tjänst, fullständigt förtvivlat hopplöst antagligen.

Jävligt tråkigt att medlemmar på MPR tror sig veta att detta förekommer nästan överallt, framförallt med tanke på att de flesta här har någon typ av thairelation.

Har folk på MPR mera förutfattade meningar om Thaitjejer än folk i gemen?

Ändrades av Vaxet

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Magrood

Du skrev " Det krävs två för att dansa tango". Där har du nog svaret på din egen fråga. Om man blir "passiviserad"

av sin man beror det på som jag ser det att man själv har den önskan.

En person som besitter drivkraft inom sig borde ta tillvara på den möjlighet som uppstår om någon i deras omgivning

är beredd att bistå dem ekonomiskt under en tidsperiod.

Problem kan naturligtvis uppstå om givaren av det ekonomiska biståndet anser att han har någon form av "ägarrätt" till

biståndstagaren levande pga sina tranaktioner, då kan man naturligtvis se det som passivisering.

Personligen tror jag att det flesta män drömmer om att träffa någon oavsett nationallitet som besitter förmågan utveckla

och förkovra sig själv.

Men vad vet jag :whistle:

Mvh

Amatören

Link to comment
Dela på andra sajter

UDON-CHARLIE

Givaren ser det nog oftast som ett sätt att slippa "dela" sin "flickvän"

med en hel drös andra turister innan han får tid att resa ner nästa gång.

Hon själv kanske ser det som lite "semester" att gå och slå dank hemma i byn?

Skulle jag själv vilja passivisera en flickvän på det sättet?

Svaret är naturligtvis Nej.

Mvh

SiamNilsson

I början av dom flesta förhållanden thai-farang är det precis så här

det funkar, pengar ska in på ett eller annat sätt.

-

Sen att många tjejer och deras familjer blir ännu mer lata,

när en dum farang bistår med summor, som är skyhöga, jämfört

med en normal månadslön i Thailand är en annan sak.

U-C

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Angående s.k. "happy endings" på massage ställen så tycks det mig som om vissa ser tjejerna som jobbar på dessa företag, som skyldiga tills motsatsen har bevisats.

Men hur hopplöst måste inte detta vara för merparten av alla thaitjejer som jobbar med massage, men som inte tillhandahåller denna tjänst, fullständigt förtvivlat hopplöst antagligen.

Jävligt tråkigt att medlemmar på MPR tror sig veta att detta förekommer nästan överallt, framförallt med tanke på att de flesta här har någon typ av thairelation.

Har folk på MPR mera förutfattade meningar om Thaitjejer än folk i gemen?

Det är väl klart att det finns en hel del medlemmar som tillbringat långa tider i områden i Thailand där de sett hur det går till på massageinstituten.

Att man då för över denna kunskap även på massageinstituten i Sverige är nog inget märkligt.

Jag tror inte att MPR medlemmarna har fler förutfattade meningar om thaitjejer än andra, däremot så har säkert många medlemmar en klarare realistisk bild av det i många fall går till på diverse massageinstitut.

Nu tror jag ju inte personligen att happy endings är så vanligt på svenska massageinstitut. Mest beroende på rädslan för rättsliga problem.

Hade det varit lika enkelt i Sverige som i Thailand att muta diverse poliser o dyl så hade det säkert varit vanligt även i Sverige med förtäckt prostituion på massageinstituten.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

I början av dom flesta förhållanden thai-farang är det precis så här

det funkar, pengar ska in på ett eller annat sätt.

-

Sen att många tjejer och deras familjer blir ännu mer lata,

när en dum farang bistår med summor, som är skyhöga, jämfört

med en normal månadslön i Thailand är en annan sak.

U-C

Jo, oftast är det ju farangen i familjen som sliter ute på risfältet medans di övriga thaiarna sitter på verandan och läppjar på en whiskey.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...